Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Off-topic-keskustelu
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ai niin, paluu tähän hetkeen.. sehän olisi kauden avaava GP sitten tulevana viikonloppuna!!! Ja mikä parasta F1 TV Pro:lla on tällä hetkellä tarjous että saa viikon katsoa ilmaiseksi ja perua tilauksen jos ei napannukaan. Kuukausi hinta pysyny toki yhä järkevänä 14e/kk jolla näkee siis kaiken.

Tietysti jos kisat on pakko olla Niki Juuselan selostamia niin hintaa tulee enempi :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

One-two Red Bullille ja Verstappen voittoon ja sitä rataa, mutta... en varmaan ole ainoa joka seurasi kaikista eniten aivan törkeän intensiivistä taistelua kolmossijasta?!? Niin Alonsohan sen vei, vaikka homma ei todellakaan ollut itsestään selvää, tai no aika-ajon perusteella näytti hyvälle, mutta avauskierroksella Stroll tuli siinä määrin konttiin, että homma vaikutti menneen vituiksi... Kuitenkin Alonso pääsi teknisillä/näyttävillä ohituksilla sijalle 5. ja sitten tulikin kohauttava keskeytys Leclercille ja Sainzillakin oli ongelmia auton kanssa joten kolmospaikka tuli viimein espanjalaiselle :)

Jännä nähdä mihin Aston Martin pystyy seuraavissa kisoissa, vaikkei nyt Red Bullia haastetakaan, niin Ferrari ja Mersu ainakin saa vähän painetta!
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Eipä ajellakaan tänä keväänä Imolassa... :cry:

Kuva

https://www.formula1.com/en/racing/2023 ... magna.html
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Monacossa oli kyllä kaikki ainekset ihan kunnon draamaan, sadekeli tuli yllättäen ja kisaa johtanut kuski teki wall tapin, mutta... kisan lopputulos kullan ja hopean osalta oli sitten aika-ajon lopputulos. Alonson teoreettinen ykkössija möhlättiin laittamalla alle mediumit vaikka satoi jo vettä, joten hän joutui tekemään ylimääräisen stopin. Ferrari kuskeja tuntui vähän v*tuttavan, jo kisan aikana :D

Bottakselle pisteet puhtaasta ohituksesta radan hitaimmassa mutkassa eli Grand Hotel hairpinissä :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jaahas, tuli tuossa taas aktivoitua oma tilaus F1 TV Pro -palveluun, vaikka tämä 2024 kausi ei nyt aivan huikean jännitävältä vaikuta, verrattuna esim. 2014 jolloin tuli V6-turbo-hybridit, 2017 jolloin sallittiin "läskimmät" renkaat tai 2022 jolloin maaefketi sallittiin uudelleen (toi oikeasti enemmän läheltä persettä tyylisiä ohituksia mukaan kuvaan), joten... odotukset eivät olleet korkealla :lol: Aika-ajot tosin oli ihan jännä spektaakkeli, siellä kun kuitenkin ajetaan todella limiiteillä, mutta itse kisa oli kyllä ensimmäistä stinttiä tai stinttejä lukuun ottamatta hiton tylsä. Itse siis odotin Aston Martineita podiumille heti Red Bullien perään, mutta näinpä ei tällä kertaa käynytkään, elikkäs ensi kesänä jengi nauraa kun liikun tuolla kylillä kyseisen tallin T-paita päällä jossa lukee selässä Alonso :roll: Bottas karsiintui jo aika ajoissa ikävästi, eikä siis suoritus kisassakaan ollu ihan Mersu-aikojen tasoa.

Toki parhaat GP:t on vielä tulossa, Imola, Monaco jne... Lähinnä ongelma että jos tämä menee tällä Verstappen-Perez-Russell kaavalla, niin voi olla tylsempien ratojen kohdalla unsubcreibbaamisen paikka :|
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hoplop F1 fanit, se ois tänään Imolan aika-ajot, viime vuonna kun tämä kauden ehkä paras GP peruttiin, joten nyt on oiva aika subscraibata F1TV Pro :D Toki jos haluaa pulittaa enemmän ja saada selostukset suomeksi niin sitten joltain muulta palvelun tarjoajalta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Oli muuten kerranki olosuhteet aika-ajoissa kohdallaan Imolassa ja koko kolmen kärki alle 1:15 näillä maaefektiautoilla :shock: Viime vuonna kun ei ajettu ollenkaan ja -22 kaudella taisi sataa hiukan, niin ei saatu oikein kuvaa mihin noilla pystyy. Hauskaa nähdä että simulaattoripuoleltakin tuttu kuvio toistuu tosielämässä eli isoin riksi otetaan heti 3. sektorin alussa Variante Alta shikaanissa (osa veti hetkellisesti pyörät ilmassa ensimmäisen kantin ylityksen jälkeen :D ) ja toisaalta 2. sektorin Aqcue Minerali on kaikille se kieli keskellä suuta ajettava mutka/yhdistelmä.

Verstappen toki sai paalupaikan, mutta McLarenit tulivat sitten 2. ja 3. sijoille, joten ehkäpä tässä vähän osviittaa mihin kausi on menossa...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hitto että Verstappen taas voitti... tosin Norris oli kyllä pirun lähellä, periaatteesa jos ois päässy kierrosta ennen tohon alle sekunnin ikkunaan ja saanu DRS:n käyttöön niin ei Verstappin olisi voittanutkaan, välttämättä... Viikon päästä Monacossa varmaan sitten Norrikselle se toinen GP voitto?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nonnii, Monacon GP olisi sitten siinä :) Homma alkoi jännästi kun Piastri yritti haastaa Leclercia jo avauskierroksella ja Sainz jarrutti pitkäksi, mutta.............. jonon loppupäässä tapahtui eli K Mac runttasi Perezin romuksi ja se oli sitten punainen lippu :cry: Uusinta startissa Sainz sai aloittaa puhtaalta pöydältä ja kolmen kärki ajoikin jonossa maaliin. No, hauska fakta kuitenkin että Leclerc voittaessaan teki historiaa siinä määrin että oli eka kotikisan voittaja Monacossa 93 vuoteen :shock:

Nyt takaisin katsomaan kisan jälkihöpinöitä :arrow:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jos tän hetken tilanne F1:ssä on hiukan tylsä, niin löytypä sattumalta mielenkiintonen video, jossa käydään rautalangasta vääntäen läpi -94 vuoden Benettonin luistonesto-cheatti:

https://www.youtube.com/watch?v=yu2vU0NOBx4

Pakko sanoo että suorastaan nerokasta kehittää järjestelmä joka toimii ilman pyörissä olevia nopeusantureita :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kattoko muut tän viikonlopun GP:n? Itse päätin juuri Imolan kisaa varten palata taas katsomaan F1:siä, ja jos oli aika-ajoissa jännät paikat, niin ei ollu kisakaan sieltä tylsismmästä päästä. Max Vesrtappen veti ulkokautta Tamburellossa ohi paalulta lähteneestä Piastrista, mutta se mitä tapahtu seuraavilla stinteillä oli sitten osittain hiton hyvää onnea, koska Verstappen pääsi kärkipaikalta kahdesti varikolle turva-auton perästä. Sai siis näin ollen paahtaa koko kisan vapaassa ilmassa. Kamppailu nelossijasta oli myös hauskaa katsottavaa vaikka se ei nyt mennykään Albonille ja Williamsille, damn...

Ens viikolla pitäisi jaksaa kuluttaa tuolia/sohvaa Monacon GP:n parissa :D

Ja tosiaan vielä ei ole itsestään selvää että McLarenit veisi loppukauden, tai että ainakaan Norris tai Piastri juhlisi kuljettajien mestaruutta ;) :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Olipahan yhtä taktiikkaa Monacon GP, aja hitaasti että tiimikaveri pärjää... Sainzshan onnistu ajattamaan äkkijarrutuksillaan Russellin ratarajoitusten ulkopuolelle ja päästi itsestään myöhemmin Albonin ohi, eli taktikointi pisteet voisi antaa Williamsille :D Muutoinhan tuo viikonloppu oli aika lailla Norrisin, aika-ajoissa maaginen 1:10 kierrosajan (olisi kova suoritus jopa simulaattoripuolella!) alitus, paalu ja rataennätys, sekä tietysti kilpailu voitto sunnuntaina.

Mersuilla meni niin penkin alle kuin vain olla ja voi :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hpford
Viestit: 144
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja hpford »

Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?

Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hpford kirjoitti: 30 Touko 2025 19:43 Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?

Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .
Ihan hyvä pohdinta aiheesta :) Bottashan ajoi tosiaan aika-ajoissa monesti paalullekin mersu-vuosinaan mutta aina kisassa sitten Hamilton vei. Tuota paljon spekuloitiin että auto oli säädetty Hamiltonin (ykköskuskin siis) mukaan, mutta Bottaksen ois pitäny paremmin sopeuttaa ajotyylinsä siihen, sopeuta siinä sitten... Toisaalta Reb Bullilla kakkoskuskit tuntuu olevan 10 sijaa ykköskuskin takana, eli kakkoskuskilla ei taida olla helppoo muissakaan talleissa :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4078
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ai niin tulipa katsottua Epsanjan GP:kin läpi, niin omaat mietteen että tylsää oli... aina viimeiseen safety carin takaa alotettuun uusintalähtöön saakka! Verstappen olisi periaatteessa voinu päästä paremmalle loppusijoitukselle, jos ei olisi saanu kovia renkaita viimeiselle stintilleen, oli ihan silmin nähtäviä pitovaikeuksia heti uusintalähdön alussa :shock: McLarenit sai käytännössä körötellä one-two-voittoon.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
fasteST
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Ford-Clubin F1- anal-yysit ja -höpinät

Viesti Kirjoittaja fasteST »

duckworth kirjoitti: 01 Kesä 2025 19:54
hpford kirjoitti: 30 Touko 2025 19:43 Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?

Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .
Ihan hyvä pohdinta aiheesta :) Bottashan ajoi tosiaan aika-ajoissa monesti paalullekin mersu-vuosinaan mutta aina kisassa sitten Hamilton vei. Tuota paljon spekuloitiin että auto oli säädetty Hamiltonin (ykköskuskin siis) mukaan, mutta Bottaksen ois pitäny paremmin sopeuttaa ajotyylinsä siihen, sopeuta siinä sitten... Toisaalta Reb Bullilla kakkoskuskit tuntuu olevan 10 sijaa ykköskuskin takana, eli kakkoskuskilla ei taida olla helppoo muissakaan talleissa :D
Mua itteäni kyrsii kun sabotaasi teemaa ei saa ääneen sanoa, kaikki kieltää yhteen ääneen ja vetoaa siihen, ettei talleilla ole varaa tehdä hallaa kakkoskuskille. Ja katin kontit.

F1 on puhdasta bisnestä ja politiikkaa, jollain Ferrarilla ja Red Bullilla on helposti varaa vittuilla kuskille, Kimi sai tuta vaikka mitä kun palasi talliin, lähes joka kisassa oli jokin uusi ongelma kun Alonsolla ja Vettelillä kaikki tuntui pelaavan. Kimi sai menestyä noina vuosina vain, mikäli "ykköskuski" oli pelistä pois. Itse näin tuon Ferrarin kostona Kimille, joka lähti ajamaan rallia, palasi F1:iin ja siirtyi Lotukselle jonka altavastaaja autolla ajoi heti MM kolmoseksi. Ferrarin oli pakko saada Kimi takaisin ja nöyryyttää oikein huolella. Vaan eipä ole Kimin jälkeen maailmanmestaria talliin saatu. Kimi ei mestariksi sopinut koska ei ole mediamies, mutta kimi sääti autot ykköskuskeille.

No mut sitten pienen aasinsillan kautta tähän päivään. Ajoin itse vielä 15 vuotta sitten simulaattorilla F1 MM sarjaa sen ajan kovimmassa liigassa, jonne pääsi ajamaan vain näyttöjen perusteella, oli tallipäälliköt ja 2 kuskia jne. Ajettiin ihan täyspitkiä kisoja jne. Jokaiseen kisaan treeniä vähintään 10 tuntia, yleensä jopa 20 tuntia tuli hierottua säätöjä. Kisat oli kuin olisi istunut 1,5 tuntia ampiaispesässä, ei hetkeäkään voinut ajatus herpaantua. Ajettiin muuten 2-3 sekuntia nopeampia kierrosaikoja kuin oikeat kuskit oikeilla autoilla, että vauhtia oli.

Tuolloin opin F1 autoista sen, että aivan pienikin säätömuutos voi vaikuttaa kierrosaikaan todella paljon. Esim. ajat jollain säädöllä lukuisia kierroksia aina samaan aikaan eikä vaan mene yhtään kovempaan, teet pienen muutoksen ja kuis ollakkaan heti sekunnin nopeampi kierros ja se on helppo toistaa.

Tästä päästään Red Bullin organisaatioon ja siihen kuinka hyvästä kuskista tehdään huono, säätämällä auto tahallaan väärin, hyväkin kuski on hidas, kymmenyksiä voi tiputella pois ihan noin vain, kun tiedetään mitkä muutokset paransi kierrosaikaa, niin otetaan parannukset pois niin eipähän kulje enää. Kukaan ei uhkaa supersankaria.

Perez, Lawson ja nyt Tsunoda ovat kaikki ihmetelleet miksi auto ei kulje, jos en ihan väärin muista, niin 2024 alussa Perez oli todella lähellä (liian lähellä) Maxin vauhtia, sitten vauhti yllättäen katosi täysin.

En tiedä onko tahallaan tehty, mutta Hondan ja Red Bullin yhteistyö loppuu tämän vuoden jälkeen, meneekö Tsunoda samalla ovenavauksella niin tällä hetkellä näyttää että menee. Tsunodaa ei olla vaihtamassa kesken kauden uuteen kuskiin vaikka ei kulje, talli siis tietää miksi ei kulje. Lawson sai kenkää kahden kisan jälkeen, vaikka on ihan uusi kuski jonka pitäisi saada yksi kausi aikaa päästä sisään lajiin, toki saa ajaa sisartallissa, jossa ajaa paremmin kuin Tsunoda.

Ps. Ajoin eilen Barcelonan radalla ajan 1.06. xxx eli 5 sekuntia kovempaa kuin Piastri, autona tuunattu vuoden 2023 F1. Vakio F1 autolla aika oli 1.11.1xx eli puoli sekkaa nopeampi kuin Piastrin paalu. Eli vielä piisaa vauhtia, vaikken enää kisoja ehdi ajella eikä hirveesti tule treenattua.
Vastaa Viestiin