Takajarrupalat käyristyneet??

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

janti kirjoitti: 11 Heinä 2024 10:19
yritäedes kirjoitti: 11 Heinä 2024 09:38 Mutta hei, eikös se sisemmän palan käyristyminen ja levyn kuluminen todettu liittyvän palan jumittamiseen kannakkeessa, ei niinkään jumittavaan satulaan?
Samaa minäkin ihmettelen. Nyt olen tehnyt kaikkeni liukupintojen ja liukutappien putsaukseen ja rasvaukseen (kuparitahnaa liukupintoihin ja silikonia tappeihin). :o

Ei nuo pahoin ole jumissa mielestä. Auto alkaa kyllä parkkipaikalla valumaan takaperin kun sähköisen kässärin vapauttaa.
Levyn lämpeneminen johtunee mielestä tuosta jarrulevyn sisäkehän ruosteesta/kynnyksestä, joka hieman hankaa jarrupalaa.
Kyllä alunperin minäkin epäilin helppona oljerkortena tota kiskoissa jumivaa palaa, mutta käsittääkseni jarrut on nyt taas herkistelty eli rasvattu/putsattu liukutapit ja ne palojen kiskot, mistä huolimatta edelleen lämpeää jarrut, jollon mun mielestä jäljelle jää jumiva satula.
Taunusautomaatti kirjoitti: 11 Heinä 2024 14:47 Voihan se olla niinkin että jarrun painalluksessa syntyvä kymmenien tai satojen barien paine siirtää palan kiinni levyyn mutta pois päin sitä ei siirrä mikään mainittava voima. Eli jos mäntä jumittaa niin jarruttaa mutta voi jäädä hetkeksi laahaamaan.
Juuri näin, vaikka laahaus johtuu satulasta se ei tarkoita kaikissa tapauksissa, ainakaan aluksi, sitä että pyörä jumii totaalisesti/auto ei rullaa vapaasti, vaan jarru lämpenee ja pyörän pyörii nihkeämmin kun esimerkiksi tunkkaa kulman ilmaan ja käsin kokeilee.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
janti
Viestit: 522
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja janti »

Viimeisin levyjen lämpötilamittaus 80-100 km maantieajon jälkeen oli 44-45 C kaikki levyt. :thumbup:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Takajarrupalat käyristyneet??

Viesti Kirjoittaja duckworth »

janti kirjoitti: 11 Heinä 2024 19:18 Viimeisin levyjen lämpötilamittaus 80-100 km maantieajon jälkeen oli 44-45 C kaikki levyt. :thumbup:
Sehän vaikuttaa tulleen kuntoon sitten, joten nostellaan käsi ylös virheen merkiksi :) En tosin vielä edellisen postaukseni tiimoilla tiennyt että jarrut ei enää kuumenekaan, mutta hieno homma kun tulivat kuntoon, eivätkä laahaa enää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin