Kulutusta pienemmäksi
Kulutusta pienemmäksi
Eli ei löytyny tämmöstä aihetta aiemmin ja varmaan kaikille hyödyllistä tietoa. Eli pistäkää infoa miten saa auton kuluttamaan mahdollisimman vähän! Paljon on tietoa siitä miten autoa viritetään, muttei tietoa siitä toisesta ääripäästä eli kulutuksen minimoimisesta. Millaisia teknisiä muutoksia autoon, ja kuinka pitkälle se on mahdollista ennenkuin fysiikan lait tulee vastaan...
Pitäisi vain opetella ajamaan huippuväännöillä, niin veisi vähän bensaa. Tietysti jos huippuväännöt on jossain 5000+, niin tiedä onko enään silloin niin säästävää, kuin 3000rpm ajo.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Siinä Ford-miehen kokemuksia aiheesta:
http://www.saunalahti.fi/ilkka182/focus/focus.htm
Tässä on kaverin 12 käskyä (diesel):
1. ÄLÄ PAINA JARRUA!
2. Kiihdytä ripeästi maksimimonentin tuntumassa, enempi sen alapuolella kuin yläpuolella. Muista kuminauhamainen veto ja odota ahtopaineen mukaan tuloa.
3. Kun saavutat halutun nopeuden, vaihda mahdollisimman iso vaihde päälle.
4. Nopeuden ylläpitoon on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen tapa on pitää tasainen nopeus kevyellä pintakaasulla. Toinen on kiihdytys ja vapaalla rullaus. Kiihdytä ja rullaa on taloudellisempi hitaissa nopeuksissa ja mäkisessä maastossa, mutta se voi häiritä muuta liikennettä. Kaupunkiajossa se on hyvä valinta.
5. Ennakoi. Jos joudut painamaan jarrua, et ole ennakoinut ja hukkaat liike-energiaa.
6. Kaasun painamisella ei saa kulutusta nousemaan, jarrun painamisella sitävastoin saa.
7. Vapaalla kannattaa rullata aina kun on mahdollista.
8. Jos pitää hidastaa vauhtia tai et voi ottaa liike-energiaa alamäessä talteen vapaalla, kannattaa moottorijarruttaa isolla vaihteella. Kulutus on tällöin 0 l/100 km. Huomaa kuitenkin, että ruiskutus alkaa taas noin 900 r/min kohdalla. Taajama-ajossa suuri osa ajasta kuluu vapaalla rullatessa tai moottorijarruttaessa. Kiihdytykset ovat ripeitä, mutta ajallisesti lyhyitä.
9. Käytä lohkolämmitintä.
10. Puhdista moottorin välijäähdytin kerran vuodessa!
11. Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Laita hieman yli suositusten.
12. Valitse herkästi vierivät renkaat. Talveksi kitkat.[/url]
http://www.saunalahti.fi/ilkka182/focus/focus.htm
Tässä on kaverin 12 käskyä (diesel):
1. ÄLÄ PAINA JARRUA!
2. Kiihdytä ripeästi maksimimonentin tuntumassa, enempi sen alapuolella kuin yläpuolella. Muista kuminauhamainen veto ja odota ahtopaineen mukaan tuloa.
3. Kun saavutat halutun nopeuden, vaihda mahdollisimman iso vaihde päälle.
4. Nopeuden ylläpitoon on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen tapa on pitää tasainen nopeus kevyellä pintakaasulla. Toinen on kiihdytys ja vapaalla rullaus. Kiihdytä ja rullaa on taloudellisempi hitaissa nopeuksissa ja mäkisessä maastossa, mutta se voi häiritä muuta liikennettä. Kaupunkiajossa se on hyvä valinta.
5. Ennakoi. Jos joudut painamaan jarrua, et ole ennakoinut ja hukkaat liike-energiaa.
6. Kaasun painamisella ei saa kulutusta nousemaan, jarrun painamisella sitävastoin saa.
7. Vapaalla kannattaa rullata aina kun on mahdollista.
8. Jos pitää hidastaa vauhtia tai et voi ottaa liike-energiaa alamäessä talteen vapaalla, kannattaa moottorijarruttaa isolla vaihteella. Kulutus on tällöin 0 l/100 km. Huomaa kuitenkin, että ruiskutus alkaa taas noin 900 r/min kohdalla. Taajama-ajossa suuri osa ajasta kuluu vapaalla rullatessa tai moottorijarruttaessa. Kiihdytykset ovat ripeitä, mutta ajallisesti lyhyitä.
9. Käytä lohkolämmitintä.
10. Puhdista moottorin välijäähdytin kerran vuodessa!
11. Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Laita hieman yli suositusten.
12. Valitse herkästi vierivät renkaat. Talveksi kitkat.[/url]
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--