Mk1 Mondeo ei käynnisty
Mk1 Mondeo ei käynnisty
Elikkäs kone kyllä pyörii ja kipinä oletettavasti mutta bensa pumppu ei hyrähdä käynnistäessä.
Katsoin sulakkeet sisältä ja konehuoneesta ja kone huoneen boksista yksi 10A sulake oli aivan sulannut ! Olisiko ollut numero 15. Ohjekirjaa ei ole joten en näe mitkä laitteet tuota sulaketta käyttää.
Myös r1 relettä koitin ottaa pois ja katsoa tuleeko eroa mutta ei... Jokin silti naksahtaa kun pitäisi bensa pumpun surahtaa mutten voi yksin kuunnella että mikäs rele naksuu...
Jännää että eilen toimi aivan loistavasti kun ajelin mutta sitä edellisenä päivänä ei käynnistynyt. Tuntui että toimii vain joka toinen päivä
Olisiko viisammilla nyt jotain jelppiä mitä lähteä tutkimaan tai tehdä?
Katsoin sulakkeet sisältä ja konehuoneesta ja kone huoneen boksista yksi 10A sulake oli aivan sulannut ! Olisiko ollut numero 15. Ohjekirjaa ei ole joten en näe mitkä laitteet tuota sulaketta käyttää.
Myös r1 relettä koitin ottaa pois ja katsoa tuleeko eroa mutta ei... Jokin silti naksahtaa kun pitäisi bensa pumpun surahtaa mutten voi yksin kuunnella että mikäs rele naksuu...
Jännää että eilen toimi aivan loistavasti kun ajelin mutta sitä edellisenä päivänä ei käynnistynyt. Tuntui että toimii vain joka toinen päivä
Olisiko viisammilla nyt jotain jelppiä mitä lähteä tutkimaan tai tehdä?
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
R8 eli ruskea on polttoainepumpun rele ja tuo sulake nro 15 on korjausoppaan mukaan oikea lähivalo. Sulake nro 14 sen sijaan on polttoainepumpun sulake ja se on 15A
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Okkei kiitos vastauksesta. Pitäisikö r8 tulla virtaa koko ajan kun käynnistys virta on päällä? Samoin pitäisikö sulakkeeseen 14tulla myös ? Käynnistäessä en voi katsoa tuleeko virtaa joten taitaa olla toisiksi paras tämä keino.
Edit: Releeseen tuli kahteen nastaan virtaa.
Sulakkeeseen ei tullut virtaa kuin minimaalinen määrä. Koitin ottaa miinus kaapelin akusta, mittarin miinus johto akun napaan ja silloin sulakkeeseen tuli normaalit lukemat mutta häipyi heti kun laitoin miinus kaapelin takaisin akkuun
Edit: Releeseen tuli kahteen nastaan virtaa.
Sulakkeeseen ei tullut virtaa kuin minimaalinen määrä. Koitin ottaa miinus kaapelin akusta, mittarin miinus johto akun napaan ja silloin sulakkeeseen tuli normaalit lukemat mutta häipyi heti kun laitoin miinus kaapelin takaisin akkuun
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Minä en tuohon osaa vastata mitään ikävä kyllä. Joku fiksumpi voi kertoa tämän asian.
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Korjauskirjan kaaviosta tulkittua:
Releen R8 napaan 3 tulee jatkuva akun jännite (ei sulaketta välissä)
Releen R8 napaan 2 tulee jännite silloin, kun virrat käännetään päälle. Jännite tulee Releen R11 kautta, josta menee jännite myös moottorinohjaimelle, suuttimille ym. Välissä on myös sulake F9
Releen R8 napa 1 maadoitetaan silloin, kun pumppua käytetään. Eli noin sekunnin kylmänä, sekä silloin kun moottori käy.
Releen navalta 5 lähtee jännite polttoainepumpulle. Näin ollen jos navat 3 ja 5 yhdistetään hyppyjohdolla, pumpun pitäisi lähteä käyntiin.
Älä yhdistä vahingossa napoja 2 ja 5, koska tuo napa 2 on vain releen herätteelle mitoitettu, ja sen johto voi sulaa jos sillä käytetään pumppua.
Releen R8 ja pumpun välissä on kuitenkin myös inertiakatkaisin tai "kaatokatkaisin", joka laukeaa katkaisten bensansyötön jos auto kaatuu, eikä auto syty palamaan ja räjähdä kuten elokuvissa. Se katkaisin on kuskin jalkatilassa vasemmalla, siinä paneelissa on reikä josta sen saa kuitattua. Pumpulle menevässä johdossa on myös tuo sulake F14.
Mondeossa on takapenkin alla LUUKKU, josta bensapumpun/anturin asetelman kannen saa näkyviin. Pumpun liittimistä voi mitata johdoista, tuleeko pumpulle jännitettä (hyppylanka releen kannalla). En ole katsonut, mutta siellä on myös anturin johdot ja paksuimmat ovat pumpun. Monesti viimeisillään oleva pumppu (hiilet loppu) lähtee pyörimään vielä jos kolauttaa tankkia tai toimii joskus ja joskus ei.
10A sulakkeet konehuoneen rasiassa ovat kaikki valoille... Siis oliko sulake sulanut vai lanka palanut? Jos se on sulanut niin kosketus on ollut vain huono.
Ja tämä ohjeeksi sinulle ja kaikille muillekin: älä sitten missään nimessä laita palaneiden sulakkeiden tilalle muita kuin samanarvoisia. Vaikka pitäisikin lähteä kaupasta hakemaan... Muuten johdot sulaa melkein varmuudella yhteen, ja tulee vikoja joita kukaan ei pysty selvittämään purkamatta koko autoa ja melkein ranteenpaksuisia johtonippuja
Releen R8 napaan 3 tulee jatkuva akun jännite (ei sulaketta välissä)
Releen R8 napaan 2 tulee jännite silloin, kun virrat käännetään päälle. Jännite tulee Releen R11 kautta, josta menee jännite myös moottorinohjaimelle, suuttimille ym. Välissä on myös sulake F9
Releen R8 napa 1 maadoitetaan silloin, kun pumppua käytetään. Eli noin sekunnin kylmänä, sekä silloin kun moottori käy.
Releen navalta 5 lähtee jännite polttoainepumpulle. Näin ollen jos navat 3 ja 5 yhdistetään hyppyjohdolla, pumpun pitäisi lähteä käyntiin.
Älä yhdistä vahingossa napoja 2 ja 5, koska tuo napa 2 on vain releen herätteelle mitoitettu, ja sen johto voi sulaa jos sillä käytetään pumppua.
Releen R8 ja pumpun välissä on kuitenkin myös inertiakatkaisin tai "kaatokatkaisin", joka laukeaa katkaisten bensansyötön jos auto kaatuu, eikä auto syty palamaan ja räjähdä kuten elokuvissa. Se katkaisin on kuskin jalkatilassa vasemmalla, siinä paneelissa on reikä josta sen saa kuitattua. Pumpulle menevässä johdossa on myös tuo sulake F14.
Mondeossa on takapenkin alla LUUKKU, josta bensapumpun/anturin asetelman kannen saa näkyviin. Pumpun liittimistä voi mitata johdoista, tuleeko pumpulle jännitettä (hyppylanka releen kannalla). En ole katsonut, mutta siellä on myös anturin johdot ja paksuimmat ovat pumpun. Monesti viimeisillään oleva pumppu (hiilet loppu) lähtee pyörimään vielä jos kolauttaa tankkia tai toimii joskus ja joskus ei.
10A sulakkeet konehuoneen rasiassa ovat kaikki valoille... Siis oliko sulake sulanut vai lanka palanut? Jos se on sulanut niin kosketus on ollut vain huono.
Ja tämä ohjeeksi sinulle ja kaikille muillekin: älä sitten missään nimessä laita palaneiden sulakkeiden tilalle muita kuin samanarvoisia. Vaikka pitäisikin lähteä kaupasta hakemaan... Muuten johdot sulaa melkein varmuudella yhteen, ja tulee vikoja joita kukaan ei pysty selvittämään purkamatta koko autoa ja melkein ranteenpaksuisia johtonippuja
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Aivan loistava ohje, kokeilen kunhan näen auton taas. Kiitos !
Ja tuo sulake oli sulannut aivan kokonaan, langasta ei tietoa. Tölväsin nyt sen verran sen kanssa kun en saannut sitä pois kunnolla ja nyt siellä toisessa reiässä on se nasta ja vähän muovia mutta saan sen kyllä pois =) Muistutus on hyvä ja myöskin hyvässä muistissa täällä !
Ja tuo sulake oli sulannut aivan kokonaan, langasta ei tietoa. Tölväsin nyt sen verran sen kanssa kun en saannut sitä pois kunnolla ja nyt siellä toisessa reiässä on se nasta ja vähän muovia mutta saan sen kyllä pois =) Muistutus on hyvä ja myöskin hyvässä muistissa täällä !
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Noin mielenkiinnosta ja yleisesti, paljon on autolla ajettua ja minkä ikäinen?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Autohan on vuoden 95 mallia ja ajettu on sitten 320tkm. Ensiviikon lopulla vasta pääsen korjaus yrityksiä tekemään.
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Mielenkiintoista... Nyt koitin pitkän seisonnan jälkeen käynnistää niin käynnistyi vaivattomasti Vikaa siis piti olla mut nytten se on sitten piilossa.
Tietääkös että pystyykö tästä lukemaan sellasisella obd lukialla virhekoodeja ?
Tietääkös että pystyykö tästä lukemaan sellasisella obd lukialla virhekoodeja ?
"Oikealla tiellä mutta vääräs autossa"
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Sulakkeeseen ei tullut virtaa kuin minimaalinen määrä. Koitin ottaa miinus kaapelin akusta, mittarin miinus johto akun napaan ja silloin sulakkeeseen tuli normaalit lukemat mutta häipyi heti kun laitoin miinus kaapelin takaisin akkuun.
Koitas vaikka vaihtaa akun kengät uusiin. Mulla ABS valo paloi ja se vika löyty akun miinus kengästä. Sen vaihtamalla sammui ja toimii nyt normaalisti. Alkuun tuntui et vika ei voi olla siinä koska näytti siistiltä ja hyvä kuntoiselta.
Koitas vaikka vaihtaa akun kengät uusiin. Mulla ABS valo paloi ja se vika löyty akun miinus kengästä. Sen vaihtamalla sammui ja toimii nyt normaalisti. Alkuun tuntui et vika ei voi olla siinä koska näytti siistiltä ja hyvä kuntoiselta.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Re: Mk1 Mondeo ei käynnisty
Ja tuollainen Autocom (tai Bosch) korjaamotesteri löytyy hyvin monelta monimerkkikorjaamolta.pvdriver kirjoitti:Loppupään MK1 Mondeoista (ei vilkkukoodeja vaan obd-pistoke, vanhalla OBD1-standardilla) pystyy vikakoodit lukemaan Autocomin testerillä:
Ja huomautuksena, autossa ei ole OBD-II tasoista diagnostiikkaa, eli yleismalliset obd-lukijat eivät sovellu.
Tarkoitatko että mittasit ensin jännitteen sulakkeen ja korin väliltä, sitten sulakkeen ja akun navan väliltä miinuskaapeli irroitettuna? Missä tilanteessa sulakkeelle tuli pieni "virta" (tarkoitat varmaan jännitettä). Pitää muistaa että jännite häviää sinne missä on suurin vastus ja jos virta ei kulje ei tapahdu jännitehäviötä. Jälkimmäisestä syystä "pistoke irti" -mittaukset ovat aika merkityksettömiä. Jos sulakkeella on vähän jännitettä täytyy jännitehäviön olla plusnavan ja sulakkeen välillä, siis pluskengän tarkastus samalla.
Sensijaan akkukaapeli- ja muita maavikoja muistan kuulleeni noissa olleen ennenkin. Omassa sellainen oire että pissapoikaa käyttäessä kaupunkinopeuksissa tuntuu vedossa pieni nykäys, siis ikäänkuin pesuripumppu haukkaa virtaa niin paljon että se on sytytykseltä ja moottorinohjaukselta pois. Samaten ajovalot himmenevät hitusen. Paras konsti mitata maapuolen jännitehäviö startatessa: oskilloskoopin mittajohdot akun miinusnapaan (siis napaan, ei kenkään) ja toinen moottorin runkoon. Käynnistettäessä (ja vielä valot päällä jos mahdollista, muistaakseni mondeon valot eivät sammu startatessa), virtaa kulkee eniten ja siis jännitehäviöt näkyvät selvimmin.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.