ja autona diesel focus -01
Jakohihnan kiristin 1.8 tddi (focus)
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
Jakohihnan kiristin 1.8 tddi (focus)
Mikähän mahtaa olla oikea tapa hoitaa kiristimen säätö? Vaihdoin jakohihnan ja kiristimen (tarvike) ja nyt tarttis saada hihna oikealle kireydelle. Siinä kiristimessä on sellanen hahlo jossa pitäs sellai viisari olla kohallaa, mutta viisari ei mene hahloon oikein millään. Jos säätää sen sellaiseen tiukkuuteen kun se kiristin haluaisi olisi hihna aivan liian löysä.. sitäpaitsi kun hihnan kireys on mun mielestä hyvä (käsin tunnusteltu, ei soi, eikä lerpata) niin viisari ei ole kohillaan. sitäpaitsi remontin jälkeen jakopää pitää sellasta naukumisääntä kierrosten noustessa. aika vaarallista
mulla ei ole jakopään koppa kiinni joten voin säätää kireyttä koska vaan ja tarkastaa hihnan kuntoa.. mitähän tehdä että "natina" lähtee kiristimestä, en uskalla ajaa...
ja autona diesel focus -01
ja autona diesel focus -01
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
Selvennys epäselvään tekstiin.
Eli tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu, mutta kierrosten noustessa yli 1200 rpm niin alkaa naukuminen joka on verrannollinen kierroksiin, eli mitä enemmän kierroksia sitä enemmän moottorista kuuluu sellanen naukuva ääni. Ja jos löysään kiristintä tuntuu että hihna löystyy liikaa. Ja hihnassa vallitsee jotenkin eri kireydet vetopuolella ja kiristimen puolella, kun toinen on löysänä toinen on kireänä, sitten siitä on vaikea päätellä ainakaan käsituntumalta sitä oikeaa kireyttä. Kun sen kiristää niin vetopuolen kireys kun saapuu paluupuolelle saattaa hihna ollakkin todella kireässä ja sama löysätessä, menee ihan veltoksi. Ja ääni ei tunnu loppuvan missään kohtaa, niin löysälle en ole uskaltanut päästää että ääni katoasi, mutta en usko sen kiristimen olevan rikki, maksoi 50e motonetissä, on vissiin mallia automaatti tms.
Eli mitenhän sen äänen saisi katoamaan ja tuleekohan se edes jakohihnasta, kun vanha kiristin kiljui siihen malliin (oli samalla alkuperäsellä hihnalla + kiristimellä ajeltu 215 tkm
) ettei muita ääniä paljon kuulunut..
Apua kaivattaisiin..
Eli tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu, mutta kierrosten noustessa yli 1200 rpm niin alkaa naukuminen joka on verrannollinen kierroksiin, eli mitä enemmän kierroksia sitä enemmän moottorista kuuluu sellanen naukuva ääni. Ja jos löysään kiristintä tuntuu että hihna löystyy liikaa. Ja hihnassa vallitsee jotenkin eri kireydet vetopuolella ja kiristimen puolella, kun toinen on löysänä toinen on kireänä, sitten siitä on vaikea päätellä ainakaan käsituntumalta sitä oikeaa kireyttä. Kun sen kiristää niin vetopuolen kireys kun saapuu paluupuolelle saattaa hihna ollakkin todella kireässä ja sama löysätessä, menee ihan veltoksi. Ja ääni ei tunnu loppuvan missään kohtaa, niin löysälle en ole uskaltanut päästää että ääni katoasi, mutta en usko sen kiristimen olevan rikki, maksoi 50e motonetissä, on vissiin mallia automaatti tms.
Eli mitenhän sen äänen saisi katoamaan ja tuleekohan se edes jakohihnasta, kun vanha kiristin kiljui siihen malliin (oli samalla alkuperäsellä hihnalla + kiristimellä ajeltu 215 tkm
Apua kaivattaisiin..
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Oletko tarkistanut, ettei ääni tule moniurahihnan kiristimestä tai sen välipyörästä?
Omasta TD:stä (250 tkm) rupesi rahiseva ääni kuulumaan jakopään suunnalta ja syyllinen oli hihnankiristimen loppuunkulunut laakeri. Kun moniuran hihnan ottaa pois voi kokeilla kuuluuko ääntä kiristimen rullasta, välipyörän laakerista, laturista tai vesipumpusta.
Omasta TD:stä (250 tkm) rupesi rahiseva ääni kuulumaan jakopään suunnalta ja syyllinen oli hihnankiristimen loppuunkulunut laakeri. Kun moniuran hihnan ottaa pois voi kokeilla kuuluuko ääntä kiristimen rullasta, välipyörän laakerista, laturista tai vesipumpusta.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
En oo joo. Mulla on uus hihna siihen, että vois kyllä sen melkein vaihtaakin samalla. Minkälainen homma sen moniurahihnan vaihto on? Pitääkö auton alle päästä?
Säätelin taas jakopään kiristintä eikä vaikuta mitenkään ääneen että alkaa kyl epäilyttää sen osalta notta tuleekohan sieltä lainkaan se ääni.
EDIT: Minkälainen kiristysoperaatio tolle jakohihnalle kannattaa tehdä? Miten ootte muut tehneet?
Säätelin taas jakopään kiristintä eikä vaikuta mitenkään ääneen että alkaa kyl epäilyttää sen osalta notta tuleekohan sieltä lainkaan se ääni.
EDIT: Minkälainen kiristysoperaatio tolle jakohihnalle kannattaa tehdä? Miten ootte muut tehneet?
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jos jousi niin kiristysmutteri löysätään ja annetaan jousen kiristää, sitten kiristysmutteri kiristetään, pyöräytetään konetta kammen mutterista pari kierrosta ja tarkistetaan eli kiristinmutteri löysälle jne., sitten vielä kaikki varalta kerran vielä!
Joka välissä pitää myös tarkistaa ajoitusmerkit! 8)
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
Aaahaa, ookoo. Noniin kiitos. Näin en olekkaan tehnyt.. eli kun siinä on sellanen "viisari" ja hahlo niin sillon se on jousella eli ns. automaattikiristin?
Eli löysään kiristimen pultin ihan vapaaksi, että kiristin pääsee pyörimään siinä ja sitten pyörittelen konetta ja kun kone on pyörinyt muutaman kierroksen laitan pultin tiukkaan? Eikö se hihna voi hyppää hampaitten yli kun se menee niin löysäksi?
Edit: Siis joo käsitin väärin, eli löysätään pultti ja se kohta mihin se kiristyy ja sitten kiinni ja sitten vasta pyöritetään konetta?
Ja voiko konetta varovasti pyöritellä starttia näpäyttelemällä varmistaen ettei käynnisty, tai työntämällä vaihde päällä varovasti? Kun pääsi lähtemään se auto pohjoiseen jonka takakontissa isommat avaimet on..
Kiitos paljon etukäteen!!
P.S. Ja onkohan voinu jotain vauriota syntyä kun konetta on pidetty käynnissäkin tolleen "väkisin" kiristämällä?
Eli löysään kiristimen pultin ihan vapaaksi, että kiristin pääsee pyörimään siinä ja sitten pyörittelen konetta ja kun kone on pyörinyt muutaman kierroksen laitan pultin tiukkaan? Eikö se hihna voi hyppää hampaitten yli kun se menee niin löysäksi?
Edit: Siis joo käsitin väärin, eli löysätään pultti ja se kohta mihin se kiristyy ja sitten kiinni ja sitten vasta pyöritetään konetta?
Ja voiko konetta varovasti pyöritellä starttia näpäyttelemällä varmistaen ettei käynnisty, tai työntämällä vaihde päällä varovasti? Kun pääsi lähtemään se auto pohjoiseen jonka takakontissa isommat avaimet on..
Kiitos paljon etukäteen!!
P.S. Ja onkohan voinu jotain vauriota syntyä kun konetta on pidetty käynnissäkin tolleen "väkisin" kiristämällä?
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
jako hyppäs pieleen
Voi voi.. nyt kun löysytin kiristäjän ja pyörittelin käsin konetta ei viisari automaattikiristäjässä mennyt mihinkään suuntaan vaan oli toisessa laidassaan. Sitten laitoin sen kiristimen siihen kohtaan missä se "lepää" eikä kiristä hihnaa lainkaan ja kiristin pultin ja aloin pyörittää konetta kuulu plop ja jako hyppäs pieleen. Voi video!! Nyt lähtee sitten focus fordille jakopään remonttiin
oli ehkä opettavainen yritys säätää automaattikiristintä kuten manuaalista, mutta oppirahat on aina maksettava..
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
Tuo moniurahihnan vaihto on aika yksinkertainen homma. Alle pitää päästä ja ottaa ensin pohjamuovi pois. Kannatta ennen hihnan irroitusta vaikka piirtää kuva hihnan kulusta, niin ei tarvitse turhaan miettiä paikoilleen laitossa. Sitten löysätään automaattikiristintä lenkillä ja hihna otetaan pois. Sen jälkeen kannattaa tarkistaa kiristimen pyörän laakerin kunto, vesipumppu, laturi ja samoin myös välipyörä. Jos niistä kuuluu käsin pyöritettäessä ylimääräistä ääntä, se ei ajamalla kyllä korjaannu. Uusi hihna pujotellaan paikoilleen, kiristin pidetään sopivalla avaimella löysällä ja sitten kun hihna on kokonaan paikoillaan, päästetään kiristin vapaaksi ja hihna kiristyy oikeaan tiukkuuteen. Tarkkana pitää asennuksessa olla, että hihna on kaikilla urapyörillä oikein, eikä yhden uran sivussa. Vinossa oleva hihna kuluu nopeasti loppuun.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Pitäisi alkaa kirimään hihnaa paikoilleen...
"fordin" oma kiristin oli mallia viisari ja merkki, millä se oli kiristetty oikeaan tiukkuuteen. Ostamassani kiristimessä ei ole kyseistä viisari asteikkoa eli on nk. manuaalikiristin.
Ennen vaihtoa hihnaa sai todellakin noin 90 asteen kulmaan käännettyä siitä pitkältä sivulta. Haynesin kirjassa on kiristys opetettu aika monimutkaisesti eli tyyliin kiristä pyöritä kiristä uudelleen pyöräytä jne jne...eikä englannin kielen taitoni sen täysin ymmärtämiseen riitä.
Lyhyesti ja ytimekkäästi, miten kiristän manuaalikiristimellä hihnan oikeaan tiukkuuteen?
"fordin" oma kiristin oli mallia viisari ja merkki, millä se oli kiristetty oikeaan tiukkuuteen. Ostamassani kiristimessä ei ole kyseistä viisari asteikkoa eli on nk. manuaalikiristin.
Ennen vaihtoa hihnaa sai todellakin noin 90 asteen kulmaan käännettyä siitä pitkältä sivulta. Haynesin kirjassa on kiristys opetettu aika monimutkaisesti eli tyyliin kiristä pyöritä kiristä uudelleen pyöräytä jne jne...eikä englannin kielen taitoni sen täysin ymmärtämiseen riitä.
Lyhyesti ja ytimekkäästi, miten kiristän manuaalikiristimellä hihnan oikeaan tiukkuuteen?
-
focusdiesel
- Viestit: 50
- Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25
Itseasiassa haynesi ei sen monimutkaisemmin sitä selitä, kuin että laita hihna paikalleen, sitten kiristin ja käännä niin tiukkaan kun kohtuullisella sormivoimalla saat kiristimen, ei työkaluja! ja sitten pyöräytä konetta ja tarkista merkit ja sitten lopullinen kireys joka on n. puolessavälissä siitä kello kahden (jolloin kiristin on täysin löysä) ja kiristämäsi kohdan välissä. Mutta tällöin hihnan kireys pitäisi tarkistuttaa sillä taajuusmittarilla fordilla, en kyllä ite tarkistuttaisi.. Monimutkaisen tuntuseksi haynesin tekee se, että siinä selostetaan kaikki vaihe vaiheelta myös näiden kiristysten välissä ja paljon turhiakin kohtia siinä on. Kuten mm. en tiedä miksi nokkapyörä pitäisi irrottaa hihnaa vaihdettaessa ?!
Mutta tossa silleen yksinkertaisesti.
Mutta tossa silleen yksinkertaisesti.
Mondeo -02 1.8i Trend wagon