Kulutusta pienemmäksi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
p-100

Kulutusta pienemmäksi

Viesti Kirjoittaja p-100 »

Eli ei löytyny tämmöstä aihetta aiemmin ja varmaan kaikille hyödyllistä tietoa. Eli pistäkää infoa miten saa auton kuluttamaan mahdollisimman vähän! Paljon on tietoa siitä miten autoa viritetään, muttei tietoa siitä toisesta ääripäästä eli kulutuksen minimoimisesta. Millaisia teknisiä muutoksia autoon, ja kuinka pitkälle se on mahdollista ennenkuin fysiikan lait tulee vastaan...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Siitä on hyvä alkaa,että moottori on tarpeeksi iso kuljettamaan tietyn painoista koria,mahdollisimman paljon alavääntöä..
Jolloin kierrokset ovat alhaisemmat.
Ja tietysti ajotarkoitus,kaupunkiin vai maantielle.
ei sieltä mitään junia t...
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

puukalikka kaasupolkimen alle
Focus 1.0 edition a6 2017
Escorvet
Viestit: 76
Liittynyt: 06 Loka 2005 17:11
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Escorvet »

jaska74 kirjoitti:puukalikka kaasupolkimen alle
Mut eipä sekään oo ehkä ihan paras vaihto ehto ku joskus voi olla tarvetta ehtiä alta pois ja jos sillon on kapula polkimen alla ni sit ei ehditä. :?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Pitäisi vain opetella ajamaan huippuväännöillä, niin veisi vähän bensaa. Tietysti jos huippuväännöt on jossain 5000+, niin tiedä onko enään silloin niin säästävää, kuin 3000rpm ajo.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

motor uppia koneeseen :roll: :lol:
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

pitkä perä tai loikkari, isot vetopyörät tms
tuning sucks
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Siinä Ford-miehen kokemuksia aiheesta:
http://www.saunalahti.fi/ilkka182/focus/focus.htm

Tässä on kaverin 12 käskyä (diesel):
1. ÄLÄ PAINA JARRUA!
2. Kiihdytä ripeästi maksimimonentin tuntumassa, enempi sen alapuolella kuin yläpuolella. Muista kuminauhamainen veto ja odota ahtopaineen mukaan tuloa.
3. Kun saavutat halutun nopeuden, vaihda mahdollisimman iso vaihde päälle.
4. Nopeuden ylläpitoon on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen tapa on pitää tasainen nopeus kevyellä pintakaasulla. Toinen on kiihdytys ja vapaalla rullaus. Kiihdytä ja rullaa on taloudellisempi hitaissa nopeuksissa ja mäkisessä maastossa, mutta se voi häiritä muuta liikennettä. Kaupunkiajossa se on hyvä valinta.
5. Ennakoi. Jos joudut painamaan jarrua, et ole ennakoinut ja hukkaat liike-energiaa.
6. Kaasun painamisella ei saa kulutusta nousemaan, jarrun painamisella sitävastoin saa.
7. Vapaalla kannattaa rullata aina kun on mahdollista.
8. Jos pitää hidastaa vauhtia tai et voi ottaa liike-energiaa alamäessä talteen vapaalla, kannattaa moottorijarruttaa isolla vaihteella. Kulutus on tällöin 0 l/100 km. Huomaa kuitenkin, että ruiskutus alkaa taas noin 900 r/min kohdalla. Taajama-ajossa suuri osa ajasta kuluu vapaalla rullatessa tai moottorijarruttaessa. Kiihdytykset ovat ripeitä, mutta ajallisesti lyhyitä.
9. Käytä lohkolämmitintä.
10. Puhdista moottorin välijäähdytin kerran vuodessa!
11. Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Laita hieman yli suositusten.
12. Valitse herkästi vierivät renkaat. Talveksi kitkat.[/url]
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ajelee aina vain alamäkeen? :D
Vastaa Viestiin