Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

eli onko tuohon focukseen pakko laittaa nuo 10e maksavat ngk platinatulpat vai onko siihen joku halvempi malli
Oon katellu motonetistä ja siellä on noita denson tulppia, kannattaako edes harkita?

sitten ois vähä tyhjäkäynti probleemaa

eli tulen risteykseen vaihde vapaalla ja heti kun auto on pysähtynyt kierrokset tippuu sen verran liian paljon että koko auto tärisee (tässä puhutaan nyt ehkä noin 50 rpm liian vähän) ja palautuu parin sek päästä sen verran ylemmäksi että ei enää tärryytä, voltit putoaa tämän 2 sek tärryytyksen aikana noin 1voltin ja palautuu sitten

sitte ois että onko normaalia että auton jännite on tasan 15v eikä tipu siitä vaikka laittas mitä sähköjuttuja päälle, mutta tuo alhainen rpm pudottaa sit jo 1 voltin
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No jos nyt haluaa pikaisen säästön niin NGK:n TR5A-10 on halpisversio Zetecin tulpasta. Säästö nyt on sitten vaan vähän niin ja näin kun sen oikean tulpan vaihtoväli on muistaakseni 60tkm ja tolla halpiksella se ei kyllä onnistu.

Ja kun joku varmaan kohta sanoo että Voorti pelaa vain orkkiksella tulpalla niin todettakoon että mun työpaikalta on myyty viimisen vuoden aikana 23 Boschin tulppasarjaa Zeteciin eikä ole valituksia kuulunut ,-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mulle ne on motonetissa myyneet bossilaista, fordin paketeissa, olisko ollut tuommonen http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=167

2 sarjaa tommosia olen ostanut, eli yhteensä 120tkm tuon merkkisillä ajanut eikä ole tarvinnut vaihtovälillä tulppien kanssa temppuilla.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ite kanssa laitoin noi Motonetin Fordin purkeissa myytävät Boschilaiset. NGK:n korvaava tuote Fomoco-osanumerolle olis TR5B-13
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Dollarihymy kirjoitti:eli tulen risteykseen vaihde vapaalla ja heti kun auto on pysähtynyt kierrokset tippuu sen verran liian paljon että koko auto tärisee (tässä puhutaan nyt ehkä noin 50 rpm liian vähän) ja palautuu parin sek päästä sen verran ylemmäksi että ei enää tärryytä
Tuota tekee aika yleisesti bensaFocus ja muutkin merkit, joissa on elektronisesti ohjattu lataus.
Lataussäädin tai akun ja kaapelien huono/likainen kontakti ja moni muu juttu voi olla osasyynä.
Myös päällä oleva ilmastointi. Voi olla helpompi hyväksyä kuin korjata... :roll:
Dollarihymy kirjoitti:eli onko tuohon focukseen pakko laittaa nuo 10e maksavat ngk platinatulpat

Itse ajelin Fordin perustulpilla (ei platina) 40 000 km ilman ongelmia (kärkiväliksi tosin säädin 1,1 mm). Tulpan pakkauksessa ja kyljessä luki muuten Ford, mutta tarkkaan katsoen siihen oli stanssattu myös Boschin logo. Nyt on koneessa nuo Krissen mainitsemat NGK:t, ja hyvin tuntuu pelittävän. Niissä on 1,0 mm kärkiväli (Numero 10 tarkoittaa sitä; 13 on 1,3 mm, siis NGK:lla).
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

yritäedes kirjoitti:
Tuota tekee aika yleisesti bensaFocus ja muutkin merkit, joissa on elektronisesti ohjattu lataus.
Lataussäädin tai akun ja kaapelien huono/likainen kontakti ja moni muu juttu voi olla osasyynä.
Myös päällä oleva ilmastointi. Voi olla helpompi hyväksyä kuin korjata... :roll:


en kyllä aio tuota hyväksyä ku tuo tärryyttäminen ei oo normaalia

autossa on päällä vaan valot ja puhallin ykkösellä ja silti tärryyttää ja ilmastointia ei ole eli jossain on joko ilmavuoto tai sitte lambda vika? ei tiedossa millon viimeksi vaihettu, päästöistähän tuo näkys jos vikaa on,

uus immu vaihettu 3kk sitte että ei pitäs ainakaa siitä olla
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Dollarihymy kirjoitti:en kyllä aio tuota hyväksyä ku tuo tärryyttäminen ei oo normaalia
Sitten vain vikaa etsimään ja kokeilemaan!
Dollarihymy kirjoitti:sitte ois että onko normaalia että auton jännite on tasan 15v eikä tipu siitä vaikka laittas mitä sähköjuttuja päälle
15 V - 15,3 V on mielestäni vielä Focuksessa hyväksyttävä, eikä aiheuta ongelmia. Vanhemmissa systeemeissä tuo olisi selvä ylijännite. Yhdessä tutussa samanlaisessa Fokkerissa "made in Taiwan" - jännitteensäätäjä antaa 15,3 V ilman ongelmia - hyvä puoli on kirkkaat ajovalot!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Joo en mää enää rassaa itteäni tolla volttimäärällä ku Se ei mee Ton 15v yli koskaan

täytyyki hakea motonetistä starttipilottia ja alkaa suihkimaan, ainop vaan että on niin paljo noita vikakohteita, mm. takaiskut, alipainevuodot, tyhjäkäyntiventtiili (tämän liotin kyllä jo crc aineella mutta ei vaikutusta

kerron kyllä täällä mikä oli vikana jos ongelma ratkeaa
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tekeekö muuten tota melkein kuolemista vain lämpimänä vai aina? Jos vain lämpimänä niin saattais johtua litissä olevasta huohottimen letkusta, joka kulkee siellä imusarjan alla. Kolmihaarainen, ulkohalkaisja about 20mm. Se jos on litissä niin tekee tuota. Halpa osa, helppo vaihtaa ja samalla se venttiili siitä vaihtoon.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Kyllä, heti ku on normaali lämpö saavutettu no toi alkaa, eli siis tarkastelen tuon letkun
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Eli luultavammin imuvuoto jossain. Tuo aikasemmin mainittu letku kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Sitten kaikki muut käsin melkeen tunnustella halkemia ym. Silmin ei välttämättä näe, mutta käsikopelo + pientä taivuttelua letkuun.
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Nonni eli tuota letkuhässäkkää tutkittu nyt vähä enemmän

otin letkun käteen ja Se tuntu aika pehmeältä ku paineli varsinkin Se laturin puolimmainen.

tarkastelussa ei havaittavia murtumia mutta ku sitä paineli ni Se letku jäi littuun ja palautu Sitte normaaliksi

noh laittelin sen Sitte takas ja auto käyntiin lämpimäksi asti ni letku meni noin 3 sentin matkalta osittain littuun

nyt herääki kysymys että kelpaako motonetin yleismalliset letkut vai pitääkö painua marmorille
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Kelpaahan noihin yleismallin letkut, yleensä ne on viellä vahvistettuja tietty letkusta riippuen. Mutta ei mene littanaksi niin helposti. Itse hain 5 metriä biltemasta paksumpaa letkua sisähalkasija 4mm, vähän jäykkä asentaa muttei hajoa niin helposti.
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Se venttiili uusiks myäs!
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Mikä venttiili?
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

M4ketech kirjoitti:letkua sisähalkasija 4mm
Tuntuu tuo 4 mm alipaineletku aika ahtaalta tähän tarkoitukseen - vertaa alkuperäisen letkun sisähalkaisijaan. Esim. bensaletku on tietenkin jäykkää, mutta jos löydät sopivia kulmapaloja,
niin sitten on helppo rakennella.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Siis se oli esimerkki että itse hain 4mm sisähalkasijalla olevaa letkua. Onhan niitä vaikka mitä. Tai jos lähellä on etola niin siellä vasta pään pyörälle saakin :lol:
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Motonetissä on vaikka minkänäköstä kulmaletkua joten täytyy mennä sinne ihmettelemään, keskiviikkona vasta meen ku pitää ostaa muitaki osia ja tili tulee silloin
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Dollarihymy kirjoitti:Mikä venttiili?
Kolmihaarainen letku, letkun oikeimmassa laidassa on pystyssä muovinen, todennäköisesti valkoinen nippa, joka on venttiili. Koneesta riipuuen on siellä tai sitten venakopassa.

Vanhempi "EFI" kone http://eucatparts.com/?action=cat_ford_ ... d_model=10
"Uudempi" Zetec-E http://eucatparts.com/?action=cat_ford_ ... d_model=10

Sama venttiili, kulutus- ja menekkitavaraa. Saa merkiltä, on halpa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

joo täytyy tuo venttiili uusia samalla sit mutta nyt tuli toinen ongelma

kiihytin moottoritielle kolmosella melko reippaalla kaasujalalla, yhtäkkiä tuli nykäys ja tehot katos ja alko käymään kolmella, noh sain nitkuteltua auto kotipihaan mutta mikä sieltä mahdollisesti meni? mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan kuulunut joten tuskin moottorista mikään

tulpat nyt vissii pitäs uusia :lol: ja jos ei auta ni johdot ja jos ei sekään ni sitte se kuuluisa puola

huomenna kattelen nuo tulpat missä kunnossa ovat ja pistetäämpä ne nyt ihan ekaks keskiviikon hankintalistalle

E: nii ja mitään merkkivaloja ei syttyny mittaristoon
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Minkäs vuoksi uusilla autoilla pitää ladata 15v? vaiko senvuoksi kun on sähkölaitteita enempi?
Kyllä ainakin munmielestä vois käydä elektroniikan päälle jos kokoajan olis se samamäärä,liekö niissä sitten paremmat kestot nykyään?
Niin ja näyttääkö se auton oma mittari oikein? katsoo itse kunnon yleismittarilla mitä akun navoilta löytyy?
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Moni eli lukasin vikakoodit äsken ja anto koodiksi nelospytyn kipinä hukassa

otin Sitte nelospytyn tulpanjohdon irti ja Se oli oranssi siitä juuresta mistä tulppa kiristetään

eiku huomenna ostelee tulpat motonetistä
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Puolavikahan siellä oli

paljonkohan tuo letkuhässäkkä ja se venttiili maksaa jos wetteriltä hakis?
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: Focus 1,6 -00 tulpat+lataus

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Letkut on nyt vaihdettu mutta ei vaikutusta tyhjäkäyntiin, ja tietty tuo venttiili myös

mitä seuraavaksi?
Vastaa Viestiin