Tässä kaksi kuvaa 2009 Transit Tourneon konehuoneelta. Auto ostettu noin 1 kk sitten, joten ei vielä kauheasti ole tietoa vioista ja "ominaisuuksista". Ajettu 267 tkm.
Jäähdytysnesteen pinnalla likaa, näyttää noelta tai joltain vastaavalta. Haju muistuttaa ehkä pakokaasua. Nestemäärä tuntuu vaihtelevan. Näytti yhdessä vaiheessa olevan LOW'n alapuolella. Sitten parinsadan kilometrin ajon jälkeen tarkastin, niin oli ihan yläviivalla. Tämä oli siis ajon jälkeen seuraavana aamuna.
Moottoriöljyn täyttöaukon korkin sisäpinnassa vaaleaa "vaahtoa", putkessa näkyy myös. Enimmät ehdin jo pyyhkäistä pois. En osaa sanoa, syökö öljyä vai ei. Käytin öljynvaihdossa ja olen seuraillut öljyn pintaa, mutta tuo öljytikku on kyllä huonoin, mihin olen törmännyt. Ajoa ei myöskään ole öljynvaihdon jälkeen kertynyt kovinkaan paljon. Pinta on alhaalla, mutta epäilen, että pajalla ei laitettu tarpeeksi öljyä alun alkaenkaan.
Mitä olen nyt yrittänyt lueskella, niin ilmeisesti öljynjäähdyttimen vuoto voi aiheuttaa öljyvuotoa jäähdytysnesteen sekaan. Mutta tuo ei nyt suoriltaan näytä siltä, että öljyä olisi paisuntasäilössä. Toinen vaihtoehto on ilmeisesti se, että EGR-venttiilin jäähdytin vuotaa ja sitä kautta pääsee pakokaasua jäähdytysnesteen joukkoon. Ja kolmas on sitten kannentiivisteen vuoto.
Sattuisiko olemaan jollekin tuttu?