Tietysti jos kisat on pakko olla Niki Juuselan selostamia niin hintaa tulee enempi
Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Ai niin, paluu tähän hetkeen.. sehän olisi kauden avaava GP sitten tulevana viikonloppuna!!! Ja mikä parasta F1 TV Pro:lla on tällä hetkellä tarjous että saa viikon katsoa ilmaiseksi ja perua tilauksen jos ei napannukaan. Kuukausi hinta pysyny toki yhä järkevänä 14e/kk jolla näkee siis kaiken.
Tietysti jos kisat on pakko olla Niki Juuselan selostamia niin hintaa tulee enempi
Tietysti jos kisat on pakko olla Niki Juuselan selostamia niin hintaa tulee enempi
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
One-two Red Bullille ja Verstappen voittoon ja sitä rataa, mutta... en varmaan ole ainoa joka seurasi kaikista eniten aivan törkeän intensiivistä taistelua kolmossijasta?!? Niin Alonsohan sen vei, vaikka homma ei todellakaan ollut itsestään selvää, tai no aika-ajon perusteella näytti hyvälle, mutta avauskierroksella Stroll tuli siinä määrin konttiin, että homma vaikutti menneen vituiksi... Kuitenkin Alonso pääsi teknisillä/näyttävillä ohituksilla sijalle 5. ja sitten tulikin kohauttava keskeytys Leclercille ja Sainzillakin oli ongelmia auton kanssa joten kolmospaikka tuli viimein espanjalaiselle
Jännä nähdä mihin Aston Martin pystyy seuraavissa kisoissa, vaikkei nyt Red Bullia haastetakaan, niin Ferrari ja Mersu ainakin saa vähän painetta!
Jännä nähdä mihin Aston Martin pystyy seuraavissa kisoissa, vaikkei nyt Red Bullia haastetakaan, niin Ferrari ja Mersu ainakin saa vähän painetta!
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Monacossa oli kyllä kaikki ainekset ihan kunnon draamaan, sadekeli tuli yllättäen ja kisaa johtanut kuski teki wall tapin, mutta... kisan lopputulos kullan ja hopean osalta oli sitten aika-ajon lopputulos. Alonson teoreettinen ykkössija möhlättiin laittamalla alle mediumit vaikka satoi jo vettä, joten hän joutui tekemään ylimääräisen stopin. Ferrari kuskeja tuntui vähän v*tuttavan, jo kisan aikana
Bottakselle pisteet puhtaasta ohituksesta radan hitaimmassa mutkassa eli Grand Hotel hairpinissä
Bottakselle pisteet puhtaasta ohituksesta radan hitaimmassa mutkassa eli Grand Hotel hairpinissä
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Jaahas, tuli tuossa taas aktivoitua oma tilaus F1 TV Pro -palveluun, vaikka tämä 2024 kausi ei nyt aivan huikean jännitävältä vaikuta, verrattuna esim. 2014 jolloin tuli V6-turbo-hybridit, 2017 jolloin sallittiin "läskimmät" renkaat tai 2022 jolloin maaefketi sallittiin uudelleen (toi oikeasti enemmän läheltä persettä tyylisiä ohituksia mukaan kuvaan), joten... odotukset eivät olleet korkealla
Aika-ajot tosin oli ihan jännä spektaakkeli, siellä kun kuitenkin ajetaan todella limiiteillä, mutta itse kisa oli kyllä ensimmäistä stinttiä tai stinttejä lukuun ottamatta hiton tylsä. Itse siis odotin Aston Martineita podiumille heti Red Bullien perään, mutta näinpä ei tällä kertaa käynytkään, elikkäs ensi kesänä jengi nauraa kun liikun tuolla kylillä kyseisen tallin T-paita päällä jossa lukee selässä Alonso
Bottas karsiintui jo aika ajoissa ikävästi, eikä siis suoritus kisassakaan ollu ihan Mersu-aikojen tasoa.
Toki parhaat GP:t on vielä tulossa, Imola, Monaco jne... Lähinnä ongelma että jos tämä menee tällä Verstappen-Perez-Russell kaavalla, niin voi olla tylsempien ratojen kohdalla unsubcreibbaamisen paikka
Toki parhaat GP:t on vielä tulossa, Imola, Monaco jne... Lähinnä ongelma että jos tämä menee tällä Verstappen-Perez-Russell kaavalla, niin voi olla tylsempien ratojen kohdalla unsubcreibbaamisen paikka
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Hoplop F1 fanit, se ois tänään Imolan aika-ajot, viime vuonna kun tämä kauden ehkä paras GP peruttiin, joten nyt on oiva aika subscraibata F1TV Pro
Toki jos haluaa pulittaa enemmän ja saada selostukset suomeksi niin sitten joltain muulta palvelun tarjoajalta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Oli muuten kerranki olosuhteet aika-ajoissa kohdallaan Imolassa ja koko kolmen kärki alle 1:15 näillä maaefektiautoilla
Viime vuonna kun ei ajettu ollenkaan ja -22 kaudella taisi sataa hiukan, niin ei saatu oikein kuvaa mihin noilla pystyy. Hauskaa nähdä että simulaattoripuoleltakin tuttu kuvio toistuu tosielämässä eli isoin riksi otetaan heti 3. sektorin alussa Variante Alta shikaanissa (osa veti hetkellisesti pyörät ilmassa ensimmäisen kantin ylityksen jälkeen
) ja toisaalta 2. sektorin Aqcue Minerali on kaikille se kieli keskellä suuta ajettava mutka/yhdistelmä.
Verstappen toki sai paalupaikan, mutta McLarenit tulivat sitten 2. ja 3. sijoille, joten ehkäpä tässä vähän osviittaa mihin kausi on menossa...?
Verstappen toki sai paalupaikan, mutta McLarenit tulivat sitten 2. ja 3. sijoille, joten ehkäpä tässä vähän osviittaa mihin kausi on menossa...?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Hitto että Verstappen taas voitti... tosin Norris oli kyllä pirun lähellä, periaatteesa jos ois päässy kierrosta ennen tohon alle sekunnin ikkunaan ja saanu DRS:n käyttöön niin ei Verstappin olisi voittanutkaan, välttämättä... Viikon päästä Monacossa varmaan sitten Norrikselle se toinen GP voitto?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Nonnii, Monacon GP olisi sitten siinä
Homma alkoi jännästi kun Piastri yritti haastaa Leclercia jo avauskierroksella ja Sainz jarrutti pitkäksi, mutta.............. jonon loppupäässä tapahtui eli K Mac runttasi Perezin romuksi ja se oli sitten punainen lippu
Uusinta startissa Sainz sai aloittaa puhtaalta pöydältä ja kolmen kärki ajoikin jonossa maaliin. No, hauska fakta kuitenkin että Leclerc voittaessaan teki historiaa siinä määrin että oli eka kotikisan voittaja Monacossa 93 vuoteen
Nyt takaisin katsomaan kisan jälkihöpinöitä
Nyt takaisin katsomaan kisan jälkihöpinöitä
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Jos tän hetken tilanne F1:ssä on hiukan tylsä, niin löytypä sattumalta mielenkiintonen video, jossa käydään rautalangasta vääntäen läpi -94 vuoden Benettonin luistonesto-cheatti:
https://www.youtube.com/watch?v=yu2vU0NOBx4
Pakko sanoo että suorastaan nerokasta kehittää järjestelmä joka toimii ilman pyörissä olevia nopeusantureita
https://www.youtube.com/watch?v=yu2vU0NOBx4
Pakko sanoo että suorastaan nerokasta kehittää järjestelmä joka toimii ilman pyörissä olevia nopeusantureita
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Kattoko muut tän viikonlopun GP:n? Itse päätin juuri Imolan kisaa varten palata taas katsomaan F1:siä, ja jos oli aika-ajoissa jännät paikat, niin ei ollu kisakaan sieltä tylsismmästä päästä. Max Vesrtappen veti ulkokautta Tamburellossa ohi paalulta lähteneestä Piastrista, mutta se mitä tapahtu seuraavilla stinteillä oli sitten osittain hiton hyvää onnea, koska Verstappen pääsi kärkipaikalta kahdesti varikolle turva-auton perästä. Sai siis näin ollen paahtaa koko kisan vapaassa ilmassa. Kamppailu nelossijasta oli myös hauskaa katsottavaa vaikka se ei nyt mennykään Albonille ja Williamsille, damn...
Ens viikolla pitäisi jaksaa kuluttaa tuolia/sohvaa Monacon GP:n parissa
Ja tosiaan vielä ei ole itsestään selvää että McLarenit veisi loppukauden, tai että ainakaan Norris tai Piastri juhlisi kuljettajien mestaruutta

Ens viikolla pitäisi jaksaa kuluttaa tuolia/sohvaa Monacon GP:n parissa
Ja tosiaan vielä ei ole itsestään selvää että McLarenit veisi loppukauden, tai että ainakaan Norris tai Piastri juhlisi kuljettajien mestaruutta
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Olipahan yhtä taktiikkaa Monacon GP, aja hitaasti että tiimikaveri pärjää... Sainzshan onnistu ajattamaan äkkijarrutuksillaan Russellin ratarajoitusten ulkopuolelle ja päästi itsestään myöhemmin Albonin ohi, eli taktikointi pisteet voisi antaa Williamsille
Muutoinhan tuo viikonloppu oli aika lailla Norrisin, aika-ajoissa maaginen 1:10 kierrosajan (olisi kova suoritus jopa simulaattoripuolella!) alitus, paalu ja rataennätys, sekä tietysti kilpailu voitto sunnuntaina.
Mersuilla meni niin penkin alle kuin vain olla ja voi
Mersuilla meni niin penkin alle kuin vain olla ja voi
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?
Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .
Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Ihan hyvä pohdinta aiheestahpford kirjoitti: 30 Touko 2025 19:43 Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?
Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Ai niin tulipa katsottua Epsanjan GP:kin läpi, niin omaat mietteen että tylsää oli... aina viimeiseen safety carin takaa alotettuun uusintalähtöön saakka! Verstappen olisi periaatteessa voinu päästä paremmalle loppusijoitukselle, jos ei olisi saanu kovia renkaita viimeiselle stintilleen, oli ihan silmin nähtäviä pitovaikeuksia heti uusintalähdön alussa
McLarenit sai käytännössä körötellä one-two-voittoon.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Mua itteäni kyrsii kun sabotaasi teemaa ei saa ääneen sanoa, kaikki kieltää yhteen ääneen ja vetoaa siihen, ettei talleilla ole varaa tehdä hallaa kakkoskuskille. Ja katin kontit.duckworth kirjoitti: 01 Kesä 2025 19:54Ihan hyvä pohdinta aiheestahpford kirjoitti: 30 Touko 2025 19:43 Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?
Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .Bottashan ajoi tosiaan aika-ajoissa monesti paalullekin mersu-vuosinaan mutta aina kisassa sitten Hamilton vei. Tuota paljon spekuloitiin että auto oli säädetty Hamiltonin (ykköskuskin siis) mukaan, mutta Bottaksen ois pitäny paremmin sopeuttaa ajotyylinsä siihen, sopeuta siinä sitten... Toisaalta Reb Bullilla kakkoskuskit tuntuu olevan 10 sijaa ykköskuskin takana, eli kakkoskuskilla ei taida olla helppoo muissakaan talleissa
![]()
F1 on puhdasta bisnestä ja politiikkaa, jollain Ferrarilla ja Red Bullilla on helposti varaa vittuilla kuskille, Kimi sai tuta vaikka mitä kun palasi talliin, lähes joka kisassa oli jokin uusi ongelma kun Alonsolla ja Vettelillä kaikki tuntui pelaavan. Kimi sai menestyä noina vuosina vain, mikäli "ykköskuski" oli pelistä pois. Itse näin tuon Ferrarin kostona Kimille, joka lähti ajamaan rallia, palasi F1:iin ja siirtyi Lotukselle jonka altavastaaja autolla ajoi heti MM kolmoseksi. Ferrarin oli pakko saada Kimi takaisin ja nöyryyttää oikein huolella. Vaan eipä ole Kimin jälkeen maailmanmestaria talliin saatu. Kimi ei mestariksi sopinut koska ei ole mediamies, mutta kimi sääti autot ykköskuskeille.
No mut sitten pienen aasinsillan kautta tähän päivään. Ajoin itse vielä 15 vuotta sitten simulaattorilla F1 MM sarjaa sen ajan kovimmassa liigassa, jonne pääsi ajamaan vain näyttöjen perusteella, oli tallipäälliköt ja 2 kuskia jne. Ajettiin ihan täyspitkiä kisoja jne. Jokaiseen kisaan treeniä vähintään 10 tuntia, yleensä jopa 20 tuntia tuli hierottua säätöjä. Kisat oli kuin olisi istunut 1,5 tuntia ampiaispesässä, ei hetkeäkään voinut ajatus herpaantua. Ajettiin muuten 2-3 sekuntia nopeampia kierrosaikoja kuin oikeat kuskit oikeilla autoilla, että vauhtia oli.
Tuolloin opin F1 autoista sen, että aivan pienikin säätömuutos voi vaikuttaa kierrosaikaan todella paljon. Esim. ajat jollain säädöllä lukuisia kierroksia aina samaan aikaan eikä vaan mene yhtään kovempaan, teet pienen muutoksen ja kuis ollakkaan heti sekunnin nopeampi kierros ja se on helppo toistaa.
Tästä päästään Red Bullin organisaatioon ja siihen kuinka hyvästä kuskista tehdään huono, säätämällä auto tahallaan väärin, hyväkin kuski on hidas, kymmenyksiä voi tiputella pois ihan noin vain, kun tiedetään mitkä muutokset paransi kierrosaikaa, niin otetaan parannukset pois niin eipähän kulje enää. Kukaan ei uhkaa supersankaria.
Perez, Lawson ja nyt Tsunoda ovat kaikki ihmetelleet miksi auto ei kulje, jos en ihan väärin muista, niin 2024 alussa Perez oli todella lähellä (liian lähellä) Maxin vauhtia, sitten vauhti yllättäen katosi täysin.
En tiedä onko tahallaan tehty, mutta Hondan ja Red Bullin yhteistyö loppuu tämän vuoden jälkeen, meneekö Tsunoda samalla ovenavauksella niin tällä hetkellä näyttää että menee. Tsunodaa ei olla vaihtamassa kesken kauden uuteen kuskiin vaikka ei kulje, talli siis tietää miksi ei kulje. Lawson sai kenkää kahden kisan jälkeen, vaikka on ihan uusi kuski jonka pitäisi saada yksi kausi aikaa päästä sisään lajiin, toki saa ajaa sisartallissa, jossa ajaa paremmin kuin Tsunoda.
Ps. Ajoin eilen Barcelonan radalla ajan 1.06. xxx eli 5 sekuntia kovempaa kuin Piastri, autona tuunattu vuoden 2023 F1. Vakio F1 autolla aika oli 1.11.1xx eli puoli sekkaa nopeampi kuin Piastrin paalu. Eli vielä piisaa vauhtia, vaikken enää kisoja ehdi ajella eikä hirveesti tule treenattua.
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Mukava kuulla että oot samoilla linjoilla tosta tiimin kuskien välisestä tilanteesta, itse vaan muotoilin saman vähän lyhyemmin tossa aiemmin...fasteST kirjoitti: 01 Kesä 2025 23:33Mua itteäni kyrsii kun sabotaasi teemaa ei saa ääneen sanoa, kaikki kieltää yhteen ääneen ja vetoaa siihen, ettei talleilla ole varaa tehdä hallaa kakkoskuskille. Ja katin kontit.duckworth kirjoitti: 01 Kesä 2025 19:54 Ihan hyvä pohdinta aiheestaBottashan ajoi tosiaan aika-ajoissa monesti paalullekin mersu-vuosinaan mutta aina kisassa sitten Hamilton vei. Tuota paljon spekuloitiin että auto oli säädetty Hamiltonin (ykköskuskin siis) mukaan, mutta Bottaksen ois pitäny paremmin sopeuttaa ajotyylinsä siihen, sopeuta siinä sitten... Toisaalta Reb Bullilla kakkoskuskit tuntuu olevan 10 sijaa ykköskuskin takana, eli kakkoskuskilla ei taida olla helppoo muissakaan talleissa
![]()
F1 on puhdasta bisnestä ja politiikkaa, jollain Ferrarilla ja Red Bullilla on helposti varaa vittuilla kuskille, Kimi sai tuta vaikka mitä kun palasi talliin, lähes joka kisassa oli jokin uusi ongelma kun Alonsolla ja Vettelillä kaikki tuntui pelaavan. Kimi sai menestyä noina vuosina vain, mikäli "ykköskuski" oli pelistä pois. Itse näin tuon Ferrarin kostona Kimille, joka lähti ajamaan rallia, palasi F1:iin ja siirtyi Lotukselle jonka altavastaaja autolla ajoi heti MM kolmoseksi. Ferrarin oli pakko saada Kimi takaisin ja nöyryyttää oikein huolella. Vaan eipä ole Kimin jälkeen maailmanmestaria talliin saatu. Kimi ei mestariksi sopinut koska ei ole mediamies, mutta kimi sääti autot ykköskuskeille.
No mut sitten pienen aasinsillan kautta tähän päivään. Ajoin itse vielä 15 vuotta sitten simulaattorilla F1 MM sarjaa sen ajan kovimmassa liigassa, jonne pääsi ajamaan vain näyttöjen perusteella, oli tallipäälliköt ja 2 kuskia jne. Ajettiin ihan täyspitkiä kisoja jne. Jokaiseen kisaan treeniä vähintään 10 tuntia, yleensä jopa 20 tuntia tuli hierottua säätöjä. Kisat oli kuin olisi istunut 1,5 tuntia ampiaispesässä, ei hetkeäkään voinut ajatus herpaantua. Ajettiin muuten 2-3 sekuntia nopeampia kierrosaikoja kuin oikeat kuskit oikeilla autoilla, että vauhtia oli.
Tuolloin opin F1 autoista sen, että aivan pienikin säätömuutos voi vaikuttaa kierrosaikaan todella paljon. Esim. ajat jollain säädöllä lukuisia kierroksia aina samaan aikaan eikä vaan mene yhtään kovempaan, teet pienen muutoksen ja kuis ollakkaan heti sekunnin nopeampi kierros ja se on helppo toistaa.
Tästä päästään Red Bullin organisaatioon ja siihen kuinka hyvästä kuskista tehdään huono, säätämällä auto tahallaan väärin, hyväkin kuski on hidas, kymmenyksiä voi tiputella pois ihan noin vain, kun tiedetään mitkä muutokset paransi kierrosaikaa, niin otetaan parannukset pois niin eipähän kulje enää. Kukaan ei uhkaa supersankaria.
Perez, Lawson ja nyt Tsunoda ovat kaikki ihmetelleet miksi auto ei kulje, jos en ihan väärin muista, niin 2024 alussa Perez oli todella lähellä (liian lähellä) Maxin vauhtia, sitten vauhti yllättäen katosi täysin.
En tiedä onko tahallaan tehty, mutta Hondan ja Red Bullin yhteistyö loppuu tämän vuoden jälkeen, meneekö Tsunoda samalla ovenavauksella niin tällä hetkellä näyttää että menee. Tsunodaa ei olla vaihtamassa kesken kauden uuteen kuskiin vaikka ei kulje, talli siis tietää miksi ei kulje. Lawson sai kenkää kahden kisan jälkeen, vaikka on ihan uusi kuski jonka pitäisi saada yksi kausi aikaa päästä sisään lajiin, toki saa ajaa sisartallissa, jossa ajaa paremmin kuin Tsunoda.
Ps. Ajoin eilen Barcelonan radalla ajan 1.06. xxx eli 5 sekuntia kovempaa kuin Piastri, autona tuunattu vuoden 2023 F1. Vakio F1 autolla aika oli 1.11.1xx eli puoli sekkaa nopeampi kuin Piastrin paalu. Eli vielä piisaa vauhtia, vaikken enää kisoja ehdi ajella eikä hirveesti tule treenattua.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Aijai, tulihan tästä Zandvoortilla ajetusta Hollannin GP:sta pirunmoinen spektaakkeli! Tai no sen jälkeen kun Vestappan menetti alussa saamansa 2. sijoituksen takaisin Norrisille, näytti että maaliin mennään Piastri-Norris-Vesrtappen-järjestyksessä, eikä tuo kuvio tuntunut muuttavan edes kahden turva-auto-skenaarion jälkeenkään...kunnes Norrisin McLareista tuli savut pihalle aivan kuten V10-aikoina vuonna nakki ja peruna
Norrisin kisa siis keskeytyi, ja mestaruus ainakin näyttää menevän enemmän ja enemmän Piastrille.
Niinjoo, Hadjar taisi olla päivän keltanokkasankari ja tuli siis hienosti podiumille heti Verstappenin perään
Viikon päästä oiski sitten Monzaa luvassa
Niinjoo, Hadjar taisi olla päivän keltanokkasankari ja tuli siis hienosti podiumille heti Verstappenin perään
Viikon päästä oiski sitten Monzaa luvassa
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät
Vähän myöhässä höpisen tähänki, mutta olipahan trilleri Monzassa, Verstappeni nousi hetki ekalle kierroksella kärkeen (oikaustuaan T1:n) ja joutui myös palauttamaa tuon sijoituksen takaisin Norrisille, jotta saattoi ottaa sen (rehellisesti) takaisin ja vieläpä samassa mutkassa! Näinpä voitto meni taas pitkästä aikaa Red Bullille
Kakkossijasta tuli vähän kyseenalainen kun Norrisin stoppi meni pieleen ja Piastri siirtyi sijalle 2, mutta talli määräsi päästämään kuitenkin seuraavalla kierroksella Norris takaisin sijalleen.
Harmi kun kaikki parhaat/mielenkiintoisimmat radat alkaa tältä kaudelta olemaan ajeltuna, joten loput GP:t kiinnostavat lähinnä mestaruustaiston seuraamisen kannalta.
Harmi kun kaikki parhaat/mielenkiintoisimmat radat alkaa tältä kaudelta olemaan ajeltuna, joten loput GP:t kiinnostavat lähinnä mestaruustaiston seuraamisen kannalta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER