Ford Kuga DPF ongelma
Ford Kuga DPF ongelma
Engine Malfunction -ilmoa nakkaa ja vikakoodit lukemalla sain selville, että valittelee liian alhaista lämpötilaa dpf -polttoa varten. Katselin Forscanilla katalysaattorin lämpötiloja ja näytti vain noin 140 lämpimäksi ajetulla koneella tyhjäkäynnillä. Oiskohan tuossa joku anturivika vai mistä lähtis purkamaan ongelmaa?
-
Cmaxdiesel
- Viestit: 13
- Liittynyt: 29 Touko 2026 18:48
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Cmax 2016 2.0 tdci 150 hv powershift - käyttis
Cmax 2010 1,6 ecoboost 182 hv manuaali - edellinen käyttis
Cmax 2010 1,6 ecoboost 182 hv manuaali - edellinen käyttis
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Omassa Mondeossa dpf:n lämpöanturi taisi ajon aikana näyttää aina ja ikuisesti jotain peruslukemaa. Nyt kiinnostaisi tietää mitä lämpöä näyttää silloin kun poltto on päällä (pitäisi olla n. 600C).
Yksi syy liian alhaiseen polton aikaiseen lämpöön on fuskaava EGR - eli noen polttamiseen ei ole tarpeeksi happea tarjolla.
Yksi syy liian alhaiseen polton aikaiseen lämpöön on fuskaava EGR - eli noen polttamiseen ei ole tarpeeksi happea tarjolla.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Asiaa on vähän enempi nyt tutkailtu. Antaa ainakin koodia P245D, viittaa juurikin EGR:ään. Koodi tarkoittaa jotakuinkin näin: Vikakoodi P245D tarkoittaa, että auton moottorinohjausyksikkö (ECM) on havainnut EGR-jäähdyttimen ohitusventtiilin ohjauspiirissä liian korkean jännitteen.
EGR on nyt pöydällä ja kaikki osat siinä tuntuu liikkuvan hyvin. Tosin jäähdytinosa oli kyllä aikamoisessa noessa samoin kuin imusarjalle menevän putken nokassa oleva "hattu".
EGR on nyt pöydällä ja kaikki osat siinä tuntuu liikkuvan hyvin. Tosin jäähdytinosa oli kyllä aikamoisessa noessa samoin kuin imusarjalle menevän putken nokassa oleva "hattu".
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Forscanilla ei näyttänyt pystyvän katsomaan lämpötiloja pakkopolton ollessa päällä mutta ajaessa lämpötilat on nousseet parhaimmillaan 400 - 550 asteeseen.
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 3106
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Kuga DPF ongelma
saattaa olla kenno vaan tukossa josta syystä väärä lämpö josta häly.
Eikös sen egr jäähyn saa pestyäkin...
ainakin volvossa sai.
Eikös sen egr jäähyn saa pestyäkin...
ainakin volvossa sai.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Pesin sen jäähdytysosan jo. Ovokolta tilasin hätäyksissäni käytetyn venttiiliosan mutta se oli täysi susi. Auto on vielä levällään ja nyt tosiaan kaipais vähän neuvoa löiskö tuon nyt nippuun ja testais vaan pestyllä jäähdyttimellä.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
550C ei riitä noen palamiseen. Se palamisen toteutuminen lämpötilan noustessa kasvaa todella jyrkästi jostain 570C alkaen, ja tavoiteLTA on n. 600C.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Liian alhaista lämpötilaa myös valittaa eli siitä tulee koodi. Tietäs vaan miksi se ei nouse. Tuo P245D koodi tulee ja siitä jo aiemmin laitoin. EGR:ssä ei ollut muuta silminnähtävää vikaa kuin jäähdyttimen nokisuus. Tiedä miksi sitten valittaa tuota virtapiiriä.
Antaako se ennen DPF:ää oleva höyrystin vai mikä se nyt onkaan koodia? Sillä käsittääkseni sumutetaan dieseliä pakosarjaan.
Testasin myös EGR:n sähkömoottorin virralla niin hyvin liikkui venttiili
Antaako se ennen DPF:ää oleva höyrystin vai mikä se nyt onkaan koodia? Sillä käsittääkseni sumutetaan dieseliä pakosarjaan.
Testasin myös EGR:n sähkömoottorin virralla niin hyvin liikkui venttiili
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Ei ole tainnut käydä ilmi, minkä mallivuoden Kuga tässä on kyseessä.
Egr-jäähdyttimen ohitusventtiili (bypass) ohjaa pakokaasuja jäähdyttimen kautta tai sen ohi. Sen aktuaattori on eri asia kuin itse Egr-venttiili. Se voi olla alipaine-ohjattu.
Jos autossa on erillinen suutin hehkutulpalla juuri ennen DPF:ää, niin sen toiminta kannatta tarkistaa. Ilman sitä ei lämmöt nouse.
Egr-jäähdyttimen ohitusventtiili (bypass) ohjaa pakokaasuja jäähdyttimen kautta tai sen ohi. Sen aktuaattori on eri asia kuin itse Egr-venttiili. Se voi olla alipaine-ohjattu.
Jos autossa on erillinen suutin hehkutulpalla juuri ennen DPF:ää, niin sen toiminta kannatta tarkistaa. Ilman sitä ei lämmöt nouse.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Kuga DPF ongelma
2011 on vuosimalli ja kone UFDA. Alipaineella näyttää olevan ohjaus ohitusventtiilillä ja menee siihen muutama piuhakin kyllä
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Ehken helpointa olisi tukkia EGR:n putki imusarjaan vaikka palalla kaljatölkkiä ja katsoa nouseeko polttolämpötila. Toki em. antaa vikakoodin ja alumiini palaa nopeasti puhki, mutta siten ehkä saisi varmistuksen/poissulun vikakohteen osalta.
Toisaalta: nuo dpf:n jälkiruiskut (=höyrystin) ovat ainakin Mondeoissa olleet yleisiä vikakohteita.
Toisaalta: nuo dpf:n jälkiruiskut (=höyrystin) ovat ainakin Mondeoissa olleet yleisiä vikakohteita.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Käsin kokeiltuna tuo alipaineohjattu venttiili on kyllä jäykkä liikutella. Millainenhan sen kuuluu olla?
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Lisähuomiona, että flekti lähtee pyörimään heti kun auton käynnistää vaikka olis seisonut vuorokauden. Jotenkin tuntuu, että nämä viat tuli melko lailla yhtä aikaa.
EGR -jäähdyttimen ohituksen asentoanturin jännite näyttää arvoa 1.10 v koko ajan. Mikähän tuossa on normaali lukema? EDIT: Lukema muuttuu kun nostaa meisselillä bypass venttiilin vartta ylöspäin.
EGR -jäähdyttimen ohituksen asentoanturin jännite näyttää arvoa 1.10 v koko ajan. Mikähän tuossa on normaali lukema? EDIT: Lukema muuttuu kun nostaa meisselillä bypass venttiilin vartta ylöspäin.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Nyt vähän mutua, mutta 1.10 v tuntuu korkealta, pitäisi olla joku 0,5-0,7 v kun venttiili on kiinni.juhahe kirjoitti: 18 Kesä 2026 13:10 Lisähuomiona, että flekti lähtee pyörimään heti kun auton käynnistää vaikka olis seisonut vuorokauden. Jotenkin tuntuu, että nämä viat tuli melko lailla yhtä aikaa.
EGR -jäähdyttimen ohituksen asentoanturin jännite näyttää arvoa 1.10 v koko ajan. Mikähän tuossa on normaali lukema? EDIT: Lukema muuttuu kun nostaa meisselillä bypass venttiilin vartta ylöspäin.
Käynnistääkö ilmastointi flektin?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Täytyy testata vielä tuo ilmastoinnin osuus flektiin.
Bypassin vartta nostamalla tappiin asti nousee volttimäärä noin viiteen.
Bypassin vartta nostamalla tappiin asti nousee volttimäärä noin viiteen.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Kun lämmöt nousee tasolle 550C niin veikkaisin annostelupuolen olevan kunnossa.
Kokeilepa polton ollessa päällä vaihtaa niin pienelle vaihteelle, että kierrokset on yli 3500 rpm. Silloin moottori haukkaisi ilmaa todella reiluun tahtiin ja siten happi saattaisi riittää onnistuneeseen polttoon.
Kokeilepa polton ollessa päällä vaihtaa niin pienelle vaihteelle, että kierrokset on yli 3500 rpm. Silloin moottori haukkaisi ilmaa todella reiluun tahtiin ja siten happi saattaisi riittää onnistuneeseen polttoon.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Täytyy tuokin testata. Tuon bypassin jännite on välillä 1.1 - 5v, se ei kyllä taida tosiaan ihan normaali olla. Ja siitä kait se yksi koodikin tuli eli P245D.riikomi kirjoitti: 18 Kesä 2026 20:02 Kun lämmöt nousee tasolle 550C niin veikkaisin annostelupuolen olevan kunnossa.
Kokeilepa polton ollessa päällä vaihtaa niin pienelle vaihteelle, että kierrokset on yli 3500 rpm. Silloin moottori haukkaisi ilmaa todella reiluun tahtiin ja siten happi saattaisi riittää onnistuneeseen polttoon.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Itellä Mondeo Mk4:lla (jälkiruiskutus sylintereihin) regen otti maantieajossa 5min/8km. Jos polton alussa vaihtoi 6->4 -vaihteelle, niin sitten meni 3min/5km.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Vielä yksi kysymys: Pitäisikö tuosta ennen DPF pönttöä olevasta polttoainesuihkusta mennä ilma puhaltamalla läpi?
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Tuo höyrystin varmastikin toimii kun kerran 550C on saavutettu.
Re: Ford Kuga DPF ongelma
Samaa mieltä. Mutta toimiiko tarpeeksi? Eli onko vain osittain tukossa?riikomi kirjoitti: 20 Kesä 2026 19:35 Tuo höyrystin varmastikin toimii kun kerran 550C on saavutettu.
Vai Egr:n vikakoodiko estää polton? Bypass-venttiilin asentonturi ei ole aivan "alueella". Mutta onko se niin vakavaa?
Mitenkäs Dpf-anturin paineet? Onko ne ok nyt?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Kuga DPF ongelma
^Väittäisin että vika on toisaalla.
Jos 600C lämmöt jäisi syötön vuoksi vajaaksi, niin olisihan se melkoinen yhteensattuma. Toki niitäkin on...
Jos 600C lämmöt jäisi syötön vuoksi vajaaksi, niin olisihan se melkoinen yhteensattuma. Toki niitäkin on...
Re: Ford Kuga DPF ongelma
No niin, nyt päivitettyä tietoa: käytin höyrystimen irtaallaan niin melkolailla oli tukossa, vähän tuli haikua vaan läpi. No polttelin kaasulla puhtaaksi niin hyvin alkoi ilma kulkea läpi. Suoritin pakkopolton ja tällä kertaa meni läpi asti. Täytynee nyt ajella ja kokeilla tuleeko vikaa uudelleen.
DPF -anturin paineet on olleet koko ajan ok.
DPF -anturin paineet on olleet koko ajan ok.