Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
pollo1
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

kyllä RVS käsittely kannattaa tehä tuplana eli ensin vanhaan öljyyn ja uusintakäsittely tuoreeseen öljyyn. JA KYLLÄ SE ON NOSTANU PURISTUKSIA TAKAS JA SE TUSKIN MITÄÄN VUOTAVIA SEETEJÄ KORJAA ELI KYLLÄ SE JUUTTUNEITA PURISTUSRENKAITA IRROTTAA MUTTA EI SE MITÄÄN KONEREMPPOJA TEE SILTIKÄÄN. ANTAA VANHOILLE JA PALJON AJETUILLE VÄHÄN LISÄÄ IKÄÄ
duckworth
Viestit: 4272
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

pollo1 kirjoitti: 08 Loka 2025 20:13 Enkä oikeen usko kun moni kilpamoottorien tekijä tota kyllä suosittelee et olis turha aine moottorissa.
pollo1 kirjoitti: 08 Loka 2025 20:24 kyllä RVS käsittely kannattaa tehä tuplana eli ensin vanhaan öljyyn ja uusintakäsittely tuoreeseen öljyyn. JA KYLLÄ SE ON NOSTANU PURISTUKSIA TAKAS JA SE TUSKIN MITÄÄN VUOTAVIA SEETEJÄ KORJAA ELI KYLLÄ SE JUUTTUNEITA PURISTUSRENKAITA IRROTTAA MUTTA EI SE MITÄÄN KONEREMPPOJA TEE SILTIKÄÄN. ANTAA VANHOILLE JA PALJON AJETUILLE VÄHÄN LISÄÄ IKÄÄ
Mun mielestä jumivat m-renkaat on just paljon ajettujen tai vaihtoehtosesti long life vaihtoväleillä pilattujen moottorien ongelma, joissa renkaat pikeentyny jumiin. Tuskin sulla siinä 66tkm ajetussa ST Fiestan moottorissa vielä moisia ongelmia on?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
pollo1
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

hahaha en olekkaan väittänyt et mulla olis ongelmia vaan kyse olis ton aineen suojaavasta vaikutuksesta moottoreille.
duckworth
Viestit: 4272
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

pollo1 kirjoitti: 08 Loka 2025 21:49 hahaha en olekkaan väittänyt et mulla olis ongelmia vaan kyse olis ton aineen suojaavasta vaikutuksesta moottoreille.
Mun mielestä käsittelyä parempi ennakoiva huolto olis vaan vaihtaa öljyt 15-10tkm intervallilla suosiolla, mutta jokainen tekee autolleen kuten haluaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hapelo
Viestit: 1084
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

[*]
duckworth kirjoitti: 09 Loka 2025 09:30
pollo1 kirjoitti: 08 Loka 2025 21:49 hahaha en olekkaan väittänyt et mulla olis ongelmia vaan kyse olis ton aineen suojaavasta vaikutuksesta moottoreille.
Mun mielestä käsittelyä parempi ennakoiva huolto olis vaan vaihtaa öljyt 15-10tkm intervallilla suosiolla, mutta jokainen tekee autolleen kuten haluaa.
Mulla se hyvä puoli että noita kilsoja tulee nykyjään se n.8000km vuodessa eli öljyt tulee vaihdettua aika sopivasti...ei lyhyttä matkaa vaan niin että kone käy lämpimänä.Toki kohta taas maskisuojat kehiin...Kaikki oli kunnossa huollossa,ei väljää,vuotoja,ym...seuraava katsastus ensi kesänä.

P.S. koputan päätäni eli puuta...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 4272
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hapelo kirjoitti: 09 Loka 2025 13:20 [*]
duckworth kirjoitti: 09 Loka 2025 09:30

Mun mielestä käsittelyä parempi ennakoiva huolto olis vaan vaihtaa öljyt 15-10tkm intervallilla suosiolla, mutta jokainen tekee autolleen kuten haluaa.
Mulla se hyvä puoli että noita kilsoja tulee nykyjään se n.8000km vuodessa eli öljyt tulee vaihdettua aika sopivasti...ei lyhyttä matkaa vaan niin että kone käy lämpimänä.Toki kohta taas maskisuojat kehiin...Kaikki oli kunnossa huollossa,ei väljää,vuotoja,ym...seuraava katsastus ensi kesänä.

P.S. koputan päätäni eli puuta...
Joo saap ne useemminki vaihtaa ku 10tkm jos tulee vähemmän ajoo aikaan nähden. Kyllä mäki kerran vuoteen vaihdan vaikka kilsoja oli vaan muutama tonni :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ärräpärrä
Viestit: 649
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Toiseen Fordiin maahantuojan öljynvaihtosuositus ( kuuluisa1.0 ecoboost öljykylpyhihnalla ) 2v/30 000. Öljyt vaihdettu 1v/5 094-9 684.
Toiseen Fordiin maahantuojan öljynvaitosuositus 1v/20 000. Öljyt vaihdettu 1v/3 549-13 603. Joka kerta molempiin vaihdettu putsari.
Avatar
fasteST
Viestit: 274
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Oma Fiesta on 2020 vuosimallia ja 5,5 vuotta ajettu, uutena ostettu. Kilsoja nyt 43 tuhatta eli ei juuri mitään, keskimäärin hieman alle 8 tkm vuodessa. Vuoden välein huollettu valmistajan huolto-ohjelman mukaan.

Koska autolla on ajettu joka kesä radalla useaan otteeseen, on siihen tehty merkittäviä parannuksia ja omia huoltoja, kuluvista osista iskarit on vaihdettu B6 iskareihin, Eibach jouset reilu vuosi sitten, jarrut on uusittu pari kolme kertaa, levyt ja palat viimeksi keväällä ja jarrunesteetkin viimeksi elokuussa. Vaihteiston öljyt vaihdettu keväällä 2024 kun alkoi vaihtaminen tahmata ja ihan mielenrauhan takiakin vaikkei olisi tarvinnut välttämättä vielä vaihtaa.

Kaikki sytytyspuolat vaihdettu uusiin elokuussa, alkuperäiset oli ehjiä, ne jäi varalle. Tämäkin vaihto tehtiin pelkän mielenrauhan takia kun elokuussa oli se Kymiringin ratapäivä, jossa samanlaisen auton kakkossylinteriin tuli puolavika, tosin sillä oli ajettu jo 150 tkm, joten oli jo aikakin huoltaa ne puolat siinä. Omaan olen myös tulppia vaihtanut useaan kertaa kun testattu Stage1 ja Stage 2 softaa ja vakiota kylmemmät tulpat tarvittu. NGK:t näyttäisi sittenkin olevan parhaat tähän, käy ja kukkuu niin nätisti. Noista puolista myös sellainen tieto, että niitä ei ollut suomessa vaan ne tilattiin merkkihuollon toimesta saksasta ja n. viikon kesti saapua. Jos siis puola pimenee, auto seisoo vähintään viikon. Siksi kannattaa olla ainakin yksi puola varalla, tosi helppo vaihtaa itse.

Muista tuoreista muutoksista mainittakoon Torgue Mount, kesällä tuli taas mitta täyteen Revon jyrkkää Mounttia joka täristää niin perkeleesti, niin hommasin loppukesästä siihen viime syksynä ostamaani tukevampaan vakioon Fordin OEM 8.5 facelift Mounttiin polyuretaani lisukkeet, joilla siitä tuli vakaampi eikä moottori enää ravista tiukimmiskaan lähdöissä, mutta auton käyttö on mukavaa koska Mountin vaimennus vastaa vakioautoa, ei siis enää tärise. Suosittelen.

Ja sitten se uusin "ongelma". Mulle on syntynyt jokin ihme pakkomielle saada autoon Hybrid Turbo, kyllä. Asiasta ei pääse enää yli eikä ympäri kun siihen on tarkemmin tutustunut. Kyseessä on siis vakioturbo, jonka sisuskalut vaihdettu parempiin ja sisukset on avarrettu ja tehoa saa helposti 280 - 300 heppaa jo tuolla Stage 2 softalla eikä muita muutoksia vaadita. Tuon avulla autosta saisi paljon hauskemman ratakäytössä, nyt siitä loppuu puhti kesken.
Avatar
fasteST
Viestit: 274
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Fiestan kosketusnäyttö pimeni äsken vaiheittain ajon aikana, tässä tarkempi kuvaus

1. auto käyntiin, näyttö toimi, musiikki soi, lähdin liikkeelle
2. yritin sammuttaa näytön valaistuksen, ei reagoinut mitenkään, näyttö oli täysin jumissa
3. ajoin tien sivuun ja sammutin auton, käytin avainta ulkona eli kaikki valot täysin pimeeksi
4. auto käyntiin, nayttö herää mutta käyttis näkyy todella heikosti, uusi käynnistys, ei muutosta
5. lähden ajamaan pian näyttö menee täysin pimeeksi eikä musa soi
6. nappaan usb tikun irti, radio alkaa rätistä kun ei ole kanava kohdallaan, hiljennän potikasta
7. pimeellä näytöllä ajetaan loppumatka
8. kotona uusi käynnistys, ei vieläkään mitään eloa
9. nappaan akunkengän irti, irti noin minuutin ja takas kiinni
10. virrat päälle ja usb tikku takaisin, musat lähtee soimaan ja näyttö virkoaa ja taas elämä hymyilee

Eli taas toimii, aiemmin kun on juminut niin auton uudelleen käynnistys on riittänyt ja joskus tikun irrotus tehty myös. Onko tämä tänään tapahtunut oire jostain mikä on hajoamassa ja kannattaisi vaihtaa ajoissa?

Tuolla oli jotain juttua jostain APIM yksiköstä, onko yleinenkin vika? Ilmeisesti uusi yksikkö melko arvokas, siihenkö meni Hybrid Turbon budjetti :(

viewtopic.php?t=61350

EDIT: Vaikuttais ihan muistin loppumiselta tämä ongelma, AI antoo vastauksen "Yleinen Ford USB APIM -ongelma on "USB-virhe", jonka usein aiheuttaa muistin puute." Monikohan on turhaan vaihtanut uuden APIM moduulin. Se muistitikku piti irrottaa jotta resetoitui. Jää nähtäväksi toistuuko vika tänään kun pääsee liikenteeseen, jos ei toistu niin muisti vaan loppu. Mitään Sync päivityksiä en koskaan ole asentanut, ehkä sellainenkin olisi paikallaan? Auto on 2020 mallia ja siinä on mm. navi ja performance pack.
pollo1
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Touko 2022 09:48

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja pollo1 »

mulla ei ole ollu oikeestaan mitään ongelmia.Mutta kerran kun päivitin ton se meni itse tehdasasetuksiin, ja ole kyllä hakenu kaikki päivitykset aina kun ollu jotain saatavilla.on näytön ulkonäkö muuttunut päivitysten johdosta aika paljon ostoajankohdasta
Avatar
fasteST
Viestit: 274
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

pollo1 kirjoitti: 16 Loka 2025 18:37 mulla ei ole ollu oikeestaan mitään ongelmia.Mutta kerran kun päivitin ton se meni itse tehdasasetuksiin, ja ole kyllä hakenu kaikki päivitykset aina kun ollu jotain saatavilla.on näytön ulkonäkö muuttunut päivitysten johdosta aika paljon ostoajankohdasta
Näyttö toimi tänään täysin normaalisti, kyse oli siis muistin loppumisesta, pelkkä buutti ei siis auttanut vaan piti akun kenkä irrottaa jotta teki kunnon resetin. Tänään oli ihan kuin olis ollu enemmän tehoa moottorissa ja jarrutehostin olisi toiminut paremmin, niin hyvin puri jarrut että yllätyin. Olisiko ollu useampi bitti vinossa :lol:
hapelo
Viestit: 1084
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

ärräpärrä kirjoitti: 21 Elo 2025 16:01
hapelo kirjoitti: 19 Elo 2025 15:47 Moro

Tossa selaillut noita MK8 myynnissä olevista...harvassa on ST-Fiestat Perfomance Pack:illä

Etsittiin kaverille ko. menopeliä...kauppiaat ei ne tiedä mitä myyvät.Anteeksi mutta se riemu jää suutariksi ilman sitä Quaifen lukkoa

Taitaa suurin osa ST-Fiestoista ilman Perfomance Pack:iä...no olihan se arvokas
Kysymys Hapelolle ja muille ST 2018 tulleen mallin omistajille. Nyt kun tuo kone on ketjulla eikä hihnalla, niin onko kukaan vaihtanut vielä öljypumpun hihnaa. Vaihtoväli 10 vuotta ja RS huollon suositus on 6 vuotta. Vaihtohinta osineen ja töineen 1 400€.
Mulla on rattailla öljypumppu...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
ärräpärrä
Viestit: 649
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

hapelo kirjoitti: 29 Loka 2025 12:24
ärräpärrä kirjoitti: 21 Elo 2025 16:01

Kysymys Hapelolle ja muille ST 2018 tulleen mallin omistajille. Nyt kun tuo kone on ketjulla eikä hihnalla, niin onko kukaan vaihtanut vielä öljypumpun hihnaa. Vaihtoväli 10 vuotta ja RS huollon suositus on 6 vuotta. Vaihtohinta osineen ja töineen 1 400€.
Mulla on rattailla öljypumppu...
Missähän vuosimallissa on hihnalla?
hapelo
Viestit: 1084
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

ärräpärrä kirjoitti: 29 Loka 2025 23:05
hapelo kirjoitti: 29 Loka 2025 12:24

Mulla on rattailla öljypumppu...
Missähän vuosimallissa on hihnalla?
2019--->
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
MoSTly Harmless
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Loka 2025 13:57

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja MoSTly Harmless »

Terse kaikille.

Korjataan vähän 2nd fastestin kommentteja.

Auto oli huollettu alle 1000km sitten, sillä ei ole ajettu yli 150tkm.

Motonetin Brembo jarrupalat kestivät 5 ratakierrosta Kymiringillä (muita paloja ei saanut noin nopealla aikataululla). Nyt keltaset ebc.

Radalla käytetyyt edessä 2.3 bar edessä kylmänä (2.5 lämpimänä) ja takana 1.9bar kylmänä johon jo joku viittasikin.

Kiinakumit + apukuski 2:25, Goodyeareilla 2:22, Kymiring ja +25°c jossa kumit siis sulaa alle kirjainellisesti. tosta vielä muutaman sekunnin ottaa helposti pois.

Ei ollut puola joka hajosi vaan tulppa joka räjähti, kakkospytty muroina...nyt on täyden moottorillisen verran varaosia seuraavaa kertaa varten tai myyntiin jos joku kaipaa jotain... on muuten tuo laite purettuna aivan silkkaa insinööripornoa....

Samalla laitetttiin tukevampi moottorin alakiinnike niin ei heilu niin kovasti. (Revon softa, poikkituet ja takakallistuksenvakaaja on jo ja sporttietulevyt odottaa ensikesää...)

Kausi jatkuu taas ensikesänä Kymiringillä, talkoiden ja huvin merkeissä, siellä nähdään...

PS. Kuvan julkaisun kielsin missään jukisessa mediassa, foorumilla tai missään interwebissä.....puheen ymmärtäminen ?



fasteST kirjoitti: 24 Elo 2025 12:25 Pientä päivitystä kun topikki taas päässy framille. Kesä tuli ja meni, omaa autoa taas hieman päivitetty paremmaksi, takana 3 ratapäivää ja yksi vielä tiedossa mikäli syyskuun säät sallii.

Ennen kesää tuli testailtua tulppia ja kesä tuli ajettua Denson ITV20 tulpilla. Ovat ihan ok, mutta päätin kuitenkin vaihtaa tilalle NGK:t joilla jo aiemmin ajellut samalla kun uusin kaikki sytytyspuolat. Moottorin käynti ja vääntö parani heti.

Vanhat puolat ei olleet rikki, mutta autoa on riivattu radalla jo viitenä kesänä, niin päätin varmuuden vuoksi vaihtaa ennen kuin ongelmia tulee. Puolat joutuu ratakäytössä kovemmalle rasitukselle kuin kadulla, katuajossa kestävät helposti jopa koko auton eliniän kun nätisti ajelee. Eivät siis kuulu huolto-ohjelmiin.

Alla kuvassa esimerkki siitä kun ei huolla melko paljon ajettua autoa ennen ratapäivää, lavetilla lähti korjaamolle tuo toinen Fiesta, joka oli elokuussa samaan aikaan ratapäivillä, kakkospytty meni pimeeksi, vikakoodien perusteella ilmeisesti puola oli kärähtänyt. Auto on vuoden 2019 tuotantoa ja sillä on ajettu yli 150 tuhatta. Autossa oli joitakin parannuksia tehty alustaan, mutta oli edelleen vakiojarrut ja iskarit sekä jouset, Revon softa ym. Omistaja teki Kymiringillä myös jarrurempan, vaihtoi eteen uudet palat, vakiopaloista ei ollut jäljellä edes milliä, niillä oli ajettu 6 sessiota radalla, vaihdettu tänä kesänä. Laittoi nyt paremmat EBC jarrupalat.

Mainittakoon, että Fiestan omistaja ei ollut tarkistanut edes tulppien kuntoa, oli ostanut auton käytettynä vuosi sitten. Kun autosta otetaan radalla kaikki tehot ulos niin ei kannata luottaa tuuriin.

Tämä taitaa olla eka Fiesta ST Mk8 lavetilla?
Kuva


Eli ne joilla kilsoja Fiestan mittarissa jo yli 150 tuhatta, niin ei ole pahitteeksi pitää varalla uusia sytyspuolia tai vaikka vaihtaa uudet ihan varmuuden vuoksi niin ei tarvitse hinailla korjaamolle. Helppo vaihtaa itse. Tai ainakin tarkistuttaa niiden kunto mikäli auton käynnistyksessä tai tyhjäkäynnissä on pienintäkään häikkää.

Sitten toinen iso muutos omaan oli takaiskarit, reilu 3 vuotta sitten takuuna uusitut vakiotakaiskarit vaihtui vihdoin Bilstein B6 iskareihin ja olikin melkoinen muutos. Tosin kuopat tuntuu nyt paremmin. Edessähän noi B6:t olleet jo jonkin aikaa. Taakse tuli uudet jarrupalat ja juuri käyty vaihtamassa uudet jarrunesteet kun jarrut hieman pehmeni tuon viimeisimmän ratapäivän jälkeen.

Onhan noissa iskareissa muutaman kaliiberin ero keskenään.
Kuva

Bilstein B6 iskarit joka kulmaan ja auto on heti parempi.

Rengaspaineitakin tuli kokeiltua kun ensimmäistä kertaa tuli otettua kierrosaikoja, niistä enempi myöhemmin kun saadaan lisää vertailudataa syyskuussa (säävaraus). Sen voin todeta, että melkoinen vaikutus rengaspaineilla on se oli toki tiedossa, mutta että näin suuri ero kierrosajoissa niin tätä en odottanut näin hitaalta autolta, puhutaan 5 - 10 sekunnin eroista per kierros. Pikkusen katupaineita laskemalla lähti 5 sekuntia kierrosajasta heti ekalla yrityksellä.
hapelo
Viestit: 1084
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

MoSTly Harmless kirjoitti: 30 Loka 2025 14:15 Terse kaikille.

Korjataan vähän 2nd fastestin kommentteja.

Auto oli huollettu alle 1000km sitten, sillä ei ole ajettu yli 150tkm.

Motonetin Brembo jarrupalat kestivät 5 ratakierrosta Kymiringillä (muita paloja ei saanut noin nopealla aikataululla). Nyt keltaset ebc.

Radalla käytetyyt edessä 2.3 bar edessä kylmänä (2.5 lämpimänä) ja takana 1.9bar kylmänä johon jo joku viittasikin.

Kiinakumit + apukuski 2:25, Goodyeareilla 2:22, Kymiring ja +25°c jossa kumit siis sulaa alle kirjainellisesti. tosta vielä muutaman sekunnin ottaa helposti pois.

Ei ollut puola joka hajosi vaan tulppa joka räjähti, kakkospytty muroina...nyt on täyden moottorillisen verran varaosia seuraavaa kertaa varten tai myyntiin jos joku kaipaa jotain... on muuten tuo laite purettuna aivan silkkaa insinööripornoa....

Samalla laitetttiin tukevampi moottorin alakiinnike niin ei heilu niin kovasti. (Revon softa, poikkituet ja takakallistuksenvakaaja on jo ja sporttietulevyt odottaa ensikesää...)

Kausi jatkuu taas ensikesänä Kymiringillä, talkoiden ja huvin merkeissä, siellä nähdään...

PS. Kuvan julkaisun kielsin missään jukisessa mediassa, foorumilla tai missään interwebissä.....puheen ymmärtäminen ?



fasteST kirjoitti: 24 Elo 2025 12:25 Pientä päivitystä kun topikki taas päässy framille. Kesä tuli ja meni, omaa autoa taas hieman päivitetty paremmaksi, takana 3 ratapäivää ja yksi vielä tiedossa mikäli syyskuun säät sallii.

Ennen kesää tuli testailtua tulppia ja kesä tuli ajettua Denson ITV20 tulpilla. Ovat ihan ok, mutta päätin kuitenkin vaihtaa tilalle NGK:t joilla jo aiemmin ajellut samalla kun uusin kaikki sytytyspuolat. Moottorin käynti ja vääntö parani heti.

Vanhat puolat ei olleet rikki, mutta autoa on riivattu radalla jo viitenä kesänä, niin päätin varmuuden vuoksi vaihtaa ennen kuin ongelmia tulee. Puolat joutuu ratakäytössä kovemmalle rasitukselle kuin kadulla, katuajossa kestävät helposti jopa koko auton eliniän kun nätisti ajelee. Eivät siis kuulu huolto-ohjelmiin.

Alla kuvassa esimerkki siitä kun ei huolla melko paljon ajettua autoa ennen ratapäivää, lavetilla lähti korjaamolle tuo toinen Fiesta, joka oli elokuussa samaan aikaan ratapäivillä, kakkospytty meni pimeeksi, vikakoodien perusteella ilmeisesti puola oli kärähtänyt. Auto on vuoden 2019 tuotantoa ja sillä on ajettu yli 150 tuhatta. Autossa oli joitakin parannuksia tehty alustaan, mutta oli edelleen vakiojarrut ja iskarit sekä jouset, Revon softa ym. Omistaja teki Kymiringillä myös jarrurempan, vaihtoi eteen uudet palat, vakiopaloista ei ollut jäljellä edes milliä, niillä oli ajettu 6 sessiota radalla, vaihdettu tänä kesänä. Laittoi nyt paremmat EBC jarrupalat.

Mainittakoon, että Fiestan omistaja ei ollut tarkistanut edes tulppien kuntoa, oli ostanut auton käytettynä vuosi sitten. Kun autosta otetaan radalla kaikki tehot ulos niin ei kannata luottaa tuuriin.

Tämä taitaa olla eka Fiesta ST Mk8 lavetilla?
Kuva


Eli ne joilla kilsoja Fiestan mittarissa jo yli 150 tuhatta, niin ei ole pahitteeksi pitää varalla uusia sytyspuolia tai vaikka vaihtaa uudet ihan varmuuden vuoksi niin ei tarvitse hinailla korjaamolle. Helppo vaihtaa itse. Tai ainakin tarkistuttaa niiden kunto mikäli auton käynnistyksessä tai tyhjäkäynnissä on pienintäkään häikkää.

Sitten toinen iso muutos omaan oli takaiskarit, reilu 3 vuotta sitten takuuna uusitut vakiotakaiskarit vaihtui vihdoin Bilstein B6 iskareihin ja olikin melkoinen muutos. Tosin kuopat tuntuu nyt paremmin. Edessähän noi B6:t olleet jo jonkin aikaa. Taakse tuli uudet jarrupalat ja juuri käyty vaihtamassa uudet jarrunesteet kun jarrut hieman pehmeni tuon viimeisimmän ratapäivän jälkeen.

Onhan noissa iskareissa muutaman kaliiberin ero keskenään.
Kuva

Bilstein B6 iskarit joka kulmaan ja auto on heti parempi.

Rengaspaineitakin tuli kokeiltua kun ensimmäistä kertaa tuli otettua kierrosaikoja, niistä enempi myöhemmin kun saadaan lisää vertailudataa syyskuussa (säävaraus). Sen voin todeta, että melkoinen vaikutus rengaspaineilla on se oli toki tiedossa, mutta että näin suuri ero kierrosajoissa niin tätä en odottanut näin hitaalta autolta, puhutaan 5 - 10 sekunnin eroista per kierros. Pikkusen katupaineita laskemalla lähti 5 sekuntia kierrosajasta heti ekalla yrityksellä.
Siis kenen ko.ST on ja kuka rakentelee?
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
MoSTly Harmless
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Loka 2025 13:57

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja MoSTly Harmless »

Mun, ite teen sen mitä osaan ja ammattilaiset loput.
Tossa vilahtaa muutaman kerran. https://youtu.be/9XwIL0avj1E?si=tkXmpoddRuFFtuAA
Tervetuloa ensikesänä Ring Race Clubin ratapäiville.
Avatar
fasteST
Viestit: 274
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Sori kuvasta Harmiton, ei voinu vastustaa kiusausta. Eikös ne tulpat ollu kuitenkin katsomatta, siis vaikka oliskin huollettu, niin mulle jäi käsitys että tulppia ei olis vaihdettu ja oli sit räjähtäny. Harmi että hajos motti, ei mitään hyvää mainosta Revolle kun muuten näissä ei mitään ole ollut ongelmia. Pumaspeed jonka softaa itse käytän, oikein korostaa sitä, että kilpailijat leikkii tulella kun nostavat ahdot liian korkeiksi, sillä saa toki rajummat tehot, mutta vakiokilkkeet ei välttämättä kestä, voipi palaa mäntään reikää tai hajota tulppaa ym.

Ite oon aikeissa laittaa Hybrid Turbon ens kesäks, samalla softalla kun nyt niin sais vielä aavistuksen lisää kulkua, ja tietty isompaa pakoputkea taakse ettei heti tukehdu.

Eikä tosiaan päässy enää kesän viimesiä virityksiä testaamaan kun sade sotki sen vikan ratapäivän, erityisesti rengaspaineet jäi nyt testaamatta ja olipa siinä uusitut takajarrutkin laahannu silloin elokuussa radalla niin ei ihme että oli niin hidas, vähän niitä herkistelin, nyt kulkee.
MoSTly Harmless
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Loka 2025 13:57

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja MoSTly Harmless »

No joo, tulppia ei ollu katsottu, nyt vakiot ja kesäksi raksun kylmemmät. 1.55barg on max ahdot, vakiona kait 1.35 tms. Raikasta ilmaa pitää saada enemmän ja vähän lämpökilpeä niin eikähän se siitä. Ja semisliksit niin alle 2.20 on ihan mahdollinen. Lufi on vahtikoirana.
Avatar
fasteST
Viestit: 274
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Joo mitä nyt katoin niin luin jostain, että vakio ahdot olis 1.36 bar tai jotain sinnenpäin. Sitten Stage1 - Stage 3 olis 1.48 - 1.82 bar eli melkoinen ero ahdoissa.

Veikkaan, että Revon Stage 2 softan ahdot vois olla jossain jopa yli 1.7 bar ja Stage1 jopa yli 1.6 bar niin sillä saatu rajummat tehot. Mutta koska eivät näitä julkaise niin ei tarkempaa tietoa. Mun autossa oleva PumaSpeed Stage2 jää alle 1.6 bar, mutta ahtaa yli 1.5 koska itellä alkaa mittari ulisemaan rajoittimella kun mittarissa 1.5 joka sen mittarin maksimi, vauhti ei kuitenkaan tyssää tuohon joten yli menee.

Yks asia mikä tulee varmuudella ongelmaksi heti kun mennään suurempiin ahtoihin on putkisto, jos on vakioputki niin onko virtaus riittävä ettei lämpene liikaa. Varsinkin kun on hiukkaspönttö, katalysaattori ja 60 mm putki niin johan ahdistaa.

Niille jotka ei ole radalla ajaneet, niin kerrottakoon, että rata-ajo ja katuajo on kaksi aivan eri asiaa, ainoa yhdistävä tekijä on asfalttipinta. Et aja kadulla koskaan niin kovaa kuin radalla, radalla on jatkuvasti kierrokset punarajalla ja sitä harvemmin katuajossa tapahtuu. Puhumattakaan mutkien aiheuttamasta rasituksesta auton alustalle ja renkaille sekä kovien jarrutusten vaikutuksesta jarruihin. Jopa näillä kinnereillä.

Laitan tähän mun aiemminkin linkittämän moottorilehden jutun joka on ehkä paras ohje omalla autolla ekaa kertaa radalle aikovalle, jos autossa on vakiokilkkeet alustassa niin ei välttämättä hyvin pääty reissu, tämähän oli syy miksi nostin Harmittoman sinisen Fiestan lavetille, auton saa helposti rikki radalla ja heikossa kunnossa olevan tosi helposti.

Honda Civic Type R ei kestänyt Kymiringin rääkkiä
https://moottori.fi/testi/kesaauto-kymi ... n-raakkia/

Ps. ostin tommosen Heed vikakoodinlukijan Virtaselta, hyvältä näyttää Fiestan tilanne
Kuva
MoSTly Harmless
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Loka 2025 13:57

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja MoSTly Harmless »

Terse

Taitaa vieläkin 2nd Fastestia nyppiä kun ei pysynyt radalla amatöörin perässä ja jaksaa jauhaa Fiestasta lavetilla.

Ihan siviiliauto kestää kyllä varovasti radalla mutta renkaat ja jarrut on kovilla, helposti kaseikko kutsuu kun jarrut häipyy. Nillä ei kannata yrittää huippukierrosaikoja. Sama isot ja tehokkaat vehkeet, kyllä lähtee mutta pysähtymisen kanssa iso?

T Enimmäkseen Harmiton.
duckworth
Viestit: 4272
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MoSTly Harmless kirjoitti: 30 Loka 2025 14:15

PS. Kuvan julkaisun kielsin missään jukisessa mediassa, foorumilla tai missään interwebissä.....puheen ymmärtäminen ?

En oo yhtään ihmeissään, FasteSTlle tuntuu välillä pelkän tekstinki ymmärtäminen olevan hiukka hankalaa, näemmä sitten puheenki, ku pitää kerta julkasta kuvaa kysymättä lupaa eka... :| :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin