Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Syys 2024 15:14
Onko EGR käytössä?
Tuossa ollut sama ominaisuus viimeset 10 vuotta eli koko ajan kun on itellä ollut.
Kyllä letkut on ehjät. Se pettävä letku on jo uusittu joku vuosi sitten.
Suuttimista en tiedä mutta käy ookoo ja kuluttaa 4.9-5.2 keskikulutusta.
Savutus ei ole koko kiihdytystä siis vaan sellanen sekunnin-kahden tuprahdus juuri silloin kun poljin menee pohjaan.
Kierrosten ollessa 1500 paikkeilla.
Ei se nyt tietty kokonaan näkymästä häviä tausta mutta selkeä musta hetkellinen tuprahduspilvi.
Mulla sähköinen turbon säätö.
Manuaali ja automaatti tietysti poikkeavat tietysti sillä tavalla, että automaatin kick-down nostaa heti kierrokset ylös kun manuaali alkaa puskea seinää vasten pienemmillä kierroksilla.
On ollut EGR käytössä mutta suurimman osan tulpattuna kun Euro3 ei aiheuta vikatilaa siitä.
Sellainen harmaa pöllähdys on havaittavissa jos pitkään on ajellut rauhallisesti (kuten aina ajan) ja moottoritien rampilla polkaisee reilummin. Meillä on toinen toisenmerkkinen samantehoinen auto 2,0 diesel manuaalilla ja vaikka se on Euro4 niin savua tulee selkeästi enemmän.
Suuttimet tuossa ovat alle 10 000km ajettu tehdasuudet Densot ja katsastuksessa k-arvo 0,9.
Mondeon suuttimet ovat reilu 100tkm ajettu tehdaskorjatut Euro3 ja tosiaan korkein k-arvo ollut tuo sama 0,9.
Mondeossa olen havainnut, että jostakin syystä ilmansuodatin tukkeutuu todella nopeasti ja jo 10 000km ajettuna näyttää olevan vaihtokunnossa vaikkei ajeta hiekkateitä kuin häviävän pieni osa, ehkä korkeintaan 1/200 kaikista kilometristä ja sekin vähän alle 20km/h nopeudella.