Diesel savutus ja My Diesel

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuli tuossa kokeiltua mk3 TDCi mondeossa tuota Neste my dieseliä kun mainostavat vaikuttavan savutukseen positiivisesti.
Katsastus mittausta varten tankkiin sitä ja katsurille polkaisemaan.... kerrasta läpi! 0.96 wow joskus on saanut polkea pidempään normi kiisselillä että saanut alle 3.0. :thumbup:
Tuo mk3 kun on sellanen että tyhjäkäynnillä kun ryömii ja polkasee kaasun pohjaan niin suojatie häviää mustaan savu pölläykseen ekat 10m....tehosavua nääs. :lol:

Antaa alkukiihdytykseen vähän liikaa kait litkua.
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ei sen pitäisi hävittää suojatietä. Tarkistappa ahtoletkut vuotojen varalta tai jos saat suuttimien korjausarvoja jonkun avustuksella tsekattua et onko suuttimet hieman tukossa. Itsellä hävis "tehosavut" kun suuttimiin laitettiin korjaussarja ja jumpattiin penkissä cleanerin kanssa.
"harder" is not a very good safeword
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Syys 2024 13:13 Tuli tuossa kokeiltua mk3 TDCi mondeossa tuota Neste my dieseliä kun mainostavat vaikuttavan savutukseen positiivisesti.
Katsastus mittausta varten tankkiin sitä ja katsurille polkaisemaan.... kerrasta läpi! 0.96 wow joskus on saanut polkea pidempään normi kiisselillä että saanut alle 3.0. :thumbup:
Tuo mk3 kun on sellanen että tyhjäkäynnillä kun ryömii ja polkasee kaasun pohjaan niin suojatie häviää mustaan savu pölläykseen ekat 10m....tehosavua nääs. :lol:

Antaa alkukiihdytykseen vähän liikaa kait litkua.
En ole havainnut tuollaista ainakaan automaatilla varustettuna, Euro3 alipainetoimisella turbon siipien säätäjällä.

Paras k-arvo pitkän matka-ajon jälkeen 0,46 muistaakseni ja huonoin ollut 0,9 jotakin. Kertaakaan ei ole tarvinnut tehdä katsastukseen muuta kuin pari kertaa kiihdyttänyt täysillä ja ajanut moottoritiellä koneen kuumaksi.

Käytetty Nesteen dieseliä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onko EGR käytössä?

Tuossa ollut sama ominaisuus viimeset 10 vuotta eli koko ajan kun on itellä ollut.
Kyllä letkut on ehjät. Se pettävä letku on jo uusittu joku vuosi sitten.
Suuttimista en tiedä mutta käy ookoo ja kuluttaa 4.9-5.2 keskikulutusta.

Savutus ei ole koko kiihdytystä siis vaan sellanen sekunnin-kahden tuprahdus juuri silloin kun poljin menee pohjaan.
Kierrosten ollessa 1500 paikkeilla.

Ei se nyt tietty kokonaan näkymästä häviä tausta mutta selkeä musta hetkellinen tuprahduspilvi.

Mulla sähköinen turbon säätö.
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kyllä mun Mk3 tdci myös iloisesti pölläytti, kun löi lapun lattiaan. Mutta vain lyhyesti ja yhden kerran. Pidin sitä normaalina...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 13 Syys 2024 15:14 Onko EGR käytössä?

Tuossa ollut sama ominaisuus viimeset 10 vuotta eli koko ajan kun on itellä ollut.
Kyllä letkut on ehjät. Se pettävä letku on jo uusittu joku vuosi sitten.
Suuttimista en tiedä mutta käy ookoo ja kuluttaa 4.9-5.2 keskikulutusta.

Savutus ei ole koko kiihdytystä siis vaan sellanen sekunnin-kahden tuprahdus juuri silloin kun poljin menee pohjaan.
Kierrosten ollessa 1500 paikkeilla.

Ei se nyt tietty kokonaan näkymästä häviä tausta mutta selkeä musta hetkellinen tuprahduspilvi.

Mulla sähköinen turbon säätö.
Manuaali ja automaatti tietysti poikkeavat tietysti sillä tavalla, että automaatin kick-down nostaa heti kierrokset ylös kun manuaali alkaa puskea seinää vasten pienemmillä kierroksilla.
On ollut EGR käytössä mutta suurimman osan tulpattuna kun Euro3 ei aiheuta vikatilaa siitä.

Sellainen harmaa pöllähdys on havaittavissa jos pitkään on ajellut rauhallisesti (kuten aina ajan) ja moottoritien rampilla polkaisee reilummin. Meillä on toinen toisenmerkkinen samantehoinen auto 2,0 diesel manuaalilla ja vaikka se on Euro4 niin savua tulee selkeästi enemmän.
Suuttimet tuossa ovat alle 10 000km ajettu tehdasuudet Densot ja katsastuksessa k-arvo 0,9.

Mondeon suuttimet ovat reilu 100tkm ajettu tehdaskorjatut Euro3 ja tosiaan korkein k-arvo ollut tuo sama 0,9.

Mondeossa olen havainnut, että jostakin syystä ilmansuodatin tukkeutuu todella nopeasti ja jo 10 000km ajettuna näyttää olevan vaihtokunnossa vaikkei ajeta hiekkateitä kuin häviävän pieni osa, ehkä korkeintaan 1/200 kaikista kilometristä ja sekin vähän alle 20km/h nopeudella.
Taunusautomaatti
Viestit: 2442
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mulla ei kyllä ilman suodattimeen kerry juurikaan mitään.
Onkos siellä reikä imuputkessa että saa hiekkapölyä renkaan läheltä?

Automaatissa tosiaan kierrokset nousee ja kone saa turbolta nopeammin ahtoa.
Manuaalissa tuprahdus voi olla tuosta syystä isompi
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Diesel savutus ja My Diesel

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Syys 2024 17:00 mulla ei kyllä ilman suodattimeen kerry juurikaan mitään.
Onkos siellä reikä imuputkessa että saa hiekkapölyä renkaan läheltä?

Automaatissa tosiaan kierrokset nousee ja kone saa turbolta nopeammin ahtoa.
Manuaalissa tuprahdus voi olla tuosta syystä isompi
Täytyy vilkaista tuota imuputkea kun huolto lähestyy laajennetussa muodossa. Jakopäänkoppa on tihkunut hieman jo 7 vuotta ja edellisen omistajan jäljiltä öljypohjassa propun luona on kuhmu osuman seurauksena. Osien vaihdon jälkeen täytyy tehdä huuhtelu ja vaihtaa hyvin nopeasti uudestaan moottoriöljy+suodatin.
Ohjeaika jakopäänkopan vaihdolle merkkiliikkeessä 6 tuntia ja ikävä kyllä se pitää paikkansa.

Molempiin on uudet osat odottamassa ja kun auto on pukkien varassa niin samallahan siinä tarkistaa imuputken.
Vastaa Viestiin