Mondeo 2.0 TDCi-05, katsastus hylätty!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kilgore Trout
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Touko 2005 00:28
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Mondeo 2.0 TDCi-05, katsastus hylätty!

Viesti Kirjoittaja Kilgore Trout »

Vein pari päivää sitten äitini taksin ensimmäiseen vuosikatsastukseen. Taksit tulee katsastaa vuosittain, eli tämä oli heinäkuun lopulla 2005 käyttöönotetulle autolle ensimmäinen katsastus. Ja hylkyhän sieltä tuli.

Auto hylättiin pakokaasupäästöjen takia. En nyt muista enkä ymmärrä, mikä arvo se oli, jonka piti olla alle 1.5, ja Mondeo päästeli yli kolmen arvoja kovasta yrityksestä huolimatta. Euro4-hyväksytyille autoille tuo arvo on todellakin 1.5 eikä 3.0, jota eräällä toisella keskustelupalstalla tarjottiin.

Autolla on ajettu n. 90tkm. Aikaisemmin oli suuria ongelmia moottorilämpöjen, ilmastoinnin yms. kanssa. Auton moottori heitti useasti lämmöt punaiselle alueelle ja ongelma saatiin korjattua vasta kesäkuun alussa vaikka siitä useasti merkkihuollossa mainittiin.

Nyt kysymys kuuluukin, voisiko tuo moottorin toistuva "keittäminen" olla tässäkin taustalla? Samaten jo pitkään on tuntunut, että koneen tehot ovat hukassa. Automaattiloota joko hakee pienempää vaihdetta tai jurruttaa isommalla, mutta kovin tehottomalta auto tuntuu.

Olenko aivan hakoteillä? Olisiko jotain edullista keinoa mitata koneen kuntoa/tehoja? Auto menee joka tapauksessa elokuun alussa merkkiliikkeeseen, ja olisi hyvä saada jotain mustaa valkoiselle päästömittauksen lisäksi.

Takuu sentään kattanee remontit, mutta olisi silti hyvä saada mielipiteitä ja neuvoja. Entisenä Vehon asiakkaana en aina jaksa uskoa, että huoltoneuvojat ovat ystäviäni.
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

No tehothan saa jokseenkin selville penkittämällä, ei liene kallistakaan...
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa ;) )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Mondeo 2.0 TDCi-05, katsastus hylätty!

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Kilgore Trout kirjoitti: Auto hylättiin pakokaasupäästöjen takia. En nyt muista enkä ymmärrä, mikä arvo se oli, jonka piti olla alle 1.5, ja Mondeo päästeli yli kolmen arvoja kovasta yrityksestä huolimatta. Euro4-hyväksytyille autoille tuo arvo on todellakin 1.5 eikä 3.0, jota eräällä toisella keskustelupalstalla tarjottiin.

Autolla on ajettu n. 90tkm. Aikaisemmin oli suuria ongelmia moottorilämpöjen, ilmastoinnin yms. kanssa. Auton moottori heitti useasti lämmöt punaiselle alueelle ja ongelma saatiin korjattua vasta kesäkuun alussa vaikka siitä useasti merkkihuollossa mainittiin.
Hmm... en ole kuullut muuta K-arvoja kuin 2.5 (vaparit) ja ahdetut 3.0. Sitten tarkastuksia netistä ja en ole vieläkään kuullut muuta, mutta lukenut kyllä...

A-Katsastuksen sivuilta copy paste
Dieselmoottorilla varustetun auton
päästömittauksen raja-arvot

Mikäli auton valmistaja ei ole ilmoittanut tyyppihyväksynnässä tai tyyppikatsastuksessa korkeampaa savutuksen raja-arvoa autossa käytettävälle moottorille käytetään raja-arvoina alla olevassa taulukossa olevia raja-arvoja.

Vapaastihengittävä moottori k = 2,5
Turboahtimella varustettu moottori k = 3,0
EURO 4 päästötason moottori k = 1,5

Autoille, jotka on otettu käyttöön ennen vuotta 1990 ja joita ei ole tyyppihyväksytty ajoneuvojen dieselmoottoreiden päästöjen vähentämiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan direktiivin mukaisesti, raja-arvona on kuitenkin 7,0 Bosch-yksikköä.


Perskeles taas oppi uutta...
Ylikuumeneminen ei ole tervellistä, mutta epäilisin tuon ongelman johtuvan lähinnä ruiskutuspuolelta. Jos veikata pitäisi...
- vuotava suutin
- takerteleva turbon säätösiivikkö
- ilmamäärämittari

Moottorin kunnon testaus on hinnakasta,
- ohivuotomittaus
- tehomittaus
Noiden jälkeen moottorin kunto on aika luotettavasti selvillä.

Fordin testerillä saa puristukset katsottua moottorinohjauksen alta, joten silläkin pahimmat virheet selviävät. Ns. halpa tarkastus voisi olla paikallisessa BSC-korjaamossa sähköisten puristuspaineiden mittaus, se on nopea (=edullinen) ja suuntaa antava, siis pahimmat ongelmat siinäkin näkyvät.

j.h

BSC Bosch Car Service
Viimeksi muokannut jpisteh, 24 Heinä 2006 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

auttasko autotohtorin kuntotesti?
eikös se käy moottorin läpi sisä ja ulkopuolelta
Focus 1.0 edition a6 2017
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

jaska74 kirjoitti:auttasko autotohtorin kuntotesti?
eikös se käy moottorin läpi sisä ja ulkopuolelta
Tuossa tuo lista, mutta taitaa tuokin olla vähän hiinä ja hiinä, et onko tuosta mitään hyötyä loppupeleissä.
Moottori

• Sylinterinkannen ja kannentiivisteen mahdolliset vuodot vesitilaan tutkitaan erillisellä mittalaitteella.
• Bensiinimoottorin pakokaasupäästöt kertovat moottorin säädöistä, kunnosta ja ympäristöystävällisyydestä. Myös katalysaattorin toiminta selviää päästömittausarvoista.
• Sytytys- ja polttonestelaitteiden yleiskunto tarkastetaan.
• Muiden apulaitteiden toiminta tarkastetaan mittaamalla latausjännite
• Moottorin käynnistyvyys ja käyntiäänet tarkastetaan sekä paikallistetaan mahdolliset poikkeavat äänet.
• Moottorin neste- ja öljyvuodot tarkastetaan
• Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys mitataan.
Kilgore Trout
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Touko 2005 00:28
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kilgore Trout »

Huomenna äitee vie auton tutulle korjaajalle, jonka omistaja lupasi jo käyntiäänestä tunnistaa läpäiseekö auto pakokaasutestin vai ei. Toivottavasti tekee autolle sitten muutakin kuin kuuntelee. :D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Sehän riittää kun kirjoittaa "päästötodistuksen"? :D
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Monteonisti kirjoitti:Sehän riittää kun kirjoittaa "päästötodistuksen"? :D
No ei riitä. Konttorilla yleensä ottavat maksuttoman uusinnan... :?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ottavat joskus, ei aina, eivät myöskään hylkää jos on päästötodistus, nootti voi kyllä tulla! 8)
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Kilgore Trout kirjoitti:Huomenna äitee vie auton tutulle korjaajalle, jonka omistaja lupasi jo käyntiäänestä tunnistaa läpäiseekö auto pakokaasutestin vai ei. Toivottavasti tekee autolle sitten muutakin kuin kuuntelee. :D
Kiinnostaisi tietää, mitä käyntiääni kertoi???

j.h

mittarit ja testerit metsikköön, kun asentajalla on vain hyvä sävelkorva?
eki75
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:48
Paikkakunta: Keuruu-Karstula

Viesti Kirjoittaja eki75 »

Onko vaihdettu ilmansuodatin? ainakin vanhemmissa muun merkkisissä dieseleissä tippu tuo kohdalleen kun vaihtoi vuoden ajetun suodattimen uuteen...

-Eki
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Viimevuoden katsastuksessa oli uusi ilmansuodin ja eka polkasulla anto alle 1 arvon joten ei hudatettu kolmeakertaa.

Tänävuonna en vaihtanut suodinta katsastukseen ja sääliksi alkoi käymään kun poljeksittiin useampaan otteeseen tyhjiltään kierrokset tappiin.

Vähemmällä olis päässyt kun olis vaihtanut suotimen katsastukseen.
Fix Or Repair Daily
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Kilgore Trout kirjoitti:Huomenna äitee vie auton tutulle korjaajalle
Miksei takuuremonttiin merkkiliikeeseen?
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ei välttämättä päde tähän tapaukseen, mutta muistakaa kun dieseliä tuotte leimalle seuraavat asiat:

1. Käytä moottori lämpimäksi ennen leimalle tuloa. Vältä dieselisi leimaaamista -30c pakkasessa..
2. Huolehdi että koneessa on öljyä ja nestettä tarpeeksi
3. Älä tule savutusmittaukseen vaihtoaikansa ylittäneellä jakohihnalla!
4. Tarkista ja tarvittaessa vaihda ilmanputsari
5. "Puhdista" moottori matkalla katsastukseen; Hyvä keino on pieni vaihde päälle ja kaasu lattiaan, tätä niiiiin kauan että savutus vähenee (jos se on alunperin sankkaa), jos suurella vaihteella tekee saman saattaa ajolisenssi lähteä kuivumaan.. 8)
6. Älä tuo huonosti käyvää konetta mittaukseen. Ehjä moottori kestää kyllä testin, valmiiksi epäkuntoinen ei välttämättä..

näillä eväillä vanhakin riisseliraksutin menee testistä läpi jos on mennäkseen. varmasti 90% hylätyistä mittauksista johtuu em. kohtien laiminlyönnistä..

menee se tukkoinenkin kone läpi ehkä kun poljetaan tarpeeksi mittauksessa, mut mun järjen mukaan se ajaessa polkeminen on koneelle terveempää kun tyhjänä huudattaminen.. :-)

terv. katsastusmies från Vasa.
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »


LähetäLähetetty: Lau Syy 30, 2006 6:16 pm Viestin aihe:
ei välttämättä päde tähän tapaukseen, mutta muistakaa kun dieseliä tuotte leimalle seuraavat asiat:

1. Käytä moottori lämpimäksi ennen leimalle tuloa. Vältä dieselisi leimaaamista -30c pakkasessa..
2. Huolehdi että koneessa on öljyä ja nestettä tarpeeksi
3. Älä tule savutusmittaukseen vaihtoaikansa ylittäneellä jakohihnalla!
4. Tarkista ja tarvittaessa vaihda ilmanputsari
5. "Puhdista" moottori matkalla katsastukseen; Hyvä keino on pieni vaihde päälle ja kaasu lattiaan, tätä niiiiin kauan että savutus vähenee (jos se on alunperin sankkaa), jos suurella vaihteella tekee saman saattaa ajolisenssi lähteä kuivumaan.. Cool
6. Älä tuo huonosti käyvää konetta mittaukseen. Ehjä moottori kestää kyllä testin, valmiiksi epäkuntoinen ei välttämättä..



Minä lisäisin listaan sen ilmansuodattimen, ex turpodiisseli klonkswaakeni pomppasi päästöjen vuoksi katsastuksessa. Syy oli tukkeentunut ilmansuodatin. Pelkkä suodattimen vaihto tiputti k-arvon 3,7--> 2,4.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

mkh kirjoitti: 4. Tarkista ja tarvittaessa vaihda ilmanputsari
Minä lisäisin listaan sen ilmansuodattimen, ex turpodiisseli klonkswaakeni pomppasi päästöjen vuoksi katsastuksessa. Syy oli tukkeentunut ilmansuodatin. Pelkkä suodattimen vaihto tiputti k-arvon 3,7--> 2,4.[/quote]

Minäkin lisäisin ilmanpuhdistimen vaihdon ;-), nyky ilmamääräämittaavat dieselit eivät ole kovinkaan tarkkoja ilmanpuhdistimen kunnosta, vaikka se onkin hyvä olla puhdas.

j.h
riesa87
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Loka 2006 01:41
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja riesa87 »

tai ettit sieltä koneen kyljestä EGR-venttiilin ja laitat pienen laakeri kuulan siihen letkuun. Toimii varmaan voortissakin, niin kun monissa muissakin autoissa
Vastaa Viestiin