Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mattis
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2024 14:54

Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Viesti Kirjoittaja Mattis »

Otsikon mukaisessa vm. 2013 autossa on ilmennyt sellainen ongelma että moottori käynnistyy hyvin, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen kone käy todella epätasaisesti kierrosten heitellessä 800 ja 2 000 välillä. Tätä kestää noin pari minuuttia ja koneen lämmetessä käynti tasoittuu sen jälkeen normaaliksi. Lämpimällä koneella ajettaessa ei ole havaittavissa mitään epänormaalia, käynti on tasaista ja tehot tuntuisivat olevan tallella.
Satunnaisesti ajonaikana ilmee vikakoodi on P2178 ja ehkä vian seurauksena(?) myös P0300 (satunnaisia sytytyskatkoja).
Autoon on äskettäin vaihdettu kaikki ruiskut, tulpat, puolat sekä etummainen Lambda-anturi, ilman vaikutusta käyntiongelmaan.

Onko kenelläkään kokemusta em. käyntihäiriöstä ja sen syystä?

Onkohan muuten mistään saatavilla Forscanin tuottamille anturiarvoille ns. oletusarvoja tai millä vaihteluvälillä vaikkapa MAF anturin pitäisi toimiessaan olla?
JiiHoo
Viestit: 439
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Villi veikkaus: Olisiko joku lämpöanturi viallinen ja kone ei saa kylmänä ihan riittävästi bensiiniä, kun tietokone luulee moottoria lämpimäksi?
Meinaan että viallinen lämpöanturi antaa lukemaa, mutta väärää sellaista. Toisaalta jos jääkylmä moottori tulkitaan täysin lämpimäksi, se ei ehkä edes lähde käyntiin.

Liian rikas seos voi johtua viallisesta lambda-anturista, kun moottorinohjaus toimii oletusarvoilla.

No viisaammat kertokoon lisää...
riikomi
Viestit: 1112
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuon ikäisessä ei taida enää olla tyhjäkäynnin säädölle ilmaventtiiliä? Miten se säätö mahtaa toimia 'moderneissa' moottoreissa?

Oireissa on hämmentävää se, että ongelma kuitenkin poistuu täysin jo niin lyhyen ajan kuluttua, eikä lämpimänä oireile. Nimittäin parissa minuutissa ei moottori/j-neste ehdi lämpenemään juuri lainkaan.

Vaatiiko ongelman toistuminen sen, että kone on seissyt tuntikausia kylmässä?
Mattis
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2024 14:54

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Viesti Kirjoittaja Mattis »

JiiHoo kirjoitti: 31 Joulu 2024 09:40 Liian rikas seos voi johtua viallisesta lambda-anturista, kun moottorinohjaus toimii oletusarvoilla.
Sitä toista, katalysaattorin takana olevaa lambdaa ei ole kylläkään vaihdettu, kun se on hieman ahtaahkossa paikassa. Toisaalta "joku" väitti että kylmällä koneella lambdan antamia lukemia huomioida. Tiedä sitten onko näin.
Mattis
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2024 14:54

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Viesti Kirjoittaja Mattis »

riikomi kirjoitti: 31 Joulu 2024 15:33 Tuon ikäisessä ei taida enää olla tyhjäkäynnin säädölle ilmaventtiiliä? Miten se säätö mahtaa toimia 'moderneissa' moottoreissa?

Oireissa on hämmentävää se, että ongelma kuitenkin poistuu täysin jo niin lyhyen ajan kuluttua, eikä lämpimänä oireile. Nimittäin parissa minuutissa ei moottori/j-neste ehdi lämpenemään juuri lainkaan.

Vaatiiko ongelman toistuminen sen, että kone on seissyt tuntikausia kylmässä?
Ongelma toistuu kun kone on jäähtynyt muutaman tunnin. Lämpimällä tai hieman jäähtyneellä koneella tätä ongelmaa ei ole.
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Koska kone käy hyvin lämmettyään, lienee lambda kunnossa. Mutta kylmästä käynnistäessä kuluu +/- minuutti, että lambda lämmittää itsensä ja tasoittaa käynnin; siihen asti mennään oletusarvoilla/opituilla arvoilla. Silloin voi monikin tekijä sekoittaa käyntiä.
Kuten: väärä lämpötila-anturin arvo, imuilmavuoto, map/maf ongelma, likainen/viallinen kaasuläppä jne.
Taaempi lambda vain tarkkailee puhdistustehoa, mutta ei säädä käyntiä.
Tämä noin niinkuin yleisesti - ko.koneesta ei ole omaa kokemusta. Koodi viittaa rikkaaseen seokseen.
Sanoit, että osia vaihdettiin. Onko vikakoodit ja opitut arvot nollattu sen jälkeen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mattis
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2024 14:54

Re: Focus MK3 1.6 ecoboost käyntihäiriö kylmällä moottorilla

Viesti Kirjoittaja Mattis »

yritäedes kirjoitti: 31 Joulu 2024 18:24 Koska kone käy hyvin lämmettyään, lienee lambda kunnossa. Mutta kylmästä käynnistäessä kuluu +/- minuutti, että lambda lämmittää itsensä ja tasoittaa käynnin; siihen asti mennään oletusarvoilla/opituilla arvoilla. Silloin voi monikin tekijä sekoittaa käyntiä.
Kuten: väärä lämpötila-anturin arvo, imuilmavuoto, map/maf ongelma, likainen/viallinen kaasuläppä jne.
Taaempi lambda vain tarkkailee puhdistustehoa, mutta ei säädä käyntiä.
Tämä noin niinkuin yleisesti - ko.koneesta ei ole omaa kokemusta. Koodi viittaa rikkaaseen seokseen.
Sanoit, että osia vaihdettiin. Onko vikakoodit ja opitut arvot nollattu sen jälkeen?
Kiitoksia kommenteista. Vikakoodit on kyllä nollattu ja muistaakseni huollossa tehtiin sopeutukset osien asennuksen jälkeen. Pitää varmaan tehdä tai teettää varmuuden vuoksi opittujen arvojen nollaus ja lähteä sitten tarkastelemaan ongelmaa yksi kerrallaan noista mainitsemistasi mahdollisista vikakohdista.
Vastaa Viestiin