Vaihtaa jarruletku myös ongelma nurkkaan? Tai ainaki mä vaihdan vanhoihin autoihi aina uudet satulat (tai no mun tapauksessa kunnostetut satulatjanti kirjoitti: 22 Elo 2025 19:05 No edelleen lämpenee takana kuljettajanpuolen jarrulevy enemmän kuin pelkääjänpuolella. Nyt siis levyt, palat ja satula vaihedettu kuljettajan puolelta. Mitä vielä pitäisi tehdä??![]()
Takajarrupalat käyristyneet??
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Pitäisikö vielä kertaaleen kokeilla ilmata tuota nurkkaa kaverin kanssa?
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Eihän vain ole pyöränlaakeri, joka siellä kuumenee? Kun jarru kävi kovasti kuumana, niin onkohan laakerissa vielä vaseliini tallella? Mittaa vaikka levyn lämpötilaa, onko lähempänä napaa kuumempi vai kylmempi?janti kirjoitti: 22 Elo 2025 19:05 No edelleen lämpenee takana kuljettajanpuolen jarrulevy enemmän kuin pelkääjänpuolella. Nyt siis levyt, palat ja satula vaihedettu kuljettajan puolelta. Mitä vielä pitäisi tehdä??![]()
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ei ole varmaankaan laakeri, kyllä se kitkapinta jarrulevyssä on kuumempi kuin lähempänä napaa.yritäedes kirjoitti: 23 Elo 2025 02:05 Eihän vain ole pyöränlaakeri, joka siellä kuumenee? Kun jarru kävi kovasti kuumana, niin onkohan laakerissa vielä vaseliini tallella? Mittaa vaikka levyn lämpötilaa, onko lähempänä napaa kuumempi vai kylmempi?
Pitää nyt seurata (=ajella ja mittailla lämpötiloja kulutuslukemia) jonkin aikaa ennen seuraavia askeleita ja kokeilla sitä ilmausta uudelleen seuraavaksi.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Jarruletku vialla en tarkota ulospäin vuotavaa letkua, vaan sitä että letku on turvonnut sisäänpäin (hyvin yleistä niiden vanhentuessa) jollon neste pääsee työsylkkään muttei takas, jollon alkaa laahata. Ei välttämättä vedä pyörää kokonaan jumiin, mutta silti ajossa alkaa kahnata vastaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kaiken järjen mukaan jos siellä olis ilmaa, niin ei se ottais kiinni ollenkaan...eiköhän se laahaus lopu, kun jarrupalat/levy kuluu..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Löytyykö nyt enää jotain muuta syytä yhden jarrun laahaukselle kuin jarruletku "pettänyt"?
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Periaatteessa varmaan joku käytännöstä ymmärtämätön kirjaviisas ehdottaa kaikkea vielä maan ja taivaan välillä kuten ABS-pumppua, sen ohjausta yms, mutta jarruletku on mun mielestä todennäkösin tekijä laahamiselle kerta satula uusi ja palat sekä liukutapit moneen kertaan jo rasvattujanti kirjoitti: 23 Elo 2025 15:59 Löytyykö nyt enää jotain muuta syytä yhden jarrun laahaukselle kuin jarruletku "pettänyt"?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Letkut vaihtoon niin sittenhän sen näkee,samaa pelänny vanhassa kalustossa itekkin että koskatuo ongelma alkaa ja saako enää letkujakaan?
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Viikonloppu ajeltu noin 600 km. Kovasti alkoi vikisemään eilen menomatkalla tuo kuskin puoleinen takajarru jälleen. Sama meno jatkui tänään iltapäivällä ennen kaffepaussia. IR-mittarilla mittailin pahimmillaan noin 110 C levyn lämpötilaksi.
Kaffepaussin jälkeen vikinä tuntui kadonneen??
120 km maantieajelun jälkeen olikin yllätykseksi lämpötila vain noin 65 C.
=> Olisikohan palat asettumassa levyihin vai jarrusatula sitten alkanut toimimaan tms.
... jatketaan seurantaa josko korjaantuu edelleen vai oliko tämä vain väliaikaista
Kaffepaussin jälkeen vikinä tuntui kadonneen??
=> Olisikohan palat asettumassa levyihin vai jarrusatula sitten alkanut toimimaan tms.
... jatketaan seurantaa josko korjaantuu edelleen vai oliko tämä vain väliaikaista
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2746
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
ookko muuten varma että jarrut siellä vikisee?
Pojalla vikisi mk4 mondeon peräpää satunnaisesti ja lakkas vikisemästä kun vaihdoin laakerin....
Tais lämmetäkin muistaakseni kun vikivi, asteita ei mitattu.
Pojalla vikisi mk4 mondeon peräpää satunnaisesti ja lakkas vikisemästä kun vaihdoin laakerin....
Tais lämmetäkin muistaakseni kun vikivi, asteita ei mitattu.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kyllä ne lämpötilat ainakin pienee sinne napaa kohden IR-mittarilla mitattaessa.
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2746
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Eli jarrulevyn ulkoreuna kuumin?
Emissiokerroin virhe voi vaikuttaa mittauksissa jos mittaa kirkkaasta kohdasta tai ruosteisesta.
Jos sitä pyörää pyörittää rengas ilmassa niin laahaako se edelleen?
Emissiokerroin virhe voi vaikuttaa mittauksissa jos mittaa kirkkaasta kohdasta tai ruosteisesta.
Jos sitä pyörää pyörittää rengas ilmassa niin laahaako se edelleen?
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Keskeltä kitkapintaa kuumin, viilenee ulkoreunaa kohden myöskin.
Kyllä, tuon takia aln lähestymään sieltä ruosteisesta navavan suunnasta levyn kulutuspintaa.Emissiokerroin virhe voi vaikuttaa mittauksissa jos mittaa kirkkaasta kohdasta tai ruosteisesta.
Kyllä se laahaa enemmän kuin pelkääjän puolella. Sellaista tasaista laahausta.Jos sitä pyörää pyörittää rengas ilmassa niin laahaako se edelleen?
Viimeksi muokannut janti, 25 Elo 2025 11:16. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Nyt kertaalleen ilmailtu perinteisellä menetelmällä pumppaamalla jarrupoljinta avustajan kanssa. Eipä tuolla havaittavasti ilmaa ollut.
Jarruletkut näyttävä ehjiltä päältäpäin ja banjopultin uusiokäytetyt tiivisteet eivät ole vuotaneet. Suihkasin jarruputken liitokseen CRC:tä jos vaikka letkua joutuu vielä vaihtamaan.
https://www.dropbox.com/scl/fi/dofzetjr ... qhsfm&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/v09q539m ... 68e5h&dl=0
Jarruletkut näyttävä ehjiltä päältäpäin ja banjopultin uusiokäytetyt tiivisteet eivät ole vuotaneet. Suihkasin jarruputken liitokseen CRC:tä jos vaikka letkua joutuu vielä vaihtamaan.
https://www.dropbox.com/scl/fi/dofzetjr ... qhsfm&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/v09q539m ... 68e5h&dl=0
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2746
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Kun ne liukutapit putsattiin/vaihdettiin niin paljonko sinne reikään meni rasvaa? Jos painaa sisään niin pullahtaako takasin ulospäin?
Ja jarrusatula oli brand new? Ja se palojen tappi siellä männän pään isommassa kolossa....
Ja jarrusatula oli brand new? Ja se palojen tappi siellä männän pään isommassa kolossa....
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Eipä ole sellaista vaaraa tässä rakenteessa, koska on läpi reikä ja liukutappi on kierteellä kiinni jarrusatulan pitimessä. Näkyy noissa edellisissä kuvissa.Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Elo 2025 14:45 Kun ne liukutapit putsattiin/vaihdettiin niin paljonko sinne reikään meni rasvaa? Jos painaa sisään niin pullahtaako takasin ulospäin?
Satuloiden mukana tuli pieni "vaseliinipaukkaus", josta laitoin tappeihin rasvat. En tuolle "vaseliinille" keksinyt muutakaan käyttöä satulanvaihdossa.
Ihan uusi satula, avaamaton pakkaus. AK24 kautta se tuli https://www.ak24.fi/fi/varaosat/esen-skv-56skv313Ja jarrusatula oli brand new? Ja se palojen tappi siellä männän pään isommassa kolossa....
Ja jarrrupalan tapit menivät satulan koloihin, kello 12/6.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ainut ero minkä satuloista huomasin, niin alkuperäisessä oli ylivuotoreikä (pieni läpireikä) satulassa. Uudessa oli vain kuoppa nuolen kohdassa. Eiköhän se tuosta tulvisi jos jotain siitä tulisi.
https://www.dropbox.com/scl/fi/10d5zniw ... cepib&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/0k7yccwf ... vxboh&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/413x2kec ... fh9lk&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/10d5zniw ... cepib&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/0k7yccwf ... vxboh&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/413x2kec ... fh9lk&dl=0
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2746
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Sähkösen käkkärin moottorin pään boori ookoo ettei ruovi....
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Ihan OK tuo mielestäni on, ei ruovi.Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Elo 2025 15:56 Sähkösen käkkärin moottorin pään boori ookoo ettei ruovi....
Hyvin vapautuu kässäri, auto valuu ruudusta kun kässärin vapauttaa. Kässäri päällä ei pyörä pyöri käsivoimin.
Satulan päässä rattaat ovat nyt siis uudet. Tässä kuva
https://i.ak24.ee/tcd/big/esen-skv/SKV_ ... WM_05.webp
Tuossa vielä kuva moottorin päästä
https://media.autodoc.de/360_photos/202 ... review.jpg
Viimeksi muokannut janti, 25 Elo 2025 20:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2746
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
ei sen ihan kauhiasti tarvi laahatakaan että lämpiää....
Vaikka jäähtyyhän se tietty kun ilmavirta käyp.
Vaikka jäähtyyhän se tietty kun ilmavirta käyp.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Itsellä on Golfissa ollut laahausta parin kk ajan - tosin nyt mysteerisesti melkein täysin häviten. Autohan käyttää kaikkia jarrujaan joka kerran pysähdyttäessä, ABS -pumpun paineella. Parkkeerattaessa sitten menee seisontajarru päälle.
Jarrut herkistin, mikä ei kuitenkaan auttanut. Sitten pari vko myöhemmin laahaus hävisi. Minulla ei ole edes arvausta miksi näin kävi.
Jarrut herkistin, mikä ei kuitenkaan auttanut. Sitten pari vko myöhemmin laahaus hävisi. Minulla ei ole edes arvausta miksi näin kävi.
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tänään 100 km/ vauhdista erkanemiskaistalle ja bussipysäkille auto seis, levyjen lämpötilat olivat: kuljettaja 101 C ja pelkääjä 38 C.
Pientä vikinää kuuluu edelleen.
Tekoälyä hieman kiusasin ja se ehdotti seuraavaa
Kun jarru laahaa → kokeile irrottaa sähköinen käsijarrumoottori satulasta (jos mahdollista ilman suurta purkua):
Jos vapautuu → ongelma moottorissa/mekaniikassa.
Tee sama ilmausruuvin testi:
Jos paine vapautuu → vika letkussa.
Jos ei → katse käsijarruun/satulaan.
Vai voisiko olla ongelma jarrusatulan pitimessä? Jos se olisi hieman vinossa, minä kyllä teräsharjalla putsasin nuo kiinnityspinnat...
Pientä vikinää kuuluu edelleen.
Tekoälyä hieman kiusasin ja se ehdotti seuraavaa
Kun jarru laahaa → kokeile irrottaa sähköinen käsijarrumoottori satulasta (jos mahdollista ilman suurta purkua):
Jos vapautuu → ongelma moottorissa/mekaniikassa.
Tee sama ilmausruuvin testi:
Jos paine vapautuu → vika letkussa.
Jos ei → katse käsijarruun/satulaan.
Vai voisiko olla ongelma jarrusatulan pitimessä? Jos se olisi hieman vinossa, minä kyllä teräsharjalla putsasin nuo kiinnityspinnat...
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2746
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
jarrusatulan ja palojen pitimen liukupinnoista ei tahdo lähteä ruosteet teräsharjalla ei edes teräsharjalaikalla.
Vanhemmissa jossa sellasta kerrosmaista ruostetta joutuu koputtelemaan ne irti tuurnalla, meisselin päällä, taltalla tms.
Ruoste pakkaa vaan kiillottumaan teräsharjalla. Ja ruoste paisuttaa metallia eli alkaa ahdistamaan vaikka näyttää kiiltävältä
Vanhemmissa jossa sellasta kerrosmaista ruostetta joutuu koputtelemaan ne irti tuurnalla, meisselin päällä, taltalla tms.
Ruoste pakkaa vaan kiillottumaan teräsharjalla. Ja ruoste paisuttaa metallia eli alkaa ahdistamaan vaikka näyttää kiiltävältä
Re: Takajarrupalat käyristyneet??
Tuo palojen liikkuvuus kannakkeissa ei nyt varsinaisesti vaadi aivan hifistelyn tasoista työtä, jos pala menee paikalleen kahdella sormella ja liikkuu myös kahden sormen otteella tilassaan takertelematta, niin homma hyvällä tolalla.
Sanottakoon nyt kuitenkin vielä ihan yleisesti jarruista ja laahamisesta; tapaukset joissa palat itellä liikkuneet huonosti, on pyörä pyörinyt siltikin esteettä, eikä jarrut lämmenneet, oireena ollut lähinnä että jarrujen palautuminen/otteen irtoomisessa pieni viive. Esimerkiksi Focuksessa saattoi muutaman metrin kitistä siitä kun jarrupolkimen nosti taajamassa, ja tällöin tosiaan vika oli (halppis/Vector) palojen päissä, joille piti näyttää vähän viilaa. Tuollonkaan ei pyörä/levy lämmennyt vaan laahaminen oli enemmän sellasta kevyttä kahnaamista, johon 90% ihmisistä tai korjaamo ei edes puuttuisi. Talvi-röntässä kokeilin kummanki etuypörän liikkeen (oli satulat rempattu vuosi sitten) ja mikään ei pannut vastaan, kuitenkin vanhoja osia purkaessa piti palat lyödä irti kannakkeesta. Toki auto oli seissyt tammikuusta lähtien.
Long story short, kyllä jarrupalojen kuuluu liikkua esteettä tilassaan, ja kannakkeet oon ite rasvannu anti-zeizelillä ja liukutapit kannattaa voidella jarrukumirasvalla, mutta jos se nurkka oikeasti tahmaa ja jopa lämpenee on jumi todennäkösesti reippaampi ku mitä huonosti liikkuva pala aiheuttaa, eli kyllä se työsylinterin esteetön liike ja palautuminen on kaikkein olennaisinta. Ei ehjiä jarruja tarvii rasvata puolen vuoden välein.
Sanottakoon nyt kuitenkin vielä ihan yleisesti jarruista ja laahamisesta; tapaukset joissa palat itellä liikkuneet huonosti, on pyörä pyörinyt siltikin esteettä, eikä jarrut lämmenneet, oireena ollut lähinnä että jarrujen palautuminen/otteen irtoomisessa pieni viive. Esimerkiksi Focuksessa saattoi muutaman metrin kitistä siitä kun jarrupolkimen nosti taajamassa, ja tällöin tosiaan vika oli (halppis/Vector) palojen päissä, joille piti näyttää vähän viilaa. Tuollonkaan ei pyörä/levy lämmennyt vaan laahaminen oli enemmän sellasta kevyttä kahnaamista, johon 90% ihmisistä tai korjaamo ei edes puuttuisi. Talvi-röntässä kokeilin kummanki etuypörän liikkeen (oli satulat rempattu vuosi sitten) ja mikään ei pannut vastaan, kuitenkin vanhoja osia purkaessa piti palat lyödä irti kannakkeesta. Toki auto oli seissyt tammikuusta lähtien.
Long story short, kyllä jarrupalojen kuuluu liikkua esteettä tilassaan, ja kannakkeet oon ite rasvannu anti-zeizelillä ja liukutapit kannattaa voidella jarrukumirasvalla, mutta jos se nurkka oikeasti tahmaa ja jopa lämpenee on jumi todennäkösesti reippaampi ku mitä huonosti liikkuva pala aiheuttaa, eli kyllä se työsylinterin esteetön liike ja palautuminen on kaikkein olennaisinta. Ei ehjiä jarruja tarvii rasvata puolen vuoden välein.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
