Mondeo 2.0 TDCi-05, katsastus hylätty!
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 19 Touko 2005 00:28
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Mondeo 2.0 TDCi-05, katsastus hylätty!
Vein pari päivää sitten äitini taksin ensimmäiseen vuosikatsastukseen. Taksit tulee katsastaa vuosittain, eli tämä oli heinäkuun lopulla 2005 käyttöönotetulle autolle ensimmäinen katsastus. Ja hylkyhän sieltä tuli.
Auto hylättiin pakokaasupäästöjen takia. En nyt muista enkä ymmärrä, mikä arvo se oli, jonka piti olla alle 1.5, ja Mondeo päästeli yli kolmen arvoja kovasta yrityksestä huolimatta. Euro4-hyväksytyille autoille tuo arvo on todellakin 1.5 eikä 3.0, jota eräällä toisella keskustelupalstalla tarjottiin.
Autolla on ajettu n. 90tkm. Aikaisemmin oli suuria ongelmia moottorilämpöjen, ilmastoinnin yms. kanssa. Auton moottori heitti useasti lämmöt punaiselle alueelle ja ongelma saatiin korjattua vasta kesäkuun alussa vaikka siitä useasti merkkihuollossa mainittiin.
Nyt kysymys kuuluukin, voisiko tuo moottorin toistuva "keittäminen" olla tässäkin taustalla? Samaten jo pitkään on tuntunut, että koneen tehot ovat hukassa. Automaattiloota joko hakee pienempää vaihdetta tai jurruttaa isommalla, mutta kovin tehottomalta auto tuntuu.
Olenko aivan hakoteillä? Olisiko jotain edullista keinoa mitata koneen kuntoa/tehoja? Auto menee joka tapauksessa elokuun alussa merkkiliikkeeseen, ja olisi hyvä saada jotain mustaa valkoiselle päästömittauksen lisäksi.
Takuu sentään kattanee remontit, mutta olisi silti hyvä saada mielipiteitä ja neuvoja. Entisenä Vehon asiakkaana en aina jaksa uskoa, että huoltoneuvojat ovat ystäviäni.
Auto hylättiin pakokaasupäästöjen takia. En nyt muista enkä ymmärrä, mikä arvo se oli, jonka piti olla alle 1.5, ja Mondeo päästeli yli kolmen arvoja kovasta yrityksestä huolimatta. Euro4-hyväksytyille autoille tuo arvo on todellakin 1.5 eikä 3.0, jota eräällä toisella keskustelupalstalla tarjottiin.
Autolla on ajettu n. 90tkm. Aikaisemmin oli suuria ongelmia moottorilämpöjen, ilmastoinnin yms. kanssa. Auton moottori heitti useasti lämmöt punaiselle alueelle ja ongelma saatiin korjattua vasta kesäkuun alussa vaikka siitä useasti merkkihuollossa mainittiin.
Nyt kysymys kuuluukin, voisiko tuo moottorin toistuva "keittäminen" olla tässäkin taustalla? Samaten jo pitkään on tuntunut, että koneen tehot ovat hukassa. Automaattiloota joko hakee pienempää vaihdetta tai jurruttaa isommalla, mutta kovin tehottomalta auto tuntuu.
Olenko aivan hakoteillä? Olisiko jotain edullista keinoa mitata koneen kuntoa/tehoja? Auto menee joka tapauksessa elokuun alussa merkkiliikkeeseen, ja olisi hyvä saada jotain mustaa valkoiselle päästömittauksen lisäksi.
Takuu sentään kattanee remontit, mutta olisi silti hyvä saada mielipiteitä ja neuvoja. Entisenä Vehon asiakkaana en aina jaksa uskoa, että huoltoneuvojat ovat ystäviäni.
Re: Mondeo 2.0 TDCi-05, katsastus hylätty!
Hmm... en ole kuullut muuta K-arvoja kuin 2.5 (vaparit) ja ahdetut 3.0. Sitten tarkastuksia netistä ja en ole vieläkään kuullut muuta, mutta lukenut kyllä...Kilgore Trout kirjoitti: Auto hylättiin pakokaasupäästöjen takia. En nyt muista enkä ymmärrä, mikä arvo se oli, jonka piti olla alle 1.5, ja Mondeo päästeli yli kolmen arvoja kovasta yrityksestä huolimatta. Euro4-hyväksytyille autoille tuo arvo on todellakin 1.5 eikä 3.0, jota eräällä toisella keskustelupalstalla tarjottiin.
Autolla on ajettu n. 90tkm. Aikaisemmin oli suuria ongelmia moottorilämpöjen, ilmastoinnin yms. kanssa. Auton moottori heitti useasti lämmöt punaiselle alueelle ja ongelma saatiin korjattua vasta kesäkuun alussa vaikka siitä useasti merkkihuollossa mainittiin.
A-Katsastuksen sivuilta copy paste
Dieselmoottorilla varustetun auton
päästömittauksen raja-arvot
Mikäli auton valmistaja ei ole ilmoittanut tyyppihyväksynnässä tai tyyppikatsastuksessa korkeampaa savutuksen raja-arvoa autossa käytettävälle moottorille käytetään raja-arvoina alla olevassa taulukossa olevia raja-arvoja.
Vapaastihengittävä moottori k = 2,5
Turboahtimella varustettu moottori k = 3,0
EURO 4 päästötason moottori k = 1,5
Autoille, jotka on otettu käyttöön ennen vuotta 1990 ja joita ei ole tyyppihyväksytty ajoneuvojen dieselmoottoreiden päästöjen vähentämiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan direktiivin mukaisesti, raja-arvona on kuitenkin 7,0 Bosch-yksikköä.
Perskeles taas oppi uutta...
Ylikuumeneminen ei ole tervellistä, mutta epäilisin tuon ongelman johtuvan lähinnä ruiskutuspuolelta. Jos veikata pitäisi...
- vuotava suutin
- takerteleva turbon säätösiivikkö
- ilmamäärämittari
Moottorin kunnon testaus on hinnakasta,
- ohivuotomittaus
- tehomittaus
Noiden jälkeen moottorin kunto on aika luotettavasti selvillä.
Fordin testerillä saa puristukset katsottua moottorinohjauksen alta, joten silläkin pahimmat virheet selviävät. Ns. halpa tarkastus voisi olla paikallisessa BSC-korjaamossa sähköisten puristuspaineiden mittaus, se on nopea (=edullinen) ja suuntaa antava, siis pahimmat ongelmat siinäkin näkyvät.
j.h
BSC Bosch Car Service
Viimeksi muokannut jpisteh, 24 Heinä 2006 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuossa tuo lista, mutta taitaa tuokin olla vähän hiinä ja hiinä, et onko tuosta mitään hyötyä loppupeleissä.jaska74 kirjoitti:auttasko autotohtorin kuntotesti?
eikös se käy moottorin läpi sisä ja ulkopuolelta
Moottori
• Sylinterinkannen ja kannentiivisteen mahdolliset vuodot vesitilaan tutkitaan erillisellä mittalaitteella.
• Bensiinimoottorin pakokaasupäästöt kertovat moottorin säädöistä, kunnosta ja ympäristöystävällisyydestä. Myös katalysaattorin toiminta selviää päästömittausarvoista.
• Sytytys- ja polttonestelaitteiden yleiskunto tarkastetaan.
• Muiden apulaitteiden toiminta tarkastetaan mittaamalla latausjännite
• Moottorin käynnistyvyys ja käyntiäänet tarkastetaan sekä paikallistetaan mahdolliset poikkeavat äänet.
• Moottorin neste- ja öljyvuodot tarkastetaan
• Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys mitataan.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 19 Touko 2005 00:28
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kiinnostaisi tietää, mitä käyntiääni kertoi???Kilgore Trout kirjoitti:Huomenna äitee vie auton tutulle korjaajalle, jonka omistaja lupasi jo käyntiäänestä tunnistaa läpäiseekö auto pakokaasutestin vai ei. Toivottavasti tekee autolle sitten muutakin kuin kuuntelee. :D
j.h
mittarit ja testerit metsikköön, kun asentajalla on vain hyvä sävelkorva?
Viimevuoden katsastuksessa oli uusi ilmansuodin ja eka polkasulla anto alle 1 arvon joten ei hudatettu kolmeakertaa.
Tänävuonna en vaihtanut suodinta katsastukseen ja sääliksi alkoi käymään kun poljeksittiin useampaan otteeseen tyhjiltään kierrokset tappiin.
Vähemmällä olis päässyt kun olis vaihtanut suotimen katsastukseen.
Tänävuonna en vaihtanut suodinta katsastukseen ja sääliksi alkoi käymään kun poljeksittiin useampaan otteeseen tyhjiltään kierrokset tappiin.
Vähemmällä olis päässyt kun olis vaihtanut suotimen katsastukseen.
Fix Or Repair Daily
ei välttämättä päde tähän tapaukseen, mutta muistakaa kun dieseliä tuotte leimalle seuraavat asiat:
1. Käytä moottori lämpimäksi ennen leimalle tuloa. Vältä dieselisi leimaaamista -30c pakkasessa..
2. Huolehdi että koneessa on öljyä ja nestettä tarpeeksi
3. Älä tule savutusmittaukseen vaihtoaikansa ylittäneellä jakohihnalla!
4. Tarkista ja tarvittaessa vaihda ilmanputsari
5. "Puhdista" moottori matkalla katsastukseen; Hyvä keino on pieni vaihde päälle ja kaasu lattiaan, tätä niiiiin kauan että savutus vähenee (jos se on alunperin sankkaa), jos suurella vaihteella tekee saman saattaa ajolisenssi lähteä kuivumaan.. 8)
6. Älä tuo huonosti käyvää konetta mittaukseen. Ehjä moottori kestää kyllä testin, valmiiksi epäkuntoinen ei välttämättä..
näillä eväillä vanhakin riisseliraksutin menee testistä läpi jos on mennäkseen. varmasti 90% hylätyistä mittauksista johtuu em. kohtien laiminlyönnistä..
menee se tukkoinenkin kone läpi ehkä kun poljetaan tarpeeksi mittauksessa, mut mun järjen mukaan se ajaessa polkeminen on koneelle terveempää kun tyhjänä huudattaminen..
terv. katsastusmies från Vasa.
1. Käytä moottori lämpimäksi ennen leimalle tuloa. Vältä dieselisi leimaaamista -30c pakkasessa..
2. Huolehdi että koneessa on öljyä ja nestettä tarpeeksi
3. Älä tule savutusmittaukseen vaihtoaikansa ylittäneellä jakohihnalla!
4. Tarkista ja tarvittaessa vaihda ilmanputsari
5. "Puhdista" moottori matkalla katsastukseen; Hyvä keino on pieni vaihde päälle ja kaasu lattiaan, tätä niiiiin kauan että savutus vähenee (jos se on alunperin sankkaa), jos suurella vaihteella tekee saman saattaa ajolisenssi lähteä kuivumaan.. 8)
6. Älä tuo huonosti käyvää konetta mittaukseen. Ehjä moottori kestää kyllä testin, valmiiksi epäkuntoinen ei välttämättä..
näillä eväillä vanhakin riisseliraksutin menee testistä läpi jos on mennäkseen. varmasti 90% hylätyistä mittauksista johtuu em. kohtien laiminlyönnistä..
menee se tukkoinenkin kone läpi ehkä kun poljetaan tarpeeksi mittauksessa, mut mun järjen mukaan se ajaessa polkeminen on koneelle terveempää kun tyhjänä huudattaminen..

terv. katsastusmies från Vasa.
LähetäLähetetty: Lau Syy 30, 2006 6:16 pm Viestin aihe:
ei välttämättä päde tähän tapaukseen, mutta muistakaa kun dieseliä tuotte leimalle seuraavat asiat:
1. Käytä moottori lämpimäksi ennen leimalle tuloa. Vältä dieselisi leimaaamista -30c pakkasessa..
2. Huolehdi että koneessa on öljyä ja nestettä tarpeeksi
3. Älä tule savutusmittaukseen vaihtoaikansa ylittäneellä jakohihnalla!
4. Tarkista ja tarvittaessa vaihda ilmanputsari
5. "Puhdista" moottori matkalla katsastukseen; Hyvä keino on pieni vaihde päälle ja kaasu lattiaan, tätä niiiiin kauan että savutus vähenee (jos se on alunperin sankkaa), jos suurella vaihteella tekee saman saattaa ajolisenssi lähteä kuivumaan.. Cool
6. Älä tuo huonosti käyvää konetta mittaukseen. Ehjä moottori kestää kyllä testin, valmiiksi epäkuntoinen ei välttämättä..
Minä lisäisin listaan sen ilmansuodattimen, ex turpodiisseli klonkswaakeni pomppasi päästöjen vuoksi katsastuksessa. Syy oli tukkeentunut ilmansuodatin. Pelkkä suodattimen vaihto tiputti k-arvon 3,7--> 2,4.
Citroen Xsara Break HDi -00
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
Minä lisäisin listaan sen ilmansuodattimen, ex turpodiisseli klonkswaakeni pomppasi päästöjen vuoksi katsastuksessa. Syy oli tukkeentunut ilmansuodatin. Pelkkä suodattimen vaihto tiputti k-arvon 3,7--> 2,4.[/quote]mkh kirjoitti: 4. Tarkista ja tarvittaessa vaihda ilmanputsari
Minäkin lisäisin ilmanpuhdistimen vaihdon ;-), nyky ilmamääräämittaavat dieselit eivät ole kovinkaan tarkkoja ilmanpuhdistimen kunnosta, vaikka se onkin hyvä olla puhdas.
j.h