Kummallinen lataus- ja lämpövika Scorpiossa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Kummallinen lataus- ja lämpövika Scorpiossa

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Scorpio, vm. 88, 2.0i OHC.

Muutama päivä sitten huomasin volttimittarin heittelevän ajossa. Veto päällä auto ei lataa kunnolla, ja lämpömittarin mukaan koneen lämmöt nousevat. Kun kytkintä painaa hieman, alle kymmenen senttiä (niin että veto säilyy päällä eikä kytkinkään tunnu luistavan) volttimittari hyppää normaalilukemiin 13 voltin tienoille ja lämpömittari laskee. Myös vaihteen ollessa vapaalla lataus on alhaalla, hieman kytkintä painettaessa lataa normaalisti. Miten tämä on mahdollista? Oma tietotaito alkaa loppua.. :(

Mietin että olisiko mahdollista että lämmöt eivät tosiasiassa nouse vaan lämpömittari näyttää väärin huonosta latauksesta johtuen? Laturin hiiliä en ole ehtinyt tarkastamaan, se olisi huomenna ohjelmassa. Mielessä kävi myös se että kytkinpoljin painaisi fyysisesti jotain johdinta, mutta tarkistin asian eikä poljin ota kontaktia mihinkään johtimeen. Joku viisaampi, auttakaa..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

onko noi ite asennettuja lisämittareita vai orkkiksia?
Focus 1.0 edition a6 2017
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Volttimittari on itse asennettu entisen omistajan toimesta, lämpömittari on mittaristossa oleva orkkis. Valehtelin vähän kytkimen painamisesta, ei sitä tarvi painaa kuin vähän alle viisi senttiä..
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

ettei vaa vaijjeri hankais mihinkää ja siten aiheuttais kosketus ongelmia?
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Vaijeri on tsekattu eikä kosketa mihinkään. Tulipa samalla korjattua hajonnut kytkinpolkimen kannake :( Ei ehtinyt niitä hiiliä vielä vaihtamaan.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jos se kytkin siihen vaikuttaa niin ainoa mahdollisuus tosiaan on että vaijeri tai vastaava osa puristaa jotain johtoa.
tarkistitko myös konehuoneen puolelta?
Focus 1.0 edition a6 2017
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

On katsottu myös konehuoneen puolelta.. Pitääpä katsoa vielä uudestaan..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Mulle tuli mieleen se poljin-teline,että siellä jossain välissä olis jotain.
Maton alla tms piilossa ehkä?
Liikkuuko ne kaikki polkimet kun kytkintä tai jarrua painaa?
ei sieltä mitään junia t...
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Elikkäs sieltä kytkinpolkimen rakenteista on tsekattu tarkkaan. Samalla huomasin myös repeytymän yhdessä kytkin- ja jarrupolkimen kannakkeen kantissa, joten käytin koko systeemin irti ja hitsasin kuntoon. Matonkaan alla ei ole mitään johtoja.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kaipa tuon täytyy sitten alkaa johtumaan jostain laturin toiminnoista,elikkä tosiaan ne hiilet,ja samalla vois tarkistaa kaiken maailman
anturit ja pakkivalon kytkimet,takavalojen maadotukset jne..
Kytkimeen kun ei tosiaan kulje sähköjä.
Autosähkössä kyllä näitä kummitus-juttuja riittää.. :lol:
Mutta ne johtuu oikeastaan aina huonosta maadoituksesta tai heikosta latauksesta.
ei sieltä mitään junia t...
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Akun miinus-kaapelikenkä vaihdettu. Samalla vedin lisä-maakaapelin runkoon. Laturin hiilet vaihdettu. Sama vika vaivaa edelleen..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

moottorin maadotus runkoon?

kävi vaan mielessä että jos se on poikki tms. ja nyt se maadottaa sen kytkinvaijerin kautta
Focus 1.0 edition a6 2017
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Eipä perhana käynyt itsellä mielessä!! :D Sehän se oli.. Kiitoksia!! On kyllä onnettoman kokoinen tuo alkuperäinen kaapeli, ja kiinni moottorissa tuossa melko takana.. Varmaan parasta heittää toinen kaapeli kiinni laturin kannakkeeseen niin saattaa latauskin parantua hieman. Kiitoksia vielä!
Vastaa Viestiin