Tietysti jos kisat on pakko olla Niki Juuselan selostamia niin hintaa tulee enempi

Ihan hyvä pohdinta aiheestahpford kirjoitti: ↑30 Touko 2025 19:43 Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?
Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .
Mua itteäni kyrsii kun sabotaasi teemaa ei saa ääneen sanoa, kaikki kieltää yhteen ääneen ja vetoaa siihen, ettei talleilla ole varaa tehdä hallaa kakkoskuskille. Ja katin kontit.duckworth kirjoitti: ↑01 Kesä 2025 19:54Ihan hyvä pohdinta aiheestahpford kirjoitti: ↑30 Touko 2025 19:43 Nyt kun L. Hamilton on kuski muiden joukossa, eikä aina paras tallissaankaan, niin sallittakoon pientä pohdintaa menneiltä vuosilta kun L.H. ja Bottas olivat tallikavereita. Usein tuntui että Bottaksella oli hieman huonompi palvelu ja jopa hieman huonompi autokin - toki tätä on mahdotonta todistaa täältä käsin - olisiko Bottas ollut tasavertainen L.H:n kanssa samantasoisella autolla ja samantasoisella palvelulla?
Tekikö/ajattiko Mersu tahallaan kaksi hieman eritasoista autoa, ettei kauden loppupuolella ajauduta samanlaiseen tilanteeseen kuin McLaren vuonna 2007, jolloin hölmöilivät mestaruuden Ferrarin Räikköselle - näin uskaltanee sanoa! https://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prix_2007 .Bottashan ajoi tosiaan aika-ajoissa monesti paalullekin mersu-vuosinaan mutta aina kisassa sitten Hamilton vei. Tuota paljon spekuloitiin että auto oli säädetty Hamiltonin (ykköskuskin siis) mukaan, mutta Bottaksen ois pitäny paremmin sopeuttaa ajotyylinsä siihen, sopeuta siinä sitten... Toisaalta Reb Bullilla kakkoskuskit tuntuu olevan 10 sijaa ykköskuskin takana, eli kakkoskuskilla ei taida olla helppoo muissakaan talleissa
![]()
Mukava kuulla että oot samoilla linjoilla tosta tiimin kuskien välisestä tilanteesta, itse vaan muotoilin saman vähän lyhyemmin tossa aiemmin...fasteST kirjoitti: ↑01 Kesä 2025 23:33Mua itteäni kyrsii kun sabotaasi teemaa ei saa ääneen sanoa, kaikki kieltää yhteen ääneen ja vetoaa siihen, ettei talleilla ole varaa tehdä hallaa kakkoskuskille. Ja katin kontit.duckworth kirjoitti: ↑01 Kesä 2025 19:54 Ihan hyvä pohdinta aiheestaBottashan ajoi tosiaan aika-ajoissa monesti paalullekin mersu-vuosinaan mutta aina kisassa sitten Hamilton vei. Tuota paljon spekuloitiin että auto oli säädetty Hamiltonin (ykköskuskin siis) mukaan, mutta Bottaksen ois pitäny paremmin sopeuttaa ajotyylinsä siihen, sopeuta siinä sitten... Toisaalta Reb Bullilla kakkoskuskit tuntuu olevan 10 sijaa ykköskuskin takana, eli kakkoskuskilla ei taida olla helppoo muissakaan talleissa
![]()
F1 on puhdasta bisnestä ja politiikkaa, jollain Ferrarilla ja Red Bullilla on helposti varaa vittuilla kuskille, Kimi sai tuta vaikka mitä kun palasi talliin, lähes joka kisassa oli jokin uusi ongelma kun Alonsolla ja Vettelillä kaikki tuntui pelaavan. Kimi sai menestyä noina vuosina vain, mikäli "ykköskuski" oli pelistä pois. Itse näin tuon Ferrarin kostona Kimille, joka lähti ajamaan rallia, palasi F1:iin ja siirtyi Lotukselle jonka altavastaaja autolla ajoi heti MM kolmoseksi. Ferrarin oli pakko saada Kimi takaisin ja nöyryyttää oikein huolella. Vaan eipä ole Kimin jälkeen maailmanmestaria talliin saatu. Kimi ei mestariksi sopinut koska ei ole mediamies, mutta kimi sääti autot ykköskuskeille.
No mut sitten pienen aasinsillan kautta tähän päivään. Ajoin itse vielä 15 vuotta sitten simulaattorilla F1 MM sarjaa sen ajan kovimmassa liigassa, jonne pääsi ajamaan vain näyttöjen perusteella, oli tallipäälliköt ja 2 kuskia jne. Ajettiin ihan täyspitkiä kisoja jne. Jokaiseen kisaan treeniä vähintään 10 tuntia, yleensä jopa 20 tuntia tuli hierottua säätöjä. Kisat oli kuin olisi istunut 1,5 tuntia ampiaispesässä, ei hetkeäkään voinut ajatus herpaantua. Ajettiin muuten 2-3 sekuntia nopeampia kierrosaikoja kuin oikeat kuskit oikeilla autoilla, että vauhtia oli.
Tuolloin opin F1 autoista sen, että aivan pienikin säätömuutos voi vaikuttaa kierrosaikaan todella paljon. Esim. ajat jollain säädöllä lukuisia kierroksia aina samaan aikaan eikä vaan mene yhtään kovempaan, teet pienen muutoksen ja kuis ollakkaan heti sekunnin nopeampi kierros ja se on helppo toistaa.
Tästä päästään Red Bullin organisaatioon ja siihen kuinka hyvästä kuskista tehdään huono, säätämällä auto tahallaan väärin, hyväkin kuski on hidas, kymmenyksiä voi tiputella pois ihan noin vain, kun tiedetään mitkä muutokset paransi kierrosaikaa, niin otetaan parannukset pois niin eipähän kulje enää. Kukaan ei uhkaa supersankaria.
Perez, Lawson ja nyt Tsunoda ovat kaikki ihmetelleet miksi auto ei kulje, jos en ihan väärin muista, niin 2024 alussa Perez oli todella lähellä (liian lähellä) Maxin vauhtia, sitten vauhti yllättäen katosi täysin.
En tiedä onko tahallaan tehty, mutta Hondan ja Red Bullin yhteistyö loppuu tämän vuoden jälkeen, meneekö Tsunoda samalla ovenavauksella niin tällä hetkellä näyttää että menee. Tsunodaa ei olla vaihtamassa kesken kauden uuteen kuskiin vaikka ei kulje, talli siis tietää miksi ei kulje. Lawson sai kenkää kahden kisan jälkeen, vaikka on ihan uusi kuski jonka pitäisi saada yksi kausi aikaa päästä sisään lajiin, toki saa ajaa sisartallissa, jossa ajaa paremmin kuin Tsunoda.
Ps. Ajoin eilen Barcelonan radalla ajan 1.06. xxx eli 5 sekuntia kovempaa kuin Piastri, autona tuunattu vuoden 2023 F1. Vakio F1 autolla aika oli 1.11.1xx eli puoli sekkaa nopeampi kuin Piastrin paalu. Eli vielä piisaa vauhtia, vaikken enää kisoja ehdi ajella eikä hirveesti tule treenattua.