Sytytysongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
paroni
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Heinä 2005 18:20
Paikkakunta: uusikaupunki

Sytytysongelmat

Viesti Kirjoittaja paroni »

Joopa joo. Minulla oli se ongelma transitissa että ei anna kipinää. Vika ollut jo yli vuoden, eikä vielä ole löytynyt ketään joka saisi auton käymään. Moni kyllä kehuu, mutta... Kaikki sähköosat on vaihdettu, jotkut kahteen tai kolmeen kertaan, mutta ei toimi. Auto on transit 2,0 i Kat. -91 eli aika harvinainen ja osat eivät ihan kaupan hyllyltä löydy. Ford liikkeissäkin ollaan kuin mitkäkin tollot, kerrotaan vain että kipinää ei tule, mutta ei sitä miten saataisiin tulemaan. Mieleeni onkin tullut seuraavaa. Mikäli ostaisi vaikka jonkun sierran ja ottaisi siitä mekaanisen kaasarin, bensapumpun, virranjaottimen ym. tarvittavat. Voisiko onnistua? Voisi vaikka rakentaa oman järjestelmän käynnistykselle, siis virtalukosta kaikki toiminnot päälle ja moottorin järjestelmä olisi oma yksikkönsä. Tämä sen vuoksi, koska autossa on sitä johtoa enemmän kuin normaalissa transussa, eikä sitä purkaa oikein voi.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytysongelmat

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

paroni kirjoitti: ottaisi siitä mekaanisen kaasarin, bensapumpun,
tuskin noi sitä kipinää takas tuo...


ootko koittanu puolalle suoraa johtoa että tuleeko sillon kipinää?


ja fordin 2.0i kat 91 moottoriin kyllä löytyy osia ihan kaupan hyllyltä, sama konehan se on kun esim sierrassa (ohc vai dohc?)
Focus 1.0 edition a6 2017
paroni
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Heinä 2005 18:20
Paikkakunta: uusikaupunki

Sytytysongelmat

Viesti Kirjoittaja paroni »

Kyllä on koitettu vaikka miten, kipinää vaan ei tule. Eipä tuo ole samanlainen kuin muut. Esim. sytysboksi löytyi ainoastaan Saksasta ja kytkentäkaavioita ei löydy edes maahantuojalta. Ihmettelivät vaan että onko tämmöinenkin tehty. Eräs romuttamo kertoi purkaneensa n.300 transittia, eikä ole tämmöistä vielä vastaan tullut. Kyllä niitä kokeilijoita on ollut, mutta ei vaan kipinää. Häpeissään ovat kun joutuvat myöntämään etteivät osaa, eipä silti, en minäkään. Tarkoitin sitä sillä vaihdolla, että pystyisi ohittamaan nykyisen monimutkaisen järjestelmän. Olisi sellainen ainakin mihin löytyisi osia. Muutama korjaamo on kieltäytynyt ottamaan auotoani korjaukseen, koska ei ole varmuutta saavatko toimimaan. Turhasta en viitsisi enää maksaa, sillä saman lopputuloksen minäkin saan aikaan.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jos se on normaali ohc efi ni lainaa joltain sierrakuskilta boxi ja laita auto käyntiin sillä...
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Katohan koneen kyljestä moottorin tyyppikoodi niin päästään alkuun.
Vaihtoehdot on vähissä.

Sen pitäisi olla:

Transit 1/86-7/91

N6T: Ohc CFi
N6TS: Ohc CFi

Tai Transit 8/91--->

NCA Ohc EFi

Koodi pitäisi löytyä ohareissa vaihdelaatikon alimmaisesta kiinnityskorvakkeesta tai (ilmaisesti emax mallissa) venttiilikopan alapuolelta. Eräänlaisen nosto tms. kiinnikkeen alapuolelta.

Onko transittisi automaatti vai manuaali?
Veikkaisin, että toi eri loppukirjaimella oleva boksi on vain alunperin tomaatti vehkeestä (tai manuaali jos omasi on automaatti).

EDIT: Jaaa... nyt tuli sekaannus. Tarkoititko tolla syttyboksilla tosiaan edis4 boksia vai meinasitko ihan eec-iv moottorinohjausyksikköä???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Rokkis
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Kesä 2006 15:57
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Rokkis »

Mie oon huomannut et yleensä se vika ei oo suuren suuri ja ei se kannata käyä vaihtaa osia kaikkia kerrallaan ei se kaikissa voi olla vika. Yks siellä vaan häslää mikä ei toimi se voi olla toi PJaskan sanoma poxi pelkästää tai...vaikee sanoo kun ei oo auto tossa pihassa :roll:
paroni
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Heinä 2005 18:20
Paikkakunta: uusikaupunki

Sytytysongelmat

Viesti Kirjoittaja paroni »

Tarkistan huomenna koneen tyypin. En enää yöllä hyttysten syötäväksi mene. Auto ollut automaatti, muutettu manuaaliksi. Otettu huomioon automaattilaatikon vaatima vapaa-asento eli laatikon johdotuksissa ei ole vikaa.
-johny-
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Kesä 2006 20:39
Paikkakunta: Töysä

Sytytysongelmat

Viesti Kirjoittaja -johny- »

Mulla olis sellanen erikoinen vinkki, tutulla oli samanlainen vika sierra ruisku doch koneessa siihen vaihdettiin ruisku boxia ja muuta sähköosaa. Mutta lopuksi jostain saatiin tietää jotta joissain on ollu vikana startti moottorin loppuun kuluneet hiilet.

En tiedä varmaksi, mutta tälläsiä satuja mulle on kerrottu.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Sytytysongelmat

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

paroni kirjoitti:Tarkistan huomenna koneen tyypin. En enää yöllä hyttysten syötäväksi mene..
joko se huominen meni?
Focus 1.0 edition a6 2017
paroni
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Heinä 2005 18:20
Paikkakunta: uusikaupunki

Sytyttää!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja paroni »

Vihdoinkin. Yli vuoden se kesti, mutta tänään lauantaina 1.7 lähti käyntiin. Olen tietenkin tarinan velkaa kaikille neuvoja antaneille ja muillekin, ketä asiani on kiinnostanut. Ostin -88 Sierran, 2,0 ohc kaasariversion. Otin autosta kaasarin, imusarjan, bensapumpun, sytkäboksin sekä kolme relettä. Hain kirjastosta Sierran korjauskirjan ja kytkin releet kytkentäkaavioiden mukaan. Aikaahan siinä hieman meni kun ei meinannut toimia, mutta kun suurennuslasilla tutkin kaavioita niin huomasin kaksi virhekytkentää ja ne kun korjasin niin lähtihän se. Vielä huomenissa teen loppuviritelmät ja eikun kovaa ajoa kunhan ensin katsastan. Myöntää toki täytyy että usko meinasi itseltäkin loppua. Lähipiiriltä se loppui jo ajat sitten, saivat kuitenkin pitkän nenän. Kiitos kaikille keskustelijoille ja aurinkoista kesää!
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mitenhän aurinkoiseksi se kesä muuttuu kun menet tuota katsastamaan? Rekisteriotteessahan varmaan lukee katti, vähäpääistöinen ja polttoaineenruiskutusjärjestelmä.

Pahaa pelkään että ongelmia on tiedossa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Alkuperäinen järjestelmäkin on varmasti korjattavissa. Vaikka alkuperäisiä osia ei ehkä saakaan voidaan ne korvata vastaavat toiminnot suorittavilla ilman että koko polttoineen syöttöjärjestelmää ym tarvitsee mennä muuttamaan. Myö alkuperäinen ecm on noissa tuon ikäisissä fordeissa mallista riippumtta erilliskomponentein toteutettu ja korjattavissa.

Autokorjaamoiden elektroniikan asiantuntemuksessa olisi yleisesti kyllä paljonkin kehittämistä. Mikäli korjaamo ei osaa vikaa paikantaa pitäisi työstä veloittaminen olla lailla kiellettyä.

Osien vaihtaminen kokeilemalla on huonoin mahdollinen menetelmä "korjata". Vika pitää ensin kyetä paikantamaan ennenkuin mitään vaihdetaan. Auton sähköjärjestelmissä vika kun ei ole aina edes missään komponentissa vaan huonoissa johtoliitoksissa.

Olipa tuossa sitten NT6, NT6S tai NCA tyypin moottori ei minkään sytytyksen ohjauksen korjaaminen voi olla ylivoimaisen vaikeaa. Missään ei ole suorasytytystä vaan jakaja jakaa kipinää ja 1 puola on käytössä.
paroni
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Heinä 2005 18:20
Paikkakunta: uusikaupunki

Aurinko paistaa!

Viesti Kirjoittaja paroni »

Nyt on käyty katsastuksessa ja pakokaasupäästöt olivat liian suuret ja jarruissa hieman vikaa. Päästöt laitatin kohdalleen, mutta vielä pitäisi korjata jarrupaineensäädin. Liekö jumissa käytön puutteesta? Rek.otteessa ei lue mitään "katista" tai vähäpäästöisyydesta eli kaikki hyvin. Huomannut olen, että nykykorjaamot eivät tiedä autoista tuon taivaallista. Ensinnäkin kolme korjaamoa kieltäytyy koskemasta autooni, koska liian vaikea korjata ja on mukamas sellainen sekasikiö. Suoraan sanottuna, helvetin velliperseet, oikein varsinaiset itkuiikat eivät osaa korjata. Ihmetellä täytyykin, ettei raha kelpaa. Sen ihmeen kun näen, että joku alkuperäisillä vehkeillä auton käymään saa, niin vedän rastin seinään ja vaikka olen absolutisti, niin lupaan vetää kunnon kännit.
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Aurinko paistaa!

Viesti Kirjoittaja kylmä »

paroni kirjoitti:Nyt on käyty katsastuksessa ja pakokaasupäästöt olivat liian suuret ja jarruissa hieman vikaa. Päästöt laitatin kohdalleen, mutta vielä pitäisi korjata jarrupaineensäädin. Liekö jumissa käytön puutteesta? Rek.otteessa ei lue mitään "katista" tai vähäpäästöisyydesta eli kaikki hyvin. Huomannut olen, että nykykorjaamot eivät tiedä autoista tuon taivaallista. Ensinnäkin kolme korjaamoa kieltäytyy koskemasta autooni, koska liian vaikea korjata ja on mukamas sellainen sekasikiö. Suoraan sanottuna, helvetin velliperseet, oikein varsinaiset itkuiikat eivät osaa korjata. Ihmetellä täytyykin, ettei raha kelpaa. Sen ihmeen kun näen, että joku alkuperäisillä vehkeillä auton käymään saa, niin vedän rastin seinään ja vaikka olen absolutisti, niin lupaan vetää kunnon kännit.
Veikkaanpa ettei suuri osa korjaamoista ota vaikeampia hommia vastaan sen takia kun saa paremmat katteet yksinkertaisista hommista missä ei tarvitse rasittaa itseään liikaa :D
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Re: Aurinko paistaa!

Viesti Kirjoittaja WSE »

kylmä kirjoitti: Veikkaanpa ettei suuri osa korjaamoista ota vaikeampia hommia vastaan sen takia kun saa paremmat katteet yksinkertaisista hommista missä ei tarvitse rasittaa itseään liikaa :D
Mahdollisesti tulevana alan yrittäjänä otan kyllä varsin mielelläni haasteellisiakin projekteja vastaan. Sen ajan minkä niiden kimpussa painiminen ottaa saa varmasti takaisin oman osaamisen/tietämyksen kehittymisenä ja hyvänä maineena ->kilpailuetu. Paikoilleen jäämällä tekee ehkä perusleipää jonkin aikaa muttei pärjää hankalammissa markkinatilanteissa, eli eteenpäin on mentävä ja pystyttävä tarjoamaan asiakkaan rahoille vastinetta. Rahat pois meiningillä ei firmaa pitemmän päälle pyöritetä ainakaan samalla paikkakunnalla.
Ja pitäähän sitä työssäkin haasteita olla jotta pysyy mielekkäänä ja oppii uutta -> kehittyminen. Liukuhihnahommat on asia erikseen...
Tosiasia kuitenkin on jotta sekä ajoneuvotekniikkaa että elektroniikkaa ja varsinkin sen sovellutuksia oikeasti ymmärtäviä henkilöitä on tässä maassa vähän. Jotta pystyy paneutumaan epätavallisiin ongelmiin täytyy omata vahva kokemus teoria- ja käytäntötasolla eri järjestelmistä ja tuntea niiden toimintaperiaatteet, mitä mikäkin komponentti tekee, miten ja varsinkin: miksi.
Lienee kuitenkin "ammattilaisella" melko noloa mennä tunnustamaan asiakkaalle osaamattomuutensa, sitten tehdään näitä tarpettomia komponenttien vaihtoa eikä aina kuitenkaan saada vehkeitä toimimaan...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Loistavasti lohkaistu! :D
Minullakin jopa nykytekniikan kanssa ongelmia vaikka ei ole edes alan koulutusta, onneksi vielä pärjäillyt mutta ikävä on tullut "kaasarikoneita" kun ne remppas tien päällä helposti, siis jos oli työkalupakki mukana! 8)
Vastaa Viestiin