Kuten nimimerkkini kertoo, olen vanha jo.
Vanhoista tavoistaan ei pääse eroon. Sääliksi käy ne joiden autojen käyttö on pajojen varassa.
Renkaidenvaihdossa vaihdetaan renkaat, ei katsota yhtään muuhun.
Tuttuni oli 2 viikkoa reissussa , auto tallissa kun yritti ajaa ulos niin oikea takapyörä jumissa.
Soitteli minut apuun. Pyörä irti ja kas palasta oli irronnut pinta ja kiilautunut satulan ja levyn väliin. Mitäs jos tämä olisi tapahtunut ajossa. Aikaisemmin hänellä oli Megane, toinen takapyörä vähän laahasi. Kevyessä jarrutuksessa talvikelissä abs lukitsi takapyörät, tuloksena pyöröhdys keskellä katua.
Onneksi ei ollut muita kohdalla. Jarrujen kohdalla mieluummin liikaa kuin liian vähän.
Takajarrupalat käyristyneet??
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Vaihdatin keväällä kakkosauto Mondeoon tarvike takalaakerit ja samalla tuli uudet satulat, levyt ja palat. Muutama tuhat tulee ajoa vuodessa eli jokunen tankki vaihdosta nyt. Huomasin nyt kelien viiletessä, että vasen takajarrulevy oli lämmin kaupunkiajossa eli laahannut.. Nyin käsijarrua reilummin jokusen kerran ja poljin jarrua. Vaikuttaa, että taas pysyy jarrut normi lämpösenä. Jumiutumista oli havaiitavissa vanhoillakin satuloilla (oli alkuperäiset levyt/palat/satulat). Näissä on käsijarru vaijerilla joka toimii linkun kautta jarrupaloihin. En ole jaksanut lähteä vaihtamaan käsijarruvaijeria jos se kainittaa. Täytyy taas vältellä käsijarrun käyttöä kylmillä keleillä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Viime viikolla alkoi mullakin takajarrut laahaamaan ja jarrulevyt tulikuumat.
Huomasin että tuollaiset kitinän vaimennuslevyt estivät jarrupalan liikkeen ja männänpuolen jarrupala oli jumissa ja jarrulevyssä kiinni.

Kitinänvaimennus levy oli lämmön vaikutuksesta taipuillut/"kuplinut". Varsinkin toi jarrupalan päähän osuva kohta.
Liukutappeihin rasvaa ja poistin noi kitinänvaimennuslevyt. Nyt vasen jarrulevy on täysin viileä pitkänkin ajon jälkeen ja oikea levy lämpenee vain hivenen. Ketjun otsikkoon viitaten, jarrupalat näyttivät silmään käyristyneiltä, mutta kun katsoi tasoa vasten, aivan suoria ne olivat. Illuusio tulee jarrupalan päiden muotoilusta. Ensikatsomalla se teräsosa tosiaan näyttää käyrältä.

Taitaa tulla toisen jarrusatulan osto jossain kohtaa. Tosin kun noi on halpoja ja panttia ei tarvitse, meinasin myös kalustaa vanhan satulan uudelleen ajan saatossa. Mitä olen vuosia ihmetellyt että internetissä on paljon viitteitä joissa porukka on korjannut käsijattuvivun jumittumisia purkamatta satulaa ja "rasvaamalla" sen kunnolla. (aiemmista autoista purkanut satuloita ja rasvannut sen käsijattumekanismin purkamalla satulan).
Toki varmaan viimeisenä kikkana voisi tuohon oikean puolen satulaan kokeilla WD50:stä käsijarruvivun akseliin ja nytkytellä sitä. Mutta onko joku saanut oikeasti rasvattua käsijarruvivun purkamatta sitä?
Saako noita käsijarruvivun jousia mistä? motonetin valikoimissa ei näyttänyt olevan.

viewtopic.php?p=260834#p260834
Huomasin että tuollaiset kitinän vaimennuslevyt estivät jarrupalan liikkeen ja männänpuolen jarrupala oli jumissa ja jarrulevyssä kiinni.

Kitinänvaimennus levy oli lämmön vaikutuksesta taipuillut/"kuplinut". Varsinkin toi jarrupalan päähän osuva kohta.
Liukutappeihin rasvaa ja poistin noi kitinänvaimennuslevyt. Nyt vasen jarrulevy on täysin viileä pitkänkin ajon jälkeen ja oikea levy lämpenee vain hivenen. Ketjun otsikkoon viitaten, jarrupalat näyttivät silmään käyristyneiltä, mutta kun katsoi tasoa vasten, aivan suoria ne olivat. Illuusio tulee jarrupalan päiden muotoilusta. Ensikatsomalla se teräsosa tosiaan näyttää käyrältä.

Taitaa tulla toisen jarrusatulan osto jossain kohtaa. Tosin kun noi on halpoja ja panttia ei tarvitse, meinasin myös kalustaa vanhan satulan uudelleen ajan saatossa. Mitä olen vuosia ihmetellyt että internetissä on paljon viitteitä joissa porukka on korjannut käsijattuvivun jumittumisia purkamatta satulaa ja "rasvaamalla" sen kunnolla. (aiemmista autoista purkanut satuloita ja rasvannut sen käsijattumekanismin purkamalla satulan).
Toki varmaan viimeisenä kikkana voisi tuohon oikean puolen satulaan kokeilla WD50:stä käsijarruvivun akseliin ja nytkytellä sitä. Mutta onko joku saanut oikeasti rasvattua käsijarruvivun purkamatta sitä?
Saako noita käsijarruvivun jousia mistä? motonetin valikoimissa ei näyttänyt olevan.

viewtopic.php?p=260834#p260834
Mondeo Mk4.5 Ecoboost 2.0 Powershift HB
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
https://iparts.fi/parts/info/quick_brake/1130519LevYashin kirjoitti: 15 Marras 2025 13:42 Saako noita käsijarruvivun jousia mistä? motonetin valikoimissa ei näyttänyt olevan.
Kuvasta päätellen: satulat vaihtoon vain. Ei niiden kanssa kannata telmiä.
Ja ohjeen mukaan kässärin vaijeri pitäisi säätää niin, että vivun ja vastakappaleen väliin jää pieni rako. Eli että vipu ei lepää vastakappaletta vasten vaijerit löysällä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Hyvä huomio ! Täytynee hakea uudet satulat ja kannattimet.yritäedes kirjoitti: 15 Marras 2025 15:19
Ja ohjeen mukaan kässärin vaijeri pitäisi säätää niin, että vivun ja vastakappaleen väliin jää pieni rako. Eli että vipu ei lepää vastakappaletta vasten vaijerit löysällä.
Mondeo Mk4.5 Ecoboost 2.0 Powershift HB
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976
Mustang 2012 3.7 automaatti
Aiemmat Fordit:
- Mondeo Ghia HB Mk2 V6 automaatti vm1997
- Fiesta mk3 vm1994
- Taunus 1.6 vm. 1976