Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2452
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ahdin öljyssä jokapuolelta? Onko tullut ahtimesta vai muualta.
Ottiko ne imuletkua irti ja kokeili onko klappia ropellissa?
Zac4all
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Sanoivat suunnilleen että "visuaalisen tarkastuksen perusteella, ahdin vuotaa öljyä, ja olisi syytä vaihtaa".

Öljyvuodon lähdettä eivät sen tarkemmin pystyneet paikallistamaan. Joskin tässähän on venakoppaan tiiviste vaihdettu, ym. eli ei sitä pitäisi ihan helpolla turbolle mistään päätyä, kun pakosarjakin yläpuolella "siisti". Konehan on pohjastaan öljyinen, ja olen epäillyt että onko öljypohjan tiiviste, mutta voi olla että ainakin osa öljystä tulisi sitten turbosta.

Joitain turbon letkuja oli ollut irti, ja tekivät myös savun kanssa alipainevuotojen etsintää: Ei löytynyt mistään vuotopaikkoja.
Erityisesti ei mainintaa, pääsivätkö turbon propellia tarkistamaan (siihen käsiksi pääsy taitaa olla aika hankalaa ilman isompaa purkua? :( )

Katsoin jo vaihtoehtoja vähän lisää ja kysyin tarjouspyynnönkin:
- Kunnostettu Garretin turbo olisi 599 eur + 25 eur postit + 75 eur saa myös paketin missä on tiivisteitä, pinnapultteja, ym. vaihtotyöhön.
= 700 euroa. Tuo on siten -200 eur siihen mitä liikkeestä olivat katsoneet uudelle hinnan (900 eur + työtä sen 600 eur arviolta).
https://www.turbotukku.com/turboahdin-garrett - kaveri soittikin sieltä ja sanoi että tuo on tasan puolet uuden Garrettin hinnasta (1200e).
(hmm.. mistähän tuon uuden Garretin hinta tuli - AutoDocilla se on kuitenkin "vain" 609 eur? https://www.autodoc.fi/garrett/10196349)

Tarviketason turbo alkaen 312 euroa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... urbo-motor
- tuossakin näyttäisi tulevan perusosat asennukseen mukana... Ei paha? ;)

Ja lisää asennussarjaa, esim. 17 eur hintaan saa tuollaisen:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 1432-ajusa

Ts. remontin hintahan just tippui noin 550 eur, koska sovin jo korjaamon kanssa että omaakin osaa voidaan käyttää (jos takuuta ei tarvitse antaa).
Taunusautomaatti
Viestit: 2452
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

siitä ilman sisäänmeno aukosta pääsee ropelliä räpläämään varmaankin suht helposti jos kädet sinne mahtuu.
yleensä tuon katsonut ensin kun turbossa epäillään vikaa.
Voihan siinäkin vika olla mutta.....
missä kaupungissa tämä kuga majailee, ei lähellä ole yhtään turbokorjaamoa?
Zac4all
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kyllähän tuo ropellin kunto/ väljyys/ liike olisi saattanut lisää tietoa kertoa. Tosin ainahan käsittääkseni "sökökään" turbo ei tuossa suhteessa eroa hyvästä eli aukoton sekään testi ei taida olla(?) Enempi se niiden diagnoosi perustui vikakoodeihin (muitakin turboon liittyviä kuin P2263), sekä tuohon miltä se päällisin puolin vaikutti... Ei siten mikää erityisen syvällinen vianhaku, mutta tässä autossa sen tekeminen kunnolla vaatisi jo jonkun verran purkamista - ja silloin olisi pitänyt olla "valtuutus" vaihtaa jo saman tein koko osakin.
Nää on näitä - paljonko annetaan "budjettia" pelkkään tutkintaan... :?

Sikäli kun tämä turbo on orggis (>90% varmuudella on koska meillä tällä on rullattu jostain 160 tkm -> 395 tkm), niin en kuitenkaan koe että sen vaihtaminen olisi itsessään turha toimi. Ts. vaikka sen nyt saisi jollain jipolla vielä toimintaan, niin lähempien tuhansien km sisällä se luultavasti olisi taas vikatiloissa. Olen tavallaan jo tuosta kysymyksestä ohi, isompi kysymys on miten tämä tehdään järkevällä kululla vrt. auton hinta ja km:t.

Jos tarvike-turbo kestää päälle 100 tkm niin tässä olisikin sitten jo rullattu 500 tkm mittariin. Eli silloin taas voi olla moni muu ongelma mikä menon pysäyttää ennemmin, esim. kone porsii tms. Onko noilla tarvike vs. OEM -turboilla merkittävästi toiminnallista eroa? En usko että näin voisi olla. Viri-turbot erikseen..

Tää majailee vartin Tampereelta. En tutkinut alueen turbo-korjaamoja, vaikka niillä on toki parempi asiantuntemus, pelkään vähän "erikoiskorjaamon" myötä yleensä seuraavia "erityishintoja"... Nämä lähikorjaamon kundit kyllä osaa vaihtaa osan A tilalle osan A aika isolla osuma-%:lla, ja siis halvemmalla... ;)
Ps. niilläkin oli työarviona 5.5h mutta sanoi että äkkiä siinä tulee jotain viivästyksiä, eli voi mennä helposti päiväkin.
Avatar
janti
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja janti »

Onko vika nyt tuon videon mukainen?
https://www.youtube.com/watch?v=IPFKBNSDffg
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Zac4all
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tuttu video "P2263" -vikaan liittyen, ja osin tämän vuoksi sitä alipainevuotoa / aktuaattoria osasin epäillä...
Nyt kuitenkin korjaamon vianselvityksen perusteella "alipainevuotoja ei löytynyt" (ts. aktuaattorikin olisi sen mukaan ~ehjä? :shock: )

Oireet vielä listattuna:
- heikko veto, turbon "buusti" puuttuu...
- sammutuksen jälkeen kuulee kun joku (turbon siipipyörä?) hiljalleen tippuu kierroksilta alas. Eli turbo saattaa jo ääntää(?)
- em. vikakoodit P2263 jne. (muutama viesti takaperin listattuna)
- hyvin öljyinen turbo ja sen ympäristö / alapuoli etenkin...
- auton takapuskurissa öljypisaroita (ei varmuutta tulevatko pyörteen mukana auton alta vaiko pakoputkesta :( )
- moottorin vikavalo ja luistoneston vikavalo - nämä tulee ja menee...
- (DPF:n "kiukuttelu" - siitä engine malfunction voi tulla myös)

Tuossahan sitä :D

PS. aktuaattorista (osa) kulu taisi olla noin 100 eur, ja sehän tulee uuden turbon (300 eur +) mukana, vaihtotyössä varmaan säästäisi myös.
Mutta sitten autossa on uusi aktuaattori vanhassa turbossa... jonka kilsat ehkä sittenkin täynnä. Ja kun turbon joutuu ennen pitkää kuitenkin vaihtamaan, menee tuo aktuaattorin vaihtotyö ja osan hinta vähän kankkulan kaivoon? :(
Avatar
janti
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja janti »

Zac4all kirjoitti: 09 Touko 2025 10:33 Tuttu video "P2263" -vikaan liittyen, ja osin tämän vuoksi sitä alipainevuotoa / aktuaattoria osasin epäillä...
Nyt kuitenkin korjaamon vianselvityksen perusteella "alipainevuotoja ei löytynyt" (ts. aktuaattorikin olisi sen mukaan ~ehjä? :shock: )
Liikkuuko se VNT ohjaava tanko vapaasit kun auton käynnistää/sammuttaa. Sitä voi sopivalla tapilla yrittää liikutta auton ollessa sammutettuna.
Voihan se itse siivistökin olla jumissa noilla kilometreillä. Tässä yksi putsausvideo https://www.youtube.com/watch?v=joVJYqnkn_0&t=18s
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Zac4all
Viestit: 128
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Onko se aktuaattorin ohjaava tanko? Tuota ei tahtonut päästä näkemään millään, olen vähän kysellyt endoskooppiakin lainaan tämä todentamiseen...

Vaiko jotain muuta, kuten:
Usein lähes uusista Garrett turboahtimista on rikkoutunut pelkästään vnt-johdinsiivikkoa ohjaava Hellan valmistama sähköinensäädin. Olemme erikoistuneet tämän ohjainlaitteen kunnostuksiin ja tarkastuksiin. ref. https://www.turbotukku.com/garrett_[b]vnt[/b]_saadin

Varmasti ne siivekketkin voivat jo jumittaa (395tkm.) Näppärä kikka tuolla videolla - harmi etten tiennyt tästä silloin (eikä turboa kunnolla edes epäilty vielä) silloin kun mulla oli autosta EGR irti / menossa vaihtoon... Toki tuon ohjeen mukaan myös DPF pitäisi irroittaa, tai ainakin "poikkasta" putki ennen DPF:ää tuon kuurauksen ajaksi...
Avatar
janti
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja janti »

Zac4all kirjoitti: 09 Touko 2025 17:09 Onko se aktuaattorin ohjaava tanko? Tuota ei tahtonut päästä näkemään millään, olen vähän kysellyt endoskooppiakin lainaan tämä todentamiseen...
Jep se säätöventtiili toimii alipaineella ja ohjaa tankoa sisään ja ulos. Tuossa säätöventtiilissä taitaa olla sähköinen VNT-asennoitin. Voi olla että P2263 tulee siitä että asennoittimen tieto ei aina vastaa ohjausta (VNT-siivet jumittaa, asennoitimessa vikaa tai alipaine vuoto yms).

Tuo edellä linkissä ollut taitaa olla täysin sähköinentoimilaite (ei siis toimi alipaineella) https://www.turbotukku.com/garrett_vnt_saadin

Live data ahtopainetta, asennoitinta (+maf) seuraamalla voisi myöskin päätellä jotain. Tässä oli vastaavia ongelmia viewtopic.php?t=61235

https://www.youtube.com/shorts/rA2kLLIo ... ture=share
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Vastaa Viestiin