Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
-
- Viestit: 2480
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Ahdin öljyssä jokapuolelta? Onko tullut ahtimesta vai muualta.
Ottiko ne imuletkua irti ja kokeili onko klappia ropellissa?
Ottiko ne imuletkua irti ja kokeili onko klappia ropellissa?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Sanoivat suunnilleen että "visuaalisen tarkastuksen perusteella, ahdin vuotaa öljyä, ja olisi syytä vaihtaa".
Öljyvuodon lähdettä eivät sen tarkemmin pystyneet paikallistamaan. Joskin tässähän on venakoppaan tiiviste vaihdettu, ym. eli ei sitä pitäisi ihan helpolla turbolle mistään päätyä, kun pakosarjakin yläpuolella "siisti". Konehan on pohjastaan öljyinen, ja olen epäillyt että onko öljypohjan tiiviste, mutta voi olla että ainakin osa öljystä tulisi sitten turbosta.
Joitain turbon letkuja oli ollut irti, ja tekivät myös savun kanssa alipainevuotojen etsintää: Ei löytynyt mistään vuotopaikkoja.
Erityisesti ei mainintaa, pääsivätkö turbon propellia tarkistamaan (siihen käsiksi pääsy taitaa olla aika hankalaa ilman isompaa purkua?
)
Katsoin jo vaihtoehtoja vähän lisää ja kysyin tarjouspyynnönkin:
- Kunnostettu Garretin turbo olisi 599 eur + 25 eur postit + 75 eur saa myös paketin missä on tiivisteitä, pinnapultteja, ym. vaihtotyöhön.
= 700 euroa. Tuo on siten -200 eur siihen mitä liikkeestä olivat katsoneet uudelle hinnan (900 eur + työtä sen 600 eur arviolta).
https://www.turbotukku.com/turboahdin-garrett - kaveri soittikin sieltä ja sanoi että tuo on tasan puolet uuden Garrettin hinnasta (1200e).
(hmm.. mistähän tuon uuden Garretin hinta tuli - AutoDocilla se on kuitenkin "vain" 609 eur? https://www.autodoc.fi/garrett/10196349)
Tarviketason turbo alkaen 312 euroa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... urbo-motor
- tuossakin näyttäisi tulevan perusosat asennukseen mukana... Ei paha?
Ja lisää asennussarjaa, esim. 17 eur hintaan saa tuollaisen:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 1432-ajusa
Ts. remontin hintahan just tippui noin 550 eur, koska sovin jo korjaamon kanssa että omaakin osaa voidaan käyttää (jos takuuta ei tarvitse antaa).
Öljyvuodon lähdettä eivät sen tarkemmin pystyneet paikallistamaan. Joskin tässähän on venakoppaan tiiviste vaihdettu, ym. eli ei sitä pitäisi ihan helpolla turbolle mistään päätyä, kun pakosarjakin yläpuolella "siisti". Konehan on pohjastaan öljyinen, ja olen epäillyt että onko öljypohjan tiiviste, mutta voi olla että ainakin osa öljystä tulisi sitten turbosta.
Joitain turbon letkuja oli ollut irti, ja tekivät myös savun kanssa alipainevuotojen etsintää: Ei löytynyt mistään vuotopaikkoja.
Erityisesti ei mainintaa, pääsivätkö turbon propellia tarkistamaan (siihen käsiksi pääsy taitaa olla aika hankalaa ilman isompaa purkua?

Katsoin jo vaihtoehtoja vähän lisää ja kysyin tarjouspyynnönkin:
- Kunnostettu Garretin turbo olisi 599 eur + 25 eur postit + 75 eur saa myös paketin missä on tiivisteitä, pinnapultteja, ym. vaihtotyöhön.
= 700 euroa. Tuo on siten -200 eur siihen mitä liikkeestä olivat katsoneet uudelle hinnan (900 eur + työtä sen 600 eur arviolta).
https://www.turbotukku.com/turboahdin-garrett - kaveri soittikin sieltä ja sanoi että tuo on tasan puolet uuden Garrettin hinnasta (1200e).
(hmm.. mistähän tuon uuden Garretin hinta tuli - AutoDocilla se on kuitenkin "vain" 609 eur? https://www.autodoc.fi/garrett/10196349)
Tarviketason turbo alkaen 312 euroa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... urbo-motor
- tuossakin näyttäisi tulevan perusosat asennukseen mukana... Ei paha?

Ja lisää asennussarjaa, esim. 17 eur hintaan saa tuollaisen:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 1432-ajusa
Ts. remontin hintahan just tippui noin 550 eur, koska sovin jo korjaamon kanssa että omaakin osaa voidaan käyttää (jos takuuta ei tarvitse antaa).
-
- Viestit: 2480
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
siitä ilman sisäänmeno aukosta pääsee ropelliä räpläämään varmaankin suht helposti jos kädet sinne mahtuu.
yleensä tuon katsonut ensin kun turbossa epäillään vikaa.
Voihan siinäkin vika olla mutta.....
missä kaupungissa tämä kuga majailee, ei lähellä ole yhtään turbokorjaamoa?
yleensä tuon katsonut ensin kun turbossa epäillään vikaa.
Voihan siinäkin vika olla mutta.....
missä kaupungissa tämä kuga majailee, ei lähellä ole yhtään turbokorjaamoa?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kyllähän tuo ropellin kunto/ väljyys/ liike olisi saattanut lisää tietoa kertoa. Tosin ainahan käsittääkseni "sökökään" turbo ei tuossa suhteessa eroa hyvästä eli aukoton sekään testi ei taida olla(?) Enempi se niiden diagnoosi perustui vikakoodeihin (muitakin turboon liittyviä kuin P2263), sekä tuohon miltä se päällisin puolin vaikutti... Ei siten mikää erityisen syvällinen vianhaku, mutta tässä autossa sen tekeminen kunnolla vaatisi jo jonkun verran purkamista - ja silloin olisi pitänyt olla "valtuutus" vaihtaa jo saman tein koko osakin.
Nää on näitä - paljonko annetaan "budjettia" pelkkään tutkintaan...
Sikäli kun tämä turbo on orggis (>90% varmuudella on koska meillä tällä on rullattu jostain 160 tkm -> 395 tkm), niin en kuitenkaan koe että sen vaihtaminen olisi itsessään turha toimi. Ts. vaikka sen nyt saisi jollain jipolla vielä toimintaan, niin lähempien tuhansien km sisällä se luultavasti olisi taas vikatiloissa. Olen tavallaan jo tuosta kysymyksestä ohi, isompi kysymys on miten tämä tehdään järkevällä kululla vrt. auton hinta ja km:t.
Jos tarvike-turbo kestää päälle 100 tkm niin tässä olisikin sitten jo rullattu 500 tkm mittariin. Eli silloin taas voi olla moni muu ongelma mikä menon pysäyttää ennemmin, esim. kone porsii tms. Onko noilla tarvike vs. OEM -turboilla merkittävästi toiminnallista eroa? En usko että näin voisi olla. Viri-turbot erikseen..
Tää majailee vartin Tampereelta. En tutkinut alueen turbo-korjaamoja, vaikka niillä on toki parempi asiantuntemus, pelkään vähän "erikoiskorjaamon" myötä yleensä seuraavia "erityishintoja"... Nämä lähikorjaamon kundit kyllä osaa vaihtaa osan A tilalle osan A aika isolla osuma-%:lla, ja siis halvemmalla...
Ps. niilläkin oli työarviona 5.5h mutta sanoi että äkkiä siinä tulee jotain viivästyksiä, eli voi mennä helposti päiväkin.
Nää on näitä - paljonko annetaan "budjettia" pelkkään tutkintaan...

Sikäli kun tämä turbo on orggis (>90% varmuudella on koska meillä tällä on rullattu jostain 160 tkm -> 395 tkm), niin en kuitenkaan koe että sen vaihtaminen olisi itsessään turha toimi. Ts. vaikka sen nyt saisi jollain jipolla vielä toimintaan, niin lähempien tuhansien km sisällä se luultavasti olisi taas vikatiloissa. Olen tavallaan jo tuosta kysymyksestä ohi, isompi kysymys on miten tämä tehdään järkevällä kululla vrt. auton hinta ja km:t.
Jos tarvike-turbo kestää päälle 100 tkm niin tässä olisikin sitten jo rullattu 500 tkm mittariin. Eli silloin taas voi olla moni muu ongelma mikä menon pysäyttää ennemmin, esim. kone porsii tms. Onko noilla tarvike vs. OEM -turboilla merkittävästi toiminnallista eroa? En usko että näin voisi olla. Viri-turbot erikseen..
Tää majailee vartin Tampereelta. En tutkinut alueen turbo-korjaamoja, vaikka niillä on toki parempi asiantuntemus, pelkään vähän "erikoiskorjaamon" myötä yleensä seuraavia "erityishintoja"... Nämä lähikorjaamon kundit kyllä osaa vaihtaa osan A tilalle osan A aika isolla osuma-%:lla, ja siis halvemmalla...

Ps. niilläkin oli työarviona 5.5h mutta sanoi että äkkiä siinä tulee jotain viivästyksiä, eli voi mennä helposti päiväkin.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Onko vika nyt tuon videon mukainen?
https://www.youtube.com/watch?v=IPFKBNSDffg
https://www.youtube.com/watch?v=IPFKBNSDffg
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tuttu video "P2263" -vikaan liittyen, ja osin tämän vuoksi sitä alipainevuotoa / aktuaattoria osasin epäillä...
Nyt kuitenkin korjaamon vianselvityksen perusteella "alipainevuotoja ei löytynyt" (ts. aktuaattorikin olisi sen mukaan ~ehjä?
)
Oireet vielä listattuna:
- heikko veto, turbon "buusti" puuttuu...
- sammutuksen jälkeen kuulee kun joku (turbon siipipyörä?) hiljalleen tippuu kierroksilta alas. Eli turbo saattaa jo ääntää(?)
- em. vikakoodit P2263 jne. (muutama viesti takaperin listattuna)
- hyvin öljyinen turbo ja sen ympäristö / alapuoli etenkin...
- auton takapuskurissa öljypisaroita (ei varmuutta tulevatko pyörteen mukana auton alta vaiko pakoputkesta
)
- moottorin vikavalo ja luistoneston vikavalo - nämä tulee ja menee...
- (DPF:n "kiukuttelu" - siitä engine malfunction voi tulla myös)
Tuossahan sitä
PS. aktuaattorista (osa) kulu taisi olla noin 100 eur, ja sehän tulee uuden turbon (300 eur +) mukana, vaihtotyössä varmaan säästäisi myös.
Mutta sitten autossa on uusi aktuaattori vanhassa turbossa... jonka kilsat ehkä sittenkin täynnä. Ja kun turbon joutuu ennen pitkää kuitenkin vaihtamaan, menee tuo aktuaattorin vaihtotyö ja osan hinta vähän kankkulan kaivoon?
Nyt kuitenkin korjaamon vianselvityksen perusteella "alipainevuotoja ei löytynyt" (ts. aktuaattorikin olisi sen mukaan ~ehjä?

Oireet vielä listattuna:
- heikko veto, turbon "buusti" puuttuu...
- sammutuksen jälkeen kuulee kun joku (turbon siipipyörä?) hiljalleen tippuu kierroksilta alas. Eli turbo saattaa jo ääntää(?)
- em. vikakoodit P2263 jne. (muutama viesti takaperin listattuna)
- hyvin öljyinen turbo ja sen ympäristö / alapuoli etenkin...
- auton takapuskurissa öljypisaroita (ei varmuutta tulevatko pyörteen mukana auton alta vaiko pakoputkesta

- moottorin vikavalo ja luistoneston vikavalo - nämä tulee ja menee...
- (DPF:n "kiukuttelu" - siitä engine malfunction voi tulla myös)
Tuossahan sitä

PS. aktuaattorista (osa) kulu taisi olla noin 100 eur, ja sehän tulee uuden turbon (300 eur +) mukana, vaihtotyössä varmaan säästäisi myös.
Mutta sitten autossa on uusi aktuaattori vanhassa turbossa... jonka kilsat ehkä sittenkin täynnä. Ja kun turbon joutuu ennen pitkää kuitenkin vaihtamaan, menee tuo aktuaattorin vaihtotyö ja osan hinta vähän kankkulan kaivoon?

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Liikkuuko se VNT ohjaava tanko vapaasit kun auton käynnistää/sammuttaa. Sitä voi sopivalla tapilla yrittää liikutta auton ollessa sammutettuna.
Voihan se itse siivistökin olla jumissa noilla kilometreillä. Tässä yksi putsausvideo https://www.youtube.com/watch?v=joVJYqnkn_0&t=18s
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Onko se aktuaattorin ohjaava tanko? Tuota ei tahtonut päästä näkemään millään, olen vähän kysellyt endoskooppiakin lainaan tämä todentamiseen...
Vaiko jotain muuta, kuten:
Usein lähes uusista Garrett turboahtimista on rikkoutunut pelkästään vnt-johdinsiivikkoa ohjaava Hellan valmistama sähköinensäädin. Olemme erikoistuneet tämän ohjainlaitteen kunnostuksiin ja tarkastuksiin. ref. https://www.turbotukku.com/garrett_[b]vnt[/b]_saadin
Varmasti ne siivekketkin voivat jo jumittaa (395tkm.) Näppärä kikka tuolla videolla - harmi etten tiennyt tästä silloin (eikä turboa kunnolla edes epäilty vielä) silloin kun mulla oli autosta EGR irti / menossa vaihtoon... Toki tuon ohjeen mukaan myös DPF pitäisi irroittaa, tai ainakin "poikkasta" putki ennen DPF:ää tuon kuurauksen ajaksi...
Vaiko jotain muuta, kuten:
Usein lähes uusista Garrett turboahtimista on rikkoutunut pelkästään vnt-johdinsiivikkoa ohjaava Hellan valmistama sähköinensäädin. Olemme erikoistuneet tämän ohjainlaitteen kunnostuksiin ja tarkastuksiin. ref. https://www.turbotukku.com/garrett_[b]vnt[/b]_saadin
Varmasti ne siivekketkin voivat jo jumittaa (395tkm.) Näppärä kikka tuolla videolla - harmi etten tiennyt tästä silloin (eikä turboa kunnolla edes epäilty vielä) silloin kun mulla oli autosta EGR irti / menossa vaihtoon... Toki tuon ohjeen mukaan myös DPF pitäisi irroittaa, tai ainakin "poikkasta" putki ennen DPF:ää tuon kuurauksen ajaksi...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Jep se säätöventtiili toimii alipaineella ja ohjaa tankoa sisään ja ulos. Tuossa säätöventtiilissä taitaa olla sähköinen VNT-asennoitin. Voi olla että P2263 tulee siitä että asennoittimen tieto ei aina vastaa ohjausta (VNT-siivet jumittaa, asennoitimessa vikaa tai alipaine vuoto yms).
Tuo edellä linkissä ollut taitaa olla täysin sähköinentoimilaite (ei siis toimi alipaineella) https://www.turbotukku.com/garrett_vnt_saadin
Live data ahtopainetta, asennoitinta (+maf) seuraamalla voisi myöskin päätellä jotain. Tässä oli vastaavia ongelmia viewtopic.php?t=61235
https://www.youtube.com/shorts/rA2kLLIo ... ture=share
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Joo, koitan vielä keksiä miten sen tangon liikkeen pääsisi näkemään taikka kuvaamaan.
Pitää ehkä etsiä joku pieni vanha luuri ja positioida se sinne konetilan sisään...
Totta, tuo linkattu oli luultavasti ihan väärää tyyppiä...
Ilmeisesti live-dataan ei pääse ForScan peruslisenssillä? Täytyy tutkia josko tuon laajennus ei olisi iso kulu
(Täytyy vielä lukaista tuo threadi ja katsoa video). Kiitos jo tässä vaiheessa!
Pitää ehkä etsiä joku pieni vanha luuri ja positioida se sinne konetilan sisään...

Totta, tuo linkattu oli luultavasti ihan väärää tyyppiä...
Ilmeisesti live-dataan ei pääse ForScan peruslisenssillä? Täytyy tutkia josko tuon laajennus ei olisi iso kulu

(Täytyy vielä lukaista tuo threadi ja katsoa video). Kiitos jo tässä vaiheessa!
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Yksi mahdollisuus on kännykkään liitettävä tarkastuskamera.
Niissä on yleensä sen verran pitkä kaapeli, että voi ratin takaa katsella. Eikä montaa kymppiä maksa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tuollainen piti kaverilta lainatakin... mutta sekin jäi vielä tekemättä.
Homma eteni nyt siihen pisteeseen että tehdaskorjattu turbo tilattu Virosta (AeroMot0rs) -->
Pyysin ne tarkistamaan että on sopiva "4WD OEN 1496216" - tieto mikä oli tuolta "ohjainkellon vaihto" ketjusta (linkki aiemmin tästä ketjusta).
--> No eihän se ollut... Mutta aspa oli todella hyvä, esitti suoraan linkit missä oli vaihtoehdot:
Valitsin tehdaskorjatun (kuvien perusteella Garrettin) turbon, jolla oli hintaa n. 350e. Laitoin vielä asennusarjan kylkeen jolloin meni vähän yli.
@tikola laittoi minulle kuvia siitä millainen tuon 4WD turbon korvake tulisi olla, kiitos vielä niistä! Ainakin kuvissa näytti oikealta...
Asennusaika oli jo ensi viikolle, mutta siirsin 2.6. päivään että on paketilla aikaa kulkea...
Voi sitä pettymyksen määrää jos tämä (investointi yht. vähintäänkin tonni) ei korjaa:
- tehottomuutta
- öljyvuotoja
- ...ja auta myös DPF:n toiminnan kanssa...
Homma eteni nyt siihen pisteeseen että tehdaskorjattu turbo tilattu Virosta (AeroMot0rs) -->
Pyysin ne tarkistamaan että on sopiva "4WD OEN 1496216" - tieto mikä oli tuolta "ohjainkellon vaihto" ketjusta (linkki aiemmin tästä ketjusta).
--> No eihän se ollut... Mutta aspa oli todella hyvä, esitti suoraan linkit missä oli vaihtoehdot:
Valitsin tehdaskorjatun (kuvien perusteella Garrettin) turbon, jolla oli hintaa n. 350e. Laitoin vielä asennusarjan kylkeen jolloin meni vähän yli.
@tikola laittoi minulle kuvia siitä millainen tuon 4WD turbon korvake tulisi olla, kiitos vielä niistä! Ainakin kuvissa näytti oikealta...

Asennusaika oli jo ensi viikolle, mutta siirsin 2.6. päivään että on paketilla aikaa kulkea...

Voi sitä pettymyksen määrää jos tämä (investointi yht. vähintäänkin tonni) ei korjaa:
- tehottomuutta
- öljyvuotoja
- ...ja auta myös DPF:n toiminnan kanssa...
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Minulla auttoi, mutta mistäs näistä tietää. Toisaalta jos vain rahaa menee niin sehän on ihan OK, jos terveys vain säilyy. Eli kyllähän autoremonteissa pettymyksiä tulee, mutta toivotaan, että tässä ei tulisi.
Se on se juttu jossa uutisoidaan jostain autokorjaamon asiakkaasta joka ei ole saanut sitä mitä on toivonut. Ei autokorjaamollakaan kristallipalloa ole ja virheitä tulee. Jos virheitä haluaa vähentää, niin sitten pitää leipoa rahaa enemmän kiinni siihen vianselvitykseen. Eli kyllähän riippumatta korjaamosta usein päädytään jonkilaiseen osien vaihdon kokeiluun ja tässä on nyt yksi sellainen.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Kyllä turbon (ja aktuaattorin) vaihto noilla kilometreillä ja oireilla on mielestäni hyvä ratkaisu, vaikka maksaakin. Turha sitä on irti ottaa ja tutkia ja aktuaattoria vaihtaa, kun suurin osa laskusta on työtä. 
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Näin minäkin se pähkäilin... työ on tässä aika kinkkinen (äärimmäisen ahtauden vuoksi). Ja sen takia kaikki turboon liittyvä työ kestää = maksaa.
(Saa nähdä paljon menee yli siitä 5.5h arviosta).
Kun turbon kerran irrottaa, ja siinä on oletettavasti joka tapauksessa vikaa ja sanomista, niin se olisi vähän hölmöä enää asennuttaa tuonne takaisin
Etenkin jos vertaa että aktuaattorin osalle hinta on 100+ euroa ja koko turbolle (sis. aktuaattori) n. 350 eur jolloin se ero ei ole kuin 250 eur...
Eihän siitä voi olla varma että öljyn tuhriminen täysin loppuu, mutta hyvät mahkut on tuokin saada vähenemään kun tulee uudet tiivisteet ja osat.
Pe iltapäivällä oli tullut kuittaus että paketti on matkalla (ne vielä vähän säätivät panttien ja hyvitysten kanssa mutta saivat nekin jiiriin).
(Saa nähdä paljon menee yli siitä 5.5h arviosta).
Kun turbon kerran irrottaa, ja siinä on oletettavasti joka tapauksessa vikaa ja sanomista, niin se olisi vähän hölmöä enää asennuttaa tuonne takaisin

Eihän siitä voi olla varma että öljyn tuhriminen täysin loppuu, mutta hyvät mahkut on tuokin saada vähenemään kun tulee uudet tiivisteet ja osat.
Pe iltapäivällä oli tullut kuittaus että paketti on matkalla (ne vielä vähän säätivät panttien ja hyvitysten kanssa mutta saivat nekin jiiriin).
-
- Viestit: 2480
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Noissa aina vaarana että joku pultti katkeaa reikäänsä ja sitten rupeaa homma kestämään kun tilat on niin ahtaat ettei pultin jämää tahdo saada pois....
Tuppaa nuo pakopuolen pultit olemaan aika hankalia jo noissa vuosissa....
Tuppaa nuo pakopuolen pultit olemaan aika hankalia jo noissa vuosissa....
-
- Viestit: 2480
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31