Takajarrupalat käyristyneet??
-
- Viestit: 2489
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kyllä alunperin minäkin epäilin helppona oljerkortena tota kiskoissa jumivaa palaa, mutta käsittääkseni jarrut on nyt taas herkistelty eli rasvattu/putsattu liukutapit ja ne palojen kiskot, mistä huolimatta edelleen lämpeää jarrut, jollon mun mielestä jäljelle jää jumiva satula.janti kirjoitti: ↑11 Heinä 2024 10:19Samaa minäkin ihmettelen. Nyt olen tehnyt kaikkeni liukupintojen ja liukutappien putsaukseen ja rasvaukseen (kuparitahnaa liukupintoihin ja silikonia tappeihin).
Ei nuo pahoin ole jumissa mielestä. Auto alkaa kyllä parkkipaikalla valumaan takaperin kun sähköisen kässärin vapauttaa.
Levyn lämpeneminen johtunee mielestä tuosta jarrulevyn sisäkehän ruosteesta/kynnyksestä, joka hieman hankaa jarrupalaa.
Juuri näin, vaikka laahaus johtuu satulasta se ei tarkoita kaikissa tapauksissa, ainakaan aluksi, sitä että pyörä jumii totaalisesti/auto ei rullaa vapaasti, vaan jarru lämpenee ja pyörän pyörii nihkeämmin kun esimerkiksi tunkkaa kulman ilmaan ja käsin kokeilee.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑11 Heinä 2024 14:47 Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Viimeisin levyjen lämpötilamittaus 80-100 km maantieajon jälkeen oli 44-45 C kaikki levyt. 

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Sehän vaikuttaa tulleen kuntoon sitten, joten nostellaan käsi ylös virheen merkiksi

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Uudet Maxgearin 19-3886 palat hankittu ja asennettu. Aiemmin kesällä tuli jarrunesteekin vaihdettua.
Vanhoilla LPR-paloilla (05P1978) tuli ajettua noin 31 tkm, pintaa niissä oli vielä hyvinkin (8-9 mm). 16 mm kokonaispaksuus oli paloissa vajautunut noin 11-14 mm. Vanhoissa paloissa sisemmät olivat kuluneet noin 1 mm enemmän kuin ulommat, saman verran oli kulumaeroja pahimmallaan yhden palan sisällä (vinoutumaa/sisäkehällä urautumaa). epätasaista.
Hyvin oli jarruvoimia noilla vanhoilla paloilla katsastuksessa talvella. => Vaihdoin kuitenkin lähinnä käyryyden ja urautuman vuoksi.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ehuvzbm5 ... 8p55h&dl=0
Uusia paloja asentaessa tuli esille etteivät ne menneet heittämällä paikalleen. Ahistivat sen verran että piti hioa paloja ja satulan pitimen liukupintoja hieman löysemmiksi. Varmaan sama ongelma on ollut LPR tarvikepaloissa (kokeneemmat arvasivat tämän aeimmin)
=> Käyristyminen on voinut johtua ainakin osin tästä, palat ovat olleet hieman jumissa satulan pidikkeissä. Sitten kun on alkanut hieman laahata, niin lämpimänä käyristyvät vielä helpommin jarruttaessa.

Jos laahausta edelleen esiintyy niin pitänee joskus tulevaisuudessa vaihdattaa satulat ja levyt. Seurataan nyt auton kulutuslukemia ensiksi jonkin aikaa...
