jäänestoaine

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Escotar
Viestit: 198
Liittynyt: 03 Helmi 2005 18:58
Paikkakunta: P-H/grassland
Viesti:

jäänestoaine

Viesti Kirjoittaja Escotar »

Käytättekö ruiskupeleihin jäänestoainetta bensan seassa?
'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: jäänestoaine

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Escotar kirjoitti:Käytättekö ruiskupeleihin jäänestoainetta bensan seassa?
voihan sitä käyttää, jos haluaa, mutta ei yleensä ole tarve.
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Ikinä en ole mihinkään autooni laittanut eikä ole koskaan jäätynyt tielle!!!
Toi on vähän sellanen kakspiippunen juttu...
Toiset käyttää toiset ei...
Ja olen kuullu puhuttavan niinkin, että kun kerran sitä tankkiis kaadat on käytettävä koko talvi. Siitä, pitääkö paikkansa en tiedä.
Mut tosiaan mä en käytä. Ja kun ei ajele aina vajaalla tankilla vaan ottaa reilusti ja antaa neulan mennä punaselle ja taas täyteen, ei luulisi sitä vettä kondensoituvan tankkiin ainakaan niin paljon kun vajaala tankilla.

MUN mielipide... :lol:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

vaikka on ihan eri asia kuin bensakone..
niin dieseleissä kun on jäänestoa käyttäny,lopputuloksena on ollu suodatin täynnä jäänestoa..ja käyntihäiriöitä..
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei käytetä. Mitä täydempi tankki aina, sitä vähemmän tulee kondessivettä. Tyhjäksi päästäminen ja lyhyet ajot pahinta. :D
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

eihän sitä varalta kannate käyttääkään, sitte vaan jos meinaa jäätää.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
virus
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:48

Viesti Kirjoittaja virus »

Kerran oon laittanu jäänestoo käyntihäiriöiden takii. Eikä se vika kyl ees bensas sit kuitenkaa ollu, mut ei siit aineest mitää oireit ilmenny sillon eikä myöhemminkää. Töissä laitan tosi kovil pakkasil diiselin sekaa lorauksen 95e:tä tankkauksen yhteydes. Ei riko mitää eikä hyydy diiselit eikä suodattimet. Mut järki päähän määris jos näin teette.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

eihän siitä niin helposti oireita tuu,ja usein jopa auttaa aivan oikeasti,toi jäänesto..mutta jos koko ajan lorottaa sitä polttoaineen sekaan niin kannattaa vaihdella suodattimiakin vähän useammin..ei se nyt mitään rikokkaan..
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

virus kirjoitti:Kerran oon laittanu jäänestoo käyntihäiriöiden takii. Eikä se vika kyl ees bensas sit kuitenkaa ollu, mut ei siit aineest mitää oireit ilmenny sillon eikä myöhemminkää. Töissä laitan tosi kovil pakkasil diiselin sekaa lorauksen 95e:tä tankkauksen yhteydes. Ei riko mitää eikä hyydy diiselit eikä suodattimet. Mut järki päähän määris jos näin teette.
No en tiedä onko uskomista mitä sanotaan masinol purkin kyljessä, 0,5 litraa 20l bensaa ja 1 litra 40l bensaa, en kyllä ihan niin paljoa sinne viittiny kaataa ku litran pulloki makso jo 4-5e
virus
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:48

Viesti Kirjoittaja virus »

Eiköhän ne purkkien käyttöohjeet pidä paikkasa. Masinolhan on jo niin vanha tuotemerkki, et tuskin purkeis väärii ohjeit on. Muuten se ois kai hävinny markkinoilt ajat sitte. Diiselin ja bensan sekotushan ei taida olla mitenkää virallisest suositeltuu, joten tuskin siihen on olemas mitää varmaa sekotussuhdettakaa. Onks tääl rekkamiehii tai -naisii? Ne varmaan osais kertoo jonkun "yleispätevän" sekotuksen. Homma on kuulemma saanu alkunsa rekkakuskeilta. Ite oon laittanu h-auton tyhjää tankkii ekaks 3-5l bensaa ja loput diiselii, n.40l. Mut näin vaan yli -20 asteen pakkasil. Mitää oireit ei oo tullu ikinä, mut en silti kehota ketää tekemää näin enkä tarkota tätä ohjeeks. Jokanen oman harkinnan mukaa......
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

eiköhän toi oo riittävä suhde..10 prossaa bensaa on neuvottu että ehdoton katto bensalle löpön sekaan,ja diesel on jokseenkin sama aine..väriainetta vaan lisätty käytännössä..en ite laittais kymmentäkään prossaa..max%5
..
ei sieltä mitään junia t...
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

VesQ kirjoitti: No en tiedä onko uskomista mitä sanotaan masinol purkin kyljessä, 0,5 litraa 20l bensaa ja 1 litra 40l bensaa, en kyllä ihan niin paljoa sinne viittiny kaataa ku litran pulloki makso jo 4-5e
Kuulostas paljon uskottavammalta kun laittas 0,5 DESIÄ 20litraan bensaa, ja DESIN 40litraa...
En tiedä sitten... Kun en käytä ollenkaan.
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

En ole käyttänyt 8 vuoteen jäänestoa, kun olen ruiskuautoilla ajellut. Tankkaan aina tankin täyteen ja ajan sen melkein tyhjäksi(ellei löydy hyvää tarjousta :D ). Ei ole ollut mitään ongelmia. Tän talven ajanut dieselillä, eikä mitään ongelmia. Ja nykyinen dieselöljy ei ole enää samaa ainetta kuin tupaöljy. Dieseleissa on muitakin lisäaineita kuin väriainetta. Uudet dieselmoottorit vaativat niitä lisäaineita.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

hietsu kirjoitti: Kuulostas paljon uskottavammalta kun laittas 0,5 DESIÄ 20litraan bensaa, ja DESIN 40litraa...
En tiedä sitten... Kun en käytä ollenkaan.
Mutta näin siinä luki, en tiedä sitten
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

itse kaatanut aina jään estoa tarvittaessa arviolta sillei sopivasti :D
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

overboost kirjoitti:En ole käyttänyt 8 vuoteen jäänestoa, kun olen ruiskuautoilla ajellut. Tankkaan aina tankin täyteen ja ajan sen melkein tyhjäksi(ellei löydy hyvää tarjousta :D ). Ei ole ollut mitään ongelmia. Tän talven ajanut dieselillä, eikä mitään ongelmia. Ja nykyinen dieselöljy ei ole enää samaa ainetta kuin tupaöljy. Dieseleissa on muitakin lisäaineita kuin väriainetta. Uudet dieselmoottorit vaativat niitä lisäaineita.
Tyhjensin kerran aikoja sitten Morrikseni (mennyttä jo) bensatankin ja pohjalta löytyi suunnilleen puolisen litraa vettä...sen jälkeen olen plöräyttänyt silloin tällöin alkoholia tankkiin kaikkiin ajoneuvoihini.

Annostuksen kanssa en ole pitänyt niin tarkkaa lukua. Sehän sitoo itseensä tuon veden joten jos vettä on vain vähän niin jääestoakaan ei tarvita paljoa.

Mistähän tuo uskomus muuten tulee että jos kerran käyttää jäänestoa niin sitten joutuu aina lisäämään.
-M
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

overboost kirjoitti:Dieseleissa on muitakin lisäaineita kuin väriainetta. Uudet dieselmoottorit vaativat niitä lisäaineita.
Siis diisselissähän ei ole muuta kuin sitä itseään (tietysti lisäaineet yms)
vaan polttoöljyyn ja "tupaöljyyn" on lisätty väriä
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

VesQ kirjoitti: Siis diisselissähän ei ole muuta kuin sitä itseään (tietysti lisäaineet yms)
vaan polttoöljyyn ja "tupaöljyyn" on lisätty väriä
overboost ajelee "löpöllä". :lol: :lol:
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

mn2346 kirjoitti: Tyhjensin kerran aikoja sitten Morrikseni (mennyttä jo) bensatankin ja pohjalta löytyi suunnilleen puolisen litraa vettä...sen jälkeen olen plöräyttänyt silloin tällöin alkoholia tankkiin kaikkiin ajoneuvoihini.

Annostuksen kanssa en ole pitänyt niin tarkkaa lukua. Sehän sitoo itseensä tuon veden joten jos vettä on vain vähän niin jääestoakaan ei tarvita paljoa.

Mistähän tuo uskomus muuten tulee että jos kerran käyttää jäänestoa niin sitten joutuu aina lisäämään.
No se tulee siitä,että jos tankissa on vettä,
joka on jäätynyt,niin jäänestoaine nimenomaan
sulattaa jään,joka voi "hyhmänä"lähteä
kulkeen pitkin polttoaine putkia.
Tässä vaiheessa jos jättää ko.aineen
käyttämättä,niin putket jäätyvät tukkoon.
En ole koskaan käyttäny pensavehkeissä,
enkä käytä,vaikka täällä periferiassa ajelenkin.
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Herkko kirjoitti:No se tulee siitä,että jos tankissa on vettä,
joka on jäätynyt,niin jäänestoaine nimenomaan
sulattaa jään,joka voi "hyhmänä"lähteä
kulkeen pitkin polttoaine putkia.
Tässä vaiheessa jos jättää ko.aineen
käyttämättä,niin putket jäätyvät tukkoon.
En ole koskaan käyttäny pensavehkeissä,
enkä käytä,vaikka täällä periferiassa ajelenkin.
Periferiassa onkin niin kylmää ettei siellä ole kosteutta ilmassa ollenkaan ;-)

Alkoholihan sitoo veden joten se poistuu sylinterin ja palamisen kautta pakoputkesta ilmaan.
Riittävällä annostuksella tankki tulee "kuivaksi" jolloin käyttö voidaan lopettaa ja pistää satunnaisesti muutama tippa jotta olotila säilyy.
-M
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

jäänestoaine

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Monesti käyntihäiriöt vanhemmissa autoissa ilmojen viilettyä johtuvat imuilman esilämmittimen viallisuudesta tai väärästä asennosta.

Tästä syystä kaasutin jäätyy jopa kun ilmassa on plussaasteita.

Nykyaikainen auto ei liene jäänestoja polttoaineessa tarvitse ja dieseleissähän käytetään talvella talvi/arktista laatua.

Mutta hyvää businesta tuo jäänesto kauppa kieltämättä on :lol: .
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
fiesta89
Viestit: 151
Liittynyt: 10 Huhti 2005 11:10

Viesti Kirjoittaja fiesta89 »

Olen ite kans kuullut kauan sitten että kerran käytettyään jäänestoa, pitää sitä käyttää koko talvi, ja olen sitä ihmetellyt.

Onko se niin että tankkiin muodostunut jää jää pohjalle, vai kelluu?
Painuuko jäänesto pohjalle, sekoittuu, vai kelluu? Ohjeessa sanotaan että se pitää laittaa ennen tankkausta että sekoittuu, mutta sekoittuuko lopullisesti vai erottuuko se pikkuhiljaa pinnalle tai pohjaan?

Pitääkö talven tullen valita kumman kaavan kanssa etenee. Jättää aineen laittamatta ja toivoo ettei vettä ole liikaa, tai laittaa ainetta ja laittaa sitä riittävän runsaasti ettei veden ja eston seon jämähdä putkiin ja kaasarin pieniin kanaviin/suuttimiin/rakosiin?

Itse olen joinakin talvina laittanut sitä yhteen, kahteen tankilliseen ja kun en minkäänlaista eroa huomannut suuntaan enkä toiseen niin jatkossa katsotaan taas uudestaan, voihan se olla enemmän enneltaehkäisevänä tarpeellista.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

muutamassa dieselissä kun on suodattimia vaihtanut niin niissä se jäänesto on lillunut..ihme että ovat käyneet ollenkaan.
mutta sitä kautta on muutamassa mäntäkin mennyt puhki..aina vaan lisää jäänestoa ja muuten huonoa huoltoa :)
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

fiesta89 kirjoitti:Olen ite kans kuullut kauan sitten että kerran käytettyään jäänestoa, pitää sitä käyttää koko talvi, ja olen sitä ihmetellyt.

Onko se niin että tankkiin muodostunut jää jää pohjalle, vai kelluu?
Painuuko jäänesto pohjalle, sekoittuu, vai kelluu? Ohjeessa sanotaan että se pitää laittaa ennen tankkausta että sekoittuu, mutta sekoittuuko lopullisesti vai erottuuko se pikkuhiljaa pinnalle tai pohjaan?

Pitääkö talven tullen valita kumman kaavan kanssa etenee. Jättää aineen laittamatta ja toivoo ettei vettä ole liikaa, tai laittaa ainetta ja laittaa sitä riittävän runsaasti ettei veden ja eston seon jämähdä putkiin ja kaasarin pieniin kanaviin/suuttimiin/rakosiin?

Itse olen joinakin talvina laittanut sitä yhteen, kahteen tankilliseen ja kun en minkäänlaista eroa huomannut suuntaan enkä toiseen niin jatkossa katsotaan taas uudestaan, voihan se olla enemmän enneltaehkäisevänä tarpeellista.
Ajelee vaikka syksyllä pari tankillista jääneston kanssa niin ei ainakaan pääse jäätymään ja pakkasten tullessa ei ole sitten vettä tankissa (tai ei pitäsi olla :) )

Itse kokeilin kerran talvella kun oli kunnon käyntihäiriöitä tuon kenttiläisen kanssa. Tuntui auttavan mutta ei kuitenkaan auttanut :D , syyksi paljastui sitten liian pieni kärkiväli jakajassa
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

Monteonisti kirjoitti:Ei käytetä. Mitä täydempi tankki aina, sitä vähemmän tulee kondessivettä. Tyhjäksi päästäminen ja lyhyet ajot pahinta. :D
Ikinä en ole käyttänyt.
Aina tankki joka autossa alle puolillaan ja ajo pääasiassa lyhyttä matkaa.
Vastaa Viestiin