OHC:n uudelleen rakennus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ongelmia vanhan motin kanssa (kaasari ohc)... Imusarjan vanhaa tiivistettä kaapiessa sitä putosi murusia huohotin tuubiin, ts. kuinka pian jokin öljykanavista tukkeutuu ja kone sanoo sopimuksen irti..? :?

Jep ja ne ongelmat jatkui sitten tuonne pakpuolelle, "uusi" peltisarja ei istu sitten millään... Mahtuu tilaansa, mutta laippojen reiät jäävät sentillä vinoon, kun downpipe- osa tökkää johonkin (vakaajaan tai runkoon). Joutuuko tuossa purkamaan peltisatsin edestä muutakin kuin sen letkun vesipumupn ja kennon välistä?

Huh paljon kysyssäreitä, mut eikähön tässä joltain tietotaitoa löydy :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Posmo
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Touko 2009 23:41

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Katso ensin tarkemmin osuuko se peltisarja tosiaan etuvakaajaan vai pelkääjän puolen "jalkatilaan". Jos kyseessä jälkimmäinen, niin saa varmaan lekalla tehtyä sen verran tilaa, että istuu paikoilleen, näin oli ainakin omassa tapauksessani. Jos osuu vakaajaan, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää varmaan pakosarjan muokkaus, eli laikkaa ja hitsilankaa vaan :)
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

duckworth kirjoitti:Ongelmia vanhan motin kanssa (kaasari ohc)... Imusarjan vanhaa tiivistettä kaapiessa sitä putosi murusia huohotin tuubiin, ts. kuinka pian jokin öljykanavista tukkeutuu ja kone sanoo sopimuksen irti..? :?
Kohta aletaan taas pääste liikkeelle/liikenteeseen, mutta nuo huohotin kanavaan pudonneet roskat arveluttaa.. Oon käytelly autoa huohotinpönttö avoinna, letkun ollessa irti siitä, toivoen roskien lentävän ulos. Onko tässä vielä zänssi, että kyseinen roska jää öljysuodattimeen, eikä tee sen suurempia tuhoja?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja ft79 »

duckworth kirjoitti: Kohta aletaan taas pääste liikkeelle/liikenteeseen, mutta nuo huohotin kanavaan pudonneet roskat arveluttaa.. Oon käytelly autoa huohotinpönttö avoinna, letkun ollessa irti siitä, toivoen roskien lentävän ulos. Onko tässä vielä zänssi, että kyseinen roska jää öljysuodattimeen, eikä tee sen suurempia tuhoja?
olikohan niin että siellä huohottimessa on
"teräsvilla" sisällä joka toimii suodattimena..(saatto olla myös joku toinen laite :roll: )

mutta eikös toi huohotin lähde ihan vetämällä pois..
sais putsattua kunnolla..

öljyputkessa on kyllä imusihti eli kaikki oravaa suuremmat jää siihen.. :D
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Rupesin tässä puntaroimaan noita lohkolle tehtäviä töitä ennen niputusta; ja tuli mieleen josko tuon saisi hoonaamalla hyväksi kun on niin sileät/naarmuttomat sylinterin seinät, eikä pahoja kulumia ole silmin havaittavissa. Koneistamoon roudaaminen veisi rahaa ja ennen kaikkea aikaa, kiinnostaa onko järkeä tehdä tuota itse? Esim. Fixus myy "hoonauskärkiä" tavalliseen porakoneeseen, liekö sitten vaikea homma harrastelijalta..?

Kun lohkoa ei tarvitsisi porata, niin sisään voisi laittaa kapeamat (vakiota mitoiltaan vastaavat) männät. Onko Rallyracen myymä AE/KS- mäntä juuri halkaisijaltaan sama kuin oharin vakio ja käykö se F-kankeen?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

minä ainaki pyöräytin sellasella porakonehoonilla karkeeksi... sitävartenhan ne on tehty. ei välttämättä koneistamojälkee vaan lienee parempi kun eimitään. tärkeintä oikea hoonikulma (tuuppimistahti), jatkuva edestakainen liike (myös lopetettaessa pysähdyksiin asti). siis noin 60 astetta kulma. ja jos karkeella kivellä teet niin pyyhkäset hienolla perään saattaa muuten laskee m-renkaiden käyttöikä alkuun aika radikaalisti.

eihän ne kyllä varmasti mihinkään lennä pois sieltä öljypohjasta ne tiivisteen murut, imusihtiin ne jää ja loput suodattimeen. en huolestuisi jos ei valtavaa määrää ole mennyt. öljynvaihdon mukana poistunevat. mutta ilmeisesti sulla on alakertakin auki ja levällään jos hoonuuta suunnittelet...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

pvdriver kirjoitti:minä ainaki pyöräytin sellasella porakonehoonilla karkeeksi... sitävartenhan ne on tehty. ei välttämättä koneistamojälkee vaan lienee parempi kun eimitään. tärkeintä oikea hoonikulma (tuuppimistahti), jatkuva edestakainen liike (myös lopetettaessa pysähdyksiin asti). siis noin 60 astetta kulma. ja jos karkeella kivellä teet niin pyyhkäset hienolla perään saattaa muuten laskee m-renkaiden käyttöikä alkuun aika radikaalisti.

eihän ne kyllä varmasti mihinkään lennä pois sieltä öljypohjasta ne tiivisteen murut, imusihtiin ne jää ja loput suodattimeen. en huolestuisi jos ei valtavaa määrää ole mennyt. öljynvaihdon mukana poistunevat. mutta ilmeisesti sulla on alakertakin auki ja levällään jos hoonuuta suunnittelet...
Siis hoonausta suunnittelen pukkiin purettuun ruiskukoneeseen, nuo roskat tippu nykyään paikallaan olevaan kaasarimottiin, jolla päristelty jo yli 200 kilsaa..

Mut joo, taidanpa hoonata itse, eikös siinä tarvittu jotain tahnaakin vielä? Tosin kaipa ne varaosaputkassa tietää...

Miten muuten nuo männät, AE/KS, meneekö F-kankiin, ja STD-lohkoon?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

juu sori unohtu, tottakai liukastetta vaan ei sen kummempaa tahnaa ku vaikka polttoöljyä tms. porausöljyä...

mäntäjuttuun en ota kantaa en tunne tapausta.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

duckworth kirjoitti:
Miten muuten nuo männät, AE/KS, meneekö F-kankiin, ja STD-lohkoon?

Kankiin käy varmasti ja uskoisin männän halkaisijankin olevan kohdallaan. Ei se porauskaan nyt niin kallista oo etteikö kannattais siinä säästellä mutta jos sylinterit on ihan mitoissaan niin turha hommahan se on.
Sierra + HX35 Super
Focus
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:sisään voisi laittaa kapeamat (vakiota mitoiltaan vastaavat) männät
En nyt varmasti ymmärtänyt mitä tarkoitat, mutta jos haluat sinne matalammat männät niin joudut ettimään pitemmät kanget, tai lisäämään iskua, tai jyrsimään lohkoa, että puristus pysyy samana.
duckworth kirjoitti:Onko Rallyracen myymä AE/KS- mäntä juuri halkaisijaltaan sama kuin oharin vakio ja käykö se F-kankeen?
Nuo AE ja KobelSmith on vakio tarvikemäntä merkkiä. Minä tekisin niin että hoonaisin ja laittaisin vaan uudet renkaat jos vanhat männät on kelvolliset. Sielä kuitenkin todennäköisesti on mahlen tekemät männät nyt?

Edit: Tuosta hoonista vielä. Kun vain rengastusremonttia tehdään suht hyväkuntoiseen moottoriin niin suurin syy hoonaukseen on se että saa sylinterin yläpäästä vanhojen renkaiden jättämän pienen pykälän pyöristettyä, ja vähän karhennettua pintaa, että uudet renkaat kuluttaa pinnan itselleen sopiviksi.
Tähän tarkoitukseen on omasta mielestä helpoin ja kätevin sellainen pallohooni (flex-hone tais olla oikeampi nimi) vaikka sitä jossain haukutaankin.
Se jousella toimiva harakanvarvas kun ei sitä pykälää juurikaan pyöristä, ja oikeat kunnon hoonit maksaa suhteessa liikaa jos kerran pari vaan hoonailee.
Viimeksi muokannut emax, 20 Syys 2010 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

emax kirjoitti: En nyt varmasti ymmärtänyt mitä tarkoitat, mutta jos haluat sinne matalammat männät niin joudut ettimään pitemmät kanget, tai lisäämään iskua, tai jyrsimään lohkoa, että puristus pysyy samana.
Juu, tarkoitin siis kapealla halkaisijaltaan kapeaa eli vakio mittojen mukaista mäntää, matalampia mäntiä ei missään nimessä vaparikoneeseen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Ok :) Muokkasin tuohon edelliseen viestiin vielä tuosta hoonista
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Joopa joo. Enpä kyllä älynny noiden pallohoonien nuon kalliita olevan..http://www.jjsraisio.palvelee.fi/tuotteet.html?id=814/ Pariinsataan € saa ohceehin sopivan :shock: Saattaa se parinkympin harakanvarvas ruveta kuullostamaan jo paremmalta :)

Töis nuolla tulee joskus hoonailtua niin en oo sen kummemmin noiden hintaa kyselly.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jep. huomenna kokeilen tuota hoonaamista. Koska homma alkaa ehkä edistyä, niin mitenkä nuo kampiakselin koneistukset. Se pitää mun käsittääkseni tasopainotuttaa vauhtipyörän kanssa, mutta onko suuri todennäköisyys että laakeripintoja (tai mitä ne onkaan) täytyy myös sipaista, ja hankkia alikokolaakerit? Tiedän että nää on koneistamon hommia, mutta sillä kysyn etten maksa turhista hommista, jos esim. nuo laakeripinnat ovat ok, ja onkin mahdollista käyttää STD-mitoitettuja runkolaakereita.

Paljonko muuten vauhtipyötää kannattaa kevennyttää, kokemuksien pohjalta?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuohon vauhtipyöräjuttuun jos joku osaa vinkata..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Tasapainoitus vauhtipyörän ja asetelman kanssa. Itse annan yleensä mukaan kaikki mikä kiintiästi on akselissa kiinni, ihan varmuuden vuoksi. Ja tasapainoitus vasta sitten kun akselille ei tehdä enää muuta.
Jos itselläsi ei ole mikrometriä niin kyllä sen voi koneistamollekkin viedä mitattavaksi, mittaavat samalla että akseli on suora.
Itsekkin voi sen verran katsoa, että jos ei vanhoissa laakereissa eikä kauloissa näy mitään leikkaumia, tai epämääräisiä jälkiä ja akselia saa pyöritettyä ilman stefoja, öljytyillä laakereilla, oikeassa momentissa, akselinpäästä kahdella tai kolmella sormella tasaisesti, niin tuskin siinä mitää suurempaa vikaa on.

Mulla on tällä hetkellä kiinni 4,5kg teräspyörä enkä mitään vaikeutta oo huomannu liikkeelle lähdössä, mutta on se kierrosherkempi. Kone on muuten lähes vakio. Uusissa teräspyörissä paino ilmoitetaan usein ilman hammaskehää, hammaskehä painaa n.½kg.
Mulle on jääny kammo nuosta sorvatuista vauhtipyöristä joten en puhu niistä mitää :shock:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sain tänään koneenosat. Huomenna alkaa se niputus, johon liittyen mutama kyssäri.

Eräs lähde (Alfamer nääs :roll: ) sanoo että laakereita asentaessa takapuolia ei öljytä, tarkoittaa siis ettei lohkoa ja laakeri kantta vasten tulevia pintoja öjytä? Entä sitten kk-laakerit, saako ne öljytä molemmin puolin?

Mukana tulleesta alapääntiivistesarjasta, löytyi muutama vailla osoitetta, pari selaista leveää jossa sormen mentävä reikä, tuleeko nämä öljypymppuun, vai liittykö niihin malleihin joissa käytetään mekaanista bemsapumppua, eli ovatko ne sitten sen b-pumpuntiivisteitä?

Kaikenlainen info ja vinkit ovat tervetulleita, miksi jotain räjäytyskuviakin :) Niin päästäisiin hyvään alkuun :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja country sedan »

duckworth kirjoitti:tarkoittaa siis ettei lohkoa ja laakeri kantta vasten tulevia pintoja öjytä?
Kyllä tarkoittaa, myös kk laakereita. Jos liuska on öljykalvon päällä se ei asetu kunnolla paikalleen ja välykset on mitä sattuu.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Laakerithan tarvii öljyä vaan sillä puolella mikä hinkkaa kampiakseliin. Toinen puoli kannattaa vaan putsata ja kuivata että liuska istuu hyvin ja kunnolla. Ja päittääslaakereihin myös öljyä.
Stefan ja akselien väliin kannattaa laittaa vähä vaseliinia niin kestää paremmin eikä jää vinkumaan.
Ne PV:n kurkun tiivisteen näköiset on melko varmasti bensapumppuun.

Edit: Olen hidas :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo, yksityiskohdista, että käykö perus laakerirasva, tuon vaseliinin korvikkeeksi (vaikka onkin litiumpohjaista)?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Käy.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, tilamaassani tiiviste sarjassa oli kampurun taakse yksi iso etupäälle kaksi pientä stefaa. Eikö edessä kuuluisi olla vain yksi, vai..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Nokkassa, apuakselissa, ja kampiakselin etupäässä on kaikissa sama stefa. Voisko se olla apuakselille? Kammen päähän tulee kumminkin vain yksi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuota, tuota, nyt on edessä todella v*ttumainen ongelma... Mäntä ei mene sylinteriin ei sitten millään :evil: Työjärjestys oli seuraavanlainen; asensin renkaat mäntään, kiristin vyön ympärille, öljysin paikat hyvin, MUTTA öljyrengas stoppaa lohkotasoon! Vyön kirin niin tiukkaan kuin sain, ja silti öljyrengas karkaa pannasta vähän ennen pyttyyn sujahdusta. Vyötä ei tiukemmalle saa, ja painoin sitä lohkoa vasten, ja aina vaan alin männänrengas karkaa... :?

Onko kokeneiden mielestä työjärjestys väärä, vai mikä neuvoksi? Pikaisia vinkkejä tarvitaan ja paljon, vaikka yksityiskohtainen selonteko miten olette itse homman hoitaneet.

Huomenna ois tarkoitus jatkaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Kyllä se noin suurinpiirtein menee.
Mäntähän on kartio, eli kiristä se vyö lopullisesti vähän ennen kun öljyrengas alkaa mennä sylinteriin, ja naputtele sitä vyötä vähä lohkon tasoon kiinni ennenkö alkaat sitä mäntää lyömään. Älä naputtele kuitenkaan ympyrää vaan esim. klo 12, 6, 3 ja 9 niin että se vyö on edes kahdelta puolelta lohkon pinnassa tiiviisti.
Sitten pidät sitä vyötä paikallaan, ja mäntään semmosia napakkoja iskuja, mutta kuitenkin niin ettei rengas hajoa jos muljahtaa pois välistä.
Ja männänrengasurat eri kohtiin. Vaikka niin että aina seuraava on kolmasosaringin eri kohdassa.
Ja sylinteriin, renkaisiin, kampiakselin kaulaan ja laakereihin kunnolla öljyä luonnollisesti.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin