Ford Orion 1.6L CL '91 nykiminen
Ford Orion 1.6L CL '91 nykiminen
Moikka.
Ostin tossa noin kuukausi sitten Ford Orion 1.6L '91-vuoden auton. Ruiskupeli. Kyseessä on siis EFI-katalysaattorilla varustettu malli. Ongelmia tuli lähes välittömästi liikkeestä kotiin päästyäni.
Pian huomasin auton nykivän ja jopa sammuvan jarruttaessa. Auton tyhjäkäynti on myös aika kovaa ja epätasaista. Auto voi sammua myös vapaalla kovaa ajettaessa, tai kytkin pohjassa. Auto nykii tasaisella nopeudella myös, riippumatta nopeudesta. Siis auto ei tee aina näitä nykimisiä ym sammumisia, mutta kyllä se tarpeeksi usein noin tunnin ajon aikana sitä tekee. Auto sammuu pitkän ajon jälkeen lähes poikkeuksetta jarruttaessa ja aina nykii. Mielestäni auto syö noin 10 litraa satasella, vaikka ajaisi optimaalista ja tasaista nopeutta, vaikka sen pitäisi syödä noin 6-7l. Mitäköhän diagnoosia tähän laittaisitte?
Auton myynti-ilmoituksessa luki, että autossa on ohjaustehostin. Mielestäni auton ohjaus oli testattaessa erittäin kevyt paikallaan ja liikkeessä, mutta se heikkeni ja nyt tehostin ei toimi ollenkaan. Tehostus tavallaan heikkeni, kunnes loppui kokonaan. Tehostuksen loppumisen huomasin noin 3pv päästä ostamisesta. Auton konepelli alta ei löydy ohjaustehostimen nestesöiliötä, joten mietin että josko se on jossain muualla piilossa, tai tehostin käyttää esim jarrunestettä (onko edes mahdollista), tai minua on kusetettu eikä koko tehostinta ole.
Mitäs diagnosia antaisitte autoni ongelmille? Suunnitelmissa on huoltoon vienti, mutta tavallaan kismittää se, että näin paljon vikoja tuli heti.
Kiitos vastauksista.
Ostin tossa noin kuukausi sitten Ford Orion 1.6L '91-vuoden auton. Ruiskupeli. Kyseessä on siis EFI-katalysaattorilla varustettu malli. Ongelmia tuli lähes välittömästi liikkeestä kotiin päästyäni.
Pian huomasin auton nykivän ja jopa sammuvan jarruttaessa. Auton tyhjäkäynti on myös aika kovaa ja epätasaista. Auto voi sammua myös vapaalla kovaa ajettaessa, tai kytkin pohjassa. Auto nykii tasaisella nopeudella myös, riippumatta nopeudesta. Siis auto ei tee aina näitä nykimisiä ym sammumisia, mutta kyllä se tarpeeksi usein noin tunnin ajon aikana sitä tekee. Auto sammuu pitkän ajon jälkeen lähes poikkeuksetta jarruttaessa ja aina nykii. Mielestäni auto syö noin 10 litraa satasella, vaikka ajaisi optimaalista ja tasaista nopeutta, vaikka sen pitäisi syödä noin 6-7l. Mitäköhän diagnoosia tähän laittaisitte?
Auton myynti-ilmoituksessa luki, että autossa on ohjaustehostin. Mielestäni auton ohjaus oli testattaessa erittäin kevyt paikallaan ja liikkeessä, mutta se heikkeni ja nyt tehostin ei toimi ollenkaan. Tehostus tavallaan heikkeni, kunnes loppui kokonaan. Tehostuksen loppumisen huomasin noin 3pv päästä ostamisesta. Auton konepelli alta ei löydy ohjaustehostimen nestesöiliötä, joten mietin että josko se on jossain muualla piilossa, tai tehostin käyttää esim jarrunestettä (onko edes mahdollista), tai minua on kusetettu eikä koko tehostinta ole.
Mitäs diagnosia antaisitte autoni ongelmille? Suunnitelmissa on huoltoon vienti, mutta tavallaan kismittää se, että näin paljon vikoja tuli heti.
Kiitos vastauksista.
Viimeksi muokannut Paco, 22 Heinä 2005 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ok. Tosta tehostimesta sen verran, että lisäsin, ettei tuota nestesäiliötä ole siellä missä sen kuuluisi olla. Joten onkohan se mahdollisesti pudonnut? Tai sitten minua on huijattu autoliikkeessä, eikä tehostinta olekaan ja kevyt tehostus oli kuvitelmaa? Mene ja tiedä.janzamar kirjoitti:tässäkin vois kirjottaa"nykii" tuonne hakuun..ja tehostimesta jos aluksi kattois öljyt?eli onko siellä ollenkaan..onko vinkunut jne?
EDITTIÄ: Autossa on muuten punaiset tulpanjohdot ja luin tuosta eräästä topicista, että punaiset olisivat alkuperäiset? Mutta näkeekö niistä johdoista mitenkään muuten kuin vaihtamalla, että ne olisivat vialliset ja vaikuttaako se muka kulutukseen?
Kokeilen noita juttuja. Missä sen tehostimen remmin pitäisi olla? Ihmetyttää se, että se ohjaus tuntui ainakin aluksi kevyeltä ja en usko, että autoliike huijaisi autossa olevan tehostin...janzamar kirjoitti:vaikuttaa kulutukseen..huono kipinä haittaa käyntiä aika paljonkin..
kokeile vaikka ottaa johdoista kiinni,tuleeko näpeille?
jaa ettei säiliötä ollenkaan..
onko tehostimelle remmi kuitenkin? vai onko se joku sähköinen tehostin..?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Ei merkitystä sillä kuluttajansuojalaki menee edelle. Eli jos autossa ilmenee jokin vika puolen vuoden aikana, niin myyjäliikkeen pitää pystyä todistaan, että vika ei ollut jo ostohetkellä tai siitä kerrottiin kirjallisesti tai todistajan läsnäollessa.
Eihän me tyhmät ostajat tietenkään huomata mitään vikoja ostohetkellä?

Eihän me tyhmät ostajat tietenkään huomata mitään vikoja ostohetkellä?

Et kai tosissasi ole että puolen vuoden aikana käytetystä (15 vuotta vanhasta) autosta kaikki viat korjataan mitä siinä esiintyy? Kyse on ns. piilevistä viosta, joita on hyvin vaikea havaita ostohetkellä. Sitä paitsi todistustaakka on ostajalla, on kyettävä osoittamaan että piilevä vika oli jo ostohetkellä. Normaalit kulutusosat menee kyllä ihan omaan piikkiin, eri juttu jos olisit heti kotimatkalla kääntynyt takaisin ja ilmoittanut et tää ei nyt oikein toimi, laittakaa kuntoon. Jos kerta autossa ei ole tehostinta ja sellaisella se sinulle myytiin, niin joudut todistamaat että sellainen ilmoituksessa mainittiin. Mahdollisesti saat sovittua hinnanalennuksesta tai jostain muusta vastineesta, kuten huolloista tai kyseisen sammumisongelman korjaus. Tämmöisissä tapauksissa on toimittava mahdollisimman nopeasti.Monteonisti kirjoitti:Ei merkitystä sillä kuluttajansuojalaki menee edelle. Eli jos autossa ilmenee jokin vika puolen vuoden aikana, niin myyjäliikkeen pitää pystyä todistaan, että vika ei ollut jo ostohetkellä tai siitä kerrottiin kirjallisesti tai todistajan läsnäollessa.![]()
Eihän me tyhmät ostajat tietenkään huomata mitään vikoja ostohetkellä?
Vähän alkaa suhteellisuudentaju kadota näissä jutuissa, käytetty auto pitää olla kuin uusi ja kylytusosat kaikki uutta. Kannattaa autokaupoissa ottaa mukaan joku "asiantuntija" ja tarkastella autoa kunnolla. Itse kun autoa vaihdetaan tai myydään, niin mitään huoltoja ja korjauksia ei siihen tehdä loppuaikana, mutta 15 vuotias vaihdokki pitää olla kuin pakasta vedetty

Viasta sen verran vielä, se voi olla joku yksinkertainen sähköpuolen ongelma (tulpat, johdot, liitokset) tai tyhjäkäyntisolenoidi likainen.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Kuluttajaviraston nettisivulta löytyvässä ohjeessa (PDF) mainitaan mm. seuraavaa:hartza kirjoitti:Et kai tosissasi ole että puolen vuoden aikana käytetystä (15 vuotta vanhasta) autosta kaikki viat korjataan mitä siinä esiintyy? Kyse on ns. piilevistä viosta, joita on hyvin vaikea havaita ostohetkellä. Sitä paitsi todistustaakka on ostajalla, on kyettävä osoittamaan että piilevä vika oli jo ostohetkellä.
...
Vastuusta vapautuakseen
myyjän pitää kumota virheolettama
eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa
virheetön.
Sitä luetaan taas kuin piru raamattua, katoppas kohdassa käytetyn tavaran myynti ja ennenkaikkea sieltä käytetyn auton ostosta käsittelevä osiomanaryde kirjoitti:Kuluttajaviraston nettisivulta löytyvässä ohjeessa (PDF) mainitaan mm. seuraavaa:
Vastuusta vapautuakseen
myyjän pitää kumota virheolettama
eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa
virheetön.

Ja en ole autokauppias.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
En mä rupee leikkii noitten autoliikkeiden takuuasioiden kanssa, kumminkin saan jonkun hullun juristin perään... Ei mua noi ongelmat haittaa, jos saan ne korjattua kohtuullisella budjetilla, sillä sainhan auton huomattavasti hintalappua pinemmällä hinnalla. Ilmoitan mikä oli vialla, kun saan auton korjattua.
ääh, mitäs pojjat sanoisitte että siitä olisi lambda kyrvähtäny.. nykii ja sammuu helposti..
tehostimeen en sano mitään, paitsi että porvarien juttuja
tehostimeen en sano mitään, paitsi että porvarien juttuja

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
totta kai jos lambda ei toimi niin vaikuttaa bensankulutukseen.
kun ilman sitä boksi ei osaa säätää liemiä kohdilleen, ja jos autosi sammahtelee helposti niin voi käydä todella rikkaalla. ja nykiminen johtunee kanssa siitä kun seokset eivät täsmää. kun se pirun boksi ei tiedä minkälaista tavaraa se nyt lättää sinne menemään..
se voi olla ihan noinkin helposti korjattavissa. lambdan vaihto on melkein kuin tulpan vaihtaisi. en kyllä tiedä mistä löytyy.. varmaankin KAT:in päältä tai just ennen KAT:ia pakoputkesta..
kun ilman sitä boksi ei osaa säätää liemiä kohdilleen, ja jos autosi sammahtelee helposti niin voi käydä todella rikkaalla. ja nykiminen johtunee kanssa siitä kun seokset eivät täsmää. kun se pirun boksi ei tiedä minkälaista tavaraa se nyt lättää sinne menemään..
se voi olla ihan noinkin helposti korjattavissa. lambdan vaihto on melkein kuin tulpan vaihtaisi. en kyllä tiedä mistä löytyy.. varmaankin KAT:in päältä tai just ennen KAT:ia pakoputkesta..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Lambdan paikka selviää alla olevasta kuvasta. Alku käyrä on juurikin
samalaisesta paketista otettu.
Lambdaa ja muuta rojua
samalaisesta paketista otettu.
Lambdaa ja muuta rojua
Viimeksi muokannut Megado, 29 Heinä 2005 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW