Mondeo 1.8 td vm.98 LATURIN VAIHTO
Mondeo 1.8 td vm.98 LATURIN VAIHTO
Onko millainen homma tuo laturin vaihto? Itse meinasin vaihtaa. Ilmeisesti yläpuolelta pääsee käsiksi laturiin, kun purkaa turbon välijäähdyttimen pois? Neuvoja ja vinkkejä kaipaan.
vaihdoin just 3 viikkoa sitten.. on yllättävän vittumainen vaihtaa.
Oikea etupyörä pois, sieltä suojamuovi pois ja remmi löysälle. sit konehuoneen puolelta välijäähdytin irti, akun kenkä irti, EGR poutki irti jos lähtee (mul lähti vain toisesta päästä, käänsin väkivalloin loput sivuun), sit laturi kolmella ruuvilla irti (ne lähti helposti samoin kun johdot). sit alkaa se vaikein, eli pitäis saada laturi itseään pienemmästä reiästä pois sieltä.. mulla meni siihen rumbaan kauan aikaa.. siis kauan.. todella kauan..
uusi paikoilleen, kaikki takas jne. mun piti vinguttaa sitä yhden eripäin olevan ruuvin kohdalla olevaa peltistä helaa kun uus Blueline laturi oli 3mm eri kokoinen siitä kohtaa.
mul irtos 3vkon jälkeen herätinpiuha vielä, eli varmista että se jää tukevasti paikoilleen.
varaa siihen savottaan ainakin 3 tuntia..
Oikea etupyörä pois, sieltä suojamuovi pois ja remmi löysälle. sit konehuoneen puolelta välijäähdytin irti, akun kenkä irti, EGR poutki irti jos lähtee (mul lähti vain toisesta päästä, käänsin väkivalloin loput sivuun), sit laturi kolmella ruuvilla irti (ne lähti helposti samoin kun johdot). sit alkaa se vaikein, eli pitäis saada laturi itseään pienemmästä reiästä pois sieltä.. mulla meni siihen rumbaan kauan aikaa.. siis kauan.. todella kauan..
uusi paikoilleen, kaikki takas jne. mun piti vinguttaa sitä yhden eripäin olevan ruuvin kohdalla olevaa peltistä helaa kun uus Blueline laturi oli 3mm eri kokoinen siitä kohtaa.
mul irtos 3vkon jälkeen herätinpiuha vielä, eli varmista että se jää tukevasti paikoilleen.
varaa siihen savottaan ainakin 3 tuntia..
laturi
Mondeossa TD, jos ottaa laturin pois, niin vielä Eberi lämmitin löysätä irti:
-jäähdytysletkut voi jättää eberiin kiinni
-pakoputki eberistä löysätä irti
-sit kääntää eberi sivuun
Mondeo TD -98 STW
-jäähdytysletkut voi jättää eberiin kiinni
-pakoputki eberistä löysätä irti
-sit kääntää eberi sivuun
Mondeo TD -98 STW
Ei ole vielä ainakaan tarvetta ollut laturin vaihtoon, mutta mietin että kuinkas suuri homma on pelkkä hihnan vaihto, pitääkö puoli konehuonetta tyhjentää että saa vaihdettua? (-99 1.8TD Mondeo)
Viimeksi muokannut mikkok, 05 Loka 2006 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No niin, tuli sitten laturi vaihdettua. Ensin vaihdoin vanhaan hiilet, säätimen ja takapään laakerin. Näille osille tuli hintaa vain 30 EUR!!!. Aikaa kului 4h laturin poisottoon ja 3h laturin purkuun, osien vaihtoon ja paikalleenlaittoon. Okei tuntui ensin pelittävän ihan hyvin, mutta sitten alkoi taas latausvalo palamaan. Epäilivät sähködieselkorjaamolla, että on mennyt oikosulkuun. Tulin sitten siihen tulokseen että hankin uuden laturin ja eipähän tarvi miettiä että toimiiko varmasti. Seuraavana päivänä hakemaan Sähködieselliikkeestä uusi laturi, joka maksoi vain 135 EUR!!! ja 2h vanha pois ja 1h uusi tilalle ja hienosti toimii. Kustannuksia siis tuli 165 EUR jos ei laske omille töilleen mitään. Paikellisessa korjaamossa olisi arvion mukaan tullut maksamaan laturi 260 EUR ja työt 200 EUR eli yht. 460 EUR. Säästöä siis tuli 295 EUR. Jälkeenpäin ajateltuna vaihtotyö oli oikeastaan aika helppo homma ja nyt jos alkaisin vaihtamaan, niin homma olisi hoidettu luultavasti 2h läpi. Ei muuta kuin kiitoksia kaikista vihjeistä ja neuvoista. Rohkeasti vain itse laturinvaihtoon!!!
juu samaa kans mietiin että toisella kertaa se menee nopeemmin varmasti..
täällä päin huudeltiin vaihtolatureista 200-250e liki joka paikassa, uui Blueline laturi liikkeessä lopulta 150e, otin sen. vanhaa mä en ees aatellu korjailla tuohon hätään kun oli kiire asian kanssa..
eiks olla kivan ahdas mötikkä ottaa pois sieltä tilastaan?

eiks olla kivan ahdas mötikkä ottaa pois sieltä tilastaan?