Mondeo 1.8 td vm.98 LATURIN VAIHTO

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
erma
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2006 21:11
Paikkakunta: Muhos

Mondeo 1.8 td vm.98 LATURIN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja erma »

Onko millainen homma tuo laturin vaihto? Itse meinasin vaihtaa. Ilmeisesti yläpuolelta pääsee käsiksi laturiin, kun purkaa turbon välijäähdyttimen pois? Neuvoja ja vinkkejä kaipaan.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Utelias kun olen niin miksi vaihtamassa?
Onko varmasti rikki,vai isompaan?
Sillä että jos olis vaan hiilet/jännitteensäädin-paketti
vaihtoa vailla tms..
ei sieltä mitään junia t...
erma
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2006 21:11
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja erma »

voipi tosiaan olla hiilet tai säädin, mutta joka tapauksessa laturi pitää käsittääkseni irroittaa vai? joten voisiko joku antaa opastusta?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Lataus-säädin on kai vaan kahdella ruuvilla
laturin taka-osassa,eikä pitäis olla yhtään paha vaihtaa,5 min. homma..
ei sieltä mitään junia t...
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

vaihdoin just 3 viikkoa sitten.. on yllättävän vittumainen vaihtaa.

Oikea etupyörä pois, sieltä suojamuovi pois ja remmi löysälle. sit konehuoneen puolelta välijäähdytin irti, akun kenkä irti, EGR poutki irti jos lähtee (mul lähti vain toisesta päästä, käänsin väkivalloin loput sivuun), sit laturi kolmella ruuvilla irti (ne lähti helposti samoin kun johdot). sit alkaa se vaikein, eli pitäis saada laturi itseään pienemmästä reiästä pois sieltä.. mulla meni siihen rumbaan kauan aikaa.. siis kauan.. todella kauan..

uusi paikoilleen, kaikki takas jne. mun piti vinguttaa sitä yhden eripäin olevan ruuvin kohdalla olevaa peltistä helaa kun uus Blueline laturi oli 3mm eri kokoinen siitä kohtaa.

mul irtos 3vkon jälkeen herätinpiuha vielä, eli varmista että se jää tukevasti paikoilleen.

varaa siihen savottaan ainakin 3 tuntia..
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ja siellähän on siis tiellä coolerin pois oton jälkeen mm. egr putki, eberin pannu, pako- ja imusarjat, ahdin.. on keksiny Henryllä laittaa tulipellin ja lohkon väliin generaattorin :-(
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:shock: ..jeesus mikä homma tuossakin jo nykyään!!
En kyllä uutta autoa huolis millään.
Onhan tuossa tietysti haastetta..asennekysymys :)
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Luojan kiitos että laturi on etupuolella escossa ;)
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
janttu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Helmi 2005 22:45
Paikkakunta: Ex Oulun telealue nykyään merilappi

laturi

Viesti Kirjoittaja janttu »

Mondeossa TD, jos ottaa laturin pois, niin vielä Eberi lämmitin löysätä irti:

-jäähdytysletkut voi jättää eberiin kiinni
-pakoputki eberistä löysätä irti
-sit kääntää eberi sivuun



Mondeo TD -98 STW
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mä en sitä lähteny löysäämään, näytti sekin liian työläältä.. :-)
mikkok
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Tammi 2006 10:42
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikkok »

Ei ole vielä ainakaan tarvetta ollut laturin vaihtoon, mutta mietin että kuinkas suuri homma on pelkkä hihnan vaihto, pitääkö puoli konehuonetta tyhjentää että saa vaihdettua? (-99 1.8TD Mondeo)
Viimeksi muokannut mikkok, 05 Loka 2006 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ei tarvii, oikea etufillari ja suojamuovit sen alta pois niin saa vaihdettua.
mikkok
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Tammi 2006 10:42
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikkok »

OK, kiitos neuvosta.
erma
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2006 21:11
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja erma »

No niin, tuli sitten laturi vaihdettua. Ensin vaihdoin vanhaan hiilet, säätimen ja takapään laakerin. Näille osille tuli hintaa vain 30 EUR!!!. Aikaa kului 4h laturin poisottoon ja 3h laturin purkuun, osien vaihtoon ja paikalleenlaittoon. Okei tuntui ensin pelittävän ihan hyvin, mutta sitten alkoi taas latausvalo palamaan. Epäilivät sähködieselkorjaamolla, että on mennyt oikosulkuun. Tulin sitten siihen tulokseen että hankin uuden laturin ja eipähän tarvi miettiä että toimiiko varmasti. Seuraavana päivänä hakemaan Sähködieselliikkeestä uusi laturi, joka maksoi vain 135 EUR!!! ja 2h vanha pois ja 1h uusi tilalle ja hienosti toimii. Kustannuksia siis tuli 165 EUR jos ei laske omille töilleen mitään. Paikellisessa korjaamossa olisi arvion mukaan tullut maksamaan laturi 260 EUR ja työt 200 EUR eli yht. 460 EUR. Säästöä siis tuli 295 EUR. Jälkeenpäin ajateltuna vaihtotyö oli oikeastaan aika helppo homma ja nyt jos alkaisin vaihtamaan, niin homma olisi hoidettu luultavasti 2h läpi. Ei muuta kuin kiitoksia kaikista vihjeistä ja neuvoista. Rohkeasti vain itse laturinvaihtoon!!!
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

juu samaa kans mietiin että toisella kertaa se menee nopeemmin varmasti.. :-) täällä päin huudeltiin vaihtolatureista 200-250e liki joka paikassa, uui Blueline laturi liikkeessä lopulta 150e, otin sen. vanhaa mä en ees aatellu korjailla tuohon hätään kun oli kiire asian kanssa..

eiks olla kivan ahdas mötikkä ottaa pois sieltä tilastaan?
erma
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2006 21:11
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja erma »

Jep, ahdasta oli ja vielä isokätinen kun olen. Mutta onneksi löytyy oikeanlaiset ja hyvät työkalut, niin helpotti hommaa huomattavasti.
Vastaa Viestiin