Ford Orion 1.6L CL '91 nykiminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jebulis
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Syys 2005 22:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jebulis »

Elikkäs kyse oli siis Orion vm.90. 1.6i. Kattelin haulla "nykii" ja eräässä mondeossa tuntuu olevan samaa vikaa:

"Ongelmana on se, että se nykii kiihdytettäessä ja ei jaksa kiertää.
Nykiminen saattaa välillä hävitä, mutta silti se ei ota kierroksia. Hyytyy noin 3000rpm hujakoilla. Varsinkin jos enempi yrittää polkaista niin veto vaan huononee"

Joillain oli ilmeisesti vika korjaantunu ilmamäärä anturin/mittarin vaihdolla. Onkos Orionissakin sellainen ilmamäärä anturi?
Namsu
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Syys 2005 10:11
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Namsu »

Ei oo ilmamäärän anturia, imusarjan alipainetunnistin (MAP) hoitaa täs konees sen virkaa 8)
Focus 1.6 Trend -07
Orion Clx Efi -91(Myydään)
Jebulis
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Syys 2005 22:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jebulis »

Tänään irroitin imusarjasta anturin pistokkeen irti ja samalla auton käynti ja kulku koheni huomattavasti. Elikkäs vika taitaa ollakin siinä imusarjan anturissa. Noo huomenna sen näkee, kun hankin uuden anturin siihen tilalle. :wink:
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Voi saatana, nyt minä sitten mokasin.

Menin auton alle puoliksi ja havaitsin löysällä ilevan liitoksen. Luultavasti se oli starttimoottorin?!


Noh räpläsin liitoskohtaa, joka sitten katkesi. Johto irtosi starttimoottorista, eikä sitä enää saanut takaisin, sillä se oli jotenkin outo. Yritin käynnistää auton, mutta yllätys yllätys se ei lähtenyt käyntiin, kun on luultavasti se startti mykkänä.

Suurin kysymykseni onkin, että miten minä saan se jodon nyt takaisin kun liitin on katkennut starttimoottorin sisälle puoliksi? Tai sitten siinä on jokin jippo.

Huomenna vedän sen johdon auton runkoon ja testaan, josko se oli vain maajohto.

Tämä on verrattavissa siihen että pulttista olisi irronut se pää josta se avataan ja kierreosa jäänyt kiinni. Mutta se ei vain ollut pulttiliitos.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

mahtaiskohan olla ihan laattaliitin?
pitäis pihdeillä irrota.
ja jospa se onkin virtajohto niin sulakeet paukkuu,virtakynä vois olla ehkä parempi kumminkin..?
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei siihen taida tulla maajohtoa ollenkaan, mitä kiinnityspultin juureen kylläkin yleensä. Ainoa sisään menevä johto on solenoidilta menevä virtajohto mutta se ei kyllä yleensä katkea, kärähtää jos lähes poikki. Muut johdot on päävirta ja heräte, ne on normaalilla lattaliittimellä mutterin alla. 8)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Sain starttimoottorin taas toimimaan. Pienehkö purkkapatentti piti tehdä, mutta joskus sen voi sitten laittaa paremmin.

Irroitin polttoaineen painetasaajan ja laitoin takaisin ja nyt auto ei nyi ja käy hyvin, mutta veikkaan että nykiminen taas alkaa kun avaan polttoainetankin korkin, niinkuin kävi myös bensansuodattimen vaihdon jälkeen.

Eli jos noin käy, kun käyn tänään tankkaamassa, niin silloinhan vika on polttoaineen paineissa, eli polttoainepumppu, tai paineentasaaja on viallinen.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Outoa, sillä yleensä korkin avaaminen parantaa pensan saantia koska alipaine katoaa! :shock: Jos ei paluuletku syötä ilmaa? :roll:
EDIT: Tuohon sen verran korjausta, että kesällä vasta tankatun kylmän pensan lämpeneminen voi aiheuttaa tilapäistä ylipainetta tankkiin, mutta tasaantuu aika pian! :oops:
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Juu, ehti se nykiminen sittenkin tulla ennen kuin edes koskin korkkiin. Mutta se siis paranee tilapäisesti jos avaa esim bensansuodattimen letkun, tai ylipäätänsä jonkun bensaletkun konehuoneesta.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voiskohan olla mahdollista että paluuletku tukossa ja paine nousee liian korkeaksi? :shock:
Tämä kyllä täysin keksittyä kun ei ole nuin koskaan käynyt, yleensä päinvastoin eli tukossa syöttö tai pumppu ei jaksa pumpata! :oops:
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Pitää tarkastaa paluuletku. Tuo pumppu kyllä vaikuttaa kokoajan enemmän ja enemmän todennäköisemmältä.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Prkl. Luulin jo korjanneeni vian, mutta auto taas sammu 3 kertaa tämän päivän aikana. ECUn nollaaminen auttoi siten, ettei auto sammunut pariin, kolmeen päivään. Voiko ECU:ssa olla kylmäjuotoksia? Jos ottaisi sen seuraavaksi kolvauspajaan? EGR:ää en tästä autosta ole löytänyt.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voi ECUN kolvaus olla aika vaikeaa? :shock: Minä ainakin resetoisin uudestaan ja tarkistasin kaasuläpän säätimen (vai mikä tuossa on kun outo motti?) ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Monteonisti kirjoitti:Voi ECUN kolvaus olla aika vaikeaa? :shock: Minä ainakin resetoisin uudestaan ja tarkistasin kaasuläpän säätimen (vai mikä tuossa on kun outo motti?) ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)
täh ? mitä vaikeaa siinä on ? lakka pois, vanha tina tinaimusukalla pois ja uutta tilalle. tosin nuissa ei pahemmin juotosvikoja esiinny juuri paksun lakkakerroksen takia..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minulle ainakin vaikeaa! :shock: Olen kyllä tutkinut vain uudempia ECUJA ja huomannut ne hieman monimutkaisiksi! 8)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Monteonisti kirjoitti:Minulle ainakin vaikeaa! :shock: Olen kyllä tutkinut vain uudempia ECUJA ja huomannut ne hieman monimutkaisiksi! 8)
No sillonkun alkaa olemaan pintaliitoskomponentteja niin hieman vaikeutuu :wink:
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Monteonisti kirjoitti: ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)
Tässä on yhdistetty puola/jakaja, vitun outo. Alko vaan harmittaa niin simona, kun jo 100 kerran tuntui että auto toimii kunnolla ja sitten taas alkaa sammumaan. Pientä nykimistä tosin ilmeni vaikka ecun nollasinkin. Kun tuo sammuminen viimeksi loppui (ecun nollauksen yhteydess), niin vaihdoin myös jonkun tiivisteen, joka oli paperia/pahvia. Se oli ruiskun vasemmassa reunassa, sellainen johon menee kaksi letkua ja se imee ilmaa. Ja siinä on aukko, joka yhdistää sen moottoriin, siihen väliin vaihdoin tiivisteen. Oli torxeilla kiinni. Olisiko lisäilmaventtiili, tai tyhjäkäyntiventtiili.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tulee siihenkin kuitenkin kait 2 johtoliitintä? :roll:
Oliko tuo EGR johon tiivisteen vaihdoit? 8)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Hmm. Jos tukkii sen lekun joka imee ilmaa, niin kone sammuu.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Noniin. Tätä asiaa en ole aiemmin udellut, mutta pitäisikö bensapumpun ääni olla aina samanlainen kun kääntää virta-avaimesta virrat päälle? Minulla välillä se tekee semmosen ihmeellisen Wooom äänen, ehkä hieman laiskan äänen kuuloisen. En voi tuota tarkemmin selittää, mutta välillä se tekee poikkeavia ääniä.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Minun auton bensapumpussa ääni on melko tasainen. Käsittääkseni niin pitää ollakkin. Jos ääni pätkii niin sillon pätkii bensantulokin.
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Voiko vanhan bensapumpun jättää vaan tankkiin ja laittaa uuden vaikka konehuoneen puolelle? Ei jaksais viedä korjaamolle ton punpun vaihdon testaamiseksi.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

tuskinpa se ketään siellä häiritsee.
ei sieltä mitään junia t...
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Jooh nyt palo hermot lopullisesti tähän autoon. 3-4kk ajellut ja kilometrejä tullut ihan vitusti. Ehkä 400km on saanut kohtuullista ajonautintoa ja loput 5000km nykimistä ja vitutusta. Nyt lähti auto vaihtoon ja katotaan millanen kinneri tilalle otetaan.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Taunus/Cortina :D
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Vastaa Viestiin