Sivu 1/1

Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Lähetetty: 29 Joulu 2024 15:58
Kirjoittaja Mattis
Otsikon mukaisessa vm. 2013 autossa on ilmennyt sellainen ongelma että moottori käynnistyy hyvin, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen kone käy todella epätasaisesti kierrosten heitellessä 800 ja 2 000 välillä. Tätä kestää noin pari minuuttia ja koneen lämmetessä käynti tasoittuu sen jälkeen normaaliksi. Lämpimällä koneella ajettaessa ei ole havaittavissa mitään epänormaalia, käynti on tasaista ja tehot tuntuisivat olevan tallella.
Satunnaisesti ajonaikana ilmee vikakoodi on P2178 ja ehkä vian seurauksena(?) myös P0300 (satunnaisia sytytyskatkoja).
Autoon on äskettäin vaihdettu kaikki ruiskut, tulpat, puolat sekä etummainen Lambda-anturi, ilman vaikutusta käyntiongelmaan.

Onko kenelläkään kokemusta em. käyntihäiriöstä ja sen syystä?

Onkohan muuten mistään saatavilla Forscanin tuottamille anturiarvoille ns. oletusarvoja tai millä vaihteluvälillä vaikkapa MAF anturin pitäisi toimiessaan olla?

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Lähetetty: 31 Joulu 2024 09:40
Kirjoittaja JiiHoo
Villi veikkaus: Olisiko joku lämpöanturi viallinen ja kone ei saa kylmänä ihan riittävästi bensiiniä, kun tietokone luulee moottoria lämpimäksi?
Meinaan että viallinen lämpöanturi antaa lukemaa, mutta väärää sellaista. Toisaalta jos jääkylmä moottori tulkitaan täysin lämpimäksi, se ei ehkä edes lähde käyntiin.

Liian rikas seos voi johtua viallisesta lambda-anturista, kun moottorinohjaus toimii oletusarvoilla.

No viisaammat kertokoon lisää...

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Lähetetty: 31 Joulu 2024 15:33
Kirjoittaja riikomi
Tuon ikäisessä ei taida enää olla tyhjäkäynnin säädölle ilmaventtiiliä? Miten se säätö mahtaa toimia 'moderneissa' moottoreissa?

Oireissa on hämmentävää se, että ongelma kuitenkin poistuu täysin jo niin lyhyen ajan kuluttua, eikä lämpimänä oireile. Nimittäin parissa minuutissa ei moottori/j-neste ehdi lämpenemään juuri lainkaan.

Vaatiiko ongelman toistuminen sen, että kone on seissyt tuntikausia kylmässä?

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Lähetetty: 31 Joulu 2024 16:43
Kirjoittaja Mattis
JiiHoo kirjoitti: 31 Joulu 2024 09:40 Liian rikas seos voi johtua viallisesta lambda-anturista, kun moottorinohjaus toimii oletusarvoilla.
Sitä toista, katalysaattorin takana olevaa lambdaa ei ole kylläkään vaihdettu, kun se on hieman ahtaahkossa paikassa. Toisaalta "joku" väitti että kylmällä koneella lambdan antamia lukemia huomioida. Tiedä sitten onko näin.

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Lähetetty: 31 Joulu 2024 16:45
Kirjoittaja Mattis
riikomi kirjoitti: 31 Joulu 2024 15:33 Tuon ikäisessä ei taida enää olla tyhjäkäynnin säädölle ilmaventtiiliä? Miten se säätö mahtaa toimia 'moderneissa' moottoreissa?

Oireissa on hämmentävää se, että ongelma kuitenkin poistuu täysin jo niin lyhyen ajan kuluttua, eikä lämpimänä oireile. Nimittäin parissa minuutissa ei moottori/j-neste ehdi lämpenemään juuri lainkaan.

Vaatiiko ongelman toistuminen sen, että kone on seissyt tuntikausia kylmässä?
Ongelma toistuu kun kone on jäähtynyt muutaman tunnin. Lämpimällä tai hieman jäähtyneellä koneella tätä ongelmaa ei ole.

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Lähetetty: 31 Joulu 2024 18:24
Kirjoittaja yritäedes
Koska kone käy hyvin lämmettyään, lienee lambda kunnossa. Mutta kylmästä käynnistäessä kuluu +/- minuutti, että lambda lämmittää itsensä ja tasoittaa käynnin; siihen asti mennään oletusarvoilla/opituilla arvoilla. Silloin voi monikin tekijä sekoittaa käyntiä.
Kuten: väärä lämpötila-anturin arvo, imuilmavuoto, map/maf ongelma, likainen/viallinen kaasuläppä jne.
Taaempi lambda vain tarkkailee puhdistustehoa, mutta ei säädä käyntiä.
Tämä noin niinkuin yleisesti - ko.koneesta ei ole omaa kokemusta. Koodi viittaa rikkaaseen seokseen.
Sanoit, että osia vaihdettiin. Onko vikakoodit ja opitut arvot nollattu sen jälkeen?

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Lähetetty: 01 Tammi 2025 22:01
Kirjoittaja Mattis
yritäedes kirjoitti: 31 Joulu 2024 18:24 Koska kone käy hyvin lämmettyään, lienee lambda kunnossa. Mutta kylmästä käynnistäessä kuluu +/- minuutti, että lambda lämmittää itsensä ja tasoittaa käynnin; siihen asti mennään oletusarvoilla/opituilla arvoilla. Silloin voi monikin tekijä sekoittaa käyntiä.
Kuten: väärä lämpötila-anturin arvo, imuilmavuoto, map/maf ongelma, likainen/viallinen kaasuläppä jne.
Taaempi lambda vain tarkkailee puhdistustehoa, mutta ei säädä käyntiä.
Tämä noin niinkuin yleisesti - ko.koneesta ei ole omaa kokemusta. Koodi viittaa rikkaaseen seokseen.
Sanoit, että osia vaihdettiin. Onko vikakoodit ja opitut arvot nollattu sen jälkeen?
Kiitoksia kommenteista. Vikakoodit on kyllä nollattu ja muistaakseni huollossa tehtiin sopeutukset osien asennuksen jälkeen. Pitää varmaan tehdä tai teettää varmuuden vuoksi opittujen arvojen nollaus ja lähteä sitten tarkastelemaan ongelmaa yksi kerrallaan noista mainitsemistasi mahdollisista vikakohdista.