Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
fasteST
Viestit: 267
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

fasteST kirjoitti: 31 Touko 2025 23:27 ...
Samoihin aikoihin kun öljypumpun pyöritykseen on vaihdettu hihna, niin myös moottorin öljytilavuus on muuttunut merkittävästi.

Lähdin piruuttani etsimään tarkempaa tietoa asiasta kun tänään öljyjä tarkistaessa huomasin, että öljyt oli alarajan tuntumassa, öljyvalo ei ole syttynyt, kävin kuitenkin varmuuden vuoksi hakemassa lisää öljyä ja laitoin puolisen litraa lisää. Öljymäärä nousi pari pykälää alarajan yläpuolelle.

Moottori ei ole missään vaiheessa kuluttanut öljyä huoltojen välissä ja tosiaan viisi vuotta joka vuosi huollettu, viimeksi helmikuussa.

Näyttäisi siltä, että edellisen huollon mekatsu olisi nyt löytänyt jostain vanhemman mallin öljymäärän 4.75 litraa kun tässä uudemmassa öljymäärä on 6.1 litraa. Toi on jo merkittävä ero.

Täytyypä maanantaina soitella firmaan joka huollon teki ja kysyä paljonko lisäsivät öljyä helmikuun huollossa, huoltolapussa ei näkynyt täyttömäärää. Kuitissa saattaa olla öljymäärä, täytyy tarkistaa vielä sekin.
...
No niin, kuiteistahan se totuus löytyi, väärin olivat täyttäneet viimeksi. Samassa paikassa huollettu peräkkäisinä vuosina.

Vuonna 2024 on lisätty oikea määrä öljyä, 6.1 litraa, tänä vuonna lisätty väärä määrä 4.75 litraa.

Kuva
Avatar
fasteST
Viestit: 267
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Tässä vielä tarkempia tietoja Fiesta ST Mk8 moottorin öljymääristä, koko öljytilavuus ja huollon yhteydessä lisättävä öljymäärä. Helmikuussa 2019 tähän on tullut muutos.

ENGINE OIL CAPACITY:

Fiesta ST MK8 models manufactured upto 25/02/2019 have a 5.25L initial fill capacity and a 4.75L service fill capacity.
Fiesta ST MK8 models manufactured from 25/02/2019 have a 6.58L initial fill capacity and a 6.08L service fill capacity.

https://www.rivalperformance.co.uk/prod ... 7854540121
Avatar
fasteST
Viestit: 267
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

fasteST kirjoitti: 01 Kesä 2025 09:42
fasteST kirjoitti: 31 Touko 2025 23:27 ...
Samoihin aikoihin kun öljypumpun pyöritykseen on vaihdettu hihna, niin myös moottorin öljytilavuus on muuttunut merkittävästi.

Lähdin piruuttani etsimään tarkempaa tietoa asiasta kun tänään öljyjä tarkistaessa huomasin, että öljyt oli alarajan tuntumassa, öljyvalo ei ole syttynyt, kävin kuitenkin varmuuden vuoksi hakemassa lisää öljyä ja laitoin puolisen litraa lisää. Öljymäärä nousi pari pykälää alarajan yläpuolelle.

Moottori ei ole missään vaiheessa kuluttanut öljyä huoltojen välissä ja tosiaan viisi vuotta joka vuosi huollettu, viimeksi helmikuussa.

Näyttäisi siltä, että edellisen huollon mekatsu olisi nyt löytänyt jostain vanhemman mallin öljymäärän 4.75 litraa kun tässä uudemmassa öljymäärä on 6.1 litraa. Toi on jo merkittävä ero.

Täytyypä maanantaina soitella firmaan joka huollon teki ja kysyä paljonko lisäsivät öljyä helmikuun huollossa, huoltolapussa ei näkynyt täyttömäärää. Kuitissa saattaa olla öljymäärä, täytyy tarkistaa vielä sekin.
...
No niin, kuiteistahan se totuus löytyi, väärin olivat täyttäneet viimeksi. Samassa paikassa huollettu peräkkäisinä vuosina.

Vuonna 2024 on lisätty oikea määrä öljyä, 6.1 litraa, tänä vuonna lisätty väärä määrä 4.75 litraa.

Kuva
Olen tänään ollut Fordin merkkihuoltoon yhteydessä ja he katsoivat, että mun auton rekkarilla saa 2 eri öljymäärää riippuen siitä mitä huolto-ohjelmaa katsoo. Monimerkkihuollon ohjelma antaa 4.8 litraa ja Fordin oma ohjelma 6.1. Ei ihme että sekaannuksia tulee. Sama havaittiin huollossa jossa kävin nyt aamulla, laittoivat lisää öljyä moottoriin ja tällä mennään toistaiseksi, auto käy ja kukkuu normaalisti.

Se asia mikä on vielä Fordilla selvitettävänä on öljynpaineen / öljymäärän varoitusvalo, miksei ole kumpikaan syttynyt vaikka moottorista on puuttunut 1.35 litraa öljyä jo kuukausien ajan. Ala- ja ylärajan väli tikussa on 0,9 litraa, joten noiden valojen olisi kait pitänyt syttyä mikäli öljymäärällä olisi ollut väliä normiajossa. Radalla tilanne olisi voinut olla toinen kun moottoria olisi rasitettu ja käytetty ahtoja, tuossa max ahdot on n. 1.6 bar ja Stage2 softa niin ei ole edes vakio enää. Tuuria on ollut matkassa.
yritäedes
Viestit: 2552
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tätä moottoria en tunne, mutta yleensä Fordin koneissa öljyvalo syttyy vasta, kun paineet häviää, jolloin öljyä on jäljellä pari litraa, jopa vähemmän. Sulla on koko ajan ollut melkein viisi litraa öljyä, en usko vaurioita syntyneen, Radalla tilanne olisi ollut toinen.
Öljytikun väli on se "ylimääräinen" litra. Riskialue alkaa alamerkin alapuolelta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
fasteST
Viestit: 267
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

yritäedes kirjoitti: 02 Kesä 2025 12:06 Tätä moottoria en tunne, mutta yleensä Fordin koneissa öljyvalo syttyy vasta, kun paineet häviää, jolloin öljyä on jäljellä pari litraa, jopa vähemmän. Sulla on koko ajan ollut melkein viisi litraa öljyä, en usko vaurioita syntyneen, Radalla tilanne olisi ollut toinen.
Öljytikun väli on se "ylimääräinen" litra. Riskialue alkaa alamerkin alapuolelta.
Myös maahantuojan huolto oli sitä mieltä, että koska öljyvalo ei ole palanut liian vähäisen öljymäärän eikä öljynpaineen takia, niin mitään vaurioita tuskin on päässyt syntymään. Loppu hyvin kaikki hyvin.

Eivät kuitenkaan osanneet sanoa miksi noin reilusti vähäisempi öljymäärä on kuitenkin "riittävä" eikä auto osaa siitä varoittaa. Anturit rikki?

Mä muistan sen oman VW öljypolttimen niin siinä öljyvalo sytty tosi herkästi heti kun öljymäärä oli alarajassa tai hieman alle. Helppo muistaa kun ehdin aivan uudella autolla ajaa vain 2000 km kun öljyvalo syttyi ensimmäisen kerran, täysin uniikki kokemus. Ja silloin olin jo uutena tarkistanut, että öljyä oli ihan ylärajaan saakka. Litran verran kului siis 2000 km matkalla ja kulutus ei loppunut ennen kuin vahdoin auton takuuajan lopulla. Mitään vikaa moottorissa ei kuulemma ollut vaikka kulutti 15 litraa öljyä 30 tkm matkalla eli yhden huoltovälin aikana öljyt vaihtui melkein neljästi kun öljytilavuus oli 4 litraa.

Hupaisinta oli tietenkin se, että volkkarin "upeaan täydelliseen" moottoriin oli pakko laittaa VW:n omaa sikakallista LongLife öljyä, jonka vaihtoväliksi mainostettiin 30 tkm, "väärää" öljyä jos olisi mennyt lisäämään, niin takuu olisi rauennut :lol:
H3ino
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Elo 2025 08:08

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja H3ino »

Hyvää huomenta.
Olen etsimässä ensimääistä st fiestaani ja kysymys kuuluu että kuinka saisin tietää löytyykö autosta tuo performance pack?
SAKA:lla olisi myynnissä ehkä kiinnostava yksilö mutta se on aika kaukana jotta viitsisi ajella pelkästään toteamaan löytyykö tuota pakettia.

Onko antaa vinkkejä esim. jostain sivustosta jolla saisin win- tiedoilla asian varmistettua?
Ja jos jollain löytyy työkalut homan hoitamiseen heti, niin ajoneuvon tiedot ovat seuravat:
REK: CLR-905
WIN: WF0FXXGAHFJM51699

Tsemppiä päivään!
ärräpärrä
Viestit: 647
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

H3ino kirjoitti: 15 Elo 2025 08:15 Hyvää huomenta.
Olen etsimässä ensimääistä st fiestaani ja kysymys kuuluu että kuinka saisin tietää löytyykö autosta tuo performance pack?
SAKA:lla olisi myynnissä ehkä kiinnostava yksilö mutta se on aika kaukana jotta viitsisi ajella pelkästään toteamaan löytyykö tuota pakettia.

Onko antaa vinkkejä esim. jostain sivustosta jolla saisin win- tiedoilla asian varmistettua?
Ja jos jollain löytyy työkalut homan hoitamiseen heti, niin ajoneuvon tiedot ovat seuravat:
REK: CLR-905
WIN: WF0FXXGAHFJM51699

Tsemppiä päivään!
Epäilen, että ei ole performance packia. Kaikki varusteet on lueteltu hyvin, niin miksi olisi jätetty tärkein varuste pois luettelosta. Soita Sakaan ja kysy.
Itse soitin erääseen liikkeeseen ja kysyin onko packia.Vaikka eivät olleet luetelleet packia varusteluettelossa, niin myyjä sanoi että on. Pyysin lähettämään mittaristosta kuvan missä näkyy launch controlllin päälle laitto ja pois otto. Ei lähettänyt koskaan ja auto makasi kuitenkin aika kauan liikkeessä. Ei siis voi myyjiinkään luottaa. Jälkeenpäin sain tietää, että packia ei ollut, vaikka myyjä niin väitti.
hapelo
Viestit: 1064
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Tossa selaillut noita MK8 myynnissä olevista...harvassa on ST-Fiestat Perfomance Pack:illä

Etsittiin kaverille ko. menopeliä...kauppiaat ei ne tiedä mitä myyvät.Anteeksi mutta se riemu jää suutariksi ilman sitä Quaifen lukkoa

Taitaa suurin osa ST-Fiestoista ilman Perfomance Pack:iä...no olihan se arvokas
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
ärräpärrä
Viestit: 647
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

hapelo kirjoitti: 19 Elo 2025 15:47 Moro

Tossa selaillut noita MK8 myynnissä olevista...harvassa on ST-Fiestat Perfomance Pack:illä

Etsittiin kaverille ko. menopeliä...kauppiaat ei ne tiedä mitä myyvät.Anteeksi mutta se riemu jää suutariksi ilman sitä Quaifen lukkoa

Taitaa suurin osa ST-Fiestoista ilman Perfomance Pack:iä...no olihan se arvokas
Kysymys Hapelolle ja muille ST 2018 tulleen mallin omistajille. Nyt kun tuo kone on ketjulla eikä hihnalla, niin onko kukaan vaihtanut vielä öljypumpun hihnaa. Vaihtoväli 10 vuotta ja RS huollon suositus on 6 vuotta. Vaihtohinta osineen ja töineen 1 400€.
focst
Viestit: 2589
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

hapelo kirjoitti: 19 Elo 2025 15:47 Moro

Tossa selaillut noita MK8 myynnissä olevista...harvassa on ST-Fiestat Perfomance Pack:illä

Etsittiin kaverille ko. menopeliä...kauppiaat ei ne tiedä mitä myyvät.Anteeksi mutta se riemu jää suutariksi ilman sitä Quaifen lukkoa

Taitaa suurin osa ST-Fiestoista ilman Perfomance Pack:iä...no olihan se arvokas
Onhan se lukko mahdollista asentaa myös käytettyyn. Tosin ei kovin halpa päivitys mutta kannattaa. Jos hyvä yksilö löytyy ja muuten miellyttää.https://pumaspeed.co.uk/product-Ford-Fi ... _20627.jsp
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
duckworth
Viestit: 4196
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja duckworth »

focst kirjoitti: 21 Elo 2025 17:58
hapelo kirjoitti: 19 Elo 2025 15:47 Moro

Tossa selaillut noita MK8 myynnissä olevista...harvassa on ST-Fiestat Perfomance Pack:illä

Etsittiin kaverille ko. menopeliä...kauppiaat ei ne tiedä mitä myyvät.Anteeksi mutta se riemu jää suutariksi ilman sitä Quaifen lukkoa

Taitaa suurin osa ST-Fiestoista ilman Perfomance Pack:iä...no olihan se arvokas
Onhan se lukko mahdollista asentaa myös käytettyyn. Tosin ei kovin halpa päivitys mutta kannattaa. Jos hyvä yksilö löytyy ja muuten miellyttää.https://pumaspeed.co.uk/product-Ford-Fi ... _20627.jsp
Tuota itsekin mietin, että tuskin kaatuu auton osto lukon puuttumiseen, kun niitä kuitenkin tarjolla tuohonki hintaan jälkiasennuksineen. Jos siis haluaa tollasen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Pappacosworth
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Vaimo on moittinut pientä nykimistä, ajattelin että tulpista johtuu. Tilasin huolto-osat ja sanoin että aja sportilla. Nykiminen loppui, tein huollon kumminkin. Koitin katsoa forscanista löytyykö lepuutukselle asetusta, mutta menee arvuutteluksi, kun ei löydy koodeille selityksiä. Sammutin turhat vaihtohetken nuolet, ajellaan muutenkin isommilla kierroksilla.
Kateellinen oon vähän Fiestan äänistä, Focuksen putkisto on hiljaisempi.
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2019
https://texelectric.webnode.fi/
hapelo
Viestit: 1064
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Pappacosworth kirjoitti: 21 Elo 2025 20:22 Vaimo on moittinut pientä nykimistä, ajattelin että tulpista johtuu. Tilasin huolto-osat ja sanoin että aja sportilla. Nykiminen loppui, tein huollon kumminkin. Koitin katsoa forscanista löytyykö lepuutukselle asetusta, mutta menee arvuutteluksi, kun ei löydy koodeille selityksiä. Sammutin turhat vaihtohetken nuolet, ajellaan muutenkin isommilla kierroksilla.
Kateellinen oon vähän Fiestan äänistä, Focuksen putkisto on hiljaisempi.
Joo kierroksilla ja sportasetus.Huomasin sen että kun ajelee isoilla pykälillä niin kohta herjaa hiukkasloukusta.
Niin paljon vääntöä että teki mieli ajaa taloudellisesti...niin bensan kulutus nousi vajaan litran kun ajelee aina yli 2000rpm
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Avatar
fasteST
Viestit: 267
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Pientä päivitystä kun topikki taas päässy framille. Kesä tuli ja meni, omaa autoa taas hieman päivitetty paremmaksi, takana 3 ratapäivää ja yksi vielä tiedossa mikäli syyskuun säät sallii.

Ennen kesää tuli testailtua tulppia ja kesä tuli ajettua Denson ITV20 tulpilla. Ovat ihan ok, mutta päätin kuitenkin vaihtaa tilalle NGK:t joilla jo aiemmin ajellut samalla kun uusin kaikki sytytyspuolat. Moottorin käynti ja vääntö parani heti.

Vanhat puolat ei olleet rikki, mutta autoa on riivattu radalla jo viitenä kesänä, niin päätin varmuuden vuoksi vaihtaa ennen kuin ongelmia tulee. Puolat joutuu ratakäytössä kovemmalle rasitukselle kuin kadulla, katuajossa kestävät helposti jopa koko auton eliniän kun nätisti ajelee. Eivät siis kuulu huolto-ohjelmiin.

Alla kuvassa esimerkki siitä kun ei huolla melko paljon ajettua autoa ennen ratapäivää, lavetilla lähti korjaamolle tuo toinen Fiesta, joka oli elokuussa samaan aikaan ratapäivillä, kakkospytty meni pimeeksi, vikakoodien perusteella ilmeisesti puola oli kärähtänyt. Auto on vuoden 2019 tuotantoa ja sillä on ajettu yli 150 tuhatta. Autossa oli joitakin parannuksia tehty alustaan, mutta oli edelleen vakiojarrut ja iskarit sekä jouset, Revon softa ym. Omistaja teki Kymiringillä myös jarrurempan, vaihtoi eteen uudet palat, vakiopaloista ei ollut jäljellä edes milliä, niillä oli ajettu 6 sessiota radalla, vaihdettu tänä kesänä. Laittoi nyt paremmat EBC jarrupalat.

Mainittakoon, että Fiestan omistaja ei ollut tarkistanut edes tulppien kuntoa, oli ostanut auton käytettynä vuosi sitten. Kun autosta otetaan radalla kaikki tehot ulos niin ei kannata luottaa tuuriin.

Tämä taitaa olla eka Fiesta ST Mk8 lavetilla?
Kuva


Eli ne joilla kilsoja Fiestan mittarissa jo yli 150 tuhatta, niin ei ole pahitteeksi pitää varalla uusia sytyspuolia tai vaikka vaihtaa uudet ihan varmuuden vuoksi niin ei tarvitse hinailla korjaamolle. Helppo vaihtaa itse. Tai ainakin tarkistuttaa niiden kunto mikäli auton käynnistyksessä tai tyhjäkäynnissä on pienintäkään häikkää.

Sitten toinen iso muutos omaan oli takaiskarit, reilu 3 vuotta sitten takuuna uusitut vakiotakaiskarit vaihtui vihdoin Bilstein B6 iskareihin ja olikin melkoinen muutos. Tosin kuopat tuntuu nyt paremmin. Edessähän noi B6:t olleet jo jonkin aikaa. Taakse tuli uudet jarrupalat ja juuri käyty vaihtamassa uudet jarrunesteet kun jarrut hieman pehmeni tuon viimeisimmän ratapäivän jälkeen.

Onhan noissa iskareissa muutaman kaliiberin ero keskenään.
Kuva

Bilstein B6 iskarit joka kulmaan ja auto on heti parempi.

Rengaspaineitakin tuli kokeiltua kun ensimmäistä kertaa tuli otettua kierrosaikoja, niistä enempi myöhemmin kun saadaan lisää vertailudataa syyskuussa (säävaraus). Sen voin todeta, että melkoinen vaikutus rengaspaineilla on se oli toki tiedossa, mutta että näin suuri ero kierrosajoissa niin tätä en odottanut näin hitaalta autolta, puhutaan 5 - 10 sekunnin eroista per kierros. Pikkusen katupaineita laskemalla lähti 5 sekuntia kierrosajasta heti ekalla yrityksellä.
Murakka
Viestit: 103
Liittynyt: 26 Touko 2018 23:34

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Murakka »

fasteST kirjoitti: 24 Elo 2025 12:25 Pientä päivitystä kun topikki taas päässy framille. Kesä tuli ja meni, omaa autoa taas hieman päivitetty paremmaksi, takana 3 ratapäivää ja yksi vielä tiedossa mikäli syyskuun säät sallii.

Ennen kesää tuli testailtua tulppia ja kesä tuli ajettua Denson ITV20 tulpilla. Ovat ihan ok, mutta päätin kuitenkin vaihtaa tilalle NGK:t joilla jo aiemmin ajellut samalla kun uusin kaikki sytytyspuolat. Moottorin käynti ja vääntö parani heti.

Vanhat puolat ei olleet rikki, mutta autoa on riivattu radalla jo viitenä kesänä, niin päätin varmuuden vuoksi vaihtaa ennen kuin ongelmia tulee. Puolat joutuu ratakäytössä kovemmalle rasitukselle kuin kadulla, katuajossa kestävät helposti jopa koko auton eliniän kun nätisti ajelee. Eivät siis kuulu huolto-ohjelmiin.

Alla kuvassa esimerkki siitä kun ei huolla melko paljon ajettua autoa ennen ratapäivää, lavetilla lähti korjaamolle tuo toinen Fiesta, joka oli elokuussa samaan aikaan ratapäivillä, kakkospytty meni pimeeksi, vikakoodien perusteella ilmeisesti puola oli kärähtänyt. Auto on vuoden 2019 tuotantoa ja sillä on ajettu yli 150 tuhatta. Autossa oli joitakin parannuksia tehty alustaan, mutta oli edelleen vakiojarrut ja iskarit sekä jouset, Revon softa ym. Omistaja teki Kymiringillä myös jarrurempan, vaihtoi eteen uudet palat, vakiopaloista ei ollut jäljellä edes milliä, niillä oli ajettu 6 sessiota radalla, vaihdettu tänä kesänä. Laittoi nyt paremmat EBC jarrupalat.

Mainittakoon, että Fiestan omistaja ei ollut tarkistanut edes tulppien kuntoa, oli ostanut auton käytettynä vuosi sitten. Kun autosta otetaan radalla kaikki tehot ulos niin ei kannata luottaa tuuriin.

Tämä taitaa olla eka Fiesta ST Mk8 lavetilla?
Kuva


Eli ne joilla kilsoja Fiestan mittarissa jo yli 150 tuhatta, niin ei ole pahitteeksi pitää varalla uusia sytyspuolia tai vaikka vaihtaa uudet ihan varmuuden vuoksi niin ei tarvitse hinailla korjaamolle. Helppo vaihtaa itse. Tai ainakin tarkistuttaa niiden kunto mikäli auton käynnistyksessä tai tyhjäkäynnissä on pienintäkään häikkää.

Sitten toinen iso muutos omaan oli takaiskarit, reilu 3 vuotta sitten takuuna uusitut vakiotakaiskarit vaihtui vihdoin Bilstein B6 iskareihin ja olikin melkoinen muutos. Tosin kuopat tuntuu nyt paremmin. Edessähän noi B6:t olleet jo jonkin aikaa. Taakse tuli uudet jarrupalat ja juuri käyty vaihtamassa uudet jarrunesteet kun jarrut hieman pehmeni tuon viimeisimmän ratapäivän jälkeen.

Onhan noissa iskareissa muutaman kaliiberin ero keskenään.
Kuva

Bilstein B6 iskarit joka kulmaan ja auto on heti parempi.

Rengaspaineitakin tuli kokeiltua kun ensimmäistä kertaa tuli otettua kierrosaikoja, niistä enempi myöhemmin kun saadaan lisää vertailudataa syyskuussa (säävaraus). Sen voin todeta, että melkoinen vaikutus rengaspaineilla on se oli toki tiedossa, mutta että näin suuri ero kierrosajoissa niin tätä en odottanut näin hitaalta autolta, puhutaan 5 - 10 sekunnin eroista per kierros. Pikkusen katupaineita laskemalla lähti 5 sekuntia kierrosajasta heti ekalla yrityksellä.
,

Näitä on mukava lukea. Jatka samaan malliin👍
hapelo
Viestit: 1064
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Noi Bilstein:it B6:set on kyllä eri luokkaa kuin ne ST:n vakiot...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 248HP "Lumikki"
Vastaa Viestiin