Pyöränavan momentti Mk7

transitmiesten oma osio
tikola
Viestit: 354
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Pyöränavan momentti Mk7

Viesti Kirjoittaja tikola »

Jarruemontin jäljiltä navan kiristys - olen nähnyt netissä lukemia 200, 300 ja 400Nm. Mikä on oikein vai ovatko kaikki sellaisia, että kun hampaat irvessä vetää niin on varmasti tarpeeksi. 200 nyt ihminen varmasti tekee, mutta entäs 400 - onko siinä enää mitään tolkkua?
Taunusautomaatti
Viestit: 2517
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

riipuu siitä mikä pyörä ja mikä transiitti. ?
Niitä on erilaisia kovastikin.
Paripyörällisessä dana perällisessä oli tuollainen hurja momentti "kuningasmutterissa".
Se vaatii niin ison hylsyavaimenkin että loppuu normi mutterimoposta kyvyt koska isku hukkuu hylsyavaimen hitausmomenttiin.
Mutta 2 metrisellä jatkovarrella ja autopukilla alta tukien irtosi. :thumbup:
tikola
Viestit: 354
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mk7 2008/2010 ja peruspaku - tai asuntoautohan se on, mutta peruspaku käytännössä. Tämähän on siis jarruremontin tuloksia ja minun uralla oli ensimmäinen auto, jossa laakerikin on irti ennen kuin jarrulevy vaihtuu. Tuntuu aika työläältä tavalta, mutta toisaalta kolikon toinen puoli on se, että tässä on varmaan helpoin laakerinvaihto ikinä - noin kotikonstein ajatellen. Ainoa haaste on saada vanha jarrulevy irti ja siinä ei oikein muuta konstia ole kuin väkivalta.
Taunusautomaatti
Viestit: 2517
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Pyöränavan momentti Mk7

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Peruspakujakin on etu että takavetoisia. Niissä naparakenteet erilaisia. Ja etu sekä takapää on eri. Ja sit on vielä levy sekä rumpujarruja ainakin takapäässä.

https://garage.wiki/ford/transit-van/th ... hatgpt.com

eli tuossa momentteja ja välillä pitää pyörittää napaa ja kiristää taas lisää.
Ja napamutterihan uusitaan joka kerta ohjeen mukaan.
Vastaa Viestiin