Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Elikkäs tarvis visiin hehkut vaihella tai jotain Mistä sitä tietää millon ne pitää vaihtaa? Tuo ainaki välillä hehkuttelee kauan ja silti ei meinaa kunnolla lähtee käyntiin.Paljonko ne hehkut yleensä maksaa ja millanen homma ne on sitte vaihella?
Niin ja sitten toinen juttu ois ku pitäis toi polttoaineensuodatin vaihtaa niin paljonkoha maksaa? Eikä vissiin oo kummonen jutttu vaihtaa vai?
Kiitos taas kaikille asiallisen vastauksen laittaneille
Hehkut muistaakseni maksoi motonetissä jonku 15e/kpl. Ei se mitenkään paha homma oo. Täytyy vaa muistaa laittaa sähköt niihi takas. Eiköhän se kerro vaihdon tarpeesta, ettei se meinaa hehkuttelusta huolimatta lähteä käyntiin?
Legato kirjoitti:Hehkut muistaakseni maksoi motonetissä jonku 15e/kpl. Ei se mitenkään paha homma oo. Täytyy vaa muistaa laittaa sähköt niihi takas. Eiköhän se kerro vaihdon tarpeesta, ettei se meinaa hehkuttelusta huolimatta lähteä käyntiin?
Lainaten sun sigua, se ei oo vika vaan omituisuus. Kuullu vähän juttua että se olis kaikissa dieselfordeissa sama vika, ettei hehkusta huolimatta lähde käyntiin.. ei ainakaan vakiohehkuilla.. Itekin sen sain huomata kantapään kautta ettei se hehkujen vaihto auta asiaan
Niinpä... oma mondeo 1.8td lähtee 1 hehkutuksen jälkeen... about 5 sekunnin startilla. Käsittääkseni se olis noille melko lyhyt aika. Oon kuullu huomattavasti pidemmistäkin sessioista.
Hehkut uusin syksyllä ja lähti käyntiin moitteetta koko talven, myös lapissa yli 20-asteen pakkasista. Normistartti ei lie kahta sekunttia pidempi. Kylmänä lähinnä hirvittää kun lähtee ennen öljynpaineiden nousua, tosin usein starttaan hehkuttamatta sen aikaa, että saa paineet ylös. Mulla on kyllä myös takaisku pumpun polttoainelinjassa, auttanee jotain.
Legato kirjoitti:Niinpä... oma mondeo 1.8td lähtee 1 hehkutuksen jälkeen... about 5 sekunnin startilla. Käsittääkseni se olis noille melko lyhyt aika. Oon kuullu huomattavasti pidemmistäkin sessioista.
Hehkuttakaa pojat loppuun asti niitä diisseleitänne älkääkä hätäilkö sen starttauksen kanssa. Hehkun valon sammuttua noin 4-7 sekunnin päästä kuuluu konehuoneesta pieni naksahdus (kuulee parhaiten ovi auki ja puhaltimet ja levysoittimet sammutettuina), kun hehkujen rele vasta päästää ja hehkut sammuu. Tämän jälkeen kun starttaa niin ei tarvitse sahata yhtään puolta sekunttia pidempään ja käy heti nätisti! Ihmettelin ensin myös että onpa mondeoon laitettu pitkä vieteri, mutta sitten tajusin että näissä sammuu näköjään hehkun valo ennen aikojaan samaa vikaa oli näet velipojan toyotan hj60 maasturissa aikanaan...
Riesa2.0 kirjoitti:
Hehkuttakaa pojat loppuun asti niitä diisseleitänne älkääkä hätäilkö sen starttauksen kanssa. Hehkun valon sammuttua noin 4-7 sekunnin päästä kuuluu konehuoneesta pieni naksahdus (kuulee parhaiten ovi auki ja puhaltimet ja levysoittimet sammutettuina), kun hehkujen rele vasta päästää ja hehkut sammuu. Tämän jälkeen kun starttaa niin ei tarvitse sahata yhtään puolta sekunttia pidempään ja käy heti nätisti! Ihmettelin ensin myös että onpa mondeoon laitettu pitkä vieteri, mutta sitten tajusin että näissä sammuu näköjään hehkun valo ennen aikojaan samaa vikaa oli näet velipojan toyotan hj60 maasturissa aikanaan...
...KELE! Loppui juuri miettiminen vaihdanko hehkut. KIITOS!!!
Mondeo 1.8 tdci vaihdoin kaikki hehkut. Hehku täytyy ottaa irti ja mitata vastus sit kärjestä kärkeen. Vanhoista hehkuista 3kpl kokonaan poikki ja yhessä 600 ohm. Uudet mittasin kaikki ennen asennusta ja niissä 3-1 ohmia. Lähtee taas kylmällä käymään
Euraman kirjoitti: ↑14 Joulu 2024 22:03
Mondeo 1.8 tdci vaihdoin kaikki hehkut. Hehku täytyy ottaa irti ja mitata vastus sit kärjestä kärkeen. Vanhoista hehkuista 3kpl kokonaan poikki ja yhessä 600 ohm. Uudet mittasin kaikki ennen asennusta ja niissä 3-1 ohmia. Lähtee taas kylmällä käymään
On sillä iso merkitys jos enää yksi on ehjä.
Meillä oli Focus 1,8 Tddi joka lähti ehjillä hehkuilla vielä parinkympin pakkasella samantien käyntiin. Oikein pahaa teki kuunnella sitä roksotusta jos ei ollut mahdollisuutta olla töpselin päässä.
Vastaavasti Mondeo 2.0Tdci alkoi vaatimaan syksyn viileillä pidemmän startin kun oli kolme hehkua siinäkin pimeänä. Normaalisti lähtee neljännellä puristuksella eli kahden kampiakselin pyörähdyksen jälkeen.
Kun vaihtaa hehkutulppia niin on hyvä laittaa tarkoitukseen sopivaa keraamista rasvaa joka estää juuttumisen niin saa myöhemminkin auki.
Kuvassa vasemmalla uudet hehkut ja oikealla 80 000km ajetut joista osa pimeänä. Keraaminen rasva virheettömässä kunnossa kierteissä.
Itsellä Mondeon, Mersun ja Golfin kokemuksella hehkut kestäneet 150 tkm, minkä jälkeen alkavat hajota. Mielestäni useampi hajonnut hehku alkaa tuottaa käynnistymättömyyttä -moottorista riippuen- -8...-12C lämpötiloissa.
DPF-varustetuissa autoissa kannattaa myös huomioida hehkutulppien rooli hiukkassuodattimen regeneroinnissa. Tästä on tosin vastakkaisia mielipiteitä; toiset väittävät hehkutulppien olevan tärkeitä lämpötilan kohottajia polton onnistumiseksi - toiset pitävät hölynpölynä. 2.0 HDI:n väitetään vaativan vähintään 3 ehjää hehkutulppaa, että poltto yleensä käynnistyisi spontaanisti?
Onko tästä kenelläkään tarkempaa tietoa?
Tarkoitan siis sylinterien hehkuja, en lisäsuuttimen hehkua.