Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ostamaani autoon on tehty uutena 2009-2010 taitteessa Tectyl ruostesuojaus pohjaan, oviin, pyöränkoteloihin/kaariin
ja lisätyönä pistetty äänieristelevyjä peräkonttiin ja pyöränkoteloihin (muualta en ole vielä etsinyt). Tarra tekopaikasta ja vuodesta
löytyy lasista. Great!

Marssin Nokialaisen Tectyl-puljun puheille ja kysyin onko ja millon tarvetta tehdä uusintakäsittely suojaukselle.
Kun asiaa ruvettiin selvittelee, niin mulla ei tullu auton mukana mitään lappuja tehdystä työstä paitsi toi tarra lasissa ja
ainetta löytyy joka paikasta alustasta. Noh, soitin Mikkeliin missä auto oli suojattu ja sieltä ei kuulemma löydy ei sitten millään
dokumentteja siitä työstä. Nokialta soitettiin Tectyl maahantuojalle ja sieltä ei löytynyt myöskään ns kolmatta kappaletta
tosta meidän autoon tehdystä työstä. Kuulemma yksi asiakkaalle, yksi tekijäfirmalle ja yksi aineen maahantuojalle.
Minähän en voi tietää kusettiko jokainen instanssi heti siitä hetkestä, kun minä sanoin et mulla ei ole sitä lappua :roll:

Pojat nosti kädet pystyyn ja sano et "tjoo kyllä tää on nyt sitten selkeesti 600-800+++ euron homma, kun lappuja ei löydy",
"ja sitäpaitsi uusinta-aika on 3v +-2kk ja sulla on menny 3v ja 7kk, takuu on rauennu meidän sääntöjen mukaan myös silloin".
:oops: Mieliala alko olla siinä kohtaa aika hilpeä ja ehdotin kompromissia, mutta ei. Laput jos olis löytyny ni uusintakäsittelyn hinta olisi ollu
esim 260e.

Minähän en rupee tommosia summia maksaa se on selvä. Kysymys kuuluu et voisko joku sanoo kokemuspohjalta riittääkö
tuo kerran tehty suojaus ja onko toi uusintakäsittely periaatteessa sitten vaan rahastusta? Ne myös kerto, että
uusintakäsittelyjen yhteydessä poistetaan usein ruosteita ja se hinta on oikeasti enemmän. Eli se ei oikeastaan
koskaan ole vain uusintakäsittely. Ford ruostuu enivei ni mikä on klubilaisten fiilikset noista uusintakäsittelyjen
tarpeesta?
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

ööö... uusintakäsittelyssä siis poistetaan ruosteita? eikös tuon mönjän juuri pitäis estää ruostumista? vaikuttaa kusetukselta kyllä... Itte ostin ison purkin tectyl massaa motonetista a 5 euroa ja näytin vähän Focuksen (2005) perseeseen neekerintukka-laikkaa ruostetäplille. siihen mönjää päälle niin paljon kuin sain pensselillä töpöteltyä.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No mä oon aina jos oon ollut eka teettäjä, teettänyt sen täyskäsittelyn, mutta en enää uusintaa, edellinen mondeo oli 6 vuotta, eikä se sinä aikana alkanut pohjasta tai koteloista ruostumaan, sen sijaan kiveniskemistä ja puskurin/kyljen saumoista kyllä, kun puskuri hinkkaa maalin irti sinkkauksesta.

Omasta mielestä ei tarvi uusintaa, paitsi jos aiot pitää jonkun 15-20 vuotta, mutta mun mielestä toi eka käsittely kestää kyllä sen auton normaalin eliniän, eli 10+ vuotta.

Ja mitä tulee tohon ettei sun autosta löydy mitään lappuja, niin epäilenpä että eka omistaja on teettänyt homman ns. pimeenä, jolloin ei tietenkään ole saanut kuittia/takuulappuja, mutta työn tekijä on silti liimannut tarran ikkunaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja KajS »

Sierra2.3-16v kirjoitti:No mä oon aina jos oon ollut eka teettäjä, teettänyt sen täyskäsittelyn, mutta en enää uusintaa, edellinen mondeo oli 6 vuotta, eikä se sinä aikana alkanut pohjasta tai koteloista ruostumaan, sen sijaan kiveniskemistä ja puskurin/kyljen saumoista kyllä, kun puskuri hinkkaa maalin irti sinkkauksesta.

Omasta mielestä ei tarvi uusintaa, paitsi jos aiot pitää jonkun 15-20 vuotta, mutta mun mielestä toi eka käsittely kestää kyllä sen auton normaalin eliniän, eli 10+ vuotta......
Noin meilläkin. Mondeo oli Tectyl-täyskäsittelyssä heti uutena, eikä vieläkään ruosteongelmia, vaikka ne uusintakäsittelyt jätettiin tekemättä. Katsatuksessa kehuttiin vielä viime syksynäkin 7,5 vuotta vanhaa autoa ja suojausta, joten toimii se suojaus.

Tärkeintä näissä suojaushommissa on se, että ne tehdään heti uuteen autoon, ei eka talven jälkeen. Lisäkäsittelyjä pitäisin hieman rahastuksena. Eihän se kuitenkaan mitään takuuta ruostumattomuudesta anna. Ja oikeat reiät on korjattava oikeasti hitsaamalla, ei lapuilla, tarroilla tai puhelimella.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Myth busted and confirmed. Kiitos hyvistä vastauksista. Auton pohja näyttää aivan kuin uudelta tällä hetkellä kohta 4v iässä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Kyllä se ensimmäinen käsittely taitaa se tärkein olla, eikä se tuossa ajassa kerkeä kulumaankaan pohjasta ollankaan, ellei sitten ajella kokoajan soratietä. Voi kun joku ois omaanikin uutena tehnyt suojauksen, ois säästynyt paljolta ruosteelta.

Onko millainen ero melussa siihen mk1 focukseen mikä sulla aiemmin oli?
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

On paljon hiljaisempi. Renkaina on 205 45 17" 88w uhp kiinarenkaat eli gt radial uhp1 ja silti merkittävästi hiljaisempi. Mulla oli vähän yli viikon käytössä 2010 octavia hb ja siinä oli kovempi rengasmelu 195/65/15 renkailla. Olin kieltämättä yllättynyt. Nyt on sillä tasolla äänimaailma, että mua ei enää häiritse. Onhan täällä moni haukkunu mk2sta meluisaksi, mutta kaikki on suhteellista. Mk1 on aika hyvä vertailupohja. Sen meluisampaa saa etsiä :) mk2 faceliftissä käsittääkseni vähennettiin melua vs mk2. En tiedä tehtiinkö se pelkillä eristeillä vai myös erilaisilla puslilla. En ole myöskään ihan saletti onko titaniumissa parempi eristys kuin vaikka trendissä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Tectyl ruostesuojauksen kesto ja uusintakäsittely

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Sutaset sinne itte massat tai kaveris tekee sen niin loppuu turhat venkoilut,silmällä näkee minne sitä pitää laittaa eli mistä on kulunu
Vastaa Viestiin