Focuksen tyhjäkäynti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jusa 50
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Helmi 2012 08:31

Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Jusa 50 »

Mistähän mahtaa johtua, että käy kylmänä tyhjäkäynnillä ihan tasaisesti mutta kun kone lämpenee niin käynti muuttuu epätasaiseksi ja alkaa kummasti tärisyttämään. Focus 2.0 Ghia vm-02
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

Jusa 50 kirjoitti:Mistähän mahtaa johtua, että käy kylmänä tyhjäkäynnillä ihan tasaisesti mutta kun kone lämpenee niin käynti muuttuu epätasaiseksi ja alkaa kummasti tärisyttämään. Focus 2.0 Ghia vm-02

Täällä samanlainen tapaus työnalla, 1.6 kylläkin mutta oiree ihan vastaavat - kylmänä käy oikin hyvin, mutta lämpäminen tuo ongelmat.

Autoon on vaihdettu tulpat, tulpan johdot, puola/syttö paketti.

Tuon jälkeen tyhjäkäynti ole myös lämpimänä, mutta koerrokset huomattavan matalat ~500r/min.

Jatketaan palstalta luettujen vinkkien työstämistä...
- huohotin letkun tsekkaus imusarjan alla, ainakaan puhaltamalla ei ilmaa fuskaa.
- samoin kuulaventtiili - kuula liikkuu ongelmitta eikä puhdistus MAF cleanerilla irroittanut siitä mitään havaittavaa.
- tyhjäkäynti ventiilin irroitus ja puhdistus cleanerillä, vähän mustaa tuli puhdistusaineen mukana.

Osien kiinnitys, tyhjäkäynti venttiilin ja rungon väliin hieman tiivistysmassaa mahdoillisen tiivisteen ilmavuodon estämiseksi.

Lopputuloksena kylmänä tyhjäkäynti edelleen ok, mutta lämmitessä ei pysy käynnissä juuri ollenkaan ilman kaasu pedaalin painamista, höllätessä kierrokset putoa niin alas että sammuu.
Kierroksilla käy OK.

Pilotilla kokeiltu suihkimalla sinne ja tänne imusarjan ja letkujen liitoksiin jne, ei vaikusta - imuvuodotko halussa?

Siis tyhjäkäyntiventtiilikö ei toimi - vaihtoon?

Ideoita - muita tyhjäkäyntiin vaikuttavia tekijöitä?
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Onkos tässä jo se vaihto-ECU? Jospa sen opettelu on mennyt jotenkin pieleen; oletko kokeillut ottaa akunkenkää irti vaikka varttitunniksi, sitten käynnistää ja antaa käydä lämpimäksi ilman kaasupolkimeen koskemista ja sitten kunnon ajolenkki?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti:Onkos tässä jo se vaihto-ECU?
Juur sama tapaus.
yritäedes kirjoitti: Jospa sen opettelu on mennyt jotenkin pieleen; oletko kokeillut ottaa akunkenkää irti vaikka varttitunniksi,

Oli yön yli akku irti.
yritäedes kirjoitti: sitten käynnistää ja antaa käydä lämpimäksi ilman kaasupolkimeen koskemista ja sitten kunnon ajolenkki?
Eilen tein niin että tallista ulos, ilman käynnistystä siis, em puhdistustoimenpiteet + kasaus ja auto käyntiin - toki tuli varmaankin koskettua kaasuunkin ja kun lämpesi niin tyhjäkäynti ongelma realisoitui.
Ajamaan maantielle ei pääse kun auto on "pois liikennekäytöstä" kun ei ollut ajokelpoinen, pihatiellä toki tuli ajettua muutamia satoja metrejä - toki vain 1-2 vaihteilla.


Onko ko sopeutus aina kun virrat on autosta pois?
Sitä samaa vissiin on kun mittariston neulat käy ensin tapissa ja sitten vasta nollille akun kytkemisen jälkeen - ei toki virtaavaimesta käännön jälkeen aina...

Tuli hankittua Ford F SUPER Interface Scanner SCAN TOOL USB Reader / PC ohjelma ja OBD adapteri.

Mahtaako vikakoodien lukeminen mitään kertoa?

Tuleeko koodien luku tehdä virrat päällä avaimesta vain ilman?

Mahtaako saada koko homman sillä solmuun jos jotain mokaa?

Muuta huomoitavaa OBD lukemisessa?
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

itsellä kanssa OBD-lukija mutta johdolla läppäriin. Koodit luetaan virrat päällä (niin että mittaristossa palaa valot) eli kakkosasennossa avain. olen kans lukenut koodit moottorin käydessä ja tällöin näen sensoridataa mitä läppärin ruudulle sataa 8 sivun verran.
Joskus voi käydä niin, että vikakoodi heti poistu ongelman korjaamisen jälkeen vaan auto ajaa muutaman "tarkastussyklin" havaitakseen että kaikki on ok...

niin ja ongelmaasi palatakseni, oletko kokeillut puhdistaa esim. puolapakalle menevän johtoliittimen?
Itsellä tuli aina lämpimillä keleillä puolan kanssa ongelmia kun tuli karstaa, huono kontakti antoi vikakoodin. Panin sinne liittimeen puhdistuksen jälkeen sitä silikoonimönjää mitä sai kun osti uudet tulpanjohdot, ei oo valitellut sen jälkeen.
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

Mondeomies kirjoitti:Koodit luetaan virrat päällä (niin että mittaristossa palaa valot) eli kakkosasennossa avain. olen kans lukenut koodit moottorin käydessä ja tällöin näen sensoridataa mitä läppärin ruudulle sataa 8 sivun verran.
Ok, pitänee illalla testailla.

1.Eli läppäri auki, USB:n läppäriin / OBD adapteri kiinni autoon / PC:lle ohjelma käyntiin -> autoon virrat -> koodien luku?

2.Auto käyntiin -> koodin luku uudelleen?

3.Koodien ihmettelyä....

Näin noin suurinpiirtein?

Mondeomies kirjoitti: niin ja ongelmaasi palatakseni, oletko kokeillut puhdistaa esim. puolapakalle menevän johtoliittimen?
Puolapaketti uusittu ja liitintä siinä yhteydessä irroitettu ja kiinnitetty, silmämääräisesti näyttää OK:lta, mutta tzekataan se uudelleen.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

voi olla eroja systeemeissä mutta mulla järjestys on:

1. johto läppäriin.
2. auto käyntiin tai pelkästään virrat päälle, vikakoodit pystyy poistamaan/lukemaan pelkästään virrat päälläkin.
3. ohjelma päälle läppäristä ja OBD-pistoke kiinni autoon.
4. lue koodit
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

Mondeomies kirjoitti:voi olla eroja systeemeissä mutta mulla järjestys on:
3. ohjelma päälle läppäristä ja OBD-pistoke kiinni autoon.
Ahaa OBD kiinni autoon vasta kun autossa on jo virrat, siis järjestys on olennainen - vai onko?

Kysymykset ettei vain tule rikottua mitään.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti:.... kokeillut ottaa akunkenkää irti vaikka varttitunniksi, sitten käynnistää ja antaa käydä lämpimäksi ilman kaasupolkimeen koskemista ja sitten kunnon ajolenkki?
Käytetty tyhjäkäynnillä lämpimäksi kaasuun koskematta akun oltua irroittuna parisen tuntia ja kun mittari/lämmöt alkaa nousta tyhjäkäynti putoaa ja lopulta sammuu.

Sitten koodeja akun oltua irroitettuna sen pari tuntia luettuna ennen ja jälkeen nollauksen.....


P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted


Mitä noiden pitäisikään kertoa?

P0101 Mass or Volume.... ilmamäärämittarissa ongelmaa?

P1000 OBD System.... OBD testi ei luettu kunnolla?

P0300 Random Misfire ... sytytys jotain?


Mistäs vikaa hakemaan?

Ilmamäärämittarista?

Tyhjäkäyntiventiilistä ei mitään infoa - onkohan testin piirissä ollenkaan?



(Alla vielä linkin kuviin.)
-------------------------
Luettuina näin siis.....
-------------
Ennen nollausta.....
PCM

Kuva

P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted

------
ABS

Kuva

C1234 Speed Wheele RF Input Singal Missing
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted

-------
Cluster

Kuva

U1262 SCP (J1850) Communication Bus Fault B911,B912,B913,B914..
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted


----------------------------

Clearin jälkeen....

PCM

Kuva

P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted

------

PCM

Kuva

P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted


------

PCM

Kuva

P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input
P1000 OBD System Readiness Test Not Complete
P0300 Random Misfire Deceted

------


Ja Live data....

Kuva
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

taky kirjoitti:Mistäs vikaa hakemaan?

Ilmamäärämittarista?
Kokeile ottaa MAF liitin irti ja sitten käyttää autoa. Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla. Vikavalo varmaan syttyy, mutta sehän ei ole ongelma...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti: Kokeile ottaa MAF liitin irti ja sitten käyttää autoa. Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla. Vikavalo varmaan syttyy, mutta sehän ei ole ongelma...
Vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin, ei vaikutusta - tyhjäkäynti kadoksissa.

Sitten kokeilin ilmamäärämittarin johdon irroitusta(irroitus/kiinnitysauton ollessa sammuksissa), mutta sillä ei ole mitään vaikutusta, käy - tai siis ei käy tyhjäkäyntiä ihan samallalailla kun piuha on kiinni tai irti, kierroksilla kyllä.

Nollasin vikakoodit ja muut vanhoista sieltä on hävinnyt mutta...

P0102 Mass or Volume air Flow A Circuit Low Input

... eli sama herja kuin aiemminkin.

No uusi MAF tilattu joten odotellaan jälleen osien saapumista.

---
EDIT:

Kokeiltu toisella OBD lukijalla

ja se antaa koodit
P0102, sama kuin aiemminkin ja pari muuta

B0006
- johon google kertoo - Fuel Shutoff Valve A Control Circuit Low is the generic definition for the P0006

B0308
- Cooling Fan #2 Circuit High Input

Mitä noista sitten voisikaan päätellä.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Onko muuten sulla tietoa, mitä sen auton kanssa oikein tapahtui? Lakkasiko ECU ohjaamasta sytkää ihan noin vain, vai oliko siihen joku syy? Kuten käynnistysapu naapurin Scaniasta tai akunkengän irrotus koneen käydessä tai joku muu klassikko? Onko latausjännite kunnossa; ainakin tuolla livedatassa oli ihan hyvä lukema?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti:Onko muuten sulla tietoa, mitä sen auton kanssa oikein tapahtui?
Lakkasiko ECU ohjaamasta sytkää ihan noin vain, vai oliko siihen joku syy?
Sammui ajosta - puola on mitattu ja on OK - on tieto mitä siitä sain.
yritäedes kirjoitti: Onko latausjännite kunnossa; ainakin tuolla livedatassa oli ihan hyvä lukema?
Mitään viitteitä latauksen puutteesta ei ole - jotain 14v ja risat näytti tänäänkin ja virta riittänyt niin koe starttauksiin kuin koe käyttöihinkin ECU:n vaihdon jälkeen.
Tosin keskuslukko ei avaa ovia aina, mutta hetken kun käyttänyt autoa pelaa taas - virran vähyyttä?

Mikä livedatan LMD arvo mahtaa olla -lambda?
Entä Hego Up?
Ja DTC?

Mitähän niiden pitäisi olla?

Kun muita arvoja RPM + BAT lisäksi ei muistaakseni näytäkään - tulleeko joitain arvoja lisää kun auto liikkuu VSS esim?
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti:Kokeile ottaa MAF liitin irti ja sitten käyttää autoa. Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla. Vikavalo varmaan syttyy, mutta sehän ei ole ongelma...
Yliyön nukuttua jatkoa edelliseen, siis MAF piuha irti, mutta käynnissä ei mitään eroa eikä vikavalokaan syttynyt.

Mahtaako mennä kokoajan jollain vikatilalla kun MAF:n piuhan irroitus ei vaikuta mitään?

Miksi vikavalo ei syty, pitäisikö sittenkään - missä tilanteessa se ylipäätään syttyy?
Virrat päälle niin moottorinkuva kyllä syttyy mittaristoon ja sammuu kun auto käy.

Linkistä...

http://easyautodiagnostics.com/ford_maf ... ford_1.php

... näyttää löytyvän testiä MAF:lle jolla voinee myös havinnoida toimiiko virrat ja ohjaukset MAF:lle saakka.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

taky kirjoitti: http://easyautodiagnostics.com/ford_maf ... ford_1.php
... näyttää löytyvän testiä MAF:lle jolla voinee myös havinnoida toimiiko virrat ja ohjaukset MAF:lle saakka.
Mittasimpa mitä MAF arvot on

1. testi - tuleeko 12 v - OK

2. testi - 1. maadoitus - OK

3. testi - 2. maadoitus - OK

4. testi MAF signal --->

800 r/min -> 0,55v
1000 r/min -> 0,65v
1500 r/min -> 0,74v
2500 r/min -> 0,93v
4000 r/min -> 1,14v

Nyt en sitten enään löydäkkään mitä MAF-arvojen piti olla - linkki sivulla jossa arvot oli hukassa.

Muistelen että 0,95v oli matalin, max arvoja ei nyt muistu mielee..., mutta jotenkin ajatus että vaihteluväli oli isompi kuin puoli volttia.

Mutta muuten voinee päätellä että piuhat on OK MAF:lle saakka?
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

taky kirjoitti: 4. testi MAF signal --->

800 r/min -> 0,55v
1000 r/min -> 0,65v
1500 r/min -> 0,74v
2500 r/min -> 0,93v
4000 r/min -> 1,14v
Ei ole mullakaan nyt lyödä faktaa pöytään, mutta muistaisin, että kierroksilla pitäisi olla jotain
1.8-1.9 V.
taky kirjoitti:Mikä livedatan LMD arvo mahtaa olla -lambda?
Entä Hego Up?
Ja DTC?
LMD on lambda, 0.98-1,02 pitäis olla.
Hego = Heated Exhausted Gas Oxygen sensor. "Up" menee arvailuksi, oliskohan ennen kattia oleva?
DTC = Diagnostic Trouble Code, eli niitä vikakoodeja
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja juhve »

kun siirrät hiiren osoittimen live data lyhenteen päälle niin näyttää mikä se on tai arvon päälle en nyt muista kummin oli
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

juhve kirjoitti:kun siirrät hiiren osoittimen live data lyhenteen päälle niin näyttää mikä se on tai arvon päälle en nyt muista kummin oli

Ahaa, eipä tullut huomatuksi, pitääkin tzekata kon pääse läppärille.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti:Ei ole mullakaan nyt lyödä faktaa pöytään, mutta muistaisin, että kierroksilla pitäisi olla jotain 1.8-1.9 V.
No siinä on selkeä ero.
yritäedes kirjoitti: LMD on lambda, 0.98-1,02 pitäis olla.
Näyttää 9.xxx, siis näytössä vain desimalit vai onko lambda oikeasti poskellaan 10 kertaisesti?
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

juhve kirjoitti:kun siirrät hiiren osoittimen live data lyhenteen päälle niin näyttää mikä se on tai arvon päälle en nyt muista kummin oli
Tämä versio ei sitä tee.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti:Jos vika on MAF:ssa, pitäisi koneen nyt pysyä käynnissä vikatila-asetuksilla.
MAF ja Lambda vaihdettu - nyt tyhjäkäynti palannut - kummassa lie ollut vika, mutta pääasia että toimii kun lähtee ajoon eikä ole ihan omalla tontilla normi elämässään...
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jess, hyvä kun sait pelittään!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Re: Focuksen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja taky »

yritäedes kirjoitti:Jess, hyvä kun sait pelittään!
Jeps, yksi pelastettu Ford Wheeler Dealer-hengessä - taivaspaikka taattu....?

Ei vaiskaan, edellinen omistaja oli jo luopunut toivosta saattaa auto liikenteeseen ja kas ei se loppujen lopuksi niin vaikeaa ollut - eikä kallistakaan kun eBaysta tyyreimmät osat haali.

Ja tulihan samalla taas autotietoa itselle kohennettua.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti
Kuva
--
Ford Focus vm.-99 1,6 Zetec-S
Vastaa Viestiin