Jakohihnan kiristin 1.8 tddi (focus)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Jakohihnan kiristin 1.8 tddi (focus)

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Mikähän mahtaa olla oikea tapa hoitaa kiristimen säätö? Vaihdoin jakohihnan ja kiristimen (tarvike) ja nyt tarttis saada hihna oikealle kireydelle. Siinä kiristimessä on sellanen hahlo jossa pitäs sellai viisari olla kohallaa, mutta viisari ei mene hahloon oikein millään. Jos säätää sen sellaiseen tiukkuuteen kun se kiristin haluaisi olisi hihna aivan liian löysä.. sitäpaitsi kun hihnan kireys on mun mielestä hyvä (käsin tunnusteltu, ei soi, eikä lerpata) niin viisari ei ole kohillaan. sitäpaitsi remontin jälkeen jakopää pitää sellasta naukumisääntä kierrosten noustessa. aika vaarallista :D mulla ei ole jakopään koppa kiinni joten voin säätää kireyttä koska vaan ja tarkastaa hihnan kuntoa.. mitähän tehdä että "natina" lähtee kiristimestä, en uskalla ajaa...

ja autona diesel focus -01
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Selvennys epäselvään tekstiin.

Eli tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu, mutta kierrosten noustessa yli 1200 rpm niin alkaa naukuminen joka on verrannollinen kierroksiin, eli mitä enemmän kierroksia sitä enemmän moottorista kuuluu sellanen naukuva ääni. Ja jos löysään kiristintä tuntuu että hihna löystyy liikaa. Ja hihnassa vallitsee jotenkin eri kireydet vetopuolella ja kiristimen puolella, kun toinen on löysänä toinen on kireänä, sitten siitä on vaikea päätellä ainakaan käsituntumalta sitä oikeaa kireyttä. Kun sen kiristää niin vetopuolen kireys kun saapuu paluupuolelle saattaa hihna ollakkin todella kireässä ja sama löysätessä, menee ihan veltoksi. Ja ääni ei tunnu loppuvan missään kohtaa, niin löysälle en ole uskaltanut päästää että ääni katoasi, mutta en usko sen kiristimen olevan rikki, maksoi 50e motonetissä, on vissiin mallia automaatti tms.

Eli mitenhän sen äänen saisi katoamaan ja tuleekohan se edes jakohihnasta, kun vanha kiristin kiljui siihen malliin (oli samalla alkuperäsellä hihnalla + kiristimellä ajeltu 215 tkm :)) ettei muita ääniä paljon kuulunut..

Apua kaivattaisiin..
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Oletko tarkistanut, ettei ääni tule moniurahihnan kiristimestä tai sen välipyörästä?
Omasta TD:stä (250 tkm) rupesi rahiseva ääni kuulumaan jakopään suunnalta ja syyllinen oli hihnankiristimen loppuunkulunut laakeri. Kun moniuran hihnan ottaa pois voi kokeilla kuuluuko ääntä kiristimen rullasta, välipyörän laakerista, laturista tai vesipumpusta.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

En oo joo. Mulla on uus hihna siihen, että vois kyllä sen melkein vaihtaakin samalla. Minkälainen homma sen moniurahihnan vaihto on? Pitääkö auton alle päästä?

Säätelin taas jakopään kiristintä eikä vaikuta mitenkään ääneen että alkaa kyl epäilyttää sen osalta notta tuleekohan sieltä lainkaan se ääni.

EDIT: Minkälainen kiristysoperaatio tolle jakohihnalle kannattaa tehdä? Miten ootte muut tehneet?
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Sormituntumalla olen säätänyt jos jousta ei ole. Etupuolelta kun 90 astetta kääntyy kohtuusormivoimalla niin kireys sopiva. Pitää kuitenkin pyöräyttää mottia myötäpäivään pari kierrosta kampuran mutterista ja taas tarkistaa. 8)
Epäilen kuitenkin tuota kiristintä jos ääni jakopäästä! :roll:
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Voisko ääni tulla jos on liian kireällä? Vai mitä silloin tapahtuu? Voikohan se sitten olla että motonetti on myynyt mulle suden kiristimen.. On siinä sellanen jousi, mutta miten se sitten kiristetään..?

Ei ois pitäny alkaa koko remppaan :shock:
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos jousi niin kiristysmutteri löysätään ja annetaan jousen kiristää, sitten kiristysmutteri kiristetään, pyöräytetään konetta kammen mutterista pari kierrosta ja tarkistetaan eli kiristinmutteri löysälle jne., sitten vielä kaikki varalta kerran vielä! :D Joka välissä pitää myös tarkistaa ajoitusmerkit! 8)
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Aaahaa, ookoo. Noniin kiitos. Näin en olekkaan tehnyt.. eli kun siinä on sellanen "viisari" ja hahlo niin sillon se on jousella eli ns. automaattikiristin?

Eli löysään kiristimen pultin ihan vapaaksi, että kiristin pääsee pyörimään siinä ja sitten pyörittelen konetta ja kun kone on pyörinyt muutaman kierroksen laitan pultin tiukkaan? Eikö se hihna voi hyppää hampaitten yli kun se menee niin löysäksi?

Edit: Siis joo käsitin väärin, eli löysätään pultti ja se kohta mihin se kiristyy ja sitten kiinni ja sitten vasta pyöritetään konetta?

Ja voiko konetta varovasti pyöritellä starttia näpäyttelemällä varmistaen ettei käynnisty, tai työntämällä vaihde päällä varovasti? Kun pääsi lähtemään se auto pohjoiseen jonka takakontissa isommat avaimet on.. :?

Kiitos paljon etukäteen!!

P.S. Ja onkohan voinu jotain vauriota syntyä kun konetta on pidetty käynnissäkin tolleen "väkisin" kiristämällä?
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Pultti tosiaan kireälle ennen pyöritystä ja tosiaan pyöritys KÄSIN! 8)
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Ok Ok, pitää sitten käsin käännellä :P

Kiitos paljon avusta, toivottavasti en oo tuhonnu tota kiristintä, ois aika ikävää alkaa purkaa taas koneenkiinnikkeitä. :)
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

jako hyppäs pieleen

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Voi voi.. nyt kun löysytin kiristäjän ja pyörittelin käsin konetta ei viisari automaattikiristäjässä mennyt mihinkään suuntaan vaan oli toisessa laidassaan. Sitten laitoin sen kiristimen siihen kohtaan missä se "lepää" eikä kiristä hihnaa lainkaan ja kiristin pultin ja aloin pyörittää konetta kuulu plop ja jako hyppäs pieleen. Voi video!! Nyt lähtee sitten focus fordille jakopään remonttiin :cry: oli ehkä opettavainen yritys säätää automaattikiristintä kuten manuaalista, mutta oppirahat on aina maksettava..
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Pakko viel yrittää :D pitää ottaa nyt taas jakopää auki ja säätää kone TDC kohtaan eikä oikoa kynsilakan kanssa.. ja ostaa tavallinen manuaalinen kiristin jonka voi käsin säätää. Alottelen projektin huomenna.
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Tuo moniurahihnan vaihto on aika yksinkertainen homma. Alle pitää päästä ja ottaa ensin pohjamuovi pois. Kannatta ennen hihnan irroitusta vaikka piirtää kuva hihnan kulusta, niin ei tarvitse turhaan miettiä paikoilleen laitossa. Sitten löysätään automaattikiristintä lenkillä ja hihna otetaan pois. Sen jälkeen kannattaa tarkistaa kiristimen pyörän laakerin kunto, vesipumppu, laturi ja samoin myös välipyörä. Jos niistä kuuluu käsin pyöritettäessä ylimääräistä ääntä, se ei ajamalla kyllä korjaannu. Uusi hihna pujotellaan paikoilleen, kiristin pidetään sopivalla avaimella löysällä ja sitten kun hihna on kokonaan paikoillaan, päästetään kiristin vapaaksi ja hihna kiristyy oikeaan tiukkuuteen. Tarkkana pitää asennuksessa olla, että hihna on kaikilla urapyörillä oikein, eikä yhden uran sivussa. Vinossa oleva hihna kuluu nopeasti loppuun.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Kiristetäänkö jakopään kiristintä nyt sitten myötä vai vastapäivään? Siis kiristimen epäkeskosta.
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Pakko nyt senverran mainita että 250e otti merkkiliike tuon tdci:n jakoremmin vaihdosta osineen.

Vaihdatin suosiolla siellä, sai työlle takuun.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Projekti valmis, oli siitä kiinni että en uskonut kuinka kireällä hihnan pitääkin olla kiristimen mukaan. Nyt pelaa ja äänet hävis. Vedot tallella ja kaikki ok.

Pakko mainita että 70e meni rahaa, mutta ei ole takuuta :lol:
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

En antais kyllä takuuta tolle remontille, koska väärälle kireydelle kerrankin asennettu hammashihna ei ole enää käyttökelpoinen :roll:
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Njoo, sitähän on hyvä seurailla tossa. Ja jos napsahtaa poikki sitten napsahtaa. Ja liian kireällä se ei oo ollu, pikemminkin oikeella kireydellä väärin kiristettynä.
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

minä säädin vaimon Eskosta "sormituntumalla" kun en älynnyt jousta ostaa, kait ei alunperin tehdasasennuksena ole kaikissa? :shock:
Hyvin on kuitenkin pelittänyt jo yli 2v! 8)
kusti_
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Kesä 2006 08:18

Viesti Kirjoittaja kusti_ »

Pitäisi alkaa kirimään hihnaa paikoilleen...
"fordin" oma kiristin oli mallia viisari ja merkki, millä se oli kiristetty oikeaan tiukkuuteen. Ostamassani kiristimessä ei ole kyseistä viisari asteikkoa eli on nk. manuaalikiristin.
Ennen vaihtoa hihnaa sai todellakin noin 90 asteen kulmaan käännettyä siitä pitkältä sivulta. Haynesin kirjassa on kiristys opetettu aika monimutkaisesti eli tyyliin kiristä pyöritä kiristä uudelleen pyöräytä jne jne...eikä englannin kielen taitoni sen täysin ymmärtämiseen riitä.

Lyhyesti ja ytimekkäästi, miten kiristän manuaalikiristimellä hihnan oikeaan tiukkuuteen?
focusdiesel
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Joulu 2006 15:25

Viesti Kirjoittaja focusdiesel »

Itseasiassa haynesi ei sen monimutkaisemmin sitä selitä, kuin että laita hihna paikalleen, sitten kiristin ja käännä niin tiukkaan kun kohtuullisella sormivoimalla saat kiristimen, ei työkaluja! ja sitten pyöräytä konetta ja tarkista merkit ja sitten lopullinen kireys joka on n. puolessavälissä siitä kello kahden (jolloin kiristin on täysin löysä) ja kiristämäsi kohdan välissä. Mutta tällöin hihnan kireys pitäisi tarkistuttaa sillä taajuusmittarilla fordilla, en kyllä ite tarkistuttaisi.. Monimutkaisen tuntuseksi haynesin tekee se, että siinä selostetaan kaikki vaihe vaiheelta myös näiden kiristysten välissä ja paljon turhiakin kohtia siinä on. Kuten mm. en tiedä miksi nokkapyörä pitäisi irrottaa hihnaa vaihdettaessa ?!

Mutta tossa silleen yksinkertaisesti.
Mondeo -02 1.8i Trend wagon
Vastaa Viestiin