Ford Orion 1.6L CL '91 nykiminen
Elikkäs kyse oli siis Orion vm.90. 1.6i. Kattelin haulla "nykii" ja eräässä mondeossa tuntuu olevan samaa vikaa:
"Ongelmana on se, että se nykii kiihdytettäessä ja ei jaksa kiertää.
Nykiminen saattaa välillä hävitä, mutta silti se ei ota kierroksia. Hyytyy noin 3000rpm hujakoilla. Varsinkin jos enempi yrittää polkaista niin veto vaan huononee"
Joillain oli ilmeisesti vika korjaantunu ilmamäärä anturin/mittarin vaihdolla. Onkos Orionissakin sellainen ilmamäärä anturi?
"Ongelmana on se, että se nykii kiihdytettäessä ja ei jaksa kiertää.
Nykiminen saattaa välillä hävitä, mutta silti se ei ota kierroksia. Hyytyy noin 3000rpm hujakoilla. Varsinkin jos enempi yrittää polkaista niin veto vaan huononee"
Joillain oli ilmeisesti vika korjaantunu ilmamäärä anturin/mittarin vaihdolla. Onkos Orionissakin sellainen ilmamäärä anturi?
Voi saatana, nyt minä sitten mokasin.
Menin auton alle puoliksi ja havaitsin löysällä ilevan liitoksen. Luultavasti se oli starttimoottorin?!
Noh räpläsin liitoskohtaa, joka sitten katkesi. Johto irtosi starttimoottorista, eikä sitä enää saanut takaisin, sillä se oli jotenkin outo. Yritin käynnistää auton, mutta yllätys yllätys se ei lähtenyt käyntiin, kun on luultavasti se startti mykkänä.
Suurin kysymykseni onkin, että miten minä saan se jodon nyt takaisin kun liitin on katkennut starttimoottorin sisälle puoliksi? Tai sitten siinä on jokin jippo.
Huomenna vedän sen johdon auton runkoon ja testaan, josko se oli vain maajohto.
Tämä on verrattavissa siihen että pulttista olisi irronut se pää josta se avataan ja kierreosa jäänyt kiinni. Mutta se ei vain ollut pulttiliitos.
Menin auton alle puoliksi ja havaitsin löysällä ilevan liitoksen. Luultavasti se oli starttimoottorin?!
Noh räpläsin liitoskohtaa, joka sitten katkesi. Johto irtosi starttimoottorista, eikä sitä enää saanut takaisin, sillä se oli jotenkin outo. Yritin käynnistää auton, mutta yllätys yllätys se ei lähtenyt käyntiin, kun on luultavasti se startti mykkänä.
Suurin kysymykseni onkin, että miten minä saan se jodon nyt takaisin kun liitin on katkennut starttimoottorin sisälle puoliksi? Tai sitten siinä on jokin jippo.
Huomenna vedän sen johdon auton runkoon ja testaan, josko se oli vain maajohto.
Tämä on verrattavissa siihen että pulttista olisi irronut se pää josta se avataan ja kierreosa jäänyt kiinni. Mutta se ei vain ollut pulttiliitos.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Sain starttimoottorin taas toimimaan. Pienehkö purkkapatentti piti tehdä, mutta joskus sen voi sitten laittaa paremmin.
Irroitin polttoaineen painetasaajan ja laitoin takaisin ja nyt auto ei nyi ja käy hyvin, mutta veikkaan että nykiminen taas alkaa kun avaan polttoainetankin korkin, niinkuin kävi myös bensansuodattimen vaihdon jälkeen.
Eli jos noin käy, kun käyn tänään tankkaamassa, niin silloinhan vika on polttoaineen paineissa, eli polttoainepumppu, tai paineentasaaja on viallinen.
Irroitin polttoaineen painetasaajan ja laitoin takaisin ja nyt auto ei nyi ja käy hyvin, mutta veikkaan että nykiminen taas alkaa kun avaan polttoainetankin korkin, niinkuin kävi myös bensansuodattimen vaihdon jälkeen.
Eli jos noin käy, kun käyn tänään tankkaamassa, niin silloinhan vika on polttoaineen paineissa, eli polttoainepumppu, tai paineentasaaja on viallinen.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Juu, ehti se nykiminen sittenkin tulla ennen kuin edes koskin korkkiin. Mutta se siis paranee tilapäisesti jos avaa esim bensansuodattimen letkun, tai ylipäätänsä jonkun bensaletkun konehuoneesta.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Prkl. Luulin jo korjanneeni vian, mutta auto taas sammu 3 kertaa tämän päivän aikana. ECUn nollaaminen auttoi siten, ettei auto sammunut pariin, kolmeen päivään. Voiko ECU:ssa olla kylmäjuotoksia? Jos ottaisi sen seuraavaksi kolvauspajaan? EGR:ää en tästä autosta ole löytänyt.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
täh ? mitä vaikeaa siinä on ? lakka pois, vanha tina tinaimusukalla pois ja uutta tilalle. tosin nuissa ei pahemmin juotosvikoja esiinny juuri paksun lakkakerroksen takia..Monteonisti kirjoitti:Voi ECUN kolvaus olla aika vaikeaa?Minä ainakin resetoisin uudestaan ja tarkistasin kaasuläpän säätimen (vai mikä tuossa on kun outo motti?) ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tässä on yhdistetty puola/jakaja, vitun outo. Alko vaan harmittaa niin simona, kun jo 100 kerran tuntui että auto toimii kunnolla ja sitten taas alkaa sammumaan. Pientä nykimistä tosin ilmeni vaikka ecun nollasinkin. Kun tuo sammuminen viimeksi loppui (ecun nollauksen yhteydess), niin vaihdoin myös jonkun tiivisteen, joka oli paperia/pahvia. Se oli ruiskun vasemmassa reunassa, sellainen johon menee kaksi letkua ja se imee ilmaa. Ja siinä on aukko, joka yhdistää sen moottoriin, siihen väliin vaihdoin tiivisteen. Oli torxeilla kiinni. Olisiko lisäilmaventtiili, tai tyhjäkäyntiventtiili.Monteonisti kirjoitti: ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Noniin. Tätä asiaa en ole aiemmin udellut, mutta pitäisikö bensapumpun ääni olla aina samanlainen kun kääntää virta-avaimesta virrat päälle? Minulla välillä se tekee semmosen ihmeellisen Wooom äänen, ehkä hieman laiskan äänen kuuloisen. En voi tuota tarkemmin selittää, mutta välillä se tekee poikkeavia ääniä.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Jooh nyt palo hermot lopullisesti tähän autoon. 3-4kk ajellut ja kilometrejä tullut ihan vitusti. Ehkä 400km on saanut kohtuullista ajonautintoa ja loput 5000km nykimistä ja vitutusta. Nyt lähti auto vaihtoon ja katotaan millanen kinneri tilalle otetaan.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)