Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse tein seuraavanlaisen testin viikko sitten autolleni, ajoin maantiellä 5km 80km/h nopeudella ja hidastin bussipysäkille koskematta lainkaan jarruun, vasta kun auto oli täysin pysähtynyt vetäsin käsijarrun ylös ja kokeilin sormella jarrulevyt, kaikki yhtä kylmiä kuin ilma tuollon.

Tolla testillä saa aika hyvin kiinni laahaako jokin jarruista. Omalla kohdalla testin syy oli kun kaveri oli kuullut mun auton jarruista jotain ääntä, mutta osoittautui turhaksi epäilyksi siis.

EDIT: Luonnollisesti jos jarrua painat ja kokeilet sen jälkeen saattaa olla levy hyvinkin kuuma, vaikka kaikki olisi tip top, eli olennaista on saada jarrut suljettua pois yhtälöstä testin ajaksi :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

duckworth kirjoitti: 08 Loka 2025 15:01 Itse tein seuraavanlaisen testin viikko sitten autolleni, ajoin maantiellä 5km 80km/h nopeudella ja hidastin bussipysäkille koskematta lainkaan jarruun, vasta kun auto oli täysin pysähtynyt vetäsin käsijarrun ylös ja kokeilin sormella jarrulevyt, kaikki yhtä kylmiä kuin ilma tuollon.

Tolla testillä saa aika hyvin kiinni laahaako jokin jarruista. Omalla kohdalla testin syy oli kun kaveri oli kuullut mun auton jarruista jotain ääntä, mutta osoittautui turhaksi epäilyksi siis.

EDIT: Luonnollisesti jos jarrua painat ja kokeilet sen jälkeen saattaa olla levy hyvinkin kuuma, vaikka kaikki olisi tip top, eli olennaista on saada jarrut suljettua pois yhtälöstä testin ajaksi :)
Pitääpä tuokin koittaa. Just tuossa mietin, että aika pitkän pätkän pystyn ajamaan käyttämättä jarrua ollenkaan kun töistä tulen kotiin. Kaupunkialueelta päästyä on suoraa tietä 20 km, yksi risteys jonka pystyy ajamaan jarruttamatta kun sopivasti ennakoi nostamalla kaasun ja toinen risteys kotitielle jonka myös pystyy jarruttamatta ajamaan samalla taktiikalla. Vasta pihaan pysähtyessä kosken jarruun. Silti satula ja vanne on lämmin etuoikealla, kun kaikki muut jääkylmiä, samaten levy etuoikealla kuuma kun yleensä takana kylmä ja vasen etu haalea.

Eli kyllä se vaan taitaa laahata, syy vaan on vähän epäselvä kun kaikki "perinteiset" syyt on kyllä jo poissuljettu..
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Hioskelin vähän lisää etupaloja lämpenevältä puolelta että eivät varmasti kanita ja vaihdoin sen lättänän jousen mikä niputtaa satulan kannakkeeseen. Lisäksi kalibroin ratin asennon uudestaan, kun se näytti inasen vasemmalle suoraan ajaessa, nyt siis kalbroitu keskikohta tuohon väärään asentoon.

Hieman auttoi jokin tai jotkut noista toimenpiteistä, apukuskin puoli lämpenee edelleen mutta ei niin paljon kuin aiemmin.

Seuraavaksi nelipyöräsuuntaus että ratti saadaan suoraan ja samalla uusi kalibrointi ratin keskikohdalle. Myös vanhat kitkat vaihtuu nastoihin.

__________________

Ja jotta jotain uuttakin asiaa uuden hankinnan ihmettelyn saralla;

Pakkasten tultua alkoi rengaspainevalvonta huomauttelemaan olemassaolostaan. Ensin väitti, että joku rengas on vajaa. No ei ollut, kalibroin systeemin uudelleen ja ilmoittelut pysyi poissa hetken aikaa. Sitten alkoi tulla ilmoitusta, että rengaspaineanturiin ei saada yhteyttä. Aika selviö, että ilmeisesti alkuperäisitä antureista alkaa kylmillä keleillä akku yskiä, onhan noilla jo 10 vuotta ikää.

Näytti olevan anturit jotain 15 - 25 euroa kappale, oli kyllä niin montaa erilasta tarjolla etten tiennyt minkä ottaisi. Päätin siis säästää ja ohjelmoin TPMS:n pois käytöstä Forscanilla.

Oli helppo homma, enää ei hälyttele asiaan liittyen eikä herjaa muutakaan:

BCMii (Main) - Tire pressure monitoring system = TPMS FedRegEU -> Without monitoring system
IPC - Tire pressure monitor = Enabled -> Disabled

Tuli vielä tsekattua, että tuleeko ongelmia vaikka katsastuksessa tai jos vakuutusyhtiön kanssa pitää jotain kolaria renkaan puhkeamisen takia selvitellä: ei tule. TPMS vaaditaan Suomessa vain ensiasennusrenkaille, sen jälkeen voi vaihtaa renkaat joissa ei antureita ole ja vaikka systeemi hälyttelee niin esim katsastuksessa ei oteta tuota huomioon. Samaten systeemin saa poistaa käytöstä, kunhan se ei vaikuta muihin turvalaitteisiin tai systeemeihin. (Edellinen ulkomuistista, oli joku Vianorin juttu jossa referoitu Trafincomin kantaa asia, olikohan vuodelta 2021 tai 2022).
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Pari pikkujuttua taas tästä vielä lähes uudesta hankinnasta :ford:

Katsastuksessa käytin ennen nelipyöräsuuntausta, ettei tarvi kahta kertaa käyttää suuntauksessa jos vaikka joku säätöpusla pomppaisi katsastuksessa hylkylistalle. No toinen takaiskari oli vaan nollissa, eli vuotanut tyhjäksi. Tilasinkin jo uudet molemmin puolin. Eipä tuota ajossa ole huomannut, pientä kolinaa kuulunut takaa mutta ajattelin että koiranluu se siellä vaan vikisee.

Sitten tuli huomautus takasuuntavaloista, että valo on väärän värinen :?:
Lasihan tuossa on läpinäkyvä kirkas, polttimo näytti olevan kyllä oranssi. Vähän sellainen vaalean keltainen valo siitä tulee, edessä taas normaali oranssi eli eri väriset ovat, mutta eipä ole ennen tuollaisesta tullut huomautusta.. Vaihdan sitten oranssit polttimot oransseiksi, katsotaan meneekö läpi.

Ja sopivasti, tietenkin, talven tultua webasto/eberi (kumpi siellä nyt olikaan) alkoi oikutella. Useamman kerran antanut vikakoodia nyt tuosta, olikohan kiertovesipumpun ohjaukseen liittyvää. Yrittää käyntiin, mutta sitten sammuu hetken päästä. Joskus se kyllä tuntuu pärähtävän käyntiin pidemmäksikin ajaksi, ainakin moottorin käydessä, en ole varma kun ei sitä moottorin käydessä oikein kuule ajossa. Pitääpä sekin ottaa tutkimuslistalle kunhan muut pikkujutut on käyty läpi.

Edit.
Lämmittimen vikakoodit näytti tältä:

11.11. klo 7 - B1D27 - Heater coolant pump, open circuit (module voltage 13,2 V)

11.11. klo 15 - U3003 - Battery voltage, circuit voltage below threshold (module voltage 10 V)

Akku on vaihdettu joskus kesällä uuteen. Välillä latautuu yli 14,5V jännitteellä, välillä 13,5-13,8 V ja sekalaisesti noiden välillä. Aamuisin ja töistä lähtiessä lepojännite pyörii sekalaisesti 11,8 - 12,2 V välillä. Startissa yleensä kyykkää hetkeksi 11,5V tai vähän alle, kyttäilen tuota tupakansytkässä olevasta usb-laturista joka näyttää jännitteen.

Nollasin vikakoodit ja lämmitin lähti kyllä käyntiin ja kävi ajon aikana sen aikaa että moottori oli tarpeeksi lämmin. En lukenut koodeja uudestaan, pitää illemmalla vielä tsekata.

Voisko tuo toimia normaalisti moottorin käydessä, mutta jos start-stop sammuttaa moottorin ja sitten jos lämmittimen omassa kiertopumpussa on vikaa niin ei kierrätä nestettä kunnolla ja antaa sitten koodia?
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Nyt sitten alkoi jäähdytysneste katoamaan.

Joskus loppusyksyllä taisin sillä silmällä viimeksi vilkaista konehuonetta, ja silloin oli jäähynesteet vielä tallessa. Nyt sai lisätä 2,5 litraa. Auto ei kuitenkaan mitään asiasta ole varoitellut, vaikka paisari oli täysin tyhjä :?:

Todennäköinen vuotopaikka paikallistettu, joku lämmönvaihdin ilmeisesti kyseessä. Kuvassa takimmaisen letkulähdön ympärillä kuivuneen jäähynesteen näköistä jäämää, vaihtimen alla näkyy jäähynestettä ja tuo letkun suojasukka näyttää märältä. Mikähän mötikkä kyseessä?

Kuva

Kuva

Kuva
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
focst
Viestit: 2631
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja focst »

Larppanen kirjoitti: 22 Joulu 2025 21:04 Nyt sitten alkoi jäähdytysneste katoamaan.

Joskus loppusyksyllä taisin sillä silmällä viimeksi vilkaista konehuonetta, ja silloin oli jäähynesteet vielä tallessa. Nyt sai lisätä 2,5 litraa. Auto ei kuitenkaan mitään asiasta ole varoitellut, vaikka paisari oli täysin tyhjä :?:

Todennäköinen vuotopaikka paikallistettu, joku lämmönvaihdin ilmeisesti kyseessä. Kuvassa takimmaisen letkulähdön ympärillä kuivuneen jäähynesteen näköistä jäämää, vaihtimen alla näkyy jäähynestettä ja tuo letkun suojasukka näyttää märältä. Mikähän mötikkä kyseessä?

Kuva

Kuva

Kuva
Egr lauhduttimen ja öljyn lauhduttimen välinen letku vuotaa. Egr lauhdutin pitää käyttää pois että saa vaihdettua. Kannattaa varata uusi egr lauhdutin remonttiin voi tulla myös lauhduttimen saumoista.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

focst kirjoitti: 22 Joulu 2025 21:34
Egr lauhduttimen ja öljyn lauhduttimen välinen letku vuotaa. Egr lauhdutin pitää käyttää pois että saa vaihdettua. Kannattaa varata uusi egr lauhdutin remonttiin voi tulla myös lauhduttimen saumoista.
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta.

Onko tuon letkun varaosanumerosta tietoa, varmaan aika pikaseen pitää viahdella ennenkuin alkaa kunnolla valskaamaan :cry: Jos tilaustavaraa niin mielellään heti laittaisin tilaukseen, olettaen että se siellä vaan vuotaa..

Edit. Nyt vasta huomasin tuon maininnan itse lauhduttimesta. Just kun sai tämän rottelon korjattua kuntoon niin eikö tullut jo seuraava remppakohde esille :thumbup:

No todnäk se on vain tuo letku, kun sitä sorkin sokkona niin oli kauttaaltaan märkä. Mutta jos tuo lauhdutin ei karseita maksa niin tietty sen voisi samoilla postikuluilla samalla tilata varulta.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2841
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Pidetään peukkuja että letkun saa varaosana ilman että mukana tulee paljon muutakin.
Vajalla jäähdytin nesteellä ei kuitenkaan kannata ajella...alumiinimoottori tykkää äkkiä kyttyrää...
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Joulu 2025 21:56 Pidetään peukkuja että letkun saa varaosana ilman että mukana tulee paljon muutakin.
Vajalla jäähdytin nesteellä ei kuitenkaan kannata ajella...alumiinimoottori tykkää äkkiä kyttyrää...
Just pakkasin perälootaan jäähynestekanisterin ja suppilon, jos tuo meinaa alkaa kunnolla vuotamaan. Sitä kyllä ihmettelen, että eikö tuossa ole mitään tasoanturia paisarissa... Sittenkö vasta hälyttelee kun peet on jo housussa ja moottori keittää :ford:

Nopeesti kattelin autodoc ja aeromotors läpi, aeromotorsilta löyty tuommonen mutta en kyllä oo varma että onko oikea:
https://aeromotors.fi/tuote/12797535/98 ... stellantis

Tietäs vaan tuon oikean sisähalkasijan niin hakis motonetistä jonkun sopivan näkösen irtoletkunpätkän sopivalla kulmalla, niin vaihtas vaan..
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
focst
Viestit: 2631
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja focst »

Larppanen kirjoitti: 22 Joulu 2025 21:39
focst kirjoitti: 22 Joulu 2025 21:34
Egr lauhduttimen ja öljyn lauhduttimen välinen letku vuotaa. Egr lauhdutin pitää käyttää pois että saa vaihdettua. Kannattaa varata uusi egr lauhdutin remonttiin voi tulla myös lauhduttimen saumoista.
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta.

Onko tuon letkun varaosanumerosta tietoa, varmaan aika pikaseen pitää viahdella ennenkuin alkaa kunnolla valskaamaan :cry: Jos tilaustavaraa niin mielellään heti laittaisin tilaukseen, olettaen että se siellä vaan vuotaa..

Edit. Nyt vasta huomasin tuon maininnan itse lauhduttimesta. Just kun sai tämän rottelon korjattua kuntoon niin eikö tullut jo seuraava remppakohde esille :thumbup:

No todnäk se on vain tuo letku, kun sitä sorkin sokkona niin oli kauttaaltaan märkä. Mutta jos tuo lauhdutin ei karseita maksa niin tietty sen voisi samoilla postikuluilla samalla tilata varulta.
Joo letkun saa erikseen eikä ole kallis. Ota ainakin uudet tiivisteet egr lauhduttimeen siinä kanteen menevässä osassa on o-rengas joka ainakin kannattaa vaihtaa. Muuten seuraava vuotopaikka on siinä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
focst
Viestit: 2631
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja focst »

https://ovoko.fi/osat/sau67935-98075930 ... dsQAvD_BwE

Tosta näkee minkälainen letku on. Siinä on toisessa päässä 90°muovinen kulma kappale.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
focst
Viestit: 2631
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja focst »

Larppanen kirjoitti: 22 Joulu 2025 22:08
Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Joulu 2025 21:56 Pidetään peukkuja että letkun saa varaosana ilman että mukana tulee paljon muutakin.
Vajalla jäähdytin nesteellä ei kuitenkaan kannata ajella...alumiinimoottori tykkää äkkiä kyttyrää...
Just pakkasin perälootaan jäähynestekanisterin ja suppilon, jos tuo meinaa alkaa kunnolla vuotamaan. Sitä kyllä ihmettelen, että eikö tuossa ole mitään tasoanturia paisarissa... Sittenkö vasta hälyttelee kun peet on jo housussa ja moottori keittää :ford:

Nopeesti kattelin autodoc ja aeromotors läpi, aeromotorsilta löyty tuommonen mutta en kyllä oo varma että onko oikea:
https://aeromotors.fi/tuote/12797535/98 ... stellantis

Tietäs vaan tuon oikean sisähalkasijan niin hakis motonetistä jonkun sopivan näkösen irtoletkunpätkän sopivalla kulmalla, niin vaihtas vaan..
Ei ole oikea.https://www.aubiri.eu/egr-cooling-hose- ... sYQAvD_BwE
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

focst kirjoitti: 22 Joulu 2025 22:14 https://ovoko.fi/osat/sau67935-98075930 ... dsQAvD_BwE

Tosta näkee minkälainen letku on. Siinä on toisessa päässä 90°muovinen kulma kappale.
Aa no nyt alkaa selkiämään, ja tieto lisää tuskaa :lol:

Eli hyvässä lykyssä vain letku vuotaa, mutta myös tuo egr-mötikkä saattaa vuotaa ja vuoto vaan valuu letkua pitkin alas...
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Kiitoksia paljon avuista, letku lähti tilaukseen ja toivottavasti sillä ratkeaa tämä onkelma. Ja hyvää joulua!
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2841
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo ei taida olla tasoantureita monessakaan jäähdyttimen säiliössä.
Ainakin mondeossa eka varoitus jäähdytys nesteen vuodosta oli että tehot tippui limpmodeen....ja siitä muutama kilsa niin sammui kokonaan.
Eli moottori elektroniikka kaiketi stoppasi koneen vaiheittain kun lämmöt nousi.

Sama transiitissa kun vesipumpun remmi katkesi vauhdissa.

Kumpaankaan ei onneksi tullut vaurioita koneeseen. Mutta riski on suuri kansivauriolle tms jos ilman jäähdytysnestettä ajellaan.
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Toissapäivänä jo huomasin, että auton parkkiin kotipihaan ajaessa nousi vesihöyryä konepellin alta. Tuolloin luulin, että se on vaan vettä mikä roiskui kun ajoin ison lätäkön yli hetkeä aiemmin. Nyt töihin parkkeerasin ja taas tulee höyryä konepellin alta. Tiedä sitten onko vasta nyt alkanut enemmän vuotamaan, en uskaltanut vielä kurkata paisarin vesitilannetta :(

No enää pitää päästä takaisin kotiin, sen jälkeen autolla ei olekaan ajoa ja uusi letku pitäisi tulla heti joulun jälkeen DHL kyydillä niin pääsee viimeistään välipäivinä vaihtelemaan. Onneksi tuli tuota jäähynestettä otettua mukaan, niin saa täyttää taas ennen ajoa.


Edit. Kaivelin vähän aihetta googlella, kyllähän se todennäköistä on että se muovinen EGR-jäähdytin siellä vuotaa.. Motonet myy koko EGR-settiä 529 € hintaan, ei kyllä tuohon taivu.

Autodocilla löytyy jäähdytinosaa erikseen, 88,5 e halvin vaihtoehto, merkki ei kyllä sano mitään: https://www.autodoc.fi/engitech/20586267

Olisi tuolla myös koko EGR-pulikka, hintaa 266 € ja Ridex, tuohon voisi ehkä taipua kun pitää kuitenkin koko pulikka irrottaa niin vaihtaa samalla uuteen kun autolla jo 280 tkm mittarissa, ennakoivaa huoltoa siis..: https://www.autodoc.fi/ridex/15222888


Edit2. Dodiin, EGR-mötikkä ja letku tilattu, toivottavasti kaikki saapuu ajallaan kun tuo joulu voi vähän sotkea toimitusaikatauluja..

Löytyi hyvä videokin mötikän vaihtoon, laitetaan muistiin jos joku muukin joskus saman asian kanssa pelehtii:
https://www.youtube.com/watch?v=4FSEbwTto4w
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2841
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kyllä se on järkevä hankinta tuo koko komplete paketti....jos autolla on ikää 10v niin voit hämmästyä kun avaat sen EGR....

Jos hinta on tuollaista 270-230e
https://aeromotors.fi/tuote/8903796/lev0322-lucas
Niin ei siinä kannata säästellä....jos nyt vaihtaa jäähdyttimen niin sitten on egr kabut puolen vuoden päästä.... siinä kuitenkin vähä tunaamista että saa sen vaihdettua, kun vaihtaa koko kikkareen niin menee taas 10v....

Tuossa hommassa voi tulla myös kiusaus putsata vähän imusarjaa samalla....ja vois katsoa myös map (sellainen öljyisen karstan peittämä musta porkkana....jonka voi pestä puhtaaksi )ja maf sensorien lika-asteen.
Larppanen
Viestit: 125
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 23 Joulu 2025 09:51 Kyllä se on järkevä hankinta tuo koko komplete paketti....jos autolla on ikää 10v niin voit hämmästyä kun avaat sen EGR....

Jos hinta on tuollaista 270-230e
https://aeromotors.fi/tuote/8903796/lev0322-lucas
Niin ei siinä kannata säästellä....jos nyt vaihtaa jäähdyttimen niin sitten on egr kabut puolen vuoden päästä.... siinä kuitenkin vähä tunaamista että saa sen vaihdettua, kun vaihtaa koko kikkareen niin menee taas 10v....

Tuossa hommassa voi tulla myös kiusaus putsata vähän imusarjaa samalla....ja vois katsoa myös map (sellainen öljyisen karstan peittämä musta porkkana....jonka voi pestä puhtaaksi )ja maf sensorien lika-asteen.
Jep, varmasti on karstaa joka kolossa ja turhaa tehdä tuplatyötä kun nyt saa kerralla tehtyä ja mitättömällä hintaerolla. Nimimerkilä joskus tullut kaavittua Pajeron imusarja puhtaaksi..

Tekisi mieli asentaa huohotusöljynkeräyspönttö tähänkin, mutta tilaa sen verran nihkeästi että vaatii pidempää talli-iltaa suunnittelu+asennus jos edes silloinkaan mahdollista :D Pajerossa se pelitti kyllä hyvin (kuten myös EGR deletointi)..
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Vastaa Viestiin