Ford Orion 1.6L CL '91 nykiminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Tuosta ruiskutusjärjestelmän tappokytkimestä. Kuuluuko sen valkoisen namiskan olla aivan pohjassa? Se on siinä itse tappoboksissa. Minulta on se nappula irronnut, joka tulee valkoisen nappulan suojaksi. Teippasin valkoisen nappulan pohjaan, eikä nyt ainakaan nykinyt, mutta arvata saattaa, että ei se vika kuitenkaan siinä ole.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Missäs tässä orionissa on se kuuluisa diagnostiikka-liitin? Eli missä kulmassa moottoritilassa? Oiskohan heti kättelyssä pitänyt ostaa korjausopas ja lukea vikakoodit.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

hepuli kirjoitti:
Jos aiot mennä bensapumppua ottamaan pois niin tee rälläkällä penkin alta riittävän iso reikä mistä otetaan pumpu pois. Tee korvauspelti pumpun rei`än päälle jonka panet kiinni koriliimalla ja ruuveilla.

Ei kait kannata liian isoa laikkaa käyttää tai painaa liian syvälle, voi tulla noutaja? :shock:
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

En mä uskalla kyllä rälläkällä leikkaa sieltä penkin alta. Rälläkkä + bensatankki + mun huono tuuri = kuumat paikat. Minä ajattelin mennä johonkin tee se itse halliin, kun olen ensin lukenut vikakoodin.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Paco kirjoitti:En mä uskalla kyllä rälläkällä leikkaa sieltä penkin alta. Rälläkkä + bensatankki + mun huono tuuri = kuumat paikat. Minä ajattelin mennä johonkin tee se itse halliin, kun olen ensin lukenut vikakoodin.
eikä muutenkaan kuulosta hyvältä vaihtoehdolta tuo rälläköinti.
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Niin. Sitten on auto täynnä sitä rälläkän purua...
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:lol: sääli on sairautta..
helpottaahan se kun on kunnon aukot työskennellä :)
mutta varovainen saa olla kipinöitten kanssa..
ei tuommoinen pyöreä reikä olennaisesti heikennä rakennettakaan.
kantikas vähän enemmänkin sitten,ja siitä se pohjan ruostuminen lähteekin sitten äkkiä etenemään jos yhtään fuskaa maalaamisessa.
sikäli kun on vielä hengissä rälläköinnin jälkeen :wink:
ei sillä etteikö se tosiaan onnistuisi,on noita nähty..
mutta kuinka monta kertaa voi olettaa olevansa auton omistus/elinkaaren aikana sitä tankkia laittamassa..ei nyt jokaviikkoiseen huolto-ohjelmaan kuulu kumminkaan..
ei se tankki nyt niin hankalasti kiinni liene ettei jaksaisi sitä irrottaa?
ei sieltä mitään junia t...
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Ihme homma. Sain vikakoodeiksi 10, 11 ja 20. Eli järjestelmä kunnossa???! Pitääkö moottorin olla käynnissä kun koodi luetaan vai pitääkö vain virtojen olla päällä? Menen ajamaan vähän aikaa jos vaikka tulisi järkevämpiä koodeja.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Mvo
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Elo 2005 20:30
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Mvo »

Mistä sen pistokkeen liittimien numeron tietää??
Mulla Escossa punainen kolmionmuotoinen pistoke, liittimissä ei ole mitään merkintää. Mihin liittimiin laitoit ledin ja mitkä yhdistit toisiinsa?
:shock: :shock:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Janzamar, tietääkseni auton pohjapelti ei ole kantavaa rakennetta, ei edes taunuksessa :lol:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei nyt sentään..mutta ruostuminen lähtee neliönmuotosesta reiästä
paremmin kun pyöreästä,kun se elää eri lailla. :wink:
ei sieltä mitään junia t...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

janzamar kirjoitti:ei nyt sentään..mutta ruostuminen lähtee neliönmuotosesta reiästä
paremmin kun pyöreästä,kun se elää eri lailla. :wink:
nojoo, prkl alkaa mennä ot:ksi
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:lol:
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Elävä reikä? :shock:
Onhan tuohon olemassa leikkureitakin, myös sähköisiä, siis muitakin kun rälläköitä! :roll:
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Mvo kirjoitti:Mistä sen pistokkeen liittimien numeron tietää??
Mulla Escossa punainen kolmionmuotoinen pistoke, liittimissä ei ole mitään merkintää. Mihin liittimiin laitoit ledin ja mitkä yhdistit toisiinsa?
:shock: :shock:
Sovitaan vaikka että ne menee myötäpäivään. 1 ja 2 on vierekkäin ja 3 on alin. 1 ja 2 sillataan vaikka säköjohdolla 2 ja 3 väliin tulee ledi. Siitä tietää että ledi on oikein päin, kun se palaa kun virrat laittaa päälle.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Noniin. Luin vikakoodin uudelleen välittömästi kun auto sammui.

Sain koodiksi, joko 54, 55 tai 56. Vikakoodi ei tullut uudestaan kun yritti lukea. Eli koodin mukaan vika on:

54: Oktaanisäätöpistoke 2: Oikosulku
55: Joutokäyntinopeuden säätö: Oikosulku
56: Nakutustunnistin ; mahdollinen vian aiheuttaja: Johdinsarja, polttoaineen laatu, sytytyksen ajoitus, nakutustunnistin, moottorin ohjausmoduuli.

Veikkaan kyllä vahvasti, että koodi oli 55. Mistäs sitä oikosulkua kannattaa etsiä?
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Namsu
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Syys 2005 10:11
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Namsu »

Luekelin täs koko ketjun lävitte ja sieltähän löyty monta tuttua vikaa :D Ittellä o samanmoinen auto ja varsinki toi ilmanputsarin kotelo näytti tutulta, putsasithan myös sen huohottimelta ilmanputsarin koteloon menevän putken? Itellä se oli koko matkalta täynnä mömmöä ja voi kuvitella mitä tapahtu talvella. Mä oon vetäny sen huohotinputken suoraa alaspäin jottei se likaa ilmanputsaria, ja se itte huohotinki tuntuu olevan aikasta tyhjä superloonista tai mitälie sen sisäs onki. Ja toi tyhjäkäyntimoottorihan on siin ruiskun vasemmas reunas jotta siitä vaan tutkimaan... Mulla meni viime kesänä imusarjan alipainetunnistin (MAP) rikki ja auto heittäyty ihan villiks, ei käyny alle 3000rpm ollenkaan ja bensaa meni :P Sillon oli kans vekkuli ajella...
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Voiko kampiakselin asentotunnistimen vain irroittaa? Onko siinä jotain jippoa, joka pitäisi ottaa huomioon?
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voi irroittaa ja putsata kunhan laittaa takaisin! 8)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Ei lähteny kampiakselin asentotunnistin irti. Jengat vaan menee paskaks, tai siis kuusjakoavain tekee kolosta pyöreän.

Alan epäilemään, että jokin ilmaputki on tukossa. Mikä muuten tuon huohottimen tarkoitus on? Minusta se ei kyllä oikeen ilmaa päästä lävitsensä, kun puhaltaa yhteen reikään, niin ilma "kimpoaa takaisin" eikä muista rei'istä tule ilmaa kuin väpieni määrä verrattuna puhallettuun.

Muuten, silloin kun auto sammuu, niin se haisee aika pahalle sen jälkeen. Tai sitten se haju tulee kytkimestä.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oiskohan torxit, ainakin uudemmissa muistaakseni on? 8)
Huohottimen pittää huohottaa eli päästää paineet pois öljytilasta ja venakopasta. :D Onkos tuossa yksi vai kaksi huohotinta? Jos kaksi, niin alemmassa vena. Pitäisi kyllä pystyä kevyesti puhaltaan ilmat putkien läpi! 8)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Kävi outo juttu kun ajoin parkikselle. Siinä 1-vaihteella päästin kaasun ja auto valui ruutua kohti. Yht'äkkiä se rupesi "kaasuttamaan" itsestään. Siis kiihdytti hieman. Parkkiruutuni on lievässä ylämäessä. Olisikohan tuossa vinkkiä?

Voiko vetokoukun pistoke aiheuttaa nämä minun autoni ongelmat? Olen kuullut, että viallisen pistokkeen aiheuttaneen mitä oudompia juttuja.

Muutenkin auto "kiihdyttelee" itsekseen. Siis jos kiihdyttää niin yht'äkkiä se kiihdyttää enemmän ja sitten taas normaalisti, vaikkei kaasun asento muutu.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

En tunne tuota konetta, mutta siinähän on kait kaasuläpän säädin tyhjäkäyntiventtiilin tilalla? :roll: Vois tuosta vikaa etsiä koska viallinen tyhjäkäyntiventtiili oireilee nuin, eli saattaa heittää kiekat yli kolmen tonnin vapaalla ja vaihde päällä sitten vaihteesta riippuen ne kiekat! 8)
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Mä en viel sano mitään, mutta taisin korjata vian. Kerron myöhemmin kun kilometrejä tulee enemmän, että korjaantuko vika. Nyt kääntää kiltisti tyhjäkäynnille...
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
Jebulis
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Syys 2005 22:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jebulis »

Löytykö vika? Sedän Orionissa kans samalaista vikaa. Ollaan tehty kaikkemme, eikä vika millään korjaannu. Nykii oudosti. Kun painaa kaasua, ni alkaa auto hyytyymään ja nykimään. Tyhjäkäyntiä käy kyllä nätisti ja pintakaasulla toimii hyvin. Sulakerasiakin on kolvattu uudelleen, lamda vaihdettu, suodattimia vaihdettu, releitä vaihdettu JNE. Neuvoja kaivataan.
Vastaa Viestiin