Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
janti kirjoitti: 22 Elo 2025 19:05
No edelleen lämpenee takana kuljettajanpuolen jarrulevy enemmän kuin pelkääjänpuolella. Nyt siis levyt, palat ja satula vaihedettu kuljettajan puolelta. Mitä vielä pitäisi tehdä??
Vaihtaa jarruletku myös ongelma nurkkaan? Tai ainaki mä vaihdan vanhoihin autoihi aina uudet satulat (tai no mun tapauksessa kunnostetut satulat ) ja jarruletkut parina, koska kumpikin voi aiheuttaa laahaamista.
janti kirjoitti: 22 Elo 2025 19:05
No edelleen lämpenee takana kuljettajanpuolen jarrulevy enemmän kuin pelkääjänpuolella. Nyt siis levyt, palat ja satula vaihedettu kuljettajan puolelta. Mitä vielä pitäisi tehdä??
Eihän vain ole pyöränlaakeri, joka siellä kuumenee? Kun jarru kävi kovasti kuumana, niin onkohan laakerissa vielä vaseliini tallella? Mittaa vaikka levyn lämpötilaa, onko lähempänä napaa kuumempi vai kylmempi?
yritäedes kirjoitti: 23 Elo 2025 02:05
Eihän vain ole pyöränlaakeri, joka siellä kuumenee? Kun jarru kävi kovasti kuumana, niin onkohan laakerissa vielä vaseliini tallella? Mittaa vaikka levyn lämpötilaa, onko lähempänä napaa kuumempi vai kylmempi?
Ei ole varmaankaan laakeri, kyllä se kitkapinta jarrulevyssä on kuumempi kuin lähempänä napaa.
Pitää nyt seurata (=ajella ja mittailla lämpötiloja kulutuslukemia) jonkin aikaa ennen seuraavia askeleita ja kokeilla sitä ilmausta uudelleen seuraavaksi.
duckworth kirjoitti: 22 Elo 2025 19:37
Vaihtaa jarruletku myös ongelma nurkkaan?
Pitäisikö vielä kertaaleen kokeilla ilmata tuota nurkkaa kaverin kanssa?
Jarruletku vialla en tarkota ulospäin vuotavaa letkua, vaan sitä että letku on turvonnut sisäänpäin (hyvin yleistä niiden vanhentuessa) jollon neste pääsee työsylkkään muttei takas, jollon alkaa laahata. Ei välttämättä vedä pyörää kokonaan jumiin, mutta silti ajossa alkaa kahnata vastaan.
janti kirjoitti: 23 Elo 2025 15:59
Löytyykö nyt enää jotain muuta syytä yhden jarrun laahaukselle kuin jarruletku "pettänyt"?
Periaatteessa varmaan joku käytännöstä ymmärtämätön kirjaviisas ehdottaa kaikkea vielä maan ja taivaan välillä kuten ABS-pumppua, sen ohjausta yms, mutta jarruletku on mun mielestä todennäkösin tekijä laahamiselle kerta satula uusi ja palat sekä liukutapit moneen kertaan jo rasvattu
Viikonloppu ajeltu noin 600 km. Kovasti alkoi vikisemään eilen menomatkalla tuo kuskin puoleinen takajarru jälleen. Sama meno jatkui tänään iltapäivällä ennen kaffepaussia. IR-mittarilla mittailin pahimmillaan noin 110 C levyn lämpötilaksi.
Kaffepaussin jälkeen vikinä tuntui kadonneen?? 120 km maantieajelun jälkeen olikin yllätykseksi lämpötila vain noin 65 C.
=> Olisikohan palat asettumassa levyihin vai jarrusatula sitten alkanut toimimaan tms.
... jatketaan seurantaa josko korjaantuu edelleen vai oliko tämä vain väliaikaista
ookko muuten varma että jarrut siellä vikisee?
Pojalla vikisi mk4 mondeon peräpää satunnaisesti ja lakkas vikisemästä kun vaihdoin laakerin....
Tais lämmetäkin muistaakseni kun vikivi, asteita ei mitattu.
Kun ne liukutapit putsattiin/vaihdettiin niin paljonko sinne reikään meni rasvaa? Jos painaa sisään niin pullahtaako takasin ulospäin?
Ja jarrusatula oli brand new? Ja se palojen tappi siellä männän pään isommassa kolossa....
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Elo 2025 14:45
Kun ne liukutapit putsattiin/vaihdettiin niin paljonko sinne reikään meni rasvaa? Jos painaa sisään niin pullahtaako takasin ulospäin?
Eipä ole sellaista vaaraa tässä rakenteessa, koska on läpi reikä ja liukutappi on kierteellä kiinni jarrusatulan pitimessä. Näkyy noissa edellisissä kuvissa.
Satuloiden mukana tuli pieni "vaseliinipaukkaus", josta laitoin tappeihin rasvat. En tuolle "vaseliinille" keksinyt muutakaan käyttöä satulanvaihdossa.
Ja jarrusatula oli brand new? Ja se palojen tappi siellä männän pään isommassa kolossa....
Itsellä on Golfissa ollut laahausta parin kk ajan - tosin nyt mysteerisesti melkein täysin häviten. Autohan käyttää kaikkia jarrujaan joka kerran pysähdyttäessä, ABS -pumpun paineella. Parkkeerattaessa sitten menee seisontajarru päälle.
Jarrut herkistin, mikä ei kuitenkaan auttanut. Sitten pari vko myöhemmin laahaus hävisi. Minulla ei ole edes arvausta miksi näin kävi.
Tänään 100 km/ vauhdista erkanemiskaistalle ja bussipysäkille auto seis, levyjen lämpötilat olivat: kuljettaja 101 C ja pelkääjä 38 C.
Pientä vikinää kuuluu edelleen.
Tekoälyä hieman kiusasin ja se ehdotti seuraavaa Kun jarru laahaa → kokeile irrottaa sähköinen käsijarrumoottori satulasta (jos mahdollista ilman suurta purkua):
Jos vapautuu → ongelma moottorissa/mekaniikassa.
Tee sama ilmausruuvin testi:
Jos paine vapautuu → vika letkussa.
Jos ei → katse käsijarruun/satulaan.
Vai voisiko olla ongelma jarrusatulan pitimessä? Jos se olisi hieman vinossa, minä kyllä teräsharjalla putsasin nuo kiinnityspinnat...
jarrusatulan ja palojen pitimen liukupinnoista ei tahdo lähteä ruosteet teräsharjalla ei edes teräsharjalaikalla.
Vanhemmissa jossa sellasta kerrosmaista ruostetta joutuu koputtelemaan ne irti tuurnalla, meisselin päällä, taltalla tms.
Ruoste pakkaa vaan kiillottumaan teräsharjalla. Ja ruoste paisuttaa metallia eli alkaa ahdistamaan vaikka näyttää kiiltävältä
Tuo palojen liikkuvuus kannakkeissa ei nyt varsinaisesti vaadi aivan hifistelyn tasoista työtä, jos pala menee paikalleen kahdella sormella ja liikkuu myös kahden sormen otteella tilassaan takertelematta, niin homma hyvällä tolalla.
Sanottakoon nyt kuitenkin vielä ihan yleisesti jarruista ja laahamisesta; tapaukset joissa palat itellä liikkuneet huonosti, on pyörä pyörinyt siltikin esteettä, eikä jarrut lämmenneet, oireena ollut lähinnä että jarrujen palautuminen/otteen irtoomisessa pieni viive. Esimerkiksi Focuksessa saattoi muutaman metrin kitistä siitä kun jarrupolkimen nosti taajamassa, ja tällöin tosiaan vika oli (halppis/Vector) palojen päissä, joille piti näyttää vähän viilaa. Tuollonkaan ei pyörä/levy lämmennyt vaan laahaminen oli enemmän sellasta kevyttä kahnaamista, johon 90% ihmisistä tai korjaamo ei edes puuttuisi. Talvi-röntässä kokeilin kummanki etuypörän liikkeen (oli satulat rempattu vuosi sitten) ja mikään ei pannut vastaan, kuitenkin vanhoja osia purkaessa piti palat lyödä irti kannakkeesta. Toki auto oli seissyt tammikuusta lähtien.
Long story short, kyllä jarrupalojen kuuluu liikkua esteettä tilassaan, ja kannakkeet oon ite rasvannu anti-zeizelillä ja liukutapit kannattaa voidella jarrukumirasvalla, mutta jos se nurkka oikeasti tahmaa ja jopa lämpenee on jumi todennäkösesti reippaampi ku mitä huonosti liikkuva pala aiheuttaa, eli kyllä se työsylinterin esteetön liike ja palautuminen on kaikkein olennaisinta. Ei ehjiä jarruja tarvii rasvata puolen vuoden välein.