Hehkujen vaihto?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Perttirlz
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Tammi 2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Hehkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Perttirlz »

Elikkäs tarvis visiin hehkut vaihella tai jotain :D Mistä sitä tietää millon ne pitää vaihtaa? Tuo ainaki välillä hehkuttelee kauan ja silti ei meinaa kunnolla lähtee käyntiin.Paljonko ne hehkut yleensä maksaa ja millanen homma ne on sitte vaihella?

Niin ja sitten toinen juttu ois ku pitäis toi polttoaineensuodatin vaihtaa niin paljonkoha maksaa? Eikä vissiin oo kummonen jutttu vaihtaa vai?

Kiitos taas kaikille asiallisen vastauksen laittaneille :wink:
//))==Ford Escort 1.8D -96
Legato
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2007 20:42
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Legato »

Hehkut muistaakseni maksoi motonetissä jonku 15e/kpl. Ei se mitenkään paha homma oo. Täytyy vaa muistaa laittaa sähköt niihi takas. Eiköhän se kerro vaihdon tarpeesta, ettei se meinaa hehkuttelusta huolimatta lähteä käyntiin?
Ei, se ei ole vika. Se on ominaisuus.
GynZi
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Joulu 2005 18:49

Viesti Kirjoittaja GynZi »

Legato kirjoitti:Hehkut muistaakseni maksoi motonetissä jonku 15e/kpl. Ei se mitenkään paha homma oo. Täytyy vaa muistaa laittaa sähköt niihi takas. Eiköhän se kerro vaihdon tarpeesta, ettei se meinaa hehkuttelusta huolimatta lähteä käyntiin?
Lainaten sun sigua, se ei oo vika vaan omituisuus. Kuullu vähän juttua että se olis kaikissa dieselfordeissa sama vika, ettei hehkusta huolimatta lähde käyntiin.. ei ainakaan vakiohehkuilla.. Itekin sen sain huomata kantapään kautta ettei se hehkujen vaihto auta asiaan :?
Legato
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Huhti 2007 20:42
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Legato »

Niinpä... oma mondeo 1.8td lähtee 1 hehkutuksen jälkeen... about 5 sekunnin startilla. Käsittääkseni se olis noille melko lyhyt aika. Oon kuullu huomattavasti pidemmistäkin sessioista.
Ei, se ei ole vika. Se on ominaisuus.
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Hehkut uusin syksyllä ja lähti käyntiin moitteetta koko talven, myös lapissa yli 20-asteen pakkasista. Normistartti ei lie kahta sekunttia pidempi. Kylmänä lähinnä hirvittää kun lähtee ennen öljynpaineiden nousua, tosin usein starttaan hehkuttamatta sen aikaa, että saa paineet ylös. Mulla on kyllä myös takaisku pumpun polttoainelinjassa, auttanee jotain.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Legato kirjoitti:Niinpä... oma mondeo 1.8td lähtee 1 hehkutuksen jälkeen... about 5 sekunnin startilla. Käsittääkseni se olis noille melko lyhyt aika. Oon kuullu huomattavasti pidemmistäkin sessioista.
Hehkuttakaa pojat loppuun asti niitä diisseleitänne älkääkä hätäilkö sen starttauksen kanssa. Hehkun valon sammuttua noin 4-7 sekunnin päästä kuuluu konehuoneesta pieni naksahdus (kuulee parhaiten ovi auki ja puhaltimet ja levysoittimet sammutettuina), kun hehkujen rele vasta päästää ja hehkut sammuu. Tämän jälkeen kun starttaa niin ei tarvitse sahata yhtään puolta sekunttia pidempään ja käy heti nätisti! Ihmettelin ensin myös että onpa mondeoon laitettu pitkä vieteri, mutta sitten tajusin että näissä sammuu näköjään hehkun valo ennen aikojaan samaa vikaa oli näet velipojan toyotan hj60 maasturissa aikanaan...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
usa.power.xr4ti
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Tammi 2007 21:14

Viesti Kirjoittaja usa.power.xr4ti »

kokeilkaapas 2.3 dieselin hehkuja niihin 1.8 dieseleihin toiminta paranee huomattavasti.. hehkut vähän pitemmät ja paksummat.. :)
Mondeo 02
XR4TI
Sierra 2.3d GL (VOIMAVAUNU)
Sierra 2.0
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Riesa2.0 kirjoitti: Hehkuttakaa pojat loppuun asti niitä diisseleitänne älkääkä hätäilkö sen starttauksen kanssa. Hehkun valon sammuttua noin 4-7 sekunnin päästä kuuluu konehuoneesta pieni naksahdus (kuulee parhaiten ovi auki ja puhaltimet ja levysoittimet sammutettuina), kun hehkujen rele vasta päästää ja hehkut sammuu. Tämän jälkeen kun starttaa niin ei tarvitse sahata yhtään puolta sekunttia pidempään ja käy heti nätisti! Ihmettelin ensin myös että onpa mondeoon laitettu pitkä vieteri, mutta sitten tajusin että näissä sammuu näköjään hehkun valo ennen aikojaan samaa vikaa oli näet velipojan toyotan hj60 maasturissa aikanaan...
...KELE! Loppui juuri miettiminen vaihdanko hehkut. KIITOS!!!
Perttirlz
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Tammi 2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Perttirlz »

Kyllä vain. Sieltähä se naksahdus kuului kun vaan jaksoi oottaa :roll:
//))==Ford Escort 1.8D -96
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Perttirlz kirjoitti:Kyllä vain. Sieltähä se naksahdus kuului kun vaan jaksoi oottaa :roll:
Lähtikös paremmin käyntiin kun odotteli naksuun asti?
Escort 1.8 sport -97
Perttirlz
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Tammi 2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Perttirlz »

Kyllä tuo ainakin tähän asti on lähteny kunnolla ja heti, eikä ole päästänyt savupilvee :oops:
//))==Ford Escort 1.8D -96
Euraman
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Joulu 2024 21:58

Re: Hehkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Euraman »

Mondeo 1.8 tdci vaihdoin kaikki hehkut. Hehku täytyy ottaa irti ja mitata vastus sit kärjestä kärkeen. Vanhoista hehkuista 3kpl kokonaan poikki ja yhessä 600 ohm. Uudet mittasin kaikki ennen asennusta ja niissä 3-1 ohmia. Lähtee taas kylmällä käymään :thumbup:
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Hehkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Euraman kirjoitti: 14 Joulu 2024 22:03 Mondeo 1.8 tdci vaihdoin kaikki hehkut. Hehku täytyy ottaa irti ja mitata vastus sit kärjestä kärkeen. Vanhoista hehkuista 3kpl kokonaan poikki ja yhessä 600 ohm. Uudet mittasin kaikki ennen asennusta ja niissä 3-1 ohmia. Lähtee taas kylmällä käymään :thumbup:
On sillä iso merkitys jos enää yksi on ehjä.

Meillä oli Focus 1,8 Tddi joka lähti ehjillä hehkuilla vielä parinkympin pakkasella samantien käyntiin. Oikein pahaa teki kuunnella sitä roksotusta jos ei ollut mahdollisuutta olla töpselin päässä.
Vastaavasti Mondeo 2.0Tdci alkoi vaatimaan syksyn viileillä pidemmän startin kun oli kolme hehkua siinäkin pimeänä. Normaalisti lähtee neljännellä puristuksella eli kahden kampiakselin pyörähdyksen jälkeen.

Kun vaihtaa hehkutulppia niin on hyvä laittaa tarkoitukseen sopivaa keraamista rasvaa joka estää juuttumisen niin saa myöhemminkin auki.

Kuvassa vasemmalla uudet hehkut ja oikealla 80 000km ajetut joista osa pimeänä. Keraaminen rasva virheettömässä kunnossa kierteissä.

https://aijaa.com/vOC3TU
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 16 Joulu 2024 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taunusautomaatti
Viestit: 2445
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Hehkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kauanko nuo hehkut on kestäneet, mulla 2.0 tdcissä orggikset sisällä ja vasta 355 000 takana ja edelleen lähtee kuin palmun alta?
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Hehkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Itsellä Mondeon, Mersun ja Golfin kokemuksella hehkut kestäneet 150 tkm, minkä jälkeen alkavat hajota. Mielestäni useampi hajonnut hehku alkaa tuottaa käynnistymättömyyttä -moottorista riippuen- -8...-12C lämpötiloissa.
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Hehkujen vaihto?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

DPF-varustetuissa autoissa kannattaa myös huomioida hehkutulppien rooli hiukkassuodattimen regeneroinnissa. Tästä on tosin vastakkaisia mielipiteitä; toiset väittävät hehkutulppien olevan tärkeitä lämpötilan kohottajia polton onnistumiseksi - toiset pitävät hölynpölynä. 2.0 HDI:n väitetään vaativan vähintään 3 ehjää hehkutulppaa, että poltto yleensä käynnistyisi spontaanisti?
Onko tästä kenelläkään tarkempaa tietoa?
Tarkoitan siis sylinterien hehkuja, en lisäsuuttimen hehkua.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin