Pyöränavan momentti Mk7
Pyöränavan momentti Mk7
Jarruemontin jäljiltä navan kiristys - olen nähnyt netissä lukemia 200, 300 ja 400Nm. Mikä on oikein vai ovatko kaikki sellaisia, että kun hampaat irvessä vetää niin on varmasti tarpeeksi. 200 nyt ihminen varmasti tekee, mutta entäs 400 - onko siinä enää mitään tolkkua?
-
- Viestit: 2519
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
riipuu siitä mikä pyörä ja mikä transiitti. ?
Niitä on erilaisia kovastikin.
Paripyörällisessä dana perällisessä oli tuollainen hurja momentti "kuningasmutterissa".
Se vaatii niin ison hylsyavaimenkin että loppuu normi mutterimoposta kyvyt koska isku hukkuu hylsyavaimen hitausmomenttiin.
Mutta 2 metrisellä jatkovarrella ja autopukilla alta tukien irtosi.
Niitä on erilaisia kovastikin.
Paripyörällisessä dana perällisessä oli tuollainen hurja momentti "kuningasmutterissa".
Se vaatii niin ison hylsyavaimenkin että loppuu normi mutterimoposta kyvyt koska isku hukkuu hylsyavaimen hitausmomenttiin.
Mutta 2 metrisellä jatkovarrella ja autopukilla alta tukien irtosi.

Re: Pyöränavan momentti Mk7
Mk7 2008/2010 ja peruspaku - tai asuntoautohan se on, mutta peruspaku käytännössä. Tämähän on siis jarruremontin tuloksia ja minun uralla oli ensimmäinen auto, jossa laakerikin on irti ennen kuin jarrulevy vaihtuu. Tuntuu aika työläältä tavalta, mutta toisaalta kolikon toinen puoli on se, että tässä on varmaan helpoin laakerinvaihto ikinä - noin kotikonstein ajatellen. Ainoa haaste on saada vanha jarrulevy irti ja siinä ei oikein muuta konstia ole kuin väkivalta.
-
- Viestit: 2519
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Peruspakujakin on etu että takavetoisia. Niissä naparakenteet erilaisia. Ja etu sekä takapää on eri. Ja sit on vielä levy sekä rumpujarruja ainakin takapäässä.
https://garage.wiki/ford/transit-van/th ... hatgpt.com
eli tuossa momentteja ja välillä pitää pyörittää napaa ja kiristää taas lisää.
Ja napamutterihan uusitaan joka kerta ohjeen mukaan.
https://garage.wiki/ford/transit-van/th ... hatgpt.com
eli tuossa momentteja ja välillä pitää pyörittää napaa ja kiristää taas lisää.
Ja napamutterihan uusitaan joka kerta ohjeen mukaan.
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Eli 500Nm erilaisen kierrostenlasku jumpan jälkeen. Voi olla, että minulta ei tuollaista avainta löydy, joten riittävä kireys on lujaan.
Etuvetoinen on ja molemmissa päissä levyt.
Etuvetoinen on ja molemmissa päissä levyt.
-
- Viestit: 2519
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Joku tommonen
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=76-7074
ja 50kg painoa päähän...se on suunnilleen 500Nm
Ei tommonen muutenkaan huono ole. esim renkaan vaihdoissa.
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=76-7074
ja 50kg painoa päähän...se on suunnilleen 500Nm
Ei tommonen muutenkaan huono ole. esim renkaan vaihdoissa.
-
- Viestit: 2519
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Ite hommasin tuollaisen
https://www.puuilo.fi/l-vaannin-3-4
Jännitti tuon nivelvääntimen nivelen kesto. Tuo umpijööti ei petä ja sallii 2 metrisen jatkovarren vesijohtoputkestakin.
https://www.puuilo.fi/l-vaannin-3-4
Jännitti tuon nivelvääntimen nivelen kesto. Tuo umpijööti ei petä ja sallii 2 metrisen jatkovarren vesijohtoputkestakin.

Re: Pyöränavan momentti Mk7
Juuri näin - metri + minä = 1000Nm. Tai puoli metriä ja minä = 500Nm
Mutta siis sellaisia numeroita nuo ovat että ei taida ihan halvalla saada mittarillista väännintä vaan tällaiseen suunnilleen oikeat lukemat momenttia tässä on ainoastaan tarjolla.
Mutta siis sellaisia numeroita nuo ovat että ei taida ihan halvalla saada mittarillista väännintä vaan tällaiseen suunnilleen oikeat lukemat momenttia tässä on ainoastaan tarjolla.