Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Tänään laitan korkeapainepumpun tiivisteet tilaukseen.

Enpä jaksa alkaa tappelemaan muutaman kympin takia autoliikkeen kanssa, vaikka periaatteessa tuosta kyllä olisi perusteet saada korvausta. Pitäisi ekana vaan viedä taas pajalle vikadiagnoosiin ja kustannusarvioon, sitten tapella korvausosuuksista liikkeen kanssa ja parhaassa tapauksessa voivat vaativat että korjataan pajalla joka sitten tulee varmasti kalliimmaksi niin itselle kuin liikkeelle versus jos sen itse korjaan. Ja aikaa palaa sekä joutuisi pajalla vierailemaan *pthyi*.

Muija vaan kiukuttelee, että taasko oon tallissa auton kimpussa vaikka ihan "uus" auto :D


Edit.
Olipahan taas työmaa löytää tiivisteet. Tai tiivisteet kyllä löytyi monestakin paikasta, mutta Suomeen lähetys ei ainakaan viidessä kokeillussa verkkokaupassa onnistunut. Löytyi sitten tämä, joka oli vieläpä sieltä halvimmasta päästä. Kolme tiivistettä yhteensä ~27€ + postit 25€.
Olis varmaan pitänyt jotain muutakin tarpeellista tilata samoilla posteilla, mutta vähän myöhässä tuli tajuttua..

Ihan vaan vinkiksi jos joku joskus tuskailee samalla asialla.

https://www.autoaibe.lt/en/
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Vielä kylmänä jurnuttelee ja vaihteenvaihto töksähtelevää liikkeellelähdöissä, ei kauhean usein kuitenkaan. Lämpimänä toimii normaalisti.

Justiinsa vaihdoin tomaattiin öljyt ja suodattimen, vanhat oli ihan kirkkaat. Ei ole mittaämpäriä niin en tiedä paljonko sieltä pois tuli. Aika helppo homma kuitenkin, 140e öljyt+suodatin motonetistä, ei tuota kehtaa teetättää..

5,5 litraa laitoin tyhjään lootaan + suodattimeen esitäyttö, vaihteet läpi ja tarkistusproppu auki, annoin valua kunnes ei enää tiputtanut. Lisää öljyä lootaan 0,75 litraa, ihan vähän alkoi tiputtaa tarkistusreiästä, kaadoin loput 0,25 litraa ja alkoi valua kunnolla. Kaippa tuo oikein meni.

Vielä kaikki muutkin öljyt ja suodattimet vaihtoon niin katotaan vaikuttiko mitään.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Peräöljyt olikin jo aika vaihtaa, 130 tkm sitten viimeisin maininta vaihdosta. Oli kyllä sellaista glitteriä, hyvä että tuli vaihdettua. Oma työkalu piti täyttöpropulle askarrella niin helppo homma. Tyhjennysproppua en edes harkinnut avaavani, on niin hienossa paikassa..

En tiedä paljonko sieltä perästä öljyä tuli, kun täyttöaukosta valui kyllä pitkään ja hartaasti öljyä avaamisen jälkeen. Imurilla sain ehkä 0,6-0,7 litraa pois pitkän imeskelyn jälkeen ja noin 0,7 litraa sinne sisään meni ennen kuin alkoi valua ulos.

Tulipahan Forscaniakin taas kokeiltua, kun rohkaistuin kuitenkin tekemään kytkimen ja haarukoiden opetuksen ja ongelmitta meni. Homman jälkeen koeajon alkuun vähän jäi kierrokset päälle ja vaihteet liian pienellä, mutta 10 km lenkki kiihdyttäen kaikki vaihteet läpi ja sitten bussipysäkille stoppi ja uusi kiihdytys, ehkä 6 kertaa tuota, niin alkoi tuntua taas toiminta hyvältä. Katotaan taas hetki että oliko hyötyä. Oli vähän kyllä kuumottava hetki, kun tuossa piti painaa jarrua ja kaasua samaan aikaan pohjassa koko prosessin ajan sen muutaman minuutin, alkoi jarrujalka kramppaamaan ja ei tiennyt mitä tapahtuu jos jalan nostaa kaasulta. Piti kirrata polvi rattia vasten että pysyi paikallaan :D

Ajattelin vielä vaihteiston tukikumin varuiksi vaihtaa, ehkä se alkaa näillä kilsoilla jo olla vaihtokunnossa jos tuohon jurinaan löytyisi syy sieltä suunnalta. Moottorin tuessa ihan pientä repeämän alkua näkyvissä, mutta enpä tuota vaihda ennen kuin alkaa puskea öljyä läpi, melko kallis palikka..

Korkeapainepumpun tiivisteetkin saapui tänään, ehkä tässä kuussa kerkiäis nekin vaihtamaan. Oli taas laatikon pohja öljyssä eli jonnin verran vuotelee.

Onpahan tullut auto tutuksi nyt kun päässyt remppaamaan :)


Edit. Pitää vielä pidempi aikaväli katsella, mutta tuo kytkimen/haarukan opetus ainakin paransi selvästi liikkeellelähtöä ja hidas ryömityskin onnistuu nyt ilman kaasun painamista. Aiemmin se oli vähän auringon ja kuun etäisyydestä riippuvaa että suostuiko auto ryömimään ilman kaasua ja kaasullakin sitten saattoi joko suostua liikkumaan hiljaa tai sitten syöksyi yllättäen eteenpäin.


Eli jos tilanne pysyy tämmösenä, niin eihän tässä ole tosiaan enää kuin tuo korkeapainepumpun remppa sekä vaihteiston tukikumi ja alkaa auto olla siinä kunnossa missä sen haluankin olevan :thumbup:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

focst kirjoitti: 16 Huhti 2025 19:28
Larppanen kirjoitti: 16 Huhti 2025 18:25

Taitaa(kö?) olla korkeapainepumppu kyseessä? Sopisi ainakin tämän linkin kuviin:

https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ak-repair/


Jos on tuo, niin on kyllä itse korjattavissa. Vai kiusaanko myyjäliikettä virhevastuun tiimoilta, vai meneekö jo "vanha auto" selittelyn piikkiin? :lol:


Nyt alkaa ehkä selvitä, miksi auto meni edelliseltä omistajalta vaihtoon :lol:
Korkeapaine pumpun ja välityskotelon tiivisteet siellä yleensä vuotaa. On ihan itse vaihdettavissa.
Näinhän se oli. Saattoi vuotaa myös pumpun o-renkaan välistä kun sekin oli ympäriinsä aika öljypaskassa. Justiinsa siis sain revittyä kökötyksen irti koneesta, seuraavaksi putsailut, uudet tiivisteet ja kasalle.

Eipä tuo paha homma ollut, aika paljon purkamista ja varsinkin pumpussa olevan liittimen irrotus tuotti vähön harmaita hiuksia mutta rikkomatta irtosi lopulta.

Eniten jännittää, että muistanko laittaa kaikki palikat takas kiinni :mrgreen:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Auto tosiaan pärähti käyntiin, eikä jäänyt ylimääräisiä pultteja laatikkoon. Eiköhän tuo ollut nyt tässä.

Tuo otsikon jurnutus ei hävinnyt vaihteiston tukikumin vaihdolla. Kumi oli kyllä vähän löysä ja pientä repeämän alkua näkyi kun kumia väänsi, että vaihdosta nyt ei ainakaan haittaa ollut.

Tuo jurmutus, tai miksi sitä nyt sanoisi, on aika erikoinen tapaus. Se kuului nyt kun koneen ekan kerran starttasi, ihan kuin joku resonoisi, ja sitten se yhtäkkiä hävisi. Mitään tärinää ei tuntunut, mutta äänenä kuului. Tämä tapahtui kun vaihde oli P-asennossa.

Tuota samaa kuuluu välillä liikkeellelähdössä pääasiassa kylmällä koneella. Samalla saattaa vielä esiintyä pientä epäröintiä eli liikkeellelähtö voi olla nykivää.

Voisi siis olla moottoriin liittyvää, eikä vaihteistoon? Pitää seuraavaksi kaivella EGR näppeihin ja katsella sen kunto ja putsailla..
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Nyt on auto kunnolla koeajettu, eikä varsinaisia ongelmia enää havaittavissa.


Pari ärsyttävää pikkujuttua jäljellä vaan;


Eli tuo jurnutus, tai resonointi, mikälie jatkuu.

Tarkemmin kun sitä nyt on päässyt kuulostelemaan, niin ääni ilmestyy kun moottorin kierrokset on noin 900 rpm. Ei väliä millä vaihteella, liikkeellä tai paikallaan, ääni ilmestyy noilla kierroksilla ja häviää kun kierrokset on alle tai yli tuon.

Ihan mielenkiinnosta tuon haluaisin kyllä selvittää että mistä johtuu vai onko tuo ominaisuus..


Ja toinen ärsyttävä juttu on sisäpuhaltimen kitinä varsinkin mutkissa. Pitää sitäkin kaivella jossain kohtaa, varmasti on helposti lähestyttävissä olevassa paikassa, kun raitisilmasuodatinkotelokin oli saatu ängettyä todella helppoon paikkaan :thumbup:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Tämä kävi nyt takaisinkutsussa jossa päivitettiin PCM ohjelma.

Tuon jälkeen ~900 rpm kuuluva jurnutus on nyt kadonnut eikä ekalla vaihteella enää tule outoja liikkeellelähtöjä.

Jos veikata pitää, niin vanhalla ohjelmalla jostain syystä moottori ei oikein osannut käyttäytyä oikein matalilla kierroksilla ja oli välillä sammumisen rajamailla tai vastaavaa, josta tuo outo jurina ja nykivä liikkeellelähtö ammensi.

Nyt on siis öljyvuodot ja muut outoudet hoidettu pois, ehkä tämä oli tässä :)
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Tämä toimii nyt aikalailla hyvin, pientä nykimistä joskus paikaltaan lähtiessä mutta kaasujalka adaptoitunut niin että tuon osaa jo estää.

Joskus kun vaihteen laittaa D:lle tai R:lle, saattaa pientä empimistä harvoin tapahtua. Tuonkin pystyy estämään, kun ei heti paina kaasua vaihteen vaihdon jälkeen vaan odottaa ehkä sekunnin ja sitten tuntuu löhtevän ryömimään liikkeelle ihan ilman kaasuakin.

Ihan pientä jurinaa kuitenkin olin havaitsevinani ajoittain, vaihdoin kaikki moottorin ja vaihteiston tukikumit, lisäksi moniurahihnan kiristimen ja viimeisimpänä juuri äsken laturin hihnapyörän joka olikin jumissa eli vaihdon tarpeessa.

Autodocista tilasin muka sopivan hihnapyörän (vai onko se virallinen nimi kuitenkin vapaakytkin), no joka tapauksessa se oli 5 mm liian lyhyt eli hihna olisi tuon verran kulkenut sivussa linjastaan laturin kohdalla. Uutta pyörää ei suomenmaalta tuntunut löytyvän varsinkaan viikonlopuksi, ja uusi laturi olisi löytynyt 459 euron hintaan joten meni ranetukseksi. Kaksi sopivan ulkohalkaisijan prikkaa löytyi, porasin sisäreiniä.isommaksi että sopi tiukasti laturin akseliin ja hihnapyörän sai prikkojen päälle vielä hyvin kierteilleen kiinni. Tasan samalla kohdalla kuin vanhakin pyörä, nyt auto kasassa ja hyvin rokkaa.

Tämä oli se autodocin hihnapyörä, älä tilaa tätä tähän automalliin, ei sovi ;)

https://www.autodoc.fi/skf/7614759


Nyt kaksi tankkia ajettu täydestä tyhjäksi, keskikulutus ekalla 5,5 l/100km ja tokalla 5,4 l/100km. Keskinopeus 62 km/h, rajoituksien mukaan +3 km/h ajeltu, ei voi olla kuin tyytyväinen. Mukava auto ajella.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvä kun sait vapaakytkimen asennettua. Toimimaton vapaakytkin aiheuttaa ajan mittaan muuta harmia. Kannattaa tarkistaa ja vaihtaa.
Katsoin ihan huvikseni INA:n luettelosta, niin ennen 10/2014 valmistettuihin oli vapaakytkimen hihnapyörä tosiaan 6 mm ulompana.
Eikös moottorinkannattimen kanssa ollut jotain samantapaista. Että olisiko moottori sama kuin ennen 10/2014, tai jokin välimalli?
Mikä moottorin koodi muuten on?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Tuommosta löytyy vin-numerolla, moottorista koitin tiirata mutta hankala sieltä mitään on löytää jos ei tiedä mistä etsiä :roll:

2.0L Duratorq 180 hp - DW10F


Ja motonet kertoo, että

Moottorikoodi: T8MB; T8MA; T8MC

Kaiken tiedon mukaan tämän kaaran valmistus on tapahtunut 2015 alkupuolella. Tässä kohtaa ilmeisesti siirrytty tehokkaampaan moottoriversioon kaksilitraisessa sekä uudempaa vaihteistoa, joten olisiko joku sekasikiö kuitenkin kyseessä. Jonjun verran ollut tosiaan hankaluuksia varaosien kanssa, rekkarin/vin-koodin mukaan pitäisi olla sopivaa, mutta sitten ei kuitenkaan ole.

Moottorin kannake tosiaan oli aluksi väärä, kuten oli myös vaihteiston yläkannakekin.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eli täytyy vain olla tarkkana ja verrata vanhaan osaan ennen asennusta (niin pitäisi aina tehdä, tuppaa vain välillä unohtumaan...🥴)
Kiitti muuten siitä, että olet kirjoitellut tänne, mitä olet joutunut Kugaan korjaamaan tai kunnostamaan. Näistä on meille muille aina paljon hyötyä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Juu, vähän omaan pussiinkin tulee pelattua kun tänne päivittelee. Tietty se, että jollekin voi olla hyötyä, mutta samalla jää itelle muistiin että mitä on tullut tehtyä ja miksi :D
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Jotain muutosta havaittavissa vapaakytkimen vaihdon jälkeen:

Tupakansytkän paikalla on usb-laturi joka näyttää jännitteen. Aiemmin näytti, että jännite nousee yli 14V vain moottorijarrutuksessa ja kiihdytyksen aikana. Muuten jännite pysytteli 12,5 - 13,5 V välissä, eli eipä juuri lataa. Ajattelin, että tuo johtuu BMS:stä, eli normaalia toimintaa, vaikka usein aamulla jännite ennen starttia pyörikin 11,9V tasossa eli hieman matala.

No nyt jännite pysyy jatkuvasti 14,4 -14,9 V välillä, ilmeisesti jumittunut vapaakytkin vaikuttaa noin paljon latausjännitteeseen.

Eli vinkkinä vaan, tuosta voi ehkä päätellä missä kunnossa vapaakytkin on.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Ei varmaan mikään vika vaan ominaisuus, mutta hippasen ärsyttävä tuo range-näyttö sen jälkeen kun akku ollut irti.

Tankki oli puolillaan kun irrotin akun ja kun kytkin takas, niin sitkeästi väitti että vielä 250 km päästään vielä, eikä lukema oikein mihinkään muuttunut vaikka matkaa kertyi. Tankki kun oli 1/4 täynnä niin sitten alkoi tippua kilometrilukema vauhdilla välillä nousten takasinpäin, kyllä sillä sitten trippimittarin mukaan se reilu 1000 km mentiin kuitenkin.

No tankki täyteen ja nyt luki että tällä päästään 850 km. 150 km myöhemmin lukema oli 750 km.

Tästä 50 km eteenpäin niin johan alkoi range kasvaa, 20 km matkalla range nousi 750 km -> 820 km, eli tyhjä tankki (tai ainakin tankin varoitusvalo syttyisi jo varoittelemaan) olisi sitten trippimittarin 1040 km lukemilla joka on suunnilleen oikein mihin tottunut.

Ehkä tuo tämän tankillisen aikana jo rauhoittuu ja seuraava täys tankki näyttääkin about oikeata rangea :roll:

Diesel aika halpaa muuten nyt, 1,440 €/l oli halvin tuossa kotimatkalla, oliskohan vielä ens viikolla niin saisi tankin täyteen halvalla :thumbup:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mulla on Mondeo tehnyt 3 kertaa 300 000km matkalla sellaisen jekun että kesken ajon dieselmittari tippuu nollaan ja sitten alkaa ajomatkaa jäljellä lukemakin tippua tasaisesti kohti nollaa....ja menee nollaan.....50-100km matkalla
Aiheuttaa pienen jännityksen että alkoiko joku putki vuotamaan ja onko perässä 100km vana....
Tehnyt tuon 2 kertaa matkalla lentokentälle (250km) ja yhden muuten pitkällä matkalla. ILmeisesti ei haluaisi jäädä yksin viikoksi parkkiin....
Mutta uudelleen käynnistyksessä kaikki aina ok ja tankissa taas ainetta.
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 01 Syys 2025 22:11 Mulla on Mondeo tehnyt 3 kertaa 300 000km matkalla sellaisen jekun että kesken ajon dieselmittari tippuu nollaan ja sitten alkaa ajomatkaa jäljellä lukemakin tippua tasaisesti kohti nollaa....ja menee nollaan.....50-100km matkalla
Aiheuttaa pienen jännityksen että alkoiko joku putki vuotamaan ja onko perässä 100km vana....
Tehnyt tuon 2 kertaa matkalla lentokentälle (250km) ja yhden muuten pitkällä matkalla. ILmeisesti ei haluaisi jäädä yksin viikoksi parkkiin....
Mutta uudelleen käynnistyksessä kaikki aina ok ja tankissa taas ainetta.
Itellekin aiheutti tuo vähän ylimääräistä pulssia, vaikka olen tuon ominaisuuden aiemminkin kyllä huomannut, mutta viimeisin remppa miksi akun irrotin oli laturin irrotus ja se vaati sen että löpösuodatin piti ottaa edestä pois.

Kyllä pari kertaa ajon jälkeen tuli nuuhkittua konepellin alla löpösuodatinta että tulihan ne letkut varmasti hyvin kiinni :roll:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Larppanen kirjoitti: 06 Huhti 2025 17:18 Pitäisi vissiin perustella parempi ketju..

Mutta pikavälikysymyksenä, miten näissä on pyöränlaakerit tupanneet kestämään? Oikea etulevy oli taas kuumana, aiemmin tein satulalle pikahuollon kun ajattelin sen laahaavan mutta viimeistään nyt se on kyllä kunnossa eli ei laahaa jos sitten männässä ei ole jotain pykälää ole sopivasti. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu ajossa. Veikkaisin siis laakeria, on noita äänettömiäkin kulahtaneita vastaan tullut.
Tämä edelleen vaivaa, vaikka lievempänä. Levy ei enää niin kuumene liiaksi, eli ihan pieni lämpötilaero toiseen puoleen verrattuna, mutta jarrusatulan lämmöstä tuntee selvän eron.

Mitä siis tehty:
- vanha satula huollettu, kaikki uutta paitsi mäntä
- jarruletku vaihdettu
---> tilanne parani, mutta vika ei kokonaan poistunut

Sitten lisää:
- vaihdettu kokonaan uusi satula
- Forscanilla ajettu ABS-bleed (jarruletku vaihdettu) -toiminto läpi joka kulmaan kahteen kertaan
- jarrupalat viilattu niin että liukuvat kiskoillaan ilman takeltelua, kuluneet tasaisesti eli eivät kanita

Edelleen siis tilanne se, että ajon jälkeen tuo yksi jarrusatula on lämmin, kun kaikki muut ovat kylmiä/viileitä. Auto ei kuitenkaan vetele ajossa eikä jarrutuksessa. Levyt varmaan seuraavaksi vaihtoon sitten, ei enää muuta keksi, olisko sen verran kuumentunut että pientä heittoa olemassa joka vispaa paloihin ajossa vaikkei ratissa eikä muutenkaan tunnu :roll:
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mites se pyörä pyörii jos jarrupalat kaukana levystä....meneekö pyöräyttämällä monta kierrosta kepeästi?
Avatar
janti
Viestit: 572
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Viesti Kirjoittaja janti »

Larppanen kirjoitti: 15 Syys 2025 08:14 Edelleen siis tilanne se, että ajon jälkeen tuo yksi jarrusatula on lämmin, kun kaikki muut ovat kylmiä/viileitä. Auto ei kuitenkaan vetele ajossa eikä jarrutuksessa. Levyt varmaan seuraavaksi vaihtoon sitten, ei enää muuta keksi, olisko sen verran kuumentunut että pientä heittoa olemassa joka vispaa paloihin ajossa vaikkei ratissa eikä muutenkaan tunnu :roll:
Täällä saman tyyppistä ongelmaan takajarrussa. ;-)
viewtopic.php?t=62465

Oliko nyt kuskin vaiko pelkääjän puolen satula lämmin? Mikä merkkinen satula ja palat tulivat nyt eteen?
Kuva-15 Mondeo mk5 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Taunusautomaatti kirjoitti: 15 Syys 2025 09:06 Mites se pyörä pyörii jos jarrupalat kaukana levystä....meneekö pyöräyttämällä monta kierrosta kepeästi?
En ole muuten koittanut pyöritellä, kuin että ei hankaa mihinkään tiettyyn kohtaan kierroksella. Automaatti vähän jarruttaa pyörimistä niin hankala kokeilla muuten jos ei vetaria irrota.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

janti kirjoitti: 15 Syys 2025 10:03
Larppanen kirjoitti: 15 Syys 2025 08:14 Edelleen siis tilanne se, että ajon jälkeen tuo yksi jarrusatula on lämmin, kun kaikki muut ovat kylmiä/viileitä. Auto ei kuitenkaan vetele ajossa eikä jarrutuksessa. Levyt varmaan seuraavaksi vaihtoon sitten, ei enää muuta keksi, olisko sen verran kuumentunut että pientä heittoa olemassa joka vispaa paloihin ajossa vaikkei ratissa eikä muutenkaan tunnu :roll:
Täällä saman tyyppistä ongelmaan takajarrussa. ;-)
viewtopic.php?t=62465

Oliko nyt kuskin vaiko pelkääjän puolen satula lämmin? Mikä merkkinen satula ja palat tulivat nyt eteen?
Pelkääjän etusatula kyseessä.

Vähän vajavaisesti (tai pihisti) olen tätä näköjään hoitanut, palat on alkuperäiset kuten myös liukutapit.

Palat oli suht tuoreet kun auton ostin, eikä niissä näkynyt mitään minkä vuoksi olisivat vaihdon tarpeessa. Sama liukutapeissa.

Satula oli Autodocin edukkain vaihtoehto, ABS merkiltään. Satulan vaihto ei tuonut mitään eroa, eli samalla tavalla lämpenee kuin vanhallakin.

Eli vaihtamatta on enää palat sekä levyt, liukutapit toki voisi myös vaihtaa varulta. Jos ei noiden vaihdolla tokene, niin varmaan sitten vikaa voisi etsiä ABS-yksiköstä, ei ilmeisesti ole mahdottomuus että yksi venttiili jumittaa ja päästää painetta yhteen jarruun, tai ei vapauta kaikkea painetta, en ole tuon sielunelämään juurikaan tutustunut kun ei ole tarvetta ollut?

Oletan nyt, että pyöränlaakeri se vikapaikka ei kuitenkaan ole kun tuo satulakin lämpenee eli viittaisi että palat hinkkaa levyyn ja lämpö siirtyy sitten sitä kautta myös satulaan. Riittää ihan 5 km ajo, että tuo yksi satula on lämmennyt, samalla kun kaikki muut ovat viileitä.
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Tänään tai huomenna vaihtuu eteen palat ja levyt. Raportoidaan aikanaan miten kävi..
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Larppanen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2025 08:47

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Larppanen »

Edelleen lämpenee apukuskinpuolen etunen, eli vanne, satula sekä levy verrattuna kuskinpuoleen jotka haaleita/viileitä levyä lukuunottamatta.

Nyt ei ole varaa selvitellä asiaa enempää, kovaa ajoa kun ei tuo ole vielä menoa haitannut. Ärsyttää vaan kun tietää että jotain onkelmaa tuolla on menossa :roll:

Edit. Kurkkasin nyt vielä alta, kun ei ole sillä silmällä tullut kurkittua eikä maksa mitään. Vähän tuo lämpenevän puolen vetarin ulkopää näyttää siltä että voisi ehkä kuitenkin olla laakerin lämpenemisen aiheuttamaa jälkeä siinä, vaiko eikö?

Videolla ensin apukuskin puoli, sitten verrokiksi kuskin puoli:

https://imgur.com/a/xiQ23Xk
Ford Kuga mk2 2015
2.0 TDCi 180 AWD automaatti
Taunusautomaatti
Viestit: 2718
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

on siinä selkeä ero....ruostunut ja rasvaa puskenut ulos
yritäedes
Viestit: 2564
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Vetonivelien profiili on ainakin erilainen, kuskinpuoli voi olla jo vaihdettu? Apukuskin puolella on jotain rasvaa ehkä -laakerista? Eihän se nivel raavi mihinkää alareunasta?

Vaikea tuosta on mitään sanoa. Mulla kuuluu jo pari vuotta Mondeosta pieni kurnutus, vähitellen voimistuu, mutta ei vielä pahasti häiritse. Mistä se tulee, en ole vielä varmistanut. Ei huvita vaihdella pyöränlaakereitakaan tyylliin "toivotaan, toivotaan". Mutta takaraivossa se jo on, että jostain se tulee...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin