turvakaarista

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

turvakaarista

Viesti Kirjoittaja henu »

joo eli oisko jollain kuvia taunukseen tehdyistä kaarista et miten oote niitä siihen väsänny (jos ootte) ku aateltiin kaverin kaa iskee tohon tanariin kaaret ni olis hyvä saaha vähän kuvaa :D ainiin ja tane on vm 81
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ei niitä kovin monestakohasta voi laittaa menemään, a-b pilareja on seurattava ja päälle kattokehikko. takaosaa voi sitte vähän makustella.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

no jos siviiliautoon tulee niin... ohjeet löytyy autourheilun sääntökirjasta liite J:stä kohdasta 8.suojakaarirakenteet

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Tekniikka.htm

jos peltoautoon tai vastaavaan niin omalla järjellä..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin, tuo on vähän kaksipiippuinen juttu miten tekee, jos ihan näyttelytarkoitusta varten tekee niin ei ole niin väliä mutta jos niiden pitäisi oikeasti jotain suojata niin ne kyllä kannattaa tehdä ihan oikeaoppisesti ohjeiden mukaan ja oikeilla aineilla ja tavoilla, jos ne tekee väärin niin voi olla paljon vaarallisemmat kuin ilman kaaria, koska jos putket pääsee antamaan väärään suuntaan periksi niin se on menoa sitten

Yksi hyvin tärkeä asia on mutkat, eli ei mitään rälläkkä-hitsi kulmia vaan pitää taivuttaa niin ettei tule saumoja eikä mene kurttuun

Jos vähääkään epäilyttää niin kannattaa melkeempä ostaa valmiit tai teettää jossain, ei kuitenkaan kovin paljoa kalliimmaksi tule kuin itsetehdyt (raaka-aineet maksavat melko paljon) ja ovat ainakin luotettavat
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

riippuu mistä aineesta tekee.. jos esim tekee alumiinistä niin raaka-aineet kyllä maksaa pirusti ;)
mutta kun tekee "Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs(Minimimitat:45(1,75")x2,5 tai 50(2,0")x2,0 mm / 38(1,5")x2,5 tai 40(1,6")x2.0 mm)"
eikä muuten oo edes ainut vaihto ehto paitsi ralli ym. autoihin.. koska esimerkiksi jokamies-luokassa sallitaan saumallinen vesijohtoputki(42,4x3,2)
ja uskoisin sen käyvän myöskin siviilissä. joskus luin tämänkin asian määrittelemät lakipykälät :roll:
putki saa painua kasaan taivutettavasta kohdasta (suurin/pienin halkaisijan suhde=0,9)
etupääkaaren (lähtee a-pilarin juuresta lattiasta nousee a-pilarin muotoja myötäillen "kattoon" ja seuraa tuulilasin yläreunaa pitkin toiselle puolelle josta a-pilarin mukaisesti alas) ja pääkaaren (lähtee b-pilarin kohdalta lattiasta nousee b-pilaria pitkin "kattoon" seuraa katon muotoa toiselle puolelle ja laskeutuu b-pilaria pitkin lattiaan.) tulee olla yhdestä putkesta taivutettuja joissa ei saa olla hitsisaumoja.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

aika hyvin saat taivutella putkee jos siin ei yhtään saa hitsi saumaa olla
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:aika hyvin saat taivutella putkee jos siin ei yhtään saa hitsi saumaa olla
:roll: :roll: :roll:

Laita nyt edes Winkwink hymiö viestisi perään, vai olitko tosissasi viestisi suhteen?
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

no tosissaan/läppä
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

niin kun kaikki ei tainnut tajuta.. :twisted:

väännetään rautalankaa lisää... etupääkaari tulee olla yhdestä ja samasta putkesta taivutettu samoin pääkaari niissä ei sallita hitsisaumoja.. muita kuin niihin liitettävien muiden putkien liitoksissa.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

ZyaS kirjoitti:niin kun kaikki ei tainnut tajuta.. :twisted:

väännetään rautalankaa lisää... etupääkaari tulee olla yhdestä ja samasta putkesta taivutettu samoin pääkaari niissä ei sallita hitsisaumoja.. muita kuin niihin liitettävien muiden putkien liitoksissa.

nyt kaikki tyhmimmätkin tajus :wink:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

hyvä koska seuraavaks ois joutu väänteleen ton asian ratakiskon pätkästä ja en mäkään nyt kaikkea jaksa vääntää solmulle :P :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

kannattaa miettiä että laittaako ollenkaan koska,huonosti tai väärin rakennettut turvakaaret aiheuttaa tod.näk pahaa tuhoa kolari tilanteessa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juurikin tätä hain tuossa ylempänä :!:

Itse en kyllä suostuisi kyydissä istumaan jos en ole varma että kaaret on "hyvin" tehty, meinaan jokunen vuosi sitten yhteen pelto-ladaan tehtiin etupenkkien taakse sellaiset pystyputket ja ne tuettiin poikittaisella putkella ja katon rajasta viistosti taaksepäin. Siinä sitten yksikseni ajelin peltoa ympäri kun kaveri otti aikaa pellon laidalla ja yhdessä 90 mutkassa sitten oli sisällä sellainen töyssy, vauhtia ei ollut paljoa mutta nappasi sitten kyljelleen ja siitä katolleen ojan reunaa vasten. Apparin puolen a-palkki taipui aika reilusti ja samalla kun katon reuna meni palkin mukana lyttyyn niin kattopelti veti penkin takana olleen putkivirityksen eteenpäin siten että jos siinä olisi joku istunut niin olisi sattunut, itselle ei mitään käynnyt mitä nyt mustelma otsassa

Sen jälkeen ollaankin sitten ajettu vanhalla jokkis-ladan korilla jossa kunnon kaaret ja kypäräkin päässä ihan vaan vastaavan varalta

Sitä ei vaan tahdo uskoa miten helposti auto kaatuu kun sopivasti osuu kohdalle ennenkuin itse ympäri ajaa
tai miten helposti katto yms menee kasaan

Kerran kokeiltiin yhdellä purkuun menevällä corollalla, käännettiin kakkosnelkkujen ja renkaiden avulla se kyljelleen ja siitä katolleen, siinä oli sellainen 40cm "pudotus" (ojantapainen) johon se rötkähti katolleen.
Katto tuli sisään koko matkalta siihen malliin että ikkunoista ei olisi ollut asiaa ulos ja katto tuli etupenkkien selkänojiin kiinni eli ahdasta olisi ollut jos sielä olisi kyydissä istunut
Ja tähän kun lisätään vaikkapa 60kmh vauhtia ja samalla tapaa katolleen niin ei paljoa jää jäljelle
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

jos on vaarana kolarin :lol: ajaminen, kyllä minä ainakin otan sen auton jossa on kaaret.
turvakaari on aina koria jäykistävä, kunhan hitsaukset suoritetaan kunnolla. jos hitsaustaito epäilyttää ( itseä ei kannata huijata, sielä esson baarilla voi sitte puhua mitä lystää. niinku sielä tapana on. ) sillon ei pidä ryhtyä turvakaaria tekemään tai asentamaan. niiden tulee myös pysyä korissa kiini, pelkkä putken saumojen kestävyys ei riitä.
aina pitää tehdä 6-piste rakenne ja vahvistaa sitä tarpeen mukaan, tommonen pelkkä takakaari toimii hiirenloukuntavoin jos auto vääntyy keskeltä.
harrastekäyttöön jokkismallin vesijohtoputkikaaret on ihan hyvä valinta, saumaton vastaava on kevyempää mutta hinta siis pompsahtaa.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

ZyaS kirjoitti:väännetään rautalankaa lisää... etupääkaari tulee olla yhdestä ja samasta putkesta taivutettu samoin pääkaari niissä ei sallita hitsisaumoja.. muita kuin niihin liitettävien muiden putkien liitoksissa.
Kaaret voi tehdä myös niin, että on sivupääkaaret. Silloin yhtenäiset putket menee korin sivussa ja poikittaiset putket hitsataan kiinni(A- ja B-pilarin kohdalla).
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Kyselin tuossa taannoin noita kaariasiota katsastuskonttorilta, noin niinkun tieliikenteeseen katsastetun auton suhteen.

Homma meni niin, että kaaret pitäisi olla 'jonkun virallisten sääntöjen mukaiset', suomalaisittain noiden AKK RY:n ohjeiden mukaiset. Silloin katsastuskonttorilla tiedetään että rakenne ja asennus on hyväksi havaittu eikä niistä aiheudu vaaraa onnettomuustilanteessa.

Käytäntö on kuitenki osoittanut että yleinen tapa katuautojen kohdalla näyttää olevan että anything goes. Näimpä tuossa taannoin yhenkin E30 missä oli 'tuningkaaret' jotka aivan varmasti eivät olleet minkään sääntöjen mukaiset ja tuskimpa niitäkään katsastukseen on pois otettu.

Tuossa männäviikolla sain kaaret (OMP) projektiini, ja en mä kyllä tiedä miten mä niitäkään saan asennettua täysin pykälien mukaiseksi. Suurin ongelma tulee olemaan - tässä noissa siviilikaarihommissa varmaan eniten oikaistaankin - että miten ihmeessä mä saan tuon 120cm2 'aluslevyn' mahtumaan mihinkään. Etenkin pääkaaren kiinnitys alapäässä on sellaisessa paikassa ettei siihen mitenkään pysty moista vahviketta raksaamaan. Etumaisen tolpan kohdalle se on tietysti ihan helposti mahdutettavissa kun on tasaista lattia-alaa mielinmäärin.

Tässä muutama kuva kaaristani ja eräästä Viastasta jossa sellaset on:

http://www.76s.net/external/omg/
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Niitä alus lappuja voi taittaa ja niille voi rakentaa (hitsata) pohjaan tasaisen "telakan".
Vaikee selittää, mutta käväiseppäs jonkun rallin huoltopaikalla ja kurki kilpureiden sisään. :wink:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

semmosen tornin 10-15cm korkean kun tekee niin on paljon helpompi asentaakkin pitkälle valmiiksi hitsatutkaaret. tulee enempi kunnon saumoja sinne kattopellin ja putkenväliin.
nuo pulttiliitoskaaret ihan päälyholkkiputkellakin saati tuommosella korvakkeella taitavat passata enään vaan siviilikäyttöön.
ja sillä että kaaret tehdään "sääntökirjan" mukaan muttei katsasteta kilpailukatsastuksessa, ei ole kovin suurta vakuutta kun niitä hitsareja on niin monenlaisia.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

p3 kirjoitti:nuo pulttiliitoskaaret ihan päälyholkkiputkellakin saati tuommosella korvakkeella taitavat passata enään vaan siviilikäyttöön.
Klik!

Kyllähän tuollainen rakenne esitellään ihan hyväksyttynä systeeminä tuossa alimmassa kuvassa. Ja kun käsittääkseni kommentoit noita mun kuvia, niin todettakoon vielä että kyseinen rakenne tulee oviaukon putkien kiinnitykseen.
p3 kirjoitti:ja sillä että kaaret tehdään "sääntökirjan" mukaan muttei katsasteta kilpailukatsastuksessa, ei ole kovin suurta vakuutta kun niitä hitsareja on niin monenlaisia.
En ymmärtänyt :(
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

äkkiseltään katoin niistä kuvista, tulee etuputket pääkaareen myös pulttaamalla :?:
kilpa-autonkatsastuksessa ne turvakaaret tarkistetaan ( pitäs tarkistaa ) hitsisaumat, materiaali yms. mainitsin kyseisen asian kommenttina siihen että tehdään kaaret sääntökirjan mukaan, tunnettua on että kirjoja voi tulkita monella tapaa :D
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

http://www.76s.net/external/omg/Kuva(966).jpg
mikä kohta kyseessä?? :?
jos kyseessä yläkulma niin on laittomat..
Pää-, etu- ja sivukaarissa ei saa käyttää irroitettavia liitoksia, koska ne toimivat saranatyyppisesti.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No kappas.

Kuitenkin mukana tulleissa lapuissa on rasti ruudussa Conforme alle norme FIA / According to FIA rules :shock:

Melkosen mekkalan nostan jos tuosta jää katsastuksessa kiinni :roll:
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Siis kyllä ne siviiliin varmasti käyvät mutta radalle/ralliin tod.näköisesti ei
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

VesQ kirjoitti:Siis kyllä ne siviiliin varmasti käyvät mutta radalle/ralliin tod.näköisesti ei
voi olla siviilikatsastuksessa menee läpi.. mutta itse en noita laittais... on aikamoinen rotanloukku kun oikeessa kulmassa painuu kasaa... koska kyllä ne turvakaaretkin antaa periksi auton mennessä katolleen...
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Vastaa Viestiin