Pyöränavan momentti Mk7
Pyöränavan momentti Mk7
Jarruemontin jäljiltä navan kiristys - olen nähnyt netissä lukemia 200, 300 ja 400Nm. Mikä on oikein vai ovatko kaikki sellaisia, että kun hampaat irvessä vetää niin on varmasti tarpeeksi. 200 nyt ihminen varmasti tekee, mutta entäs 400 - onko siinä enää mitään tolkkua?
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
riipuu siitä mikä pyörä ja mikä transiitti. ?
Niitä on erilaisia kovastikin.
Paripyörällisessä dana perällisessä oli tuollainen hurja momentti "kuningasmutterissa".
Se vaatii niin ison hylsyavaimenkin että loppuu normi mutterimoposta kyvyt koska isku hukkuu hylsyavaimen hitausmomenttiin.
Mutta 2 metrisellä jatkovarrella ja autopukilla alta tukien irtosi.
Niitä on erilaisia kovastikin.
Paripyörällisessä dana perällisessä oli tuollainen hurja momentti "kuningasmutterissa".
Se vaatii niin ison hylsyavaimenkin että loppuu normi mutterimoposta kyvyt koska isku hukkuu hylsyavaimen hitausmomenttiin.
Mutta 2 metrisellä jatkovarrella ja autopukilla alta tukien irtosi.

Re: Pyöränavan momentti Mk7
Mk7 2008/2010 ja peruspaku - tai asuntoautohan se on, mutta peruspaku käytännössä. Tämähän on siis jarruremontin tuloksia ja minun uralla oli ensimmäinen auto, jossa laakerikin on irti ennen kuin jarrulevy vaihtuu. Tuntuu aika työläältä tavalta, mutta toisaalta kolikon toinen puoli on se, että tässä on varmaan helpoin laakerinvaihto ikinä - noin kotikonstein ajatellen. Ainoa haaste on saada vanha jarrulevy irti ja siinä ei oikein muuta konstia ole kuin väkivalta.
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Peruspakujakin on etu että takavetoisia. Niissä naparakenteet erilaisia. Ja etu sekä takapää on eri. Ja sit on vielä levy sekä rumpujarruja ainakin takapäässä.
https://garage.wiki/ford/transit-van/th ... hatgpt.com
eli tuossa momentteja ja välillä pitää pyörittää napaa ja kiristää taas lisää.
Ja napamutterihan uusitaan joka kerta ohjeen mukaan.
https://garage.wiki/ford/transit-van/th ... hatgpt.com
eli tuossa momentteja ja välillä pitää pyörittää napaa ja kiristää taas lisää.
Ja napamutterihan uusitaan joka kerta ohjeen mukaan.
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Eli 500Nm erilaisen kierrostenlasku jumpan jälkeen. Voi olla, että minulta ei tuollaista avainta löydy, joten riittävä kireys on lujaan.
Etuvetoinen on ja molemmissa päissä levyt.
Etuvetoinen on ja molemmissa päissä levyt.
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Joku tommonen
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=76-7074
ja 50kg painoa päähän...se on suunnilleen 500Nm
Ei tommonen muutenkaan huono ole. esim renkaan vaihdoissa.
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- ... ct=76-7074
ja 50kg painoa päähän...se on suunnilleen 500Nm
Ei tommonen muutenkaan huono ole. esim renkaan vaihdoissa.
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Ite hommasin tuollaisen
https://www.puuilo.fi/l-vaannin-3-4
Jännitti tuon nivelvääntimen nivelen kesto. Tuo umpijööti ei petä ja sallii 2 metrisen jatkovarren vesijohtoputkestakin.
https://www.puuilo.fi/l-vaannin-3-4
Jännitti tuon nivelvääntimen nivelen kesto. Tuo umpijööti ei petä ja sallii 2 metrisen jatkovarren vesijohtoputkestakin.

Re: Pyöränavan momentti Mk7
Juuri näin - metri + minä = 1000Nm. Tai puoli metriä ja minä = 500Nm
Mutta siis sellaisia numeroita nuo ovat että ei taida ihan halvalla saada mittarillista väännintä vaan tällaiseen suunnilleen oikeat lukemat momenttia tässä on ainoastaan tarjolla.
Mutta siis sellaisia numeroita nuo ovat että ei taida ihan halvalla saada mittarillista väännintä vaan tällaiseen suunnilleen oikeat lukemat momenttia tässä on ainoastaan tarjolla.
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Mitenkään vetämättä mutkia suoraksi, autot kun eivät ole geneerisiä laatikoita, vaan ne täytyy osata teknisesti ja merkkikohtaisesti, niin kun puhutaan napamutterin kirinnästä ja sen momentista.. Kannattaa erottaa nykyaikanen pakettilaakeri ja säätölaakeri toisistaan. Ford tais luoupa jo 80-luvulla tosta jälkimmäisestä
Eli sen napamutterin tarkotus ei oo vaikuttaa laakerin jouhevuteen tai välykseen vaan yksinkertasesti pitää osat paikallaan. Jos laakeri painettu kunnolla pohjaan ja napa kunnolla pohjaan, saa mutterin vetää tiukalle ilman että alkaa tahmaamaan pyörän liike. Toki voi heittää ääriskenaariot ihan hiton löysään jätetystä mutterista ja sen vaikutuksista, mutta varmaan tästä ymmärtää pointin itse kukin. Ainoot autot joissa oon käyttäny momenttiavainta napamutterin kirintään taitaa olla Skoda Octavia jossa piti käyttää erikoishylsyä (vähän niinku XZN, mut useempi kärki) ja tietysti Volvot joissa se ohut napapultti. Periaatteessa tuititavallisen napamutterin liian tiukkaan vääntäminen voi särkee itse mutterin/kierteet tai katkasta navan akselin, mutta sellasia käsivoimia tuskin joka sepältä löytyy 


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Otat sen puol metrisen varren ja hyppäät siitä roikkumahan niin se on riittävän tarkasti 500.
Noissa sentään pelkkä Nm.
mk4 mondeossa oli joku Nm lukema ja sen jälkeen tietty astemäärä. Eli lisää haastetta.
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Nyt kun olen kirimistä tehnyt, niin ihan ilmiselvästi siinä tulee raja vastaan, eli menee helposti aika pitkälle ja sitten tulee ihan selvästi se raja, jossa mies ja 50cm varsi pysähtyy. Teen siis tuon muutamaan kertaan, niin eiköhän meillä ole kohtuullisen luotettava 500Nm kiristys kasassa.
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Olikos siinä mallissa mutteri johon lyödään reunaan vielä tuurnalla/meisselillä varmistus stanssaus akselin koloon?
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Ei vaan kevyt korkki ja sokka, eli oletan että sillä estetään kiertyminen auki. Juuri tällainen vaikka auotaanko tässä takanapaa:Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Heinä 2025 09:41 Olikos siinä mallissa mutteri johon lyödään reunaan vielä tuurnalla/meisselillä varmistus stanssaus akselin koloon?
https://www.youtube.com/watch?v=7XQIkOSYjvI
Jokatapauksessa hyvä video aiheesta Transitin jarrulevyn vaihto. Avainjuttu on nuo torx pultit, jolla laakeri & jarrulevyyhdistelmä irtoaa olka-akselista. Myös tarvittava väkivalta kuvataan tuossa hyvin. Eli ei jarrulevyn helppoja pultteja irti ennen kuin paketti on saatu irti autosta.
Viimeksi muokannut tikola, 10 Heinä 2025 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Se onkin helpompi, ainakin avata.
Ja sen kanssa ei momentti ole ihan justiinsa kun tuo pitää kuitenkin aika hyvin mutterin kiinni.
Ja sen kanssa ei momentti ole ihan justiinsa kun tuo pitää kuitenkin aika hyvin mutterin kiinni.
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Nyt tämä minun painajaisjarruremontti on katsastusmiehenkin hyväksymä. Eli homma lähti siitä, että katsastumies sanoi, etulevyn olevan liian kulunut. No ei siinä mitään jarrulevyt vaihtoon ja vaihdan samalla palat - perushomma ajattelin. No Transitin etunapahan pitää purkaa ihan levälleen, että jarrulevyn saa irti. Ensimmäiseen käytin useamman illan, kun en ymmärtänyt miten se purkaantuu - toinen purkaantui tunnissa. Väkivaltaa joutuu käyttämään rajusti, että etunapa irtoaa - siinä ei muuta konstia ole.
Takana tein valinnan, että levyä en vaihda - oli ihan priima ja sen verran näytti ikävältä, että sen väkivallan hoitaa joskus joku muu. Siellä oli minusta myös jarrujen ainoa vika, eli yksi liuku ihan jumissa. No se liikkeelle ja harkitsematon ajatus kävi mielessä, että nyt on viat korjattu.
Uudet palat sisään ja jarru painuu pohjaan. Sen jälkeen ilmaamistreenit ja kuntoon ei tule millään. Sitten johtopäätös, että vika on pääsylinterissä, jonka vaihdoin - eikä mitään apua. Tässä vaiheessa vasta hoksasin, että Transittiin on kahdet eri etupalat ja minulla on ne pienemmät, jotka olivat hieman erilaiset, kuin ne jotka sieltä purin. Eli olisiko sittenkin, että ostin väärän transitin palat ja se ei niillä toimi. No palat vaihtoon oikeisiin ja kaikki pelaa.
Nyt sitten viimeinen käänne oli käsijarru, eli toinen ei ota tarpeeksi. Se puoli jossa kaikki oli silmämääräisesti kunnossa on huonompi. Vaijeri liikkuu hyvin, joten muuta konstia en keksi kuin satula vaihtoon. Sitä vaihtaessa huomasin, että vaijeri ei kulje ihan siitä mistä pitää, joten se paikalleen ja nyt on leima.
Eli oikeasti viat olivat
https://www.motonet.fi/tuote/jarrupalas ... arch=true
Olleet pari päivää autossa, joten ei voi palauttaa myyntikuntoisena, mutta pinnaltaan käytännössä uudenveroiset.
Tuskainen ja hikinen homma, mutta tulipahan samalla hyvää oppia Transitin jarruista. Tärkein oppi oli ehkä ilmaaminen, eli Forscanilla jarrujen ilmaaminen menee hienosti ja samalla on helppoa vaihtaa jarrunesteet. Eli systeemi tuuttaa sellaisen pari desiä nestettä per satula ja sitä kautta yksi ilmauskierros kuljettaa nestettä 8dl ja pari kierrosta jo yli 1.5 litraa. Eli tuolla on kyllä todella helppoa vaihtaa jarrunesteet.
https://www.youtube.com/watch?v=_iZH-lrWyfM
Takana tein valinnan, että levyä en vaihda - oli ihan priima ja sen verran näytti ikävältä, että sen väkivallan hoitaa joskus joku muu. Siellä oli minusta myös jarrujen ainoa vika, eli yksi liuku ihan jumissa. No se liikkeelle ja harkitsematon ajatus kävi mielessä, että nyt on viat korjattu.
Uudet palat sisään ja jarru painuu pohjaan. Sen jälkeen ilmaamistreenit ja kuntoon ei tule millään. Sitten johtopäätös, että vika on pääsylinterissä, jonka vaihdoin - eikä mitään apua. Tässä vaiheessa vasta hoksasin, että Transittiin on kahdet eri etupalat ja minulla on ne pienemmät, jotka olivat hieman erilaiset, kuin ne jotka sieltä purin. Eli olisiko sittenkin, että ostin väärän transitin palat ja se ei niillä toimi. No palat vaihtoon oikeisiin ja kaikki pelaa.
Nyt sitten viimeinen käänne oli käsijarru, eli toinen ei ota tarpeeksi. Se puoli jossa kaikki oli silmämääräisesti kunnossa on huonompi. Vaijeri liikkuu hyvin, joten muuta konstia en keksi kuin satula vaihtoon. Sitä vaihtaessa huomasin, että vaijeri ei kulje ihan siitä mistä pitää, joten se paikalleen ja nyt on leima.

Eli oikeasti viat olivat
- Jarrulevy liian ohut edessä, joskin tästä olen kyllä aina eri mieltä - se kulumisraja on kyllä aika kohtuuton. Oletteko joskus nähneet hajonnutta jarrulevyä - minä en ole
- Yksi liuku jumissa takana
- Käsijarruvaijeri kulki vähän huonosti
- Väärät jarrupalat
- Pääsylinteri
- Ehkä se yksi takasatula
https://www.motonet.fi/tuote/jarrupalas ... arch=true
Olleet pari päivää autossa, joten ei voi palauttaa myyntikuntoisena, mutta pinnaltaan käytännössä uudenveroiset.
Tuskainen ja hikinen homma, mutta tulipahan samalla hyvää oppia Transitin jarruista. Tärkein oppi oli ehkä ilmaaminen, eli Forscanilla jarrujen ilmaaminen menee hienosti ja samalla on helppoa vaihtaa jarrunesteet. Eli systeemi tuuttaa sellaisen pari desiä nestettä per satula ja sitä kautta yksi ilmauskierros kuljettaa nestettä 8dl ja pari kierrosta jo yli 1.5 litraa. Eli tuolla on kyllä todella helppoa vaihtaa jarrunesteet.
https://www.youtube.com/watch?v=_iZH-lrWyfM
-
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Pyöränavan momentti Mk7
Mulla joskus katsuri antoi hylsyn focuksessa syynä liian kuluneet etujarrulevyt.
No kotio ajellessa motonetin kautta ostamaan uudet kera palojen ja muiden osien.
Sitten talliin asentelemaan ja kun sain vanhat pois niin uteliaisuudesta mittaamaan paksuutta.
Ja sitten mittaamaan ne uudet. Ja mitä vit...... eihän siitä puuttunut kuin vajaa milli.
Siitä paikasta soittamaan fordin tekniseen tukee että mikä on focuksen levyjen hylkyraja.
En muista enää lukuja tarkkaan mutta oli jotain luokkaa 22mm ja kuluneissa oli 24mm. Uusissa 25
Siitä paikasta soittamaan katsastuskonttorille......
Asia ei edennyt....joten soitto pääkonttorille tj:lle notta mitä V.....
5 ilmaista katsastusta korvaukseksi.
No kotio ajellessa motonetin kautta ostamaan uudet kera palojen ja muiden osien.
Sitten talliin asentelemaan ja kun sain vanhat pois niin uteliaisuudesta mittaamaan paksuutta.
Ja sitten mittaamaan ne uudet. Ja mitä vit...... eihän siitä puuttunut kuin vajaa milli.



Siitä paikasta soittamaan fordin tekniseen tukee että mikä on focuksen levyjen hylkyraja.
En muista enää lukuja tarkkaan mutta oli jotain luokkaa 22mm ja kuluneissa oli 24mm. Uusissa 25
Siitä paikasta soittamaan katsastuskonttorille......

Asia ei edennyt....joten soitto pääkonttorille tj:lle notta mitä V.....
5 ilmaista katsastusta korvaukseksi.
Re: Pyöränavan momentti Mk7
No minä vaihdoin. 28mm vissiin uutena - katsuri mittasi vanhoista 25mm tai alle. Oli siinä selvä kynnys ja ei tuo haittaa, että nuo irrottelee niin tuleepahan se paikka kuntoon. Mutta kyllähän levyjen kulumaraja ja siinä käytetyt mittaukset ovat vähän ihmisten kiusaamista. Rakassa kymmenillä tonneilla ymmärrän, mutta kyllä se henkilöautossa/pakussa on niin mitätön se kulumaraja, että vaihto sen perusteella on ihan hätävarjelun liioittelua.
Totta kai jarrulevyn rikko on fataali ongelma, mutta kyllä se noilla toleransseilla on todella epätodennäköinen vahinko. Raskaalla kalustolla tilanne tosiaan voi olla vähän erilainen.
Totta kai jarrulevyn rikko on fataali ongelma, mutta kyllä se noilla toleransseilla on todella epätodennäköinen vahinko. Raskaalla kalustolla tilanne tosiaan voi olla vähän erilainen.