Sivu 1/1

Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 23 Maalis 2025 14:12
Kirjoittaja Faasi
Kuva

Kuva

Tässä kaksi kuvaa 2009 Transit Tourneon konehuoneelta. Auto ostettu noin 1 kk sitten, joten ei vielä kauheasti ole tietoa vioista ja "ominaisuuksista". Ajettu 267 tkm.

Jäähdytysnesteen pinnalla likaa, näyttää noelta tai joltain vastaavalta. Haju muistuttaa ehkä pakokaasua. Nestemäärä tuntuu vaihtelevan. Näytti yhdessä vaiheessa olevan LOW'n alapuolella. Sitten parinsadan kilometrin ajon jälkeen tarkastin, niin oli ihan yläviivalla. Tämä oli siis ajon jälkeen seuraavana aamuna.

Moottoriöljyn täyttöaukon korkin sisäpinnassa vaaleaa "vaahtoa", putkessa näkyy myös. Enimmät ehdin jo pyyhkäistä pois. En osaa sanoa, syökö öljyä vai ei. Käytin öljynvaihdossa ja olen seuraillut öljyn pintaa, mutta tuo öljytikku on kyllä huonoin, mihin olen törmännyt. Ajoa ei myöskään ole öljynvaihdon jälkeen kertynyt kovinkaan paljon. Pinta on alhaalla, mutta epäilen, että pajalla ei laitettu tarpeeksi öljyä alun alkaenkaan.

Mitä olen nyt yrittänyt lueskella, niin ilmeisesti öljynjäähdyttimen vuoto voi aiheuttaa öljyvuotoa jäähdytysnesteen sekaan. Mutta tuo ei nyt suoriltaan näytä siltä, että öljyä olisi paisuntasäilössä. Toinen vaihtoehto on ilmeisesti se, että EGR-venttiilin jäähdytin vuotaa ja sitä kautta pääsee pakokaasua jäähdytysnesteen joukkoon. Ja kolmas on sitten kannentiivisteen vuoto.

Sattuisiko olemaan jollekin tuttu?

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 24 Maalis 2025 07:52
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Tuleeko auton käydessä ilmakuplia jäähdytysnesteeseen?
Kun auton ollessa tyhjäkäynnillä avaa öljyntäyttötulpan niin paljonko puhaltaa ulos? Pysyykö irrallinen kortti aukossa?

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 24 Maalis 2025 09:13
Kirjoittaja duckworth
Jäähdytysjärjestelmän painetestillä lähtisin ehkä liikkeelle, vuodon suunnan ja määrän arvoinnissa.

Kovastihan toi vaikuttaa kansivaivalta, kun pakokaasun haju paisarissa ja öljykorkissa majoneesia. Tiedän tapauksen jossa noin oli, kyseisestä autosta meni vielä mäntäkin, kun ajoa vaan jatkettiin vaikka vettä pääsi palotilaan. Kyseinen auto myös puski koko ajan valkosta savua pakoputkesta, liekö tässä vielä ns. terveet savut?

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 27 Maalis 2025 09:15
Kirjoittaja Faasi
Auto on nyt käynyt merkkihuollossa vianmäärityksessä. EGR-jäähyttimen vuoto. Vuotaa pakokaasua nesteeseen. Korjaukselle hintaa 1500 euroa, josta työn osuus kolmannes.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 27 Maalis 2025 09:36
Kirjoittaja duckworth
Faasi kirjoitti: 27 Maalis 2025 09:15 Auto on nyt käynyt merkkihuollossa vianmäärityksessä. EGR-jäähyttimen vuoto. Vuotaa pakokaasua nesteeseen. Korjaukselle hintaa 1500 euroa, josta työn osuus kolmannes.
Hmmm, periaatteessa tuo selittäisi pakokaasun jäähärin seassa, kun tosiaan taisi olla vesijäähdytetty EGR noissa, mutta tuo majoneesi ö-korkissa eli mahd. jäähärin meneminen öljyn sekaan, jäisi huomiotta? Voihan tietysti pätkäajo ja kostea keli kondensoida vettä öljyn sekaan, mutta... toivotaan että merkkari teki oikeen diagnoosin.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 27 Maalis 2025 09:47
Kirjoittaja yritäedes
Paitsi jos moottori on kierrättänyt jäähdytysnestettä jo jonkin aikaa imusarjan kautta moottoriin?
On muuten taas aika kallista remonttia... EGR jäähdytin maksaa tarvikkeena noin satasen, Fordilla 600,- pintaan. Taitavat vaihtaa myös venttiilin.
Kannattaisiko vaihtaa vain tarvikejäähdytin ja katsoa, tuliko kuntoon. Tai sitten merkkiliike on varma asiasta, putki EGR:ltä imusarjalle oli märkä.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 27 Maalis 2025 12:35
Kirjoittaja Faasi
"Paisuntasäiliössä liikaa painetta, vaikuttaisi olevan pakokaasua. Termostaattikotelossa myös vuotojälkeä. EGR-jäähdytin sekä termostaattikotelon uusinta."


Tuollainen oli asentajan kuvaus viasta. Korjaus sovittiin ko. liikkeessä alkuperäisosilla. Osat kattavat yli 2/3 koko hinnasta. Toivottavasti tulee sillä kuntoon. Aloitin jo tappelun auton myyneen liikkeen kanssa kustannuksista.

Tuosta öljykorkista mainitsin, mutta ei se tuntunut herättävän huolta.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 27 Maalis 2025 12:57
Kirjoittaja yritäedes
Toivotaan, että tulee tuolla kuntoon! :thumbup:

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 28 Maalis 2025 11:30
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Faasi kirjoitti: 27 Maalis 2025 12:35 "Paisuntasäiliössä liikaa painetta, vaikuttaisi olevan pakokaasua. Termostaattikotelossa myös vuotojälkeä. EGR-jäähdytin sekä termostaattikotelon uusinta."


Tuollainen oli asentajan kuvaus viasta. Korjaus sovittiin ko. liikkeessä alkuperäisosilla. Osat kattavat yli 2/3 koko hinnasta. Toivottavasti tulee sillä kuntoon. Aloitin jo tappelun auton myyneen liikkeen kanssa kustannuksista.

Tuosta öljykorkista mainitsin, mutta ei se tuntunut herättävän huolta.
Annoitko myyjäliikkeelle mahdollisuuden korjauttaa auto?

Jos et niin myyjäliike on vahvoilla koska heillä on oikeus määrittää korjaamo jossa korjaus tehdään.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 07 Huhti 2025 11:58
Kirjoittaja Faasi
No, ei tämä saaga tuohon päättynyt. Remppa tehty ja ongelma pysyy. Kannentiiviste/kansi, siinä on seuraavia askelmerkkejä.

Myyjäliikkeelle laitoin tiedon viasta ja korjausvaatimuksen yli viikko ennen tuota huoltoa. Eivät reagoineet mitenkään. Auto tarvittaisiin ajoon, joten vein huoltoon vaikka eivät reagoineet. Kustannusten jakamisesta siinä ehkä olisi riitaa tullut, kun merkkihuolto ei luonnollisesti edullisin vaihtoehto ole. Nyt kun huollossa todettiin, että vika pysyi, laitoin uudestaan vissiin liikkeeseen ja kysyin, miten aikovat korjata vian. Luonnollisesti kiistivät vastuunsa ja väittävät auton olleen ehjä heiltä lähtiessään. Kuluttajaneuvontaan olen jo laittanut kaikki mahdolliset tiedot myynti-ilmoituksesta lähtien (ristiriitoja ilmoituksen ja todellinen kunnon välillä). Nyt odottelen sieltä vastausta ennen kuin teen mitään.

Nykyäänhän myyjällä on pääsääntöisesti yksi mahdollisuus korjata vika, jonka jälkeen ostaja pystyy vaatimaan kaupan purkua. Ennakkotapauskin löytyi, jossa ostajan tekemät rempat kustansi lopulta auton myyjä, kun kauppa purettiin. Remontit katsottiin myyjän hyödyksi.

Eli yhteydenottoa odotellessa.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 08 Huhti 2025 13:41
Kirjoittaja yritäedes
No ei mennyt vianselvitys pajalla ihan putkeen tällä kertaa...
Tsemppiä neuvotteluihin! Onko sulla mitään faktaa/todistajaa sille, koska ensimmäistä kertaa huomasit vian? Säilytä kaikki sähköpostit, kuitit jne

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 08 Huhti 2025 19:09
Kirjoittaja duckworth
Tuo kannentiivisten meno voi tapahtua joskus toki pitkän ajan kuluessaki eli vettä lisätään kerran viikkoon, kerran päivään ja lopulta 40km välein, mutta toisinaan vika voi myös eskaloitua hyvinkin lyhyessä ajassa. Tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa en näkisi myyjäliikettä syypääksi, koska tiiviste on ollut todennäköisesti ehjä auton heiltä lähtiessään.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 09 Huhti 2025 11:46
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Faasi kirjoitti: 07 Huhti 2025 11:58 No, ei tämä saaga tuohon päättynyt. Remppa tehty ja ongelma pysyy. Kannentiiviste/kansi, siinä on seuraavia askelmerkkejä.

Myyjäliikkeelle laitoin tiedon viasta ja korjausvaatimuksen yli viikko ennen tuota huoltoa. Eivät reagoineet mitenkään. Auto tarvittaisiin ajoon, joten vein huoltoon vaikka eivät reagoineet. Kustannusten jakamisesta siinä ehkä olisi riitaa tullut, kun merkkihuolto ei luonnollisesti edullisin vaihtoehto ole. Nyt kun huollossa todettiin, että vika pysyi, laitoin uudestaan vissiin liikkeeseen ja kysyin, miten aikovat korjata vian. Luonnollisesti kiistivät vastuunsa ja väittävät auton olleen ehjä heiltä lähtiessään. Kuluttajaneuvontaan olen jo laittanut kaikki mahdolliset tiedot myynti-ilmoituksesta lähtien (ristiriitoja ilmoituksen ja todellinen kunnon välillä). Nyt odottelen sieltä vastausta ennen kuin teen mitään.

Nykyäänhän myyjällä on pääsääntöisesti yksi mahdollisuus korjata vika, jonka jälkeen ostaja pystyy vaatimaan kaupan purkua. Ennakkotapauskin löytyi, jossa ostajan tekemät rempat kustansi lopulta auton myyjä, kun kauppa purettiin. Remontit katsottiin myyjän hyödyksi.

Eli yhteydenottoa odotellessa.
Nyt tuossa on se ikävä vaihtoehto kun myyjälle ei annettu mahdollisuutta määrittää korjaamoa ja hyväksyä korjausta vaan teit oman ratkaisusi.

Kun autolla on ajettu jo 267 000km niin silloin voi olettaa vikaherkkyyden kasvavan joten täysimääräistä hyvitystä ei myyjä tule maksamaan ja eikä vamaankaan tuota ensimmäistä remonttia kun vika ei ollut siinä. Onhan se auto jo kuitenkin 16 vuotta vanha hyötyajoneuvo.

Toivotaan, että reagoivat Kuluttajaneuvonnan ei-sitovaan päätökseen.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 10 Huhti 2025 13:18
Kirjoittaja Faasi
duckworth kirjoitti: 08 Huhti 2025 19:09 Tuo kannentiivisten meno voi tapahtua joskus toki pitkän ajan kuluessaki eli vettä lisätään kerran viikkoon, kerran päivään ja lopulta 40km välein, mutta toisinaan vika voi myös eskaloitua hyvinkin lyhyessä ajassa. Tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa en näkisi myyjäliikettä syypääksi, koska tiiviste on ollut todennäköisesti ehjä auton heiltä lähtiessään.
Olen näitä käytettyjä autoja perheeseen ostanut vuosien varrella. Kyllä se käytännössä menee niin, että kun autoon tulee isompi vika, niin se myydään eteenpäin. Liikkeet eivät selvitä autojen kuntoa, koska silloin joutuisivat vioista kertomaan ostajalle.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 10 Huhti 2025 13:20
Kirjoittaja Faasi
yritäedes kirjoitti: 08 Huhti 2025 13:41 No ei mennyt vianselvitys pajalla ihan putkeen tällä kertaa...
Tsemppiä neuvotteluihin! Onko sulla mitään faktaa/todistajaa sille, koska ensimmäistä kertaa huomasit vian? Säilytä kaikki sähköpostit, kuitit jne
Käytännössä ensimmäinen todiste löytyy valokuvana kännykästä. Muutenkin kaikki ostoon ym. liittyvät dokumentit ovat tallessa. Otin talteen myynti-ilmoituksenkin.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 10 Huhti 2025 13:27
Kirjoittaja Faasi
Mk3Mondeo kirjoitti: 09 Huhti 2025 11:46
Faasi kirjoitti: 07 Huhti 2025 11:58 No, ei tämä saaga tuohon päättynyt. Remppa tehty ja ongelma pysyy. Kannentiiviste/kansi, siinä on seuraavia askelmerkkejä.

Myyjäliikkeelle laitoin tiedon viasta ja korjausvaatimuksen yli viikko ennen tuota huoltoa. Eivät reagoineet mitenkään. Auto tarvittaisiin ajoon, joten vein huoltoon vaikka eivät reagoineet. Kustannusten jakamisesta siinä ehkä olisi riitaa tullut, kun merkkihuolto ei luonnollisesti edullisin vaihtoehto ole. Nyt kun huollossa todettiin, että vika pysyi, laitoin uudestaan vissiin liikkeeseen ja kysyin, miten aikovat korjata vian. Luonnollisesti kiistivät vastuunsa ja väittävät auton olleen ehjä heiltä lähtiessään. Kuluttajaneuvontaan olen jo laittanut kaikki mahdolliset tiedot myynti-ilmoituksesta lähtien (ristiriitoja ilmoituksen ja todellinen kunnon välillä). Nyt odottelen sieltä vastausta ennen kuin teen mitään.

Nykyäänhän myyjällä on pääsääntöisesti yksi mahdollisuus korjata vika, jonka jälkeen ostaja pystyy vaatimaan kaupan purkua. Ennakkotapauskin löytyi, jossa ostajan tekemät rempat kustansi lopulta auton myyjä, kun kauppa purettiin. Remontit katsottiin myyjän hyödyksi.

Eli yhteydenottoa odotellessa.
Nyt tuossa on se ikävä vaihtoehto kun myyjälle ei annettu mahdollisuutta määrittää korjaamoa ja hyväksyä korjausta vaan teit oman ratkaisusi.

Kun autolla on ajettu jo 267 000km niin silloin voi olettaa vikaherkkyyden kasvavan joten täysimääräistä hyvitystä ei myyjä tule maksamaan ja eikä vamaankaan tuota ensimmäistä remonttia kun vika ei ollut siinä. Onhan se auto jo kuitenkin 16 vuotta vanha hyötyajoneuvo.

Toivotaan, että reagoivat Kuluttajaneuvonnan ei-sitovaan päätökseen.
Vuotojälkiä oli myös noissa paikoissa, mitä rempattiin (ainakin toistaiseksi) omalla kustannuksellani. Niistä maininta huollon papereissa.

Aikasemman riitalautakunnan päätöksen perusteella kannentiiviste ei ole ns. kuluva osa. Sen päätöksen perusteella kuluista vastasi täysin myyjä. Kuluvien osien osalta oli kustannuksia jaettu. Tämän tiedon kuluttajaneuvonta tarjosi ensimmäisessä yhteydenotossa. Haluavat kustannusarvion jatkorempasta ennen kuin ottavat enemmän kantaa. Ja ei muuten ole hyötyauto vaan ihan henkilöauto.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 10 Huhti 2025 14:20
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Faasi kirjoitti: 10 Huhti 2025 13:27
Mk3Mondeo kirjoitti: 09 Huhti 2025 11:46

Nyt tuossa on se ikävä vaihtoehto kun myyjälle ei annettu mahdollisuutta määrittää korjaamoa ja hyväksyä korjausta vaan teit oman ratkaisusi.

Kun autolla on ajettu jo 267 000km niin silloin voi olettaa vikaherkkyyden kasvavan joten täysimääräistä hyvitystä ei myyjä tule maksamaan ja eikä vamaankaan tuota ensimmäistä remonttia kun vika ei ollut siinä. Onhan se auto jo kuitenkin 16 vuotta vanha hyötyajoneuvo.

Toivotaan, että reagoivat Kuluttajaneuvonnan ei-sitovaan päätökseen.
Vuotojälkiä oli myös noissa paikoissa, mitä rempattiin (ainakin toistaiseksi) omalla kustannuksellani. Niistä maininta huollon papereissa.

Aikasemman riitalautakunnan päätöksen perusteella kannentiiviste ei ole ns. kuluva osa. Sen päätöksen perusteella kuluista vastasi täysin myyjä. Kuluvien osien osalta oli kustannuksia jaettu. Tämän tiedon kuluttajaneuvonta tarjosi ensimmäisessä yhteydenotossa. Haluavat kustannusarvion jatkorempasta ennen kuin ottavat enemmän kantaa. Ja ei muuten ole hyötyauto vaan ihan henkilöauto.
Ok, luulin mallin (Transit mk7) perusteella olevan pakettiauton mutta kyseessä onkin uutena henkilöautokäyttöön ostettu auto.

Toivottavasti myyjä on yhteistyökykyinen. Kuluttajaneuvonnan näkemys ei ole sitova vaan suositus.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 10 Huhti 2025 15:24
Kirjoittaja Faasi
Mk3Mondeo kirjoitti: 10 Huhti 2025 14:20
Faasi kirjoitti: 10 Huhti 2025 13:27

Vuotojälkiä oli myös noissa paikoissa, mitä rempattiin (ainakin toistaiseksi) omalla kustannuksellani. Niistä maininta huollon papereissa.

Aikasemman riitalautakunnan päätöksen perusteella kannentiiviste ei ole ns. kuluva osa. Sen päätöksen perusteella kuluista vastasi täysin myyjä. Kuluvien osien osalta oli kustannuksia jaettu. Tämän tiedon kuluttajaneuvonta tarjosi ensimmäisessä yhteydenotossa. Haluavat kustannusarvion jatkorempasta ennen kuin ottavat enemmän kantaa. Ja ei muuten ole hyötyauto vaan ihan henkilöauto.
Ok, luulin mallin (Transit mk7) perusteella olevan pakettiauton mutta kyseessä onkin uutena henkilöautokäyttöön ostettu auto.

Toivottavasti myyjä on yhteistyökykyinen. Kuluttajaneuvonnan näkemys ei ole sitova vaan suositus.
Juu, suositus se on. Jostain luin, että noin 80% tapauksista ratkeaa kuluttajaneuvonnan kautta. Riitalautakuntaan asti menneistä noin 70-80 % tapauksista päättyy siihen, että myyjä noudattaa lautakunnan suositusta.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 02 Heinä 2025 12:35
Kirjoittaja Faasi
Kannentiivisteremppa tehty. Korjaamo ei raportoinut mitään poikkeavaa remontin yhteydessä. Jäähdytysneste ja öljy tuntuvat häviävän edelleen, jäähdytysnesteen pinta vajautunut max-merkistä min-tasolle alle 100 km ajon jälkeen. Pulputus paisuntasäiliössä mielestäni on nyt kuitenkin loppunut kannentiivisteen vaihdon jälkeen.

Vielä tuosta mittatikusta. Eikö tarkoitus kuitenkin ole, että kun öljyä laitetaan 6,1 l, joka on öljytilavuus, niin silloin pitäisi olla tuolla maksimitasossa? Nyt kahden öljynvaihdon jäljiltä ollut jossain tuossa ensimmäisessä pykälässä kärjen jälkeen.

Kuva

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 02 Heinä 2025 12:49
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Paisarista voi ekojen kilsojen aikana hävitä nestettä jos ilmaus on tehty vähän huonosti/johkin jäänyt ilmataskua.

Onko kuvassa olevan tikun öljy juuri vaihdettu? Suht mustaa jo noissa tikun juomuissa?

Ei imelää hajua tunnu konehuoneessa ajon jälkeen? Ettei ole tihkuvuotoa jossain joka kuivuu lämmössä.

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 03 Heinä 2025 08:49
Kirjoittaja Faasi
Taunusautomaatti kirjoitti: 02 Heinä 2025 12:49 Paisarista voi ekojen kilsojen aikana hävitä nestettä jos ilmaus on tehty vähän huonosti/johkin jäänyt ilmataskua.

Onko kuvassa olevan tikun öljy juuri vaihdettu? Suht mustaa jo noissa tikun juomuissa?

Ei imelää hajua tunnu konehuoneessa ajon jälkeen? Ettei ole tihkuvuotoa jossain joka kuivuu lämmössä.
Öljy on juuri vaihdettu, tai no, 80 km sitten. Öljy itsessään on kyllä ihan kirkasta, joten sen osalta veikkaan vain vanhaa likaista tikkua. Tuo öljytikku kyllä hämää tosiaan, kun öljynvaihtojen jälkeen se on ollut tuossa ensimmäisessä tasaisessa osiossa kummallakin kerralla. Ainakin papereihin on merkitty, että 6,1 l on öljyä laitettu.

Hajua ei mielestäni ole. Mitä nyt olen lueskellut, niin sekä öljy ja neste voivat ilmeisesti turbon kautta hävitä? Mutta eikö siinä olisi sitten jotain muutakin oireita?

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 03 Heinä 2025 11:11
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Seuraile nyt miten öljyn ja nesteen pinta kehittyy seuraavien ajojen aikana josko vaikka tasaantuu tuohon.

Kyllähän turbo voi päästää öljyä imuilmaan ja jos egr on vesijäähdytteinen niin sieltäkin voi mennä paloilman joukkoon.

Öljyn ihanne tilanne olisi noin 3/4 kohdilla. Että on tarpeeksi mutta kuitenkin myös varaa diesel laimentumalle.

Mitattuna tietty aina tasaisella paikalla ja samassa lämmössä suunnilleen. Ei heti ajon jälkeen.

Ja huoltamon kertomaan litramäärään ei aina välttämättä voi luottaa, se voi olla vaan laskutettu määrä.
On sitä kerran jos toisenkinlaskutettu huollossa esim 3ltr tuulilasin pesunestettä, vaikka säiliö oli täytetty huoltoon mennessä.
Mutta kai ne testaa pumppuja sen 3 litran verran kun käyvät auton tarkasti läpi.... :thumbup:

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 05 Heinä 2025 09:35
Kirjoittaja Faasi
Mitäs putkia nämä ovat? Menevät kuskin puolella edestä (ihan) taakse. Chatgpt väittää niiden olevan matkustamotilan lämppärin jäähdytysnesteletkuja (menevä/tuleva). Mutta tuo vuoto tuossa hämää. Alemman putken mutkakohdassa näkyy tippa, jonka väittäisin olevan moottoriöljyä. On tiputellut pienen määrän auton alle. Tiputtelee ilmeisesti enemmän sen jälkeen, kun autolla on ajettu ja sitten pysäköidään. Jos nuo olisivat lämmityslaitteen letkuja, niin vuotohan pitäisi silloin olla jäähdytysnestettä. Auto on menossa takaisin pajalle ensi viikolla, mutta pakko tätä on itsekin yrityää selvitellä.

Kuva

Re: Transit mk7 2,2 tdci, jäähdytysneste likaista ym.

Lähetetty: 05 Heinä 2025 18:54
Kirjoittaja Taunusautomaatti
ota tippa sormien väliin, öljy on liukasta ja jäähdytysnesteessä on oma hajunsa.

Kuvassa näkyy että myös putken yläpuolinen runkopalkki on kostea....
Vuoto valuu aina alaspäin.

EIhän tippa ole dieseliä?

Ainakin mk6 mallissa tuossa yläpuolella on diesel tankin huohotusletku joka siinä 15 vuoden jälkeen murtuu ja alkaa vuotamaan....