Pientä päivitystä kun topikki taas päässy framille. Kesä tuli ja meni, omaa autoa taas hieman päivitetty paremmaksi, takana 3 ratapäivää ja yksi vielä tiedossa mikäli syyskuun säät sallii.
Ennen kesää tuli testailtua tulppia ja kesä tuli ajettua Denson ITV20 tulpilla. Ovat ihan ok, mutta päätin kuitenkin vaihtaa tilalle NGK:t joilla jo aiemmin ajellut samalla kun uusin kaikki sytytyspuolat. Moottorin käynti ja vääntö parani heti.
Vanhat puolat ei olleet rikki, mutta autoa on riivattu radalla jo viitenä kesänä, niin päätin varmuuden vuoksi vaihtaa ennen kuin ongelmia tulee. Puolat joutuu ratakäytössä kovemmalle rasitukselle kuin kadulla, katuajossa kestävät helposti jopa koko auton eliniän kun nätisti ajelee. Eivät siis kuulu huolto-ohjelmiin.
Alla kuvassa esimerkki siitä kun ei huolla melko paljon ajettua autoa ennen ratapäivää, lavetilla lähti korjaamolle tuo toinen Fiesta, joka oli elokuussa samaan aikaan ratapäivillä, kakkospytty meni pimeeksi, vikakoodien perusteella ilmeisesti puola oli kärähtänyt. Auto on vuoden 2019 tuotantoa ja sillä on ajettu yli 150 tuhatta. Autossa oli joitakin parannuksia tehty alustaan, mutta oli edelleen vakiojarrut ja iskarit sekä jouset, Revon softa ym. Omistaja teki Kymiringillä myös jarrurempan, vaihtoi eteen uudet palat, vakiopaloista ei ollut jäljellä edes milliä, niillä oli ajettu 6 sessiota radalla, vaihdettu tänä kesänä. Laittoi nyt paremmat EBC jarrupalat.
Mainittakoon, että Fiestan omistaja ei ollut tarkistanut edes tulppien kuntoa, oli ostanut auton käytettynä vuosi sitten. Kun autosta otetaan radalla kaikki tehot ulos niin ei kannata luottaa tuuriin.
Tämä taitaa olla eka Fiesta ST Mk8 lavetilla?
Eli ne joilla kilsoja Fiestan mittarissa jo yli 150 tuhatta, niin ei ole pahitteeksi pitää varalla uusia sytyspuolia tai vaikka vaihtaa uudet ihan varmuuden vuoksi niin ei tarvitse hinailla korjaamolle. Helppo vaihtaa itse. Tai ainakin tarkistuttaa niiden kunto mikäli auton käynnistyksessä tai tyhjäkäynnissä on pienintäkään häikkää.
Sitten toinen iso muutos omaan oli takaiskarit, reilu 3 vuotta sitten takuuna uusitut vakiotakaiskarit vaihtui vihdoin Bilstein B6 iskareihin ja olikin melkoinen muutos. Tosin kuopat tuntuu nyt paremmin. Edessähän noi B6:t olleet jo jonkin aikaa. Taakse tuli uudet jarrupalat ja juuri käyty vaihtamassa uudet jarrunesteet kun jarrut hieman pehmeni tuon viimeisimmän ratapäivän jälkeen.
Onhan noissa iskareissa muutaman kaliiberin ero keskenään.
Bilstein B6 iskarit joka kulmaan ja auto on heti parempi.
Rengaspaineitakin tuli kokeiltua kun ensimmäistä kertaa tuli otettua kierrosaikoja, niistä enempi myöhemmin kun saadaan lisää vertailudataa syyskuussa (säävaraus). Sen voin todeta, että melkoinen vaikutus rengaspaineilla on se oli toki tiedossa, mutta että näin suuri ero kierrosajoissa niin tätä en odottanut näin hitaalta autolta, puhutaan 5 - 10 sekunnin eroista per kierros. Pikkusen katupaineita laskemalla lähti 5 sekuntia kierrosajasta heti ekalla yrityksellä.