Takajarrupalat käyristyneet??

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2506
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
duckworth
Viestit: 4111
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

janti kirjoitti: 11 Heinä 2024 10:19
yritäedes kirjoitti: 11 Heinä 2024 09:38 Mutta hei, eikös se sisemmän palan käyristyminen ja levyn kuluminen todettu liittyvän palan jumittamiseen kannakkeessa, ei niinkään jumittavaan satulaan?
Samaa minäkin ihmettelen. Nyt olen tehnyt kaikkeni liukupintojen ja liukutappien putsaukseen ja rasvaukseen (kuparitahnaa liukupintoihin ja silikonia tappeihin). :o

Ei nuo pahoin ole jumissa mielestä. Auto alkaa kyllä parkkipaikalla valumaan takaperin kun sähköisen kässärin vapauttaa.
Levyn lämpeneminen johtunee mielestä tuosta jarrulevyn sisäkehän ruosteesta/kynnyksestä, joka hieman hankaa jarrupalaa.
Kyllä alunperin minäkin epäilin helppona oljerkortena tota kiskoissa jumivaa palaa, mutta käsittääkseni jarrut on nyt taas herkistelty eli rasvattu/putsattu liukutapit ja ne palojen kiskot, mistä huolimatta edelleen lämpeää jarrut, jollon mun mielestä jäljelle jää jumiva satula.
Taunusautomaatti kirjoitti: 11 Heinä 2024 14:47 Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
Juuri näin, vaikka laahaus johtuu satulasta se ei tarkoita kaikissa tapauksissa, ainakaan aluksi, sitä että pyörä jumii totaalisesti/auto ei rullaa vapaasti, vaan jarru lämpenee ja pyörän pyörii nihkeämmin kun esimerkiksi tunkkaa kulman ilmaan ja käsin kokeilee.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
janti
Viestit: 536
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Viimeisin levyjen lämpötilamittaus 80-100 km maantieajon jälkeen oli 44-45 C kaikki levyt. :thumbup:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
duckworth
Viestit: 4111
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

janti kirjoitti: 11 Heinä 2024 19:18 Viimeisin levyjen lämpötilamittaus 80-100 km maantieajon jälkeen oli 44-45 C kaikki levyt. :thumbup:
Sehän vaikuttaa tulleen kuntoon sitten, joten nostellaan käsi ylös virheen merkiksi :) En tosin vielä edellisen postaukseni tiimoilla tiennyt että jarrut ei enää kuumenekaan, mutta hieno homma kun tulivat kuntoon, eivätkä laahaa enää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
janti
Viestit: 536
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: 13 Touko 2024 12:38 Jos ei herkistely auta ja laahaus pahenee, niin tosiaan uudet satulat + palat olisi hyvä ratkaisu.
Uudet Maxgearin 19-3886 palat hankittu ja asennettu. Aiemmin kesällä tuli jarrunesteekin vaihdettua.

Vanhoilla LPR-paloilla (05P1978) tuli ajettua noin 31 tkm, pintaa niissä oli vielä hyvinkin (8-9 mm). 16 mm kokonaispaksuus oli paloissa vajautunut noin 11-14 mm. Vanhoissa paloissa sisemmät olivat kuluneet noin 1 mm enemmän kuin ulommat, saman verran oli kulumaeroja pahimmallaan yhden palan sisällä (vinoutumaa/sisäkehällä urautumaa). epätasaista.

Hyvin oli jarruvoimia noilla vanhoilla paloilla katsastuksessa talvella. => Vaihdoin kuitenkin lähinnä käyryyden ja urautuman vuoksi.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ehuvzbm5 ... 8p55h&dl=0

Uusia paloja asentaessa tuli esille etteivät ne menneet heittämällä paikalleen. Ahistivat sen verran että piti hioa paloja ja satulan pitimen liukupintoja hieman löysemmiksi. Varmaan sama ongelma on ollut LPR tarvikepaloissa (kokeneemmat arvasivat tämän aeimmin)
=> Käyristyminen on voinut johtua ainakin osin tästä, palat ovat olleet hieman jumissa satulan pidikkeissä. Sitten kun on alkanut hieman laahata, niin lämpimänä käyristyvät vielä helpommin jarruttaessa. :roll:

Jos laahausta edelleen esiintyy niin pitänee joskus tulevaisuudessa vaihdattaa satulat ja levyt. Seurataan nyt auton kulutuslukemia ensiksi jonkin aikaa... :)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 536
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: 11 Kesä 2025 13:50 Jos laahausta edelleen esiintyy niin pitänee joskus tulevaisuudessa vaihdattaa satulat ja levyt. Seurataan nyt auton kulutuslukemia ensiksi jonkin aikaa... :)
Ja laahaushan vain jatkuu ja paheni uusien palojen myötä. Kulutus nousi noin 0,8 l/100 km (Edelliset 680 km meni 5,5 l/100 km). :o

No tänään takajarrut kertaalleen taas auki, tällä kertaa myöskin jarrulevyt irti. Levyt lähti helposti irti kun oli sopivasti ylimääräinen reikä kierteillä levyissä, siihen vaan sopiva ruuvi ja sen avulla levy irtosikin.

Pari kuvaa kuljettajan puolen levyjen takapuolen ruosteista. Aikas rapeilta näyttävät...
https://www.dropbox.com/scl/fi/j1c4dt9s ... jzh10&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/g8m9si6d ... pry39&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/b7xsqhan ... nyyt2&dl=0

Hieman teräsharjalla (ja näiden kuvien ottamisen jälkeen vielä hiomalla) yritin urautuneita ja ruosteisia levyjä putsailla. Tuossa onkin jo asennus kuparitahnatkin levitetty.
https://www.dropbox.com/scl/fi/13j9zjn9 ... rfpmo&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/epsc0n38 ... odcqu&dl=0

Laitoin nyt jarrut kasaan vanhoilla jarrupaloilla, niin ei uudet palat pääse enempää turhaan "urautumaan"/kulumaan. Tilasin jo uudet jarrulevyt. Seurataan nyt kesällä kulutuslukemia ja jos rauhoittuvat normaalille tasolle, niin vika on paikannettu ja korjaus tulossa. :thumbup:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
janti
Viestit: 536
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Tässä vielä muutama kuva ja kommentti pelkääjän puolen jarrulevyistä.

Pelkääjän puolella jarrulevyt olivat sisäpuolelta pahoin urautuneita
https://www.dropbox.com/scl/fi/j6su4gdv ... 6mhg7&dl=0

Uudet jarrupalat ottivat tässä kokeilussa hieman "hittiä", varsinkin pelkääjän puoleiset kuvassa oikealla urittuvat.
https://www.dropbox.com/scl/fi/9q1khjke ... 207yo&dl=0

Ennen ja jälkeen kuvat pelkääjän puoleisesta levystä. :)
https://www.dropbox.com/scl/fi/ojiki2xg ... inuay&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/2t8gnwpv ... 2bpw4&dl=0
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2506
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

joko satulat on vaihdettu.....
Avatar
janti
Viestit: 536
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 03 Heinä 2025 18:06 joko satulat on vaihdettu.....
Ei ole. Poissuljetaan ensin muut vikamahdollisuudet (levyt ja palat). Jarrunesteet on kyllä vaihdettu. :roll:
Yritetään ensin edullisemmilla korjauksilla(palat+levyt noin 60 € yhteensä). Jarrusatulat taitavat olla edullisimmillaan noin 50-70 €/kpl ilman käsijarrumoottoria.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
duckworth
Viestit: 4111
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Otan tähän nyt kertauksena vuodentakaisen lainauksen, kun tällä talliläppärillä on vähän hidasta ihan romaania rustailla:
duckworth kirjoitti: 09 Touko 2024 09:21
janti kirjoitti: 08 Touko 2024 21:38
Edelleenkin kaupunkipyörityksessä kuljettajan puolen takajarrulevy lämpenee muita enemmän. Itse en tuolle osaa enempää tehdä, jarrunesteiden vaihto voisi olla seuraavaksi ohjelmassa. Pitää seurata kuinka kuumaksi tuo nyt hieman pidemmällä maantielenkillä menee. :oops:
Tuohon jarrun laahamiseen liittyen, en usko että homma korjaantuu nesteen vaihdolla :roll: Vaihtamalla jarrunesteet säännöllisesti voi luultavasti ennalta ehkästä ongelmia, muttei korjata jos tiivisteet menny jo satulasta korpuksi.

Laahamisen syyn etsinnässä ainaki mulla päteny seuraava hierarkia; varmistaa että palat ja liukutapit liikkuu (jonka olitkin jo tehnyt), tämä siis lievän/ajoittaisien laahamisen korjaamiseksi.

Seuraava steppi voimakkaaman laahauksen suhteen olisi sitten satulan ja/tai samalla letkun vaihto, vaihtoehtosesti satulan kunnostus, takana ehkä työmäärä ei kannata verrattuna vaan uuden ostoon. Hyvällä tuurilla voi olla pelkkä letkuki, mutta itsellä näin käynyt 1/10 tapauksissa.

Mun mielestä levyn lämpöjen tutkimsen sijaan kokeilin mieluummin kulma tuntkattuna ilmaan ihan käsin miten kevyesti fillari pyörii, verratuna siihen puoleen joka ei laahaa ja että tuntuuko siellä vastustusta. Tuo lämpeneminen kun riippuu niin monesta asiasta.
Täydennyksenä en näe siis enää hyödyksi korjata laahaamista uusilla leveyillä ja paloilla, koska lähtökohtasesti ne on osia jotka laahaus yleensä kuluttaa ennen aikasesti, ei osia jotka aiheuttaa laahamisen.

Vastoin esim. sellasia p*skapuheita joita OCF:nkin palstalla toitotetaan niistä 20-25 vuotta kestävistä satuloista ja "älä korjaa ehjää", voi satula/tiivisteet mennä yllätävänkin paljon pienemmässä ajassa, kun tuossa maltillisessa aikaikkunassa :roll: Joten satulavika, jota jo tuossa aiemmin ehdotettiin nimim. Taunusautomaatin toimesta ei oo mitenkään tuulesta temmattu.

Mulla pisimpään kesti orkkissatulat Focuksessa 18 vuotta ja tarvikeosilla päästy niin lyhyt väli etten edes viitsi kertoa tähän. Toki vika ei välttämättä tuu puun takaa vaan orastelee ennen kun alkaa reippaammin laahata.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
janti
Viestit: 536
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

duckworth kirjoitti: 03 Heinä 2025 21:55 Täydennyksenä en näe siis enää hyödyksi korjata laahaamista uusilla leveyillä ja paloilla, koska lähtökohtasesti ne on osia jotka laahaus yleensä kuluttaa ennen aikasesti, ei osia jotka aiheuttaa laahamisen.
Eikös nuo pahoin ruostuneet ja urautuneet levyt ja palat kannata/kannattanut vaihtaa jokatapauksessa uusiin? :shock:
Jos noiden vaihtaminen sitten sattumalta korjaa laahamisen, niin hyvä niin. :roll:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2506
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

satulat jos malli IV niin alkaen 36eur satulat ja jos V niin 55eur aeromotorssilla.

Viimeksi kun itellä palat kului epätasaisesti ja pakkas vähän puoltamaan satunnaisesti sekä täristi satunnaisesti niin juurikin jarrusatuloiden vaihto auttoi. Herkistelyistä ja palojen ja levyjen vaihdoista ei ollut apua. Tuossa oli etupää kyseessä.
Avatar
janti
Viestit: 536
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Taunusautomaatti kirjoitti: 04 Heinä 2025 08:55 satulat jos malli IV niin alkaen 36eur satulat ja jos V niin 55eur aeromotorssilla.
MK5 siis kyseessä 1.6 TDCi ks. allekirjoitus. ;)

Aerolta löytyy vain kuskinpuolelle 55 € (ilman sähköisen käsijarrun moottoria), pelkääjän puoli on sitten lähes tupla hintainen ja eri mallisarjaa. :roll:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3-esen-skv
Samaa sarjaa oleva (edullisemi) pelkääjänpuolelle 56skv314 ei Aerolta löydy ja taitaa muualtakin olla loppu.

Esen SKV samalla mallisarjalla vasen+oikea 84 + 99 = 183 €
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3-esen-skv
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 4-esen-skv

=> Tuntuu olevan hyvin vaikea löytää oikean puoleista (pelkääjäpuolen) jarrusatulaa noin 55 € hintaan.

AK24 löytyisi JPN merkkiset yhteishintaan 135,80 €
https://www.ak24.fi/fi/ford-varaosat/10 ... f100=hr;hl

Ajellaan nyt ensin kuitenkin vanhoilla jarruilla kokeeksi (vanhat levyt+palat+jarrumännät) ja seurataan miten toimivat. Varostossa on nyt uudet palat ja levytkin on tulossa. Hankitaan vielä lisäksi jarrusatulat jos ei laahaus elvytyksistä huolimatta vähene. :thumbup:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Taunusautomaatti
Viestit: 2506
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

2015 oli myös vielä mk4 1.6TDCI ;)

Tuossa lienee joku tyyppivika itseasiassa mkV, siihen viittaa tuo saatavuuden heikkous.

Näin se on mitä uudempi mallisarja sitä kalliimmat osat.
Joskus 2006 paikkeilla jouduin uusimaan mk3 mondeon farkun takajarrusylinterin ja siitä jäi syvä muistikuva että oli vaikea saada ja helwetin kallis....oliskohan ollut vaihdettuna sinisellä 600-700eur. Nyt sama osa olisi 24,96eur.
mk3 ostaessa oli puhetta egr systeemistä ja kertoivat silloin että osa vaihtoineen makselee noin 700eur.
Nyt päivän hinta näytää olevan 20,62eur ja vaihto on sellanen varttin homma iteltä.


Eli kannattaa ajaa vanhemmalla niin saa osia halvalla. :thumbup:

Mahtaakohan tuossa sähköisessä kässärissä olla jotain joka voisi aiheuttaa myös laahausta?....noissa vanhemmissa kun ainakin kässärimekanismi monesti kiukutteli
Vastaa Viestiin