Takajarrupalat käyristyneet??
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kyllä alunperin minäkin epäilin helppona oljerkortena tota kiskoissa jumivaa palaa, mutta käsittääkseni jarrut on nyt taas herkistelty eli rasvattu/putsattu liukutapit ja ne palojen kiskot, mistä huolimatta edelleen lämpeää jarrut, jollon mun mielestä jäljelle jää jumiva satula.janti kirjoitti: ↑11 Heinä 2024 10:19Samaa minäkin ihmettelen. Nyt olen tehnyt kaikkeni liukupintojen ja liukutappien putsaukseen ja rasvaukseen (kuparitahnaa liukupintoihin ja silikonia tappeihin).
Ei nuo pahoin ole jumissa mielestä. Auto alkaa kyllä parkkipaikalla valumaan takaperin kun sähköisen kässärin vapauttaa.
Levyn lämpeneminen johtunee mielestä tuosta jarrulevyn sisäkehän ruosteesta/kynnyksestä, joka hieman hankaa jarrupalaa.
Juuri näin, vaikka laahaus johtuu satulasta se ei tarkoita kaikissa tapauksissa, ainakaan aluksi, sitä että pyörä jumii totaalisesti/auto ei rullaa vapaasti, vaan jarru lämpenee ja pyörän pyörii nihkeämmin kun esimerkiksi tunkkaa kulman ilmaan ja käsin kokeilee.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑11 Heinä 2024 14:47 Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Viimeisin levyjen lämpötilamittaus 80-100 km maantieajon jälkeen oli 44-45 C kaikki levyt. 

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Sehän vaikuttaa tulleen kuntoon sitten, joten nostellaan käsi ylös virheen merkiksi

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Uudet Maxgearin 19-3886 palat hankittu ja asennettu. Aiemmin kesällä tuli jarrunesteekin vaihdettua.
Vanhoilla LPR-paloilla (05P1978) tuli ajettua noin 31 tkm, pintaa niissä oli vielä hyvinkin (8-9 mm). 16 mm kokonaispaksuus oli paloissa vajautunut noin 11-14 mm. Vanhoissa paloissa sisemmät olivat kuluneet noin 1 mm enemmän kuin ulommat, saman verran oli kulumaeroja pahimmallaan yhden palan sisällä (vinoutumaa/sisäkehällä urautumaa). epätasaista.
Hyvin oli jarruvoimia noilla vanhoilla paloilla katsastuksessa talvella. => Vaihdoin kuitenkin lähinnä käyryyden ja urautuman vuoksi.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ehuvzbm5 ... 8p55h&dl=0
Uusia paloja asentaessa tuli esille etteivät ne menneet heittämällä paikalleen. Ahistivat sen verran että piti hioa paloja ja satulan pitimen liukupintoja hieman löysemmiksi. Varmaan sama ongelma on ollut LPR tarvikepaloissa (kokeneemmat arvasivat tämän aeimmin)
=> Käyristyminen on voinut johtua ainakin osin tästä, palat ovat olleet hieman jumissa satulan pidikkeissä. Sitten kun on alkanut hieman laahata, niin lämpimänä käyristyvät vielä helpommin jarruttaessa.

Jos laahausta edelleen esiintyy niin pitänee joskus tulevaisuudessa vaihdattaa satulat ja levyt. Seurataan nyt auton kulutuslukemia ensiksi jonkin aikaa...

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ja laahaushan vain jatkuu ja paheni uusien palojen myötä. Kulutus nousi noin 0,8 l/100 km (Edelliset 680 km meni 5,5 l/100 km).

No tänään takajarrut kertaalleen taas auki, tällä kertaa myöskin jarrulevyt irti. Levyt lähti helposti irti kun oli sopivasti ylimääräinen reikä kierteillä levyissä, siihen vaan sopiva ruuvi ja sen avulla levy irtosikin.
Pari kuvaa kuljettajan puolen levyjen takapuolen ruosteista. Aikas rapeilta näyttävät...
https://www.dropbox.com/scl/fi/j1c4dt9s ... jzh10&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/g8m9si6d ... pry39&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/b7xsqhan ... nyyt2&dl=0
Hieman teräsharjalla (ja näiden kuvien ottamisen jälkeen vielä hiomalla) yritin urautuneita ja ruosteisia levyjä putsailla. Tuossa onkin jo asennus kuparitahnatkin levitetty.
https://www.dropbox.com/scl/fi/13j9zjn9 ... rfpmo&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/epsc0n38 ... odcqu&dl=0
Laitoin nyt jarrut kasaan vanhoilla jarrupaloilla, niin ei uudet palat pääse enempää turhaan "urautumaan"/kulumaan. Tilasin jo uudet jarrulevyt. Seurataan nyt kesällä kulutuslukemia ja jos rauhoittuvat normaalille tasolle, niin vika on paikannettu ja korjaus tulossa.

Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tässä vielä muutama kuva ja kommentti pelkääjän puolen jarrulevyistä.
Pelkääjän puolella jarrulevyt olivat sisäpuolelta pahoin urautuneita
https://www.dropbox.com/scl/fi/j6su4gdv ... 6mhg7&dl=0
Uudet jarrupalat ottivat tässä kokeilussa hieman "hittiä", varsinkin pelkääjän puoleiset kuvassa oikealla urittuvat.
https://www.dropbox.com/scl/fi/9q1khjke ... 207yo&dl=0
Ennen ja jälkeen kuvat pelkääjän puoleisesta levystä.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ojiki2xg ... inuay&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/2t8gnwpv ... 2bpw4&dl=0
Pelkääjän puolella jarrulevyt olivat sisäpuolelta pahoin urautuneita
https://www.dropbox.com/scl/fi/j6su4gdv ... 6mhg7&dl=0
Uudet jarrupalat ottivat tässä kokeilussa hieman "hittiä", varsinkin pelkääjän puoleiset kuvassa oikealla urittuvat.
https://www.dropbox.com/scl/fi/9q1khjke ... 207yo&dl=0
Ennen ja jälkeen kuvat pelkääjän puoleisesta levystä.

https://www.dropbox.com/scl/fi/ojiki2xg ... inuay&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/2t8gnwpv ... 2bpw4&dl=0
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
joko satulat on vaihdettu.....
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ei ole. Poissuljetaan ensin muut vikamahdollisuudet (levyt ja palat). Jarrunesteet on kyllä vaihdettu.

Yritetään ensin edullisemmilla korjauksilla(palat+levyt noin 60 € yhteensä). Jarrusatulat taitavat olla edullisimmillaan noin 50-70 €/kpl ilman käsijarrumoottoria.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Otan tähän nyt kertauksena vuodentakaisen lainauksen, kun tällä talliläppärillä on vähän hidasta ihan romaania rustailla:
Vastoin esim. sellasia p*skapuheita joita OCF:nkin palstalla toitotetaan niistä 20-25 vuotta kestävistä satuloista ja "älä korjaa ehjää", voi satula/tiivisteet mennä yllätävänkin paljon pienemmässä ajassa, kun tuossa maltillisessa aikaikkunassa
Joten satulavika, jota jo tuossa aiemmin ehdotettiin nimim. Taunusautomaatin toimesta ei oo mitenkään tuulesta temmattu.
Mulla pisimpään kesti orkkissatulat Focuksessa 18 vuotta ja tarvikeosilla päästy niin lyhyt väli etten edes viitsi kertoa tähän. Toki vika ei välttämättä tuu puun takaa vaan orastelee ennen kun alkaa reippaammin laahata.
Täydennyksenä en näe siis enää hyödyksi korjata laahaamista uusilla leveyillä ja paloilla, koska lähtökohtasesti ne on osia jotka laahaus yleensä kuluttaa ennen aikasesti, ei osia jotka aiheuttaa laahamisen.duckworth kirjoitti: ↑09 Touko 2024 09:21Tuohon jarrun laahamiseen liittyen, en usko että homma korjaantuu nesteen vaihdollaVaihtamalla jarrunesteet säännöllisesti voi luultavasti ennalta ehkästä ongelmia, muttei korjata jos tiivisteet menny jo satulasta korpuksi.
Laahamisen syyn etsinnässä ainaki mulla päteny seuraava hierarkia; varmistaa että palat ja liukutapit liikkuu (jonka olitkin jo tehnyt), tämä siis lievän/ajoittaisien laahamisen korjaamiseksi.
Seuraava steppi voimakkaaman laahauksen suhteen olisi sitten satulan ja/tai samalla letkun vaihto, vaihtoehtosesti satulan kunnostus, takana ehkä työmäärä ei kannata verrattuna vaan uuden ostoon. Hyvällä tuurilla voi olla pelkkä letkuki, mutta itsellä näin käynyt 1/10 tapauksissa.
Mun mielestä levyn lämpöjen tutkimsen sijaan kokeilin mieluummin kulma tuntkattuna ilmaan ihan käsin miten kevyesti fillari pyörii, verratuna siihen puoleen joka ei laahaa ja että tuntuuko siellä vastustusta. Tuo lämpeneminen kun riippuu niin monesta asiasta.
Vastoin esim. sellasia p*skapuheita joita OCF:nkin palstalla toitotetaan niistä 20-25 vuotta kestävistä satuloista ja "älä korjaa ehjää", voi satula/tiivisteet mennä yllätävänkin paljon pienemmässä ajassa, kun tuossa maltillisessa aikaikkunassa

Mulla pisimpään kesti orkkissatulat Focuksessa 18 vuotta ja tarvikeosilla päästy niin lyhyt väli etten edes viitsi kertoa tähän. Toki vika ei välttämättä tuu puun takaa vaan orastelee ennen kun alkaa reippaammin laahata.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Eikös nuo pahoin ruostuneet ja urautuneet levyt ja palat kannata/kannattanut vaihtaa jokatapauksessa uusiin?

Jos noiden vaihtaminen sitten sattumalta korjaa laahamisen, niin hyvä niin.

-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
satulat jos malli IV niin alkaen 36eur satulat ja jos V niin 55eur aeromotorssilla.
Viimeksi kun itellä palat kului epätasaisesti ja pakkas vähän puoltamaan satunnaisesti sekä täristi satunnaisesti niin juurikin jarrusatuloiden vaihto auttoi. Herkistelyistä ja palojen ja levyjen vaihdoista ei ollut apua. Tuossa oli etupää kyseessä.
Viimeksi kun itellä palat kului epätasaisesti ja pakkas vähän puoltamaan satunnaisesti sekä täristi satunnaisesti niin juurikin jarrusatuloiden vaihto auttoi. Herkistelyistä ja palojen ja levyjen vaihdoista ei ollut apua. Tuossa oli etupää kyseessä.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
MK5 siis kyseessä 1.6 TDCi ks. allekirjoitus.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑04 Heinä 2025 08:55 satulat jos malli IV niin alkaen 36eur satulat ja jos V niin 55eur aeromotorssilla.

Aerolta löytyy vain kuskinpuolelle 55 € (ilman sähköisen käsijarrun moottoria), pelkääjän puoli on sitten lähes tupla hintainen ja eri mallisarjaa.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3-esen-skv
Samaa sarjaa oleva (edullisemi) pelkääjänpuolelle 56skv314 ei Aerolta löydy ja taitaa muualtakin olla loppu.
Esen SKV samalla mallisarjalla vasen+oikea 84 + 99 = 183 €
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 3-esen-skv
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 4-esen-skv
=> Tuntuu olevan hyvin vaikea löytää oikean puoleista (pelkääjäpuolen) jarrusatulaa noin 55 € hintaan.
AK24 löytyisi JPN merkkiset yhteishintaan 135,80 €
https://www.ak24.fi/fi/ford-varaosat/10 ... f100=hr;hl
Ajellaan nyt ensin kuitenkin vanhoilla jarruilla kokeeksi (vanhat levyt+palat+jarrumännät) ja seurataan miten toimivat. Varostossa on nyt uudet palat ja levytkin on tulossa. Hankitaan vielä lisäksi jarrusatulat jos ei laahaus elvytyksistä huolimatta vähene.

-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
2015 oli myös vielä mk4 1.6TDCI
Tuossa lienee joku tyyppivika itseasiassa mkV, siihen viittaa tuo saatavuuden heikkous.
Näin se on mitä uudempi mallisarja sitä kalliimmat osat.
Joskus 2006 paikkeilla jouduin uusimaan mk3 mondeon farkun takajarrusylinterin ja siitä jäi syvä muistikuva että oli vaikea saada ja helwetin kallis....oliskohan ollut vaihdettuna sinisellä 600-700eur. Nyt sama osa olisi 24,96eur.
mk3 ostaessa oli puhetta egr systeemistä ja kertoivat silloin että osa vaihtoineen makselee noin 700eur.
Nyt päivän hinta näytää olevan 20,62eur ja vaihto on sellanen varttin homma iteltä.
Eli kannattaa ajaa vanhemmalla niin saa osia halvalla.
Mahtaakohan tuossa sähköisessä kässärissä olla jotain joka voisi aiheuttaa myös laahausta?....noissa vanhemmissa kun ainakin kässärimekanismi monesti kiukutteli

Tuossa lienee joku tyyppivika itseasiassa mkV, siihen viittaa tuo saatavuuden heikkous.
Näin se on mitä uudempi mallisarja sitä kalliimmat osat.
Joskus 2006 paikkeilla jouduin uusimaan mk3 mondeon farkun takajarrusylinterin ja siitä jäi syvä muistikuva että oli vaikea saada ja helwetin kallis....oliskohan ollut vaihdettuna sinisellä 600-700eur. Nyt sama osa olisi 24,96eur.
mk3 ostaessa oli puhetta egr systeemistä ja kertoivat silloin että osa vaihtoineen makselee noin 700eur.
Nyt päivän hinta näytää olevan 20,62eur ja vaihto on sellanen varttin homma iteltä.
Eli kannattaa ajaa vanhemmalla niin saa osia halvalla.

Mahtaakohan tuossa sähköisessä kässärissä olla jotain joka voisi aiheuttaa myös laahausta?....noissa vanhemmissa kun ainakin kässärimekanismi monesti kiukutteli