Sytytysongelmat
Sytytysongelmat
Joopa joo. Minulla oli se ongelma transitissa että ei anna kipinää. Vika ollut jo yli vuoden, eikä vielä ole löytynyt ketään joka saisi auton käymään. Moni kyllä kehuu, mutta... Kaikki sähköosat on vaihdettu, jotkut kahteen tai kolmeen kertaan, mutta ei toimi. Auto on transit 2,0 i Kat. -91 eli aika harvinainen ja osat eivät ihan kaupan hyllyltä löydy. Ford liikkeissäkin ollaan kuin mitkäkin tollot, kerrotaan vain että kipinää ei tule, mutta ei sitä miten saataisiin tulemaan. Mieleeni onkin tullut seuraavaa. Mikäli ostaisi vaikka jonkun sierran ja ottaisi siitä mekaanisen kaasarin, bensapumpun, virranjaottimen ym. tarvittavat. Voisiko onnistua? Voisi vaikka rakentaa oman järjestelmän käynnistykselle, siis virtalukosta kaikki toiminnot päälle ja moottorin järjestelmä olisi oma yksikkönsä. Tämä sen vuoksi, koska autossa on sitä johtoa enemmän kuin normaalissa transussa, eikä sitä purkaa oikein voi.
Re: Sytytysongelmat
tuskin noi sitä kipinää takas tuo...paroni kirjoitti: ottaisi siitä mekaanisen kaasarin, bensapumpun,
ootko koittanu puolalle suoraa johtoa että tuleeko sillon kipinää?
ja fordin 2.0i kat 91 moottoriin kyllä löytyy osia ihan kaupan hyllyltä, sama konehan se on kun esim sierrassa (ohc vai dohc?)
Focus 1.0 edition a6 2017
Sytytysongelmat
Kyllä on koitettu vaikka miten, kipinää vaan ei tule. Eipä tuo ole samanlainen kuin muut. Esim. sytysboksi löytyi ainoastaan Saksasta ja kytkentäkaavioita ei löydy edes maahantuojalta. Ihmettelivät vaan että onko tämmöinenkin tehty. Eräs romuttamo kertoi purkaneensa n.300 transittia, eikä ole tämmöistä vielä vastaan tullut. Kyllä niitä kokeilijoita on ollut, mutta ei vaan kipinää. Häpeissään ovat kun joutuvat myöntämään etteivät osaa, eipä silti, en minäkään. Tarkoitin sitä sillä vaihdolla, että pystyisi ohittamaan nykyisen monimutkaisen järjestelmän. Olisi sellainen ainakin mihin löytyisi osia. Muutama korjaamo on kieltäytynyt ottamaan auotoani korjaukseen, koska ei ole varmuutta saavatko toimimaan. Turhasta en viitsisi enää maksaa, sillä saman lopputuloksen minäkin saan aikaan.
Katohan koneen kyljestä moottorin tyyppikoodi niin päästään alkuun.
Vaihtoehdot on vähissä.
Sen pitäisi olla:
Transit 1/86-7/91
N6T: Ohc CFi
N6TS: Ohc CFi
Tai Transit 8/91--->
NCA Ohc EFi
Koodi pitäisi löytyä ohareissa vaihdelaatikon alimmaisesta kiinnityskorvakkeesta tai (ilmaisesti emax mallissa) venttiilikopan alapuolelta. Eräänlaisen nosto tms. kiinnikkeen alapuolelta.
Onko transittisi automaatti vai manuaali?
Veikkaisin, että toi eri loppukirjaimella oleva boksi on vain alunperin tomaatti vehkeestä (tai manuaali jos omasi on automaatti).
EDIT: Jaaa... nyt tuli sekaannus. Tarkoititko tolla syttyboksilla tosiaan edis4 boksia vai meinasitko ihan eec-iv moottorinohjausyksikköä???
Vaihtoehdot on vähissä.
Sen pitäisi olla:
Transit 1/86-7/91
N6T: Ohc CFi
N6TS: Ohc CFi
Tai Transit 8/91--->
NCA Ohc EFi
Koodi pitäisi löytyä ohareissa vaihdelaatikon alimmaisesta kiinnityskorvakkeesta tai (ilmaisesti emax mallissa) venttiilikopan alapuolelta. Eräänlaisen nosto tms. kiinnikkeen alapuolelta.
Onko transittisi automaatti vai manuaali?
Veikkaisin, että toi eri loppukirjaimella oleva boksi on vain alunperin tomaatti vehkeestä (tai manuaali jos omasi on automaatti).
EDIT: Jaaa... nyt tuli sekaannus. Tarkoititko tolla syttyboksilla tosiaan edis4 boksia vai meinasitko ihan eec-iv moottorinohjausyksikköä???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Sytytysongelmat
Tarkistan huomenna koneen tyypin. En enää yöllä hyttysten syötäväksi mene. Auto ollut automaatti, muutettu manuaaliksi. Otettu huomioon automaattilaatikon vaatima vapaa-asento eli laatikon johdotuksissa ei ole vikaa.
Sytytysongelmat
Mulla olis sellanen erikoinen vinkki, tutulla oli samanlainen vika sierra ruisku doch koneessa siihen vaihdettiin ruisku boxia ja muuta sähköosaa. Mutta lopuksi jostain saatiin tietää jotta joissain on ollu vikana startti moottorin loppuun kuluneet hiilet.
En tiedä varmaksi, mutta tälläsiä satuja mulle on kerrottu.
En tiedä varmaksi, mutta tälläsiä satuja mulle on kerrottu.
Re: Sytytysongelmat
joko se huominen meni?paroni kirjoitti:Tarkistan huomenna koneen tyypin. En enää yöllä hyttysten syötäväksi mene..
Focus 1.0 edition a6 2017
Sytyttää!!!!!!!!!
Vihdoinkin. Yli vuoden se kesti, mutta tänään lauantaina 1.7 lähti käyntiin. Olen tietenkin tarinan velkaa kaikille neuvoja antaneille ja muillekin, ketä asiani on kiinnostanut. Ostin -88 Sierran, 2,0 ohc kaasariversion. Otin autosta kaasarin, imusarjan, bensapumpun, sytkäboksin sekä kolme relettä. Hain kirjastosta Sierran korjauskirjan ja kytkin releet kytkentäkaavioiden mukaan. Aikaahan siinä hieman meni kun ei meinannut toimia, mutta kun suurennuslasilla tutkin kaavioita niin huomasin kaksi virhekytkentää ja ne kun korjasin niin lähtihän se. Vielä huomenissa teen loppuviritelmät ja eikun kovaa ajoa kunhan ensin katsastan. Myöntää toki täytyy että usko meinasi itseltäkin loppua. Lähipiiriltä se loppui jo ajat sitten, saivat kuitenkin pitkän nenän. Kiitos kaikille keskustelijoille ja aurinkoista kesää!
Mitenhän aurinkoiseksi se kesä muuttuu kun menet tuota katsastamaan? Rekisteriotteessahan varmaan lukee katti, vähäpääistöinen ja polttoaineenruiskutusjärjestelmä.
Pahaa pelkään että ongelmia on tiedossa.
Pahaa pelkään että ongelmia on tiedossa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Alkuperäinen järjestelmäkin on varmasti korjattavissa. Vaikka alkuperäisiä osia ei ehkä saakaan voidaan ne korvata vastaavat toiminnot suorittavilla ilman että koko polttoineen syöttöjärjestelmää ym tarvitsee mennä muuttamaan. Myö alkuperäinen ecm on noissa tuon ikäisissä fordeissa mallista riippumtta erilliskomponentein toteutettu ja korjattavissa.
Autokorjaamoiden elektroniikan asiantuntemuksessa olisi yleisesti kyllä paljonkin kehittämistä. Mikäli korjaamo ei osaa vikaa paikantaa pitäisi työstä veloittaminen olla lailla kiellettyä.
Osien vaihtaminen kokeilemalla on huonoin mahdollinen menetelmä "korjata". Vika pitää ensin kyetä paikantamaan ennenkuin mitään vaihdetaan. Auton sähköjärjestelmissä vika kun ei ole aina edes missään komponentissa vaan huonoissa johtoliitoksissa.
Olipa tuossa sitten NT6, NT6S tai NCA tyypin moottori ei minkään sytytyksen ohjauksen korjaaminen voi olla ylivoimaisen vaikeaa. Missään ei ole suorasytytystä vaan jakaja jakaa kipinää ja 1 puola on käytössä.
Autokorjaamoiden elektroniikan asiantuntemuksessa olisi yleisesti kyllä paljonkin kehittämistä. Mikäli korjaamo ei osaa vikaa paikantaa pitäisi työstä veloittaminen olla lailla kiellettyä.
Osien vaihtaminen kokeilemalla on huonoin mahdollinen menetelmä "korjata". Vika pitää ensin kyetä paikantamaan ennenkuin mitään vaihdetaan. Auton sähköjärjestelmissä vika kun ei ole aina edes missään komponentissa vaan huonoissa johtoliitoksissa.
Olipa tuossa sitten NT6, NT6S tai NCA tyypin moottori ei minkään sytytyksen ohjauksen korjaaminen voi olla ylivoimaisen vaikeaa. Missään ei ole suorasytytystä vaan jakaja jakaa kipinää ja 1 puola on käytössä.
Aurinko paistaa!
Nyt on käyty katsastuksessa ja pakokaasupäästöt olivat liian suuret ja jarruissa hieman vikaa. Päästöt laitatin kohdalleen, mutta vielä pitäisi korjata jarrupaineensäädin. Liekö jumissa käytön puutteesta? Rek.otteessa ei lue mitään "katista" tai vähäpäästöisyydesta eli kaikki hyvin. Huomannut olen, että nykykorjaamot eivät tiedä autoista tuon taivaallista. Ensinnäkin kolme korjaamoa kieltäytyy koskemasta autooni, koska liian vaikea korjata ja on mukamas sellainen sekasikiö. Suoraan sanottuna, helvetin velliperseet, oikein varsinaiset itkuiikat eivät osaa korjata. Ihmetellä täytyykin, ettei raha kelpaa. Sen ihmeen kun näen, että joku alkuperäisillä vehkeillä auton käymään saa, niin vedän rastin seinään ja vaikka olen absolutisti, niin lupaan vetää kunnon kännit.
Re: Aurinko paistaa!
Veikkaanpa ettei suuri osa korjaamoista ota vaikeampia hommia vastaan sen takia kun saa paremmat katteet yksinkertaisista hommista missä ei tarvitse rasittaa itseään liikaaparoni kirjoitti:Nyt on käyty katsastuksessa ja pakokaasupäästöt olivat liian suuret ja jarruissa hieman vikaa. Päästöt laitatin kohdalleen, mutta vielä pitäisi korjata jarrupaineensäädin. Liekö jumissa käytön puutteesta? Rek.otteessa ei lue mitään "katista" tai vähäpäästöisyydesta eli kaikki hyvin. Huomannut olen, että nykykorjaamot eivät tiedä autoista tuon taivaallista. Ensinnäkin kolme korjaamoa kieltäytyy koskemasta autooni, koska liian vaikea korjata ja on mukamas sellainen sekasikiö. Suoraan sanottuna, helvetin velliperseet, oikein varsinaiset itkuiikat eivät osaa korjata. Ihmetellä täytyykin, ettei raha kelpaa. Sen ihmeen kun näen, että joku alkuperäisillä vehkeillä auton käymään saa, niin vedän rastin seinään ja vaikka olen absolutisti, niin lupaan vetää kunnon kännit.

Re: Aurinko paistaa!
Mahdollisesti tulevana alan yrittäjänä otan kyllä varsin mielelläni haasteellisiakin projekteja vastaan. Sen ajan minkä niiden kimpussa painiminen ottaa saa varmasti takaisin oman osaamisen/tietämyksen kehittymisenä ja hyvänä maineena ->kilpailuetu. Paikoilleen jäämällä tekee ehkä perusleipää jonkin aikaa muttei pärjää hankalammissa markkinatilanteissa, eli eteenpäin on mentävä ja pystyttävä tarjoamaan asiakkaan rahoille vastinetta. Rahat pois meiningillä ei firmaa pitemmän päälle pyöritetä ainakaan samalla paikkakunnalla.kylmä kirjoitti: Veikkaanpa ettei suuri osa korjaamoista ota vaikeampia hommia vastaan sen takia kun saa paremmat katteet yksinkertaisista hommista missä ei tarvitse rasittaa itseään liikaa
Ja pitäähän sitä työssäkin haasteita olla jotta pysyy mielekkäänä ja oppii uutta -> kehittyminen. Liukuhihnahommat on asia erikseen...
Tosiasia kuitenkin on jotta sekä ajoneuvotekniikkaa että elektroniikkaa ja varsinkin sen sovellutuksia oikeasti ymmärtäviä henkilöitä on tässä maassa vähän. Jotta pystyy paneutumaan epätavallisiin ongelmiin täytyy omata vahva kokemus teoria- ja käytäntötasolla eri järjestelmistä ja tuntea niiden toimintaperiaatteet, mitä mikäkin komponentti tekee, miten ja varsinkin: miksi.
Lienee kuitenkin "ammattilaisella" melko noloa mennä tunnustamaan asiakkaalle osaamattomuutensa, sitten tehdään näitä tarpettomia komponenttien vaihtoa eikä aina kuitenkaan saada vehkeitä toimimaan...
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45