Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
karvinen
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Elo 2005 00:06

Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Millaista alkuperäiskaasutinta noissa siestoissa on käytetty?

Itsellä mehumaijana näyttäisi olevan 2-kurkkuinen weber..
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

Mulla kans oli 2-k weberi, eiköhän toi orkkis ollut.
Sierra + HX35 Super
Focus
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Mikkovaan kirjoitti:Mulla kans oli 2-k weberi, eiköhän toi orkkis ollut.
Mk3 sama kuin C -malli?

Mites kun mulla näyttäisi olevan sellanen 1 kurkkunen, siis 1 reikänen.. :roll:

En oo tarkemmin kattellu mikä olisi, mut ehkä joku tietää, siinä kun toimii kaasuläppänä sellainen vihreä muovinen 'liukuläppä' .. :)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei se sellainen juuttuva(muuttuva)kurkkuinen ole

Samanlainen kun jossain taunuksissa, sellainen liukupalikka ja siinä on kiinni seosneula eli periaatteessa samanlainen systeemi kuin mopoissa
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

VesQ kirjoitti:Ei se sellainen juuttuva(muuttuva)kurkkuinen ole

Samanlainen kun jossain taunuksissa, sellainen liukupalikka ja siinä on kiinni seosneula eli periaatteessa samanlainen systeemi kuin mopoissa
Hmm.. millanen on muuttuvakurkkunen kaasari.. on tullu luettua jotain sellasista, mut mitenkä nuo pääsääntöisesti eroavat kiinteistä??

Niin, siinä on sellanen liukupalikka..
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eli kaasarin kurkussa ei ole ns kaasuläppää ollenkaan vaan yläreunassa on sellainen koko kurkun peittävä palikka mikä liikkuu kaasua painaessa, Siinä on sitten kiinni messinkinen neula (poikittain kurkkuun nähden) jota se palikka vetää mukanaan, eli kun se palikka siirtyy niin se saa ilmaa ja se neula kun tulee ulospäin sieltä niin se antaa sitten sopivasti ainetta mukaan. Suurin osa osista toimii alipaineella. Toimiva systeemi niin kauan kun toimii :D . Sitten kun alkaa kettuilemaan niin suosiolla seuraavaan romukuormaan palasina (kirveellä kahtia) ettei kukaan vahingossakaan ota sitä enää käyttöön :D

edit:
"Muuttuvakurkkuisen kaasuttimen rakenteellisina ominaisuuksina ovat: uimurikammio, jossa polttonestetaso pysyy vakaana uimurin ja neulaventtiilin avulla, kaasuttimen kaulassa oleva kaasupolkimeen yhdistetty kaasuläppä, jolla kuljettaja säätää moottoriin virtaavan ilman määrää, alipaineen mukaan liikkuva luisti, joka muuttaa kaasuttimen kurkun tilavuutta siten, että virtausnopeus kurkussa on lähes vakio koko moottorin käyntinopeusalueella kuormituksesta riippumatta, luistiin kiinnitetty kartiomainen neula ja suutinputki, jonka kautta purkautuvan polttonesteen määrää neula säätää, seosta säädetään yleensä muuttamalla suutinputken asentoa neulaan (tai neulan asentoa suutinputkeen nähden) nähden, jolloin säätö vaikuttaa moottorin saamaan seokseen kaikilla käyntinopeuksilla, eräissä muuttuvakurkkuisissa kaasuttimissa on erillinen tyhjäkäyntipiiri ja joissakin jopa kiihdytyspumppu tai kuormituksen mukaan toimiva lisäpolttonestesyöttö, yleensä kylmäkäynnistyspiiri toimii lisäpolttonestepiirinä, mutta joissakin malleissa on kuristusläppä."

Lainattu tuolta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasutin

edit2:
Löytyi kuvakin, tuo taitaa olla se taunusmalli

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... sutin1.jpg
Viimeksi muokannut VesQ, 29 Loka 2005 13:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Kiitos perusteellisesta vastauksesta. :) Miksi melkein kaikki tuntuvat vihaavan muuttuvakurkkuista kaasaria, jos se kerran on niin hyviä.. vai onko ne myös vikaherkkiä? Mitä vikaa niihin voi tulla Fiestassa...?

Mulla on 'kokemusta' Corollan 'juuttuvakurkkusesta' ja hyvin on toiminu. :D
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu hyviähän (tai asiansa-ajavia) ne ovat tosiaan niin kauan kun toimivat, sitten kun tulee jotain hämminkiä niin saa taistella illan jos toisenkin
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kolmos koppasissa siestoissa on ollut kaikkia em. kaasareita.

1.0L--> 1kurkkunen
1.1L-->muuttuvakurkkunn tai 2 kurkkunen
1.4L-->2 kurkkunen tai 1piste ruisku
1.6L--> muuttuvakurkkunen tai 2kurkkunen
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Alkuperäinen muuttuvakurkkunen näyttäisi olevan(?), lukeepi Ford siinä päälikannessa.

Miten tuon muuttuvakurkkusen kaasarin seoksia säädetään?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Lainaampa itseäni tuosta ylempää :

Sitten kun alkaa kettuilemaan niin suosiolla seuraavaan romukuormaan palasina (kirveellä kahtia) ettei kukaan vahingossakaan ota sitä enää käyttöön :D

:lol: :lol:
Ei vaa, täytyy myöntää että ei hajuakaan

Yksi veikkaus voisi olla että sitä neulan paikkaa siirretään siinä liukuvassa palikassa joka kuristaa kaasarin kurkkua, ymmärtääkseni bensa tulee suuttimesta jota neula "raottaa" liikkuessaan, vähän kuin mopoissa
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Jos joku tietäisi miten sitä kaasutinta voisi säätää. 8)
Vanha toimii suht ok, eikä tässä kannata mitään korjauskaasutintakaan alkaa laittamaan.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei ole edes mitään hajua pystyykö sitä edes säätämään, vaihtamalla seosneulan ja sen suuttimen ??
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

No eipä tuo niin vaarallista ole, vaikkei pystyisikään säätämään.. Vastaavanlaisesssa Corollassa on sit säätöä tyhjäkäynnille, nopealle tyhjäkäynnille(?) ja vielä pää(?)suuttimelle. :)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No eipä sillä oo väliä onko se kaasutin muuttuvakurkkuinen vai ei. Kulunut kaasutin ei kuitenkaan toimi. Niinku ne näissä vanhoissa paskoissa alkaa pikkuhiljaa olemaan.
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Jaakko85 kirjoitti:No eipä sillä oo väliä onko se kaasutin muuttuvakurkkuinen vai ei. Kulunut kaasutin ei kuitenkaan toimi. Niinku ne näissä vanhoissa paskoissa alkaa pikkuhiljaa olemaan.
Pitää paikkansa....
kulunu kaasari kannattaa myydä eteenpäin.. :wink:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

ft79 kirjoitti: Pitää paikkansa....
kulunu kaasari kannattaa myydä eteenpäin.. :wink:

Vai niin! Olisiko sulla hyvää käytettyä? :roll: :wink:
marsep
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Heinä 2015 18:54

Re: Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja marsep »

Mikäs on tämän 2 kurkkuisen malli/tyyppi?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Haynesin korjauskirjan mukaan Weber TLDM

Kurkut 26/28, pääsuutimet manuaalilootalla 92/122, 'emulsion tubet' F113/F75 ja 'air correction jet' 195/155
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Tessu
Viestit: 1751
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Fiesta 1.1 mk3 alkuperäinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kyllä muuten on Fordin omassa muuttuvakurkkusessa kaasarissakin kaasuläppä akselilla!
Omalla Escolla ajettu 28vuotta samalla kaasarilla ja kerran tiivarit/kalvot vaihettu.
Riippuu siitä millä moottorityypillä auto on niin semmonen kaasarikin siel on,näyttäs olevan että Valencia motissa olis se muuttuvakurkkunen ja CVH.ssa Weber, kaasarit käy kyllä minne vaan mutta sitten muuttuu imusarjakin ainakin joissain ei muute käy,ellei sovella.
Vanhaan autoon on voitu vaihtaa jo vaikka mikä kaasari
Vastaa Viestiin